Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 22-a de peste an

Ier 20,7-9; Ps 62; Rom 12,1-2; Mt 16,21-27

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În Sfânta Scriptură toți cei care au spus "da" chemării, au trebuit să plătească un preț mare. Și, la fel, va trebui să facem și noi, tu și cu mine. Uneori va însemna să depunem ore de muncă și efort în plus, când am fi preferat să nu o facem. Ești dispus la așa ceva? Probabil chemarea nu-ți va aduce recunoașterea, bogăția sau influența pe care ți le-ai dorit. Poți renunța la acestea? Alteori vei întâmpina rezistență, dezaprobare sau chiar împotrivire fățișă. Poți suporta aceasta? Probabil îți va lua o vreme să discerni care îți este chemarea. Probabil va trebui să încerci multe lucruri și să o iei de multe ori de la capăt. Poți să ai răbdare?

Societatea noastră nu mai vorbește despre chemare. Se vorbește acum despre carieră. Cu toate acestea, pentru mulți oameni cariera devine altarul pe care își sacrifică viețile. Munca a devenit noua religie, căreia i se dă timp și închinare. Pe măsură ce oamenii petrec tot mai puțin timp cu familia, comunitatea și credința, ei își concentrează atenția spre carieră. Sperăm să găsească sensul, identitatea și respectul de care au nevoie.

Chemarea este ceva ce fac pentru Dumnezeu, dar este înlocuită cu cariera, care amenință să devină Dumnezeul meu; carierea este ceva ce aleg și fac pentru mine, chemarea este ceva ce primesc de la Dumnezeu; carierea îmi promite statut social, bani sau putere, chemarea promite dificultăți și uneori chiar suferință, dar și ocazia de a fi folosit de Dumnezeu; omenește vorbind, carierea te duce în sus, chemarea te duce de obicei în jos; o carieră se finalizează cu pensionarea și multe jucării din partea colegilor, chemarea nu se încheie până la moarte; Recompensele unei cariere pot fi vizibile, dar sunt temporare, chemarea nu se încheie până la moarte; cariera poate fi distrusă de multe evenimente, nu același lucru se poate spune despre chemare. Când Dumnezeu te cheamă, el îți dă puterea de a împlini chemarea care îți este dată.

Sfânta Scriptură este plină de oameni care au fost duși în robie, capturați, trimiși în exil, aruncați în închisoare. Carierele lor nu arătau foarte promițător, dar și-au împlinit chemarea în mod extraordinar. Faraon avea o carieră, dar Moise avea o chemare; Putifar avea o carieră, dar Iosif avea o chemare; Haman avea o carieră, dar Estera avea o chemare; Ahab ava o carieră, dar Ilie avea o chemare; Pilat avea o carieră, dar Isus avea o chemare.

Ieremia, în prima lectură, se lamentează în fața lui Dumnezeu de chemarea pe care a primit-o. Și folosește o imagine foarte vie, cea mai îndrăzneață din întreaga Biblie: "Doamne, m-ai sedus, iar eu m-am lăsat sedus". Profetul își aseamănă vocația unei fete seduse care, după ce s-a lăsat înșelată de cuvintele dulci ale unui tânăr și a cedat propunerilor sale, este abandonată destinului ei. Nu-i mai rămâne decât să blesteme clipa în care a crezut într-o falsă iubire. Ieremia se simte singur împotriva tuturor, obiect de batjocură și de violență din partea poporului. De ce l-a chemat Dumnezeu pentru o misiune care se dovedește un faliment? Neliniștit se întreabă: Cum de a putut să se lase sedus? De ce nu a rămas liniștit, cu familia sa, să lucreze câmpul pașnicei cetăți Anatot? În disperarea sa exclamă: "Nu mă voi mai gândi la Dumnezeu, nu mai vreau să vorbesc în numele său". Este strigătul plin de mânie și de amărăciune al celui îndrăgostit, care caută să încheie relația tulbure și furtunoasă în care a fost implicat. Dar așa cum se întâmplă celui care a trăit o iubire năvalnică, Ieremia nu mai reușește să se elibereze de Domnul care l-a sedus. Pasiunea îi arde în inimă ca un foc imposibil de stins. În ciuda durerii atroce și a deziluziei pe care o simte, nu poate renunța la misiunea sa.

În ziua necazului îl invocăm pe Domnul, deoarece suntem convinși că el dă tuturor viață, suflare și toate. Recurgem la sfinți, vizităm sanctuare, sărutăm relicve, facem novene, toate acestea pentru a avea viață. Și Isus spune că a venit ca să aibă viață și să o aibă din belșug orice om.

Și totuși, el ne spune astăzi ceva paradoxal: cine vrea să ajungă la viață, trebuie să o piardă. "Dacă bobul de grâu care cade în pământ nu moare, el rămâne singur. Însă dacă moare aduce rod mult". "Cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își pierde viața pentru mine, acela o va afla". Adică, dacă cineva ar crede că se realizează cu adevărat pe sine urmând propriile patimi ar falimenta în intențiile sale. Și să ne gândim o clipă la toți cei care își pun fericirea în bani, în plăcere, în distracții, în posedarea lumii, în gloria omenească, în succese. La sfârșitul vieții cum se vor afla? Vor putea oare să dobândească comorile cerului cu bogățiile acumulate pe pământ?

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia de azi este continuarea celei de duminica trecută, când am văzut cum Isus - după frumoasa mărturisire a lui Petru, recunoașterea ca adevărat Mesia și Fiu al lui Dumnezeu - l-a constituit cap al Bisericii. Astăzi, în schimb, avem, dacă putem spune așa, reversul medaliei. După acel fapt, Isus a început să-i pregătească pe apostolii săi pentru marele, dar durerosul, eveniment final spre care se îndrepta, prinderea și moartea. Auzind aceste lucruri Petru reacționează, aproape reproșându-i lui Isus că a spus un lucru absurd. Dar Isus, în fața acestei contestări, îl dojenește aspru: "Mergi în urma mea, Satană! Tu ești o piatră de poticnire pentru mine, pentru că nu te gândești la cele ale lui Dumnezeu, dar la cele ale oamenilor".

Isus nu voia să-l respingă pe Petru, ci acea teribilă mentalitate lumească, a cărei expresie era acum Petru. Asistăm aici la o convertire pe care Isus o realizează asupra lui Petru și a apostolilor și, prin ei, asupra noastră, a tuturor. Isus le cere să-l urmeze pe calea grea a încercării și a suferinței, prevăzute de voința lui Dumnezeu. El afirmă că este de folos să treacă prin încercare. Bineînțeles că această necesitate pentru Isus nu deriva dintr-o poruncă, așa cum am crede noi, adică dintr-o voință despotică a Tatălui, care voia să-l facă pe Fiul său să sufere. Isus vorbește de planul divin al mântuirii, conform căruia nu poate exista mântuirea adevărată fără a trece prin misterul crucii. Deși prevedea opoziția teribilă pe care o va întâlni, Isus va trece pe această cale dificilă, deoarece este necesară pentru mântuirea lumii.

Prin răspunsul dat lui Petru, Isus vrea să ne spună că și noi trebuie să știm să suferim cu el. Și noi trebuie să știm să-l urmăm prin diferitele încercări ale vieții, încercări de orice fel. Iar aici avem enunțul acelei legi, care va fi mai apoi cartea de identitate a creștinului: "Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la sine, să-și crucea și să mă urmeze". Cine vrea să fie ucenic adevărat al lui Isus, trebuie să renunțe la sine, adică la omul cel vechi cu toate tendințele dezordonate care ne împing continuu la păcat și care sunt rădăcinile adevăratului rău al lumii.

Și ce să facem ca să-l vindecăm? Este nevoie de darul Duhului Sfânt, pentru a ne umple cu sentimentele lui Isus și a ne face capabili să trăim legea omului nou: fericirile. Tu cauți adevărul. Dacă-l cauți înseamnă că nu-l posezi, deci este în afara ta. Tu cauți fericirea. Dacă o cauți, înseamnă că nu o ai. Ieși, așadar, din tine. Tu vrei să iubești, dar iubirea este altruism. Îndepărtează-te de tine. Tu cauți puterea, deci ești slab. Nu te baza pe tine. Tu cauți pacea, deci în tine este război. Fugi de tine. Tu cauți libertatea, deci tu ești înlănțuit. Dezleagă-te de tine. Tu vrei totul, deci nu ai nimic. Sărmanul de tine. Cine îți poate face mai mult rău decât tu însuți? De dușmani te aperi, dar cine te apără de tine însuți? Nu este, așadar, o daună mai mare pentru tine decât tu însuți.

De aceea, Isus spune: "Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunța la sine". Nu te mai gândi la tine însuți. Este răsturnarea principiilor care conduc în lumea de azi relațiile dintre persoane. Este refuzul de a căuta propriul interes, voința de a obține gratificație, recunoștință, avantaje. Chiar și în gesturile de iubire cele mai pure se observă adesea câte o formă ascunsă de egoism și ambiție. Ucenicul lui Isus iubește gratuit, în pierdere, așa cum face Tatăl ceresc.

Apoi, spune Isus, "să-și ia crucea". Ce este crucea? Este voința lui Dumnezeu, datoria noastră de fiecare zi, munca, profesia, misiunea pe care ne-a încredințat-o Domnul. Nu se referă la necesitatea de a suporta cu răbdare micile sau marile greutăți ale vieții. Și mai puțin, încă, este o exaltare a durerii, ca mijloc de a-i plăcea lui Dumnezeu. Creștinul nu caută suferința, ci iubirea.

"Prețuiește mai mult să spui: «Fie numele Domnului binecuvântat», când întâmpinăm lucruri neplăcute, decât mii de mulțumiri în lucrurile care ne plac", spunea sfântul Ioan de Avila. "Tot ce se întâmplă aici, contrar voinței noastre, să știi că nu se întâmplă decât din voința lui Dumnezeu", spunea sfântul Augustin.

Crucea este semnul iubirii și al dăruirii totale. A o duce pe urmele lui Cristos, înseamnă a urma drumul pe care l-a parcurs el. A ne da viața pentru aceleași idealuri, a înfrunta, dacă este nevoie, chiar și persecuția și moartea, numai să rămânem fideli evangheliei. Își ia crucea oricine se sacrifică pe sine pentru a face bine, pentru a face fericit pe cineva.

Apoi, Isus mai spune: "Să mă urmeze". Nu vrea să spună "ia-mă ca model", ci împărtășește alegerea mea, ia parte la planul meu, trăiește-ți viața în iubire față de om, împreună cu mine. Deci, a-l urma trăind cuvintele sale, poruncile sale, și mai ales trăind porunca iubirii, marele program pe care trebuie să-l realizeze creștinul.

Mă confrunt adesea cu oameni care au doar o formă de evlavie, dar îi tăgăduiesc puterea, persoane care cred că au făcut o crimă dacă au spălat miercuri și vineri, dar care trăiesc în desfrâu. Sau consideră mare nenorocire că unul a murit fără lumânare, dar nu se întreabă dacă s-o fi spovedit sau s-o fi împărtășit vreodată. Cineva se lăuda că ea ține în fiecare marți postul sfântului Anton, în timp ce ținea conferințe proconcubinaj și anticăsătorie.

Iată secretul adevăratei înțelepciuni și al adevăratei fericiri pe care ni-l dă Mântuitorul astăzi: Dumnezeu ne cere acceptarea sacrificiului nu pentru a ne face să suferim, ci pentru că bucuria adevărată pe care vrea să ne-o ofere trece prin încercarea acceptată din iubire. Pentru că despre aceasta este vorba: să murim pentru eul nostru, pentru a putea deveni alți Isus. Și dacă nu trecem prin această poartă îngustă, nu vom reuși să ne realizăm cu adevărat pe noi înșine. Vor reuși în viață doar cei care sunt gata să-și poarte crucea în fiecare zi. Nu poți să fii cel mai bun în domeniul pe care ți l-ai ales, dacă rămâi în zona ta de confort. Vei reuși numai atunci când vei fi gata să depui orice efort și vei fi gata să lucrezi în așa fel încât transpirația să ți se transforme în picături de sânge.

Pentru a descoperi care au fost cauzele succesului anumitor VIP-uri, Universitatea din Chicago a întreprins în acest sens un studiu de cinci ani de zile. În această vreme, o echipă de cercetători de la această universitate a luat interviuri unor mari personalități din artă, sport, medicină și educație. Ai au intervievat, cu caracter de anonimat, pianiști, muzicieni, înotători olimpici, jucători de tenis, sculptori, medici, matematicieni și neurologi. După terminarea interviurilor, concluzia echipei de cercetători a fost cu totul surprinzătoare. Ei au anunțat că în studiul întreprins n-au descoperit mari talente naturale, așa cum se așteptau, ci mai degrabă oameni care au fost dedicați și au muncit din greu. Au descoperit că toți cei intervievați au fost de fapt oameni obișnuiți, alți copii din clasele lor au fost mult mai talentați. Toți aceștia au ajunsă însă să reușească în viață, pentru că în spatele succesului lor au stat multe ore de muncă și o profundă dedicare. Un pianist a reușit pentru că a exersat șapte ore pe zi, timp de 17 ani. Înotătoarea ce a câștigat medalia olimpică, se trezea în fiecare dimineață la cinci și jumătate și înota în fiecare zi timp de două ore, înainte de a merge la școală. Pentru toți aceștia, niciun obstacol n-a fost prea mare și nicio povară prea grea pentru a-i opri din munca și dedicarea lor. Depășind orice barieră, ei și-au purtat crucea în fiecare zi și au reușit.

Dacă dorești să ai succes în viața spirituală, acest succes nu-ți va fi dăruit fără a depune efort. Dumnezeu ne asigură reușita, dar pentru aceasta avem nevoie de renunțare la noi înșine, purtarea crucii, urmarea lui Cristos. Ești gata pentru aceste condiții?

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Atunci când se vor stinge reflectoarele care au luminat scena acestei lumi, când vor dispărea înșelătoarele luminițe ale idolilor care au vrăjit și sedus atâtea persoane, atunci va apărea adevărata valoare a vieții fiecăruia și va străluci numai lumina lui Dumnezeu. Da, Dumnezeu! Dumnezeu!

"Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze".

28 august 2011

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
506 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an:

Anul A
31 august 2008 - Pr. Marius Taloș, SJ
31 august 2014 - Pr. Eduard Soare
3 septembrie 2017 - Pr. Felician Tiba

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat