|
Anul A 1Rg 19,9a,11-13a; Ps 84; Rom 9,1-5; Mt 14,22-33 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Textele sfinte proclamate în această duminică ne oferă, pe lângă posibilitatea să descoperim cum se manifestă și acționează Dumnezeu în vederea realizării planului de mântuire a oamenilor, și modul în care trebuie să acționăm fiecare dintre noi, pentru a fi beneficiarii acestui dar. Profetului Ilie, după cum ne-a relatat textul primei lecturi din Cartea întâi a Regilor, persecutat și amenințat cu moartea de regina Izabela, traversând pustiul și ajungând pe muntele Horeb, trebuie să distingă prezența și glasul lui Dumnezeu din manifestările grandioase ale naturii. Manifestările atotputerniciei lui Dumnezeu prin cutremur, foc și glas înspăimântător, văzute și auzite de poporul lui Israel pe același munte, când au fost proclamate solemn cele zece porunci, acum sunt înlocuite de foșnetul unei adieri plăcute de vânt, semn al prezenței divine. Asemenea profetului Ilie, fiecare dintre noi este chemat să distingă, dintre atâtea glasuri ademenitoare sau voci zgomotoase, uneori asurzitoare, vocea lui Dumnezeu. În zilele noastre se răspândesc furtuni năprasnice de idei false, capabile să despice stâncile ideilor creștine, să sfărâme pietrele convingerilor umane corecte și să-i deruteze pe cei simpli și pe cei lipsiți de convingeri clare creștine. Astăzi, unele curente culturale noi sunt propuse cu atâta zgomot și putere încât sunt capabile să cutremure principiile moralei creștine și să se impună întregii societăți umane. Pasiunile nestăvilite ale naturii umane, corupte de păcat, exaltate și propagate prin toate mijloacele de comunicare socială, devin un foc mistuitor care poate să ardă toate sentimentele nobile, umane și creștine. Printre atâtea voci zgomotoase este prezent și glasul lui Dumnezeu, care propune oamenilor idei clare și comportamente curate. Trebuie însă ca fiecare dintre noi, călăuzit de Duhul Sfânt, să deosebească glasul plăcut și iubitor al lui Dumnezeu de toate celelalte glasuri false și să se angajeze, cu fermitate și statornicie, să-l urmeze, asemenea profetului Ilie. Acum, să ne îndreptăm cu credință spre textul evangheliei de astăzi, pentru a descoperi ce ne sugerează și ne învață. Constatăm că textul biblic ne descrie un eveniment ce a avut loc după ce Isus a înmulțit pâinile și peștii și a săturat, în pustiu, o mare mulțime de oameni. Isus, cunoscând spiritul exaltat al mulțimii care s-a săturat, datorită minunii înmulțirii pâinilor, spirit care putea să-i molipsească ușor și pe apostolii săi, le poruncește ucenicilor să urce în luntre și să treacă pe malul celălalt al Mării Galileii, în timp ce el avea să trimită acasă mulțimile care voiau să-l facă rege (cf. In 6,14-15) și Mesia național triumfător. Isus zădărnicește planul mulțimii și o trimite acasă, ferindu-i în același timp pe apostolii săi, trimiși cu luntrea pe celălalt mal al mării, să nutrească în sufletul lor un mesianism temporar și triumfal, propagat de învățătorii lui Israel. Astfel, Isus ne învață să nu ne lăsăm cuprinși de mândrie și să nu căutăm lauda oamenilor, ci, mai degrabă, să ne retragem, în singurătatea ființei noastre, pentru a intra, prin rugăciune, într-un dialog filial cu Dumnezeu, așa cum a făcut el pe munte. Acest text ne sugerează ce înseamnă rugăciunea pentru Isus. Rugăciunea este un dialog intim de iubire dintre Tatăl și Fiul, un dialog filial și patern. Am putea să ne întrebăm pentru cine s-a rugat Isus. Ușor intuim că s-a rugat să-și poată împlini misiunea sa de Mesia, supus voinței Tatălui de a salva omenirea prin jertfa sa pe cruce. Dar s-a rugat, cu siguranță, și pentru sporirea credinței apostolilor și pentru împlinirea misiunii lor viitoare de întemeietori și conducători ai Bisericii sale sfinte. Să ne întrebăm: Pentru mine, rugăciunea este o veritabilă valoare? Oare nu o consider un timp pierdut? Pentru cine mă rog, nu cumva numai pentru mine și pentru binele meu temporar, uitând de ceilalți și de binele adevărat, mântuirea veșnică? Revenind la textul evangheliei, constatăm că luntrea, în care se urcaseră apostolii, se îndepărtase deja la o bună distanță de țărm și era aruncată de valuri încoace și încolo, căci vântul le era împotrivă. Apostolii de pe luntre experimentează ce înseamnă să te lupți cu forțele dezlănțuite ale naturii, numai cu puterile limitate umane. De multe ori am fost și noi în aceeași situație, voind să facem față încercărilor vieții numai cu puterile noastre umane, fără a cere ajutorul divin. Care a fost rezultatul? Frica și spaima că vom fi înghițiți de valurile încercărilor cotidiene. Care ar putea fi remediul? Răspunsul îl putem găsi citind și analizând în continuare, cu atenție, textul evangheliei de astăzi. Spre ziuă, Isus a venit la ei, pășind cu puterea sa divină deasupra valurilor și înfruntând forța vântului. Acțiunea lui Isus de a merge pe apă, care ne dezvăluie divinitatea sa, vrea să ne spună că ceea ce este imposibil omului, și anume, să înfrunte singur răul și încercările vieții, este posibil lui Dumnezeu. Apostolii din luntre, care se confruntau cu întunericul și cu valurile ridicate de vântul puternic, au fost cuprinși de panică, observând nu departe de ei o imagine, după părerea lor o stafie, și au început să strige de frică. Atunci, Isus le-a vorbit: "Aveți încredere, eu sunt, nu vă temeți!" Acest text ne învață că atunci când ne temem că vom fi înghițiți de valurile încercărilor și al suferințelor zilnice, când ni se pare că Dumnezeu este ca o nălucă și nu o persoană bine definită, ce este departe de noi, realitatea este total diferită. Nu numai că Dumnezeu nu este insensibil la suferințele și încercările noastre și departe de noi, din contra, este atât de aproape de noi, ba chiar prezent în intimul nostru, încât se pare că se identifică cu noi. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată un exemplu care ar putea să ne edifice cu privire la această învățătură creștină: O sfântă mistică se bucura deseori de dialoguri sfinte cu Isus. Într-una din zile, a fost asaltată de ispite atât de puternice încât s-a cutremurat de frică la gândul că nu va putea învinge ispitele și că va cădea în păcat. După ce s-a luptat cu mult curaj și a învins ispita i-a apărut Isus. Sfânta l-a întrebat: Doamne! unde erai când eu luptam singură să nu cad în păcat? Isus i-a răspuns: Eram chiar în sufletul tău, în inima ta, de acolo te încurajam și te susțineam să nu cazi în păcat. Isus cel înviat, care ne-a promis "Iată eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor", se arată prieten devotat și gata să ne ajute în orice situație neplăcută a vieții. Textul evangheliei proclamat astăzi continuă. Petru i-a spus atunci: "Doamne, dacă ești tu, poruncește-mi să vin la tine pe apă". Isus i-a spus: "Vino!" Petru a coborât din luntre și a început să meargă pe apă, îndreptându-se spre Isus. Dar, văzând că vântul era puternic, l-a apucat frica și, fiindcă a început să se scufunde, a strigat: "Doamne, salvează-mă!" Isus i-a întins îndată mâna, l-a prins și i-a spus: "Om cu puțină credință, pentru ce te-ai îndoit?" Să observăm ce îi spune Isus lui Petru după ce a început să se scufunde în valuri și a strigat către Isus: "Doamne, salvează-mă!" "Om cu puțină credință, pentru ce te-ai îndoit?" Reproșul blând, făcut de Isus lui Petru, ne arată ce este credința ca încredere și cât de importantă este aceasta în relațiile noastre cu Dumnezeu. Credința, pe lângă faptul că este un dar gratuit, turnat de Dumnezeu în sufletul creștinului la Botez, include și aspectul încrederii în cuvântul și acțiunile lui Dumnezeu. Nu este suficient doar să credem că Dumnezeu există, așa cum ne avertizează sfântul Iacob, care, în epistola sa scrie că "și diavolii cred", ci se cere mai mult, să ne încredem în Dumnezeu, în iubirea lui statornică. Credința înseamnă acceptarea revelației divine și încrederea deplină în Dumnezeu-iubire, care ni se revelează. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cred că am putea înțelege mai bine aceste aspecte ale credinței printr-un exemplu. Într-o noapte, o casă cu etaj a fost cuprinsă de incendiu. Părinții, care dormeau la etaj împreună cu copiii lor, s-au trezit din cauza fumului și a căldurii emanate de incendiu. Imediat, părinții, speriați de incendiu, și-au luat în brațe copiii care erau în preajma lor și au ieșit în grabă din casă. Când au ajuns jos, în curtea casei, au constatat cu groază că au uitat să meargă într-un alt dormitor și să-l scoată de acolo pe copilul lor mai mare. Fumul a devenit gros și înecăcios, iar flăcările au cuprins intrarea în casă. Părinții priveau neputincioși la incendiu și se gândeau cu groază la copilul lor care, rămas în casă, ar putea să fie mistuit de viu în incendiu. Dar, între timp, băiatul mai mare s-a trezit și el și, mergând în camera unde dormeau părinții cu frații săi mai mici, a constatat că aceștia nu erau acolo. Atunci, speriat, a ieșit pe balconul casei și a început să strige: Mamă, tată, unde sunteți? Tatăl l-a auzit și l-a văzut la lumina flăcărilor. Suntem în curte, i-a răspuns tatăl, iar de aici eu te văd. Copilul a spus: Tată, dar eu nu te văd. Tatăl i-a răspuns, stăpânindu-și emoțiile: Nu-i nimic, important este că te văd eu. Nu te teme! Ascultă-mă cu atenție și ai încredere! Urcă pe balcon și sari de acolo, pentru că eu te voi prinde în brațe! Copilul, încrezător în tatăl, a sărit de la balcon, iar tatăl l-a prins în brațe, salvându-l din incendiu. Textul evanghelic ne invită să ne analizăm nivelul nostru de credință și să ne întrebăm: Nu cumva suntem creștini cu puțină credință, neîncrezători în Dumnezeu? Evanghelia continuă: După ce "au" urcat în luntre, vântul s-a oprit. Când Isus urcă în barca sufletului nostru, vântul suferințelor și al necazurilor, care amenință viața noastră, se oprește. Pentru că unde este Cristos acolo este pace și seninătate, chiar și în mijlocul furtunilor suferințelor și a ispitelor. Dacă îl recunoaștem pe Isus ca adevărat Fiu al lui Dumnezeu, atunci nu mai trebuie să avem niciun motiv de îndoială, de frică sau de neîncredere. El este cel mai devotat frate și prieten ce ne întinde mâna pentru a ne salva din orice încercare. Dacă am înțeles cât de important este să credem și să ne încredem în Cristos, atunci putem înțelege și imensa suferință pe care o mărturisește sfântul Paul în Scrisoarea către Romani, aceea cu privire la iudeii care l-au refuzat pe Cristos și l-au răstignit pe cruce. Atitudinea lor înseamnă refuzul ofertei de mântuire, făcută de Dumnezeu prin jertfirea Fiului său pentru mântuirea omenirii. Astăzi, înconjurați de valurile suferințelor și ale încercărilor vieții, să ne îndreptăm, cu încredere deplină, spre Cristos și să ne rugăm cu sfântul Petru: Doamne, salvează-mă și condu-mă la portul fericirii veșnice! Amin. 7 august 2011 Pr. Iosif Enășoae [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 19-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |