|
Anul A Lev 19,1-2.17-18; Ps 102; 1Cor 3,16-23; Mt 5,38-48 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În evanghelia pe care am ascultat-o, Isus continuă discursul de pe munte. El proclamă noua lege: nu a venit să desființeze, ci să desăvârșească. Astfel, am auzit duminica trecută: "Nu am venit să desființez Legea și profeții, ci să desăvârșesc" și, de asemenea: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor". Cum se va petrece acest lucru? Cum să întreacă dreptatea noastră? În ce constă plinătatea Legii și dreptatea superioară pe care el o cere? Isus explică toate acestea printr-o serie de șase exemple, antiteze dintre poruncile vechi și modul său de a le propune: "Ați auzit că s-a spus... eu însă vă spun..." Patru dintre ele au fost relatate duminica trecută: respectul față de celălalt prin îndepărtarea mâniei, fuga de imoralitate prin curățirea privirilor și a dorințelor, stabilitatea Căsătoriei prin fidelitate și respingere a divorțului, iubirea de adevăr prin folosirea corectă a cuvântului. Noutatea stă în faptul că el însuși umple poruncile cu iubirea lui Dumnezeu, cu puterea Duhului Sfânt care este în el: "Ați auzit că s-a spus [...], eu însă vă spun...". Isus interiorizează legea. Arată că totul pornește dinăuntrul omului. Omul nu ajunge dintr-odată la ucidere, adulter, divorț sau jurământ fals, ci înaintează spre cădere puțin câte puțin, atunci când nu este atent cu interiorul său, când acceptă primele compromisuri și apoi altele. Un proverb chinezesc spune că drumul de un kilometru începe cu primul pas. La fel, drumul spre ruină începe cu primele mânii, răzbunări, insulte, priviri imorale, primele minciuni. Vina și virtutea se nasc înăuntrul nostru. De aceea e nevoie să sădim în interiorul nostru: respect pentru celălalt, privire limpede cu gând curat, fidelitate conjugală, onestitate și sinceritate. Evident, pentru a împlini toate acestea, avem nevoie de puterea, de susținerea și de îndurarea lui Dumnezeu. Astăzi, în evanghelie, Mântuitorul dă alte două învățături. Ni se relatează despre răspunsul la răul celorlalți și despre atitudinea față de dușmani. La final există chemarea la desăvârșire. Cele două învățături tratează practic aceeași temă: cum să reacționăm față de cei ce ne fac rău. Prima dă răspunsul sub formă negativă. A doua îl dă sub formă pozitivă. Așadar, de pe munte, astăzi, ne vin cereri nemaiauzite. Este punctul culminant al întregii învățături a lui Isus Cristos. Este partea cea mai fascinantă. Admirăm frumusețea acestor învățături nemaiauzite. Care este atitudinea noastră față de cei ce ne fac rău? Cum reacționăm atunci când celălalt are ceva împotriva noastră, când ne urăște? Răspundem noi cu aceeași ură? Întâmpinăm răul cu rău? Aici intervine chemarea lui Isus, acele cuvinte nemaiauzite: "Ați auzit că s-a spus: «Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte». Eu însă vă spun... nu întoarceți răul celor care vă fac rău". Era mai întâi legea talionului. În Vechiul Testament această lege era formulată astfel: "Să plătească viață pentru viață, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior, arsură pentru arsură, rană pentru rană, vânătaie pentru vânătaie" (Ex 21,23-25). Ai tăiat cuiva o mână sau o ureche? Ți se va tăia și ție la fel. Ai scos un ochi? Ți se va scoate și ochiul tău. Ți s-a făcut un rău? La fel ți se va face și ție. Legea talionului era deja un pas înainte. În multe cazuri era practicată legea răzbunării, a represaliilor, care dădea naștere la agresiune violentă, chiar la eliminarea dușmanului. Se plătea astfel îndoit, înzecit. Să ne amintim, mai aproape de timpurile noastre, cum pentru un soldat ucis din rândul SS-iștilor, zece sau chiar cincisprezece civili erau mitraliați. Chiar și astăzi, în anumite țări din Orientul Mijlociu hoților li se taie mâna. Așadar, legea talionului era un pas înainte față de răzbunare. Martin L. King a remarcat: "Vechea lege a ochiului pentru ochi va face o lume de orbi". Vine Domnul și ne spune că nu trebuie să ne răzbunăm, că trebuie mai degrabă să suferim paguba, nu trebuie să ne împotrivim Celui Rău. Soluția lui este nonviolența, nonrezistența, pacifismul, a răspunde cu bine la rău. În acest sens, el dă patru exemple paradoxale, destinate să șocheze, pentru a rămâne bine imprimate în memorie. Sunt gesturi care să-l surprindă pe adversar, să-l prindă pe picior greșit, să-l descumpănească. Cei care ne fac răul nu sunt pierduți iremediabil, ci sunt persoane recuperabile în bine. "Dacă unul te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt... Dacă cineva vrea să te dea în judecată ca să-ți ia cămașa, lasă-i și mantaua... Dacă cineva te obligă să faci cu el o mie de pași, tu fă două mii... Celui care vrea să se împrumute de la tine, nu-i întoarce spatele..." În locul răzbunării, Isus ne spune că trebuie să inventăm situații noi, care să depășească răutatea. Da, avem cu toții de învins în noi instinctul de răzbunare. Răul nu este depășit atunci când răspundem cu duritate, cu aceeași măsură sau cu măsură îndoită. Răzbunarea nu este o soluție a problemei, ci o agravare a ei. Când se răspunde cu rău la rău, se intră într-un cerc vicios. Când întoarcem răul, acesta câștigă o victorie în plus, căci intră în noi. Isus vrea să deschidă omenirii un alt drum: acela de a învinge răul prin bine. Iertarea sfărâmă spirala urii, rupe cercul vicios. "Ați auzit că s-a spus: «Să iubești pe aproapele tău și să urăști pe dușmanul tău». Eu însă vă spun: iubiți pe dușmanii voștri, rugați-vă pentru cei care vă prigonesc și vă vorbesc de rău..." Iubirea față de prieteni este ceva bun și sfânt, dar se plasează la un nivel pur uman: "Oare nu fac aceasta și vameșii și păgânii?" Noi trebuie să depășim, spune Isus, acel "Te iubesc pentru că mă iubești, te salut pentru că mă saluți..." Iubirea față de dușmani. A face lucrul pe care îl cere Isus aici este peste puterile omenești. Dar dacă Isus ne spune să-i iubim pe dușmanii noștri, este pentru că Dumnezeu, mai întâi, ne iubește astfel. Trebuie să recitim un pasaj din Scrisoarea către Romani (5,7.8): "Cu greu moare cineva pentru un drept; pentru un om bun poate are cineva curajul să-și dea viața. Dumnezeu însă și-a arătat dragostea lui pentru noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi". Când suntem în fața urii, nu putem să rămânem doar la ceea ce ne spune firea noastră sau mentalitatea lumii. Trebuie să venim în fața crucii lui Isus. De ce a fost răstignit Fiul lui Dumnezeu? Ce ne spune nouă crucea? El, Fiul Tatălui, a voit binele celor care îi voiau răul, a suferit și a murit pentru cei care îl făceau să sufere și să moară. Te întrebi cum să faci pentru a-l iubi pe cel care nu te iubește? El, Dumnezeu, cum ne-a iubit? Iertându-ne neîncetat. Această iubire imposibilă față de dușmani, Isus ne-o cere pentru că el a trăit-o cel dintâi: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac". Să răspunzi la rău cu bine, să-i iubești pe dușmani: sunt expresii tari, cine le poate ține?, va întreba cineva. E posibil să punem în practică aceste cerințe ale lui Isus? Pentru a vedea că ele sunt posibile, iată câteva exemple. Să ne gândim mai întâi la creștinii din primele secole. Prin răbdarea lor, prin spiritul lor de jertfă, au arătat că învățăturile lui Isus sunt posibile. Timp de trei secole Imperiul Roman a căutat să-i distrugă. Ei au răspuns cu iubire și cu jertfire de sine. Când erau duși la moarte, să fie aruncați la fiare, cântau, se rugau și iertau. Mulți dintre călăii lor, văzându-i, li s-au alăturat. În cele din urmă, creștinismul a biruit. Povestește Richard Wumbrandt că era ziua de Crăciun a anului 1951, în închisoarea de la Târgu Ocna. Aici se aflau starețul mănăstirii Tismana, Gherasim Iscu, și călăul lui, Vasilescu. "Starețul Iscu avea zilnic accese de tuse, din ce în ce mai lungi. Trupul lui, vlăguit de ani întregi de foame și de muncă la canal, era zdruncinat de crize groaznice. Zăceam neputincioși și priveam cum moare. Câteodată nu-i recunoștea pe prietenii care veneau să-l ajute. Când era conștient, șoptea ore în șir rugăciuni și găsea întotdeauna cuvinte de consolare pentru alții. Patul meu era între al starețului și al tânărului Vasilescu, alt fel de victimă a canalului. Vasilescu, condamnat de drept comun, a fost repartizat la brigada preoților. Îi bătea până cădeau în nesimțire. Dar, cine știe de ce, colonelul Albon l-a luat la ochi și a fost la rândul lui bătut atât de crunt, încât era și el pe moarte. Tuberculoza lui a avansat mult [...] Acum, Vasilescu regreta toate acestea și-și plângea singur de milă. Îmi povestea mereu grozăviile pe care le-a săvârșit la canal. Nu l-a cruțat nici pe stareț. Era vizibil că se afla pe moarte și încercam să-i aduc puțină consolare, dar el nu-și găsea liniștea [...] În zori, abatele Iscu a chemat lângă el doi deținuți și le-a cerut să-l ridice în picioare.
Penitenciarul din Galați. Preotul greco-catolic Matei Boilă își amintește că "printre cei 130 de deținuți care se aflau în celulă era și generalul Stoicescu, foarte grav bolnav. Obosit de suferință, își dorea foarte mult să-și revadă fiii și să se răzbune [...] Chinuit de dureri, generalul rostea printre dinți: «Mor pentru că acum două săptămâni un sergent m-a lovit în coastă». Își dorea să fie răzbunat de fiii săi. Pansându-i rănile, Matei Boilă îl îndemna să se împace cu Dumnezeu și cu toată lumea. După două ore de frământare, a rostit cuvintele: «Bine, îl iert pe acest sergent, nu-l mai spune copiilor mei». La scurtă vreme s-a stins din viață împăcat. Era seara târziu. Dimineața, după ce ne-am rugat împreună, - spune părintele - i-am dat sfânta Împărtășanie. O pace dumnezeiască s-a lăsat asupra lui. Tot zbuciumul ultimelor zile a încetat. După trei ore de la împărtășanie, a murit împăcat și, îndrăznesc să spun, fericit, pe cât încape, așa cum rar a fost în decursul vieții sale zbuciumate" (Fragment din lucrarea Preoția în spațiul concentraționar, Camelia Pop). Da, Isus ne spune că trebuie să-i iubim pe dușmanii noștri. Iar noi, care avem talentul de a îndulci evanghelia, spunem: "Eu nu am dușmani...". Trebuie să acceptăm această lumină clară pe care Isus o proiectează asupra existenței umane marcate de inevitabile conflicte. Orice persoană care nu îmi seamănă, în fond, mă agresează, mă atinge. Caracterul diferit de al meu mă enervează, mă distruge. Felul lui de a vorbi, de a se comporta mă scoate din fire. Nu aștepta!, spune Isus. Chiar acum, roagă-te pentru cei care te enervează, îți sunt antipatici, te bârfesc, te vorbesc de rău, pentru cei care îți fac răul, pentru cei pe care nu-i iubești sau care nu te iubesc. Iartă răul făcut! Salută-i și vorbește-le frumos celor care consideri că nu merită! Reținem că dacă facem așa avem acces spre împărăția lui Dumnezeu: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor". În plus, Domnul ne mai dă o motivație: suntem fiii Tatălui, ne asemănăm cu "Tatăl nostru din ceruri, care face să răsară soarele său peste cei buni și peste cei răi și să cadă ploaia peste cei drepți și peste cei nedrepți. Fiți, așadar, desăvârșiți, precum Tatăl vostru ceresc desăvârșit este". A-i iubi pe cei care nu ne iubesc înseamnă a-l imita pe Dumnezeu. A face bine celor care ne fac rău este ceva dumnezeiesc. Ce înseamnă să fii creștin? Înseamnă să încerci în fiecare zi să pui în practică învățăturile lui Isus. Noi suntem copiii unui Tată care îi păstrează în "adâncul inimii sale îndurătoare" și pe cei răi și pe cei buni. Isus a dobândit pe cruce dreptul să ne ceară aceste lucruri. El este cel care a primit palmele, cel căruia i s-a smuls și tunica și cămașa, cel care a fost luat și judecat într-un proces nedrept, cel care a fost târât să facă două mii de pași pe drumul Calvarului. El este "răstignitul" care a răspuns cu iubire la răul celorlalți. El ne dă puterea de a face la fel. Să-i iubim pe cei care nu ne vor binele și să ne rugăm pentru ei. A birui răul prin bine, ura prin iubire, nu înseamnă slăbiciune, ci putere și frumusețe morală. 20 februarie 2011 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |