Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 4-a de peste an

Sof 2,3;3,12-13; Ps 145; 1Cor 1,26-31; Mt 5,1-12a

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am ascultat proclamarea fericirilor așa cum a rânduit în evanghelia sa sfântul apostol Matei. În duminica trecută am văzut cum Isus Cristos proclamă prezența împărăției lui Dumnezeu. Este o împărăție care nu mai trebuie să vină, nu mai trebuie așteptată, ci este o împărăție, o prezență a lui Dumnezeu care deja a început să lucreze prin Isus, prin cuvintele sale și prin faptele sale. Isus proclamă împărăția lui Dumnezeu, săvârșește fapte minunate care confirmă prezența acestuia și în același timp îi cheamă pe primii apostoli, pe primii vestitori ai evangheliei sale, ai împărăției sale. În evanghelia pe care am ascultat-o, Isus era înconjurat de o mare mulțime, care reprezenta toate popoarele, toate neamurile lui Israel. Isus, înconjurat de mulțimi, a urcat pe munte. Este cel care asemenea lui Moise, de la înălțime, de la înălțimea lui Dumnezeu, proclamă fericirile.

Ce fel de fericire proclamă Isus? Cum numește evanghelia pe oamenii săraci fericiți? S-ar putea să fie o afirmație plină de risc, pentru unii cel puțin. Dacă ne gândim la noi, la situația de astăzi, cu siguranță că în România se întâlnesc cei mai mulți săraci în comparație cu alte țări din Uniunea Europeană. Sunt mulți săraci, sunt multe forme de sărăcie. Am putea spune în cazul acesta, interpretând greșit evanghelia, că poporul român este cel mai fericit între națiunile Europei. Ar fi o afirmație cinică, lipsită de respect. Despre ce fel de fericire este vorba? În Vechiul Testament găsim mai multe forme de declarare a fericirii. Fericit omul care umblă pe căile Domnului. Fericit omul care duce o viață cinstită din punct de vedere moral. Fericit omul care face dreptate. Cum se ajunge la fericire? Mai întâi, oamenii care sunt declarați fericiți în prima fericire din evanghelie sunt săracii, săraci cu Duhul. Poate fi, într-adevăr, cel sărac și fericit? În istoria poporului israelit știm că pământul promis, făgăduit, trebuia să fie împărțit în mod egal la fiecare. Toți trebuiau să aibă suficient pentru a trăi mulțumiți. Să nu fie săraci în mijlocul poporului binecuvântat de Dumnezeu, dar acesta este un ideal, de multe ori, rupt de realitate. În realitate, mulți din diferite motive au pierdut pământul. Nemaiavând ce să muncească, nemaiavând roadele pământului, au ajuns într-o stare gravă de sărăcie, de dependență de alții. Aceștia sunt cei care ridică ochii către Dumnezeu. Aceștia care înșelați fiind de oameni, furați fiind de semenii lor, își îndreaptă încrederea în Dumnezeu, ajung să stabilească o relație superioară cu Dumnezeu. De la Dumnezeu așteaptă adevărata răsplată. La fel în domeniul dreptății. Oamenii au pierdut în fața semenilor drepturile pe care le aveau. Ajungeau să fie sclavi, să fie foarte dependenți de cei puternici, de cei bogați. Și aceștia și-au îndreptat atenția spre Dumnezeu, spre Dumnezeul cel drept, cel care face dreptate, care împarte dreptatea. Și aceștia, asemenea săracilor, constituie o categorie care realizează o nouă calitate a relației cu Dumnezeu, dar și între ei. Despre astfel de sărăcie este vorba, o sărăcie în care oamenii se îndreaptă spre Dumnezeu, așteaptă de la Dumnezeu darul mântuirii. De la Dumnezeu așteaptă fericirea și nu de la oameni. În acest context se adresează Isus mulțimilor. Îi declară fericiți pe oameni, nu pentru simplul fapt că sunt săraci. Sărăcia, ca atare, nu este voită de Dumnezeu. Isus nu cheamă mulțimile și nici pe ucenici, la sărăcie. Isus nu cheamă pe oameni să plângă, nu-i cheamă pe oameni să fie persecutați, nu-i cheamă pe oameni să îndure. Isus proclamă nu starea sărăciei ca stare de fericire, ci proclamă fericirea acolo unde oamenii în ciuda suferințelor, știu să se adreseze lui Dumnezeu, știu să spere în Dumnezeu, știu să se încreadă în Dumnezeu. Se poate vorbi de fericire la cei care trăiesc în sărăcie, la cei care suferă, la cei care plâng doar în contextul împărăției lui Dumnezeu. Nu se ajunge la împărăția cerurilor prin sărăcie. Nu se obține mântuirea prin plâns. Nu ajungem la bucuria harului lui Dumnezeu atunci când suntem persecutați. Fericirea lui Dumnezeu nu este o performanță la care trebuie să ajungă omul prin durere, prin chinuri, prin diferite forme ale crucii. Fericirea este deja un dar pe care omul îl trăiește ca relație nouă, raportare la Dumnezeu. Despre astfel de fericire, în sărăcie, în durere, în lipsuri, în suferință se poate vorbi numai după moartea și învierea lui Isus, în contextul în care acestea sunt împlinirea împărăției lui Dumnezeu în inima noastră și în mijlocul nostru. În sensul acesta în mesajul de pace din anul 2009, papa Benedict al XVI-lea vorbește despre sărăcie și pace. Ideea principală este că se poate ajunge la pace atunci când este combătută, este îndepărtată sărăcia în diferitele ei forme. Am spus că între popoarele uniunii europene în România se găsesc mulți oameni săraci și multe forme de sărăcie, nu numai materială, ci și spirituală, intelectuală, culturală, religioasă. Într-un studiu făcut pe această tematică, a bucuriei, poporul român a primit o notă destul de mediocră. Poporul român este printre cele mai triste națiuni. Care să fie cauza? În contextul evangheliei de astăzi, poate că sărăcia de la noi, legată cu tristețea din rândul oamenilor, cu siguranță au diferite cauze, fie politice, economice, culturale, dar cu siguranță, din nou, în lumina evangheliei poate că gradul de sărăcie, gradul de tradiție este legat direct de sărăcia religioasă. Noi suntem religioși fără a fi credincioși. Poate că sărăcia din mijlocul nostru, tristețea care se așază pe frunțile noastre au de a face cu o legătură slabă, insuficientă, superficială de credință. Sărăcia din mijlocul nostru nu ne apropie neapărat de Dumnezeu, nu ne poate face fericiți, ci devenim bogați, devenim fericiți dacă realizăm o nouă calitate a raportării noastre la Dumnezeu. Când ne vom raporta mai frumos, mai demn, mai responsabil la Dumnezeu, atunci vom stabili între noi relații de mai multă angajare, de mai multă jertfă, de mai multă dăruire. Atunci va fi mai mult spațiu pentru fericirea pe care ne-o dorește Isus.

30 ianuarie 2011

Pr. Lucian Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
535 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul A
3 februarie 2008 - Pr. Alois Fechet
29 ianuarie 2017 - Pr. Iosif Dorcu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat