|
Anul A Is 8,23b-9,3; Ps 26; 1Cor 11,10-13.17; Mt 4,12-23 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Urmându-l pe Isus în Evanghelia sfântului Matei, fragmentul de azi ne prezintă începuturile activității sale publice. Nu suntem, însă, în fața unei relatări detaliate a modului în care a avut loc prima întâlnire a lui Isus cu mulțimile, ci o povestire foarte schematică, un sumar, o sinteză. Pentru a o înțelege, trebuie să căutăm să o citim în lumina a ceea ce Isus a făcut după aceea. Aici avem reunite, fără nicio grijă cronologică, toate elementele constitutive ale activității sale publice. În primul rând, Isus se desparte de ambientul lui Ioan Botezătorul, poate din imprudență, întrucât Ioan fusese arestat de Irod, iar faptul acesta îi putea sugera lui Isus să fie precaut. Dar mult mai probabil, această decizie era sugerată ca să iasă la lumină persoana lui Isus, stilul său de viață și de predicare, care nu mai era static, așa cum era al lui Ioan, ci dinamic, constituit din mutări dintr-un sat în altul. Al doilea element interesant care apare aici este chemarea apostolilor. Vedem că Isus cheamă imediat câțiva apostoli, îi cheamă ca și colaboratori ai săi și ca inițiatori ai comunității sale: "Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni". Acest lucru trebuie să-l luăm în considerare în primul rând. Sunt aleși ca să realizeze o unitate profundă cu el, acea unitate la care vor fi chemați apoi toți ucenicii lui Isus prin intermediul apostolilor. Al treilea element care este scos la lumină este planul predicii lui Isus: împărăția lui Dumnezeu. Isus a venit ca să vestească împărăția lui Dumnezeu, apropierea ei. Și această împărăție, în intenția lui Isus, era o societate nouă, cu o omenire nouă, o societate care trebuie construită pe marii pilaștri doctrinari, adică pe viziunea nouă a omului, a societății, a familiei, a relațiilor dintre persoane, pe care le vom vedea mai târziu în predica de pe munte și legate toate la un loc în marea poruncă a iubirii. Planul lui Isus este acela de a-i reuni pe toți oamenii și de a construi o societate pe modelul Sfintei Treimi, deci pe o iubire trinitară. Isus vrea să construiască o societate bazată în întregime pe acea iubire, iubirea adevărată, iubire nouă, pe care el a adus-o din paradis. Și, în sfârșit, vedem condiția indispensabilă pentru a construi această omenire nouă: convertirea, convertire care constă în spiritul fericirilor, în lepădarea de sine, în lupta împotriva omului vechi, adică împotriva tuturor patimilor, tendințelor și înclinațiilor spre păcat pe care le purtăm în noi. Din acest sumar, ce putem lua noi pentru săptămâna pe care o începem? În primul rând, chemarea de a-l urma pe Isus la fel ca apostolii: să vrem să devenim adevărați discipoli ai lui Isus, realizând o relație intimă și personală cu el. Iar modul de a o face știm care este: este acela de a primi și de a pune în practică cuvântul său; să stabilim cu el o relație de credință, de încredere și de iubire sinceră. Cu alte cuvinte, să fim și noi pescari, ca apostolii. Meseria de pescar este, în general, obositoare; cea de pescari de oameni e și mai și. E necesar să fim buni, altruiști, capabili să ne sacrificăm pentru alții, cu timpul nostru, libertatea și generozitatea noastră, fără a ne descuraja la primele insuccese. Uneori e de ajuns un zâmbet, un cuvânt, un gest, o alegere, pentru a lăsa o amintire de neșters în celălalt, pentru a-l ajuta să rămână sau să se întoarcă la calea binelui. Uneori, o lectură sugerată, o carte făcută cadou, o rugăciune recitată, o jertfă oferită au o influență benefică asupra istoriei mântuirii celuilalt. Da! A oferi propriile cruci pentru celălalt este o cale care aduce mult rod, o cale parcursă și de Isus. Toți putem oferi crucile noastre pentru mântuirea fraților. Adevărații pescari de oameni, bolnavii care poate acum mă ascultă, sunt antrenați în această suferință, n-o refuză, știind cât este de prețioasă. Ea este dovada iubirii care îl face pe misionar să-și părăsească patria; călugărița să-și dedice viața celor bolnavi, copiilor, bătrânilor; sora de clauzură să se roage pentru frații din lume; soții să se cucerească unul pe altul lui Cristos; părinții să lumineze cu credința lor calea copiilor; muncitorul, prietenul, colegul să fie o cale spre Dumnezeu pentru cei care trăiesc alături de ei. Chiar copilul, dacă are entuziasmul credinței, poate să-l ajute pe colegul de școală, de joacă, de sport. A fi pescari de oameni e o mare misiune pe care nimeni nu o poate refuza, dacă iubește. Este munca celui care știe să privească departe și vrea să lucreze cu mrejele lui Dumnezeu pentru binele omului. Apoi, să nu uităm ceea ce ne spun sfinții: cine a contribuit să salveze un suflet, și-a predestinat propriul suflet. Aceasta este misiunea cea mai frumoasă: să-l duci pe Dumnezeu omului și pe om lui Dumnezeu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Toți suntem pescari. Important e să știm ce pescuim. Mulți merg să pescuiască bani, în fiecare zi, în orice clipă ei nu se gândesc decât la asta, nu trăiesc decât pentru asta, nu au altă grijă decât să fructifice orice ocazie pentru a pescui bani. Și toată viața și-o consumă în această muncă de sclavi, ajutați mereu de cursul pieței, bătuți de valurile concurenței, amenințați de neprevăzutele vijelii economice. Până când, o ultimă furtună le lovește nava înghițind totul într-o clipă. Alții pescuiesc în ape tulburi pentru a ajunge într-un post, într-un fotoliu, la un nume, cu orice mijloace. Și când au ajuns, s-au aranjat, poate, în primul rând, aud în spate un glas care le strigă pe neașteptate să iese de acum, spectacolul s-a încheiat. Altul pescuiește în mlaștini, în noroi, în bazine de înot, din plăcere. Și moare de plictiseală și de tristețe. Este unul care pescuiește oameni pentru a-i face sclavi sau pentru a-i duce la târg sau la moarte. Dar mai sunt și dintre aceia care pescuiesc oameni din marea istoriei, pentru a-i transfera în viața veșnică. Tu ce pescuiești? Noroi? Nisip? Cochilii goale? Moluște? Spini? Ranchiune? Invidii? Deziluzii? Sau doar faci baie la râme? Ascultă-mă pe mine! Lasă-ți mrejele, coboară din barca ta, care a prins apă din toate părțile, și vino și pescuiește suflete. Da! Vino și pescuiește suflete! Nu este profesie mai nobilă, nu este carieră mai înaltă, nu este muncă mai necesară decât aceasta. E bine și e o datorie să procuri pâine celui înfometat, să dai un pat celui care nu are, să dai de muncă celui care caută, să ușurezi durerea celui care suferă, să îngrijești bolnavii, să-i înveți pe cei neștiutori, să-i aperi pe cei slabi și umili, să guvernezi un stat, să veghezi asupra legilor, să administrezi dreptatea. Pentru că toate acestea sunt indispensabile vieții. Dar e și mai mare și mai necesar să dai un sens și valoare vieții însăși a oamenilor. Mulți nu știu pentru ce s-au născut și nici pentru ce trăiesc. Și astfel își pierd orice valoare, și casa, și familia, și pâinea, și munca, și societatea, cultura, legile, dreptatea. Dacă viața omului nu are un scop, totul e devalorizat, iar oamenii sunt în derivă. Această mlaștină omenească a devenit o pădure imensă de brațe, care cer mântuire. Asta îți cer ție oamenii, poate fără să-și dea seama, poate tacit, dar insistent, cu neliniște. Iar tu nu poți sta să privești de la fereastră, în timp ce lumea se omoară pe străzi, în timp ce unul dispare în greșeală, în timp ce aproapele tău e cuprins de toate seducțiile, în timp ce fratele tău este împins la măcel, în timp ce tineretul este drogat cu opiul corupției, în timp ce copiii sunt contaminați cu lepra scandalului și a viciului. Ajunge! Lansează-te în mare, în această mare a omenirii, între valurile erorilor, între vârtejurile violenței și ale viciului, e lume care se îneacă și te cheamă. Cu mreaja credinței, cu undița speranței, cu cârligul iubirii vei pescui oameni pentru viața veșnică. Așadar, în primul rând, să fim pescari de oameni, la fel ca apostolii. În al doilea loc, acest fragment evanghelic ne propune să construim societatea creștină ca pe o familie, adică o societate având la bază iubirea reciprocă între toți membrii care o compun. Isus vrea să vestească lumii mesajul său de mântuire nu singur, ci prin intermediul unei familii, o comunitate de frați uniți cu el și între ei, așa cum vrea el. Pentru Isus trebuie să facem să se vadă această familie în fața lumii, să facem să se vadă această viață creștină, nu numai individual, ci ca un grup, în așa fel încât lumea să vadă că noi facem parte din comunitatea sa. Ce păcat că noi, creștinii, încă mai oferim lumii spectacolul divizării, ca în lectura a doua, pe care am ascultat-o. În Corint au apărut diferite facțiuni care apelează una la Paul, alta la Apolo, alta la Chefa; am spune noi, clanul catolic, clanul ortodox, clanul protestant. Apostolul vede în această discordie un mare pericol pentru vestirea evangheliei. Astăzi mișcarea ecumenică stagnează. În fața marilor probleme ale omenirii de azi, noi rămânem în ghetoul vechilor controverse confesionale. Cât de răvășitoare sunt recentele cuvinte ale episcopului nostru, Petru Gherghel: "Săptămâna de rugăciune din luna ianuarie a fost considerată de peste un secol octava căutării unității și timpul forte de rugăciune pentru realizarea dorinței și voinței lui Cristos, ca toți să fie una. A fost voința sa ca pe pământ să existe o singură Biserică și o adevărată comuniune în dragoste. Ce păcat că în ultimii doi ani, nori negri s-au ridicat în fața speranțelor consolidate prin rugăciunile comune, atât de frumoase din ultimul timp, mai ales cele din timpul vizitei papei Ioan Paul al II-lea la București și apoi a Patriarhului Teoctist la Roma. Minunate erau întâlnirile și rugăciunile care aveau loc în luna ianuarie, în diferitele catedrale, biserici parohiale și centre bisericești din țară și din lume. Cu tristețe trebuie să spunem că au apus, au încetat. Mare păcat! Mare păcat care ne-a întors înapoi în vechea epocă a răcelii și a înstrăinării. Cum vom putea răspunde în fața lui Cristos, care și-a pus speranța în ucenicii săi, pentru care nu încetează să se roage ca toți să fie una? Ne este oare permis să-i refuzăm rugăciunea? Deși avem un fundament comun - pe însuși Isus Cristos - trăim mai departe străini unii de alții și în Biserici diferite. Facem acest lucru contrar dorinței și poruncii lui Isus Cristos. Din această cauză, nu trebuie să considerăm diferențele dintre noi ca fiind definitive și nici să ne obișnuim cu ele sau să le amplificăm. Ele sunt contrare voinței lui Dumnezeu și, astfel, sunt expresia păcatului, sunt eșecul misiunii noastre istorice, anume că lumina noastră ar trebui să-l mărturisească pe Isus tuturor oamenilor și să pledeze pentru unitatea și pacea între oameni". De aici, a treia propunere inspirată de evanghelia de astăzi: lupta împotriva omului vechi. Să ne propunem să realizăm tocmai această convertire pe care Isus o așteaptă de la noi și care constă în a fi mereu și cu orice preț oameni noi, oameni care vor să trăiască spiritul fericirilor și să realizeze în felul acesta inima nouă, indispensabilă de a face din noi instrumente, constructori ai acelei societăți noi pentru care a venit el în lume. Sau, cum găsim în aceeași scrisoare pastorală a episcopului nostru, "trebuie să ieșim din această dramă a păcatului, trebuie să redescoperim valorile mari și sfinte comune, trebuie să refacem vasul nostru de lut distrus din cauza orgoliilor și să-l sudăm cu bucuria convertirii, a rugăciunii comune și a apropierii, spre o cunoaștere reciprocă, spre o stimă pe care ne-o oferă Dumnezeu, acel Dumnezeu care ne-a creat pe toți după chipul și imaginea sa și ne-a răscumpărat prin fiul său venit între noi". Amin. 23 ianuarie 2011 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |