|
Anul A Ex 34,4b-6.8-9; Dan 3,52-56; 2Cor 13,11-13; In 3,16-18 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În aceste luni, urmând ciclul liturgic, am celebrat și retrăit misterul mântuirii noastre în etapele sale fundamentale; astăzi Biserica sărbătorește solemnitatea Preasfintei Treimi, de la care derivă și la care se întoarce totul. În numele Treimii suntem adunați aici, în această catedrală; adunați pentru a adora și celebra "misterul" lui Dumnezeu unul și întreit, care ni se revelează și ni se comunică în Euharistie, adică în darul suprem al iubirii Fiului care se oferă pe sine însuși Tatălui în puterea Duhului Sfânt pentru viața și mântuirea lumii. 1. După ce am considerat, în timpul Adventului și al Crăciunului, iubirea milostivă a Tatălui, care l-a trimis pe Fiul său în lume; în timpul Postului Mare și al Paștelui, bunătatea infinită a Fiului, pe care "Dumnezeu l-a adeverit între voi prin fapte puternice, minuni și semne" (Fap 2,22), și-a dat viața pentru noi și a înviat a treia zi; în sfârșit, după ce am celebrat în sărbătoarea Rusaliilor coborârea Duhului Sfânt, trimis de Tatăl și de Fiul pentru a duce la desăvârșire opera mântuirii, liturgia consideră oportun să reunească într-o singură celebrare toate cele trei persoane divine: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. 2. Că Preasfânta Treime, adică existența unui singur Dumnezeu în trei persoane egale și distincte, este o realitate, și nu o închipuire și un rebus, o putem afirma, cu siguranță, deoarece însuși Isus Cristos a revelat-o. Sunt numeroase pasajele evanghelice care se referă la acest mister, în special Evanghelia după sfântul Ioan, și nu este cazul să le amintim pe toate. Este suficient, cu titlul de exemplificare, să amintim unele afirmații ale lui Isus: "Am ieșit de la Tatăl și am venit în lume; acum părăsesc lumea și mă duc la Tatăl" (In 16,28); "Credeți-mă: eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine" (In 14,11); "Mângâietorul, Duhul Sfânt pe care Tatăl îl va trimite în numele meu, vă va învăța toate" (14,26); în sfârșit, misiunea încredințată de Isus apostolilor: "Mergeți, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Așadar, nu se poate pune în discuție existența Preasfintei Treimi fără pericolul de a refuza întreaga revelație făcută de Isus. Orice creștin, în fața misterului Preasfintei Treimi, care în această solemnitate ne este propus reflecției și venerației noastre, se simte mic, tulburat. Exact ca și Moise pe muntele Sinai, în fața revelării maiestății lui Dumnezeu, despre care ne vorbește prima lectură, "Moise s-a prosternat îndată la pământ". Este exact atitudinea care ne este sugerată de liturgie: în fața revelării misterului vieții intime a lui Dumnezeu, creștinul recunoaște limitele proprii, propriul nimic, și nu-i rămâne decât să se plece la pământ și să adore; înaintea maiestății și perfecțiunii infinite a lui Dumnezeu nu ne putem simți decât ca Moise, un biet păcătos, și să implorăm milostivirea divină. Când sfântul Patrik a început evanghelizarea Irlandei, voind să explice misterul Preasfintei Treimi, s-a folosit de un mic exemplu; a luat în mâinile sale o frunză de trifoi și a spus că, așa cum cele trei frunzulițe formau o singură plantă, la fel cele trei persoane, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, formează un singur Dumnezeu. Exemplul i-a reușit scopului propus: mulțimile care l-au ascultat au îmbrățișat credința creștină și de atunci, chiar și în timpurile recente, în ziua sfântului Patrik, irlandezii pun pe pieptul lor un buchet de trifoi, în amintirea convertirii lor și în cinstea sfântului care i-a evanghelizat. Misterul Preasfintei Treimi este primul mister al credinței creștine, cel mai important și cel mai puțin accesibil minții umane. Putem doar să surprindem reflexe palide în creație, care, fiind opera lui Dumnezeu, poartă în ea amprenta Creatorului. Din acest motiv, mintea omenească nu poate să ajungă să înțeleagă acest mister, dar înțelege că un asemenea mister, deși depășește capacitatea de înțelegere a minții noastre, totuși nu este contrar rațiunii; omul înțelege că asemănările pe care le găsim în opera creației confirmă actul nostru de credință. Mintea omului nu ar fi reușit niciodată să cunoască faptul că Dumnezeu este în trei persoane egale și deosebite; acest adevăr îl știm numai pentru că Isus ni l-a revelat. Fraza Sfintei Scripturi care ne face să înțelegem mai mult acest mister este afirmația sfântului Ioan evanghelistul: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8). În această mică frază este închis tot misterul lui Dumnezeu unul și întreit. Dumnezeu este Treime, în trei persoane, tocmai pentru că este iubire. Când vorbim de iubire, vorbim totdeauna de o comuniune de persoane: persoana care iubește, persoana iubită și iubirea reciprocă. Tatăl îi iubește pe Fiul, Fiul îl iubește pe Tatăl și iubirea reciprocă dintre Tatăl și Fiul este Duhul Sfânt. Există iubire numai acolo unde există comuniune. Dar, deși este vorba de trei persoane, este un singur Dumnezeu, deoarece iubirea unește și, în Dumnezeu, iubirea este atât de perfectă încât cele trei persoane sunt un singur Dumnezeu. Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu, Duhul Sfânt este Dumnezeu și împreună nu formează trei divinități, dar un singur Dumnezeu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Într-adevăr, este greu să înțelegem cu mintea limitată și slabă a noastră cum este posibil așa ceva; și totuși acesta este misterul pe care îl celebrăm astăzi: un singur Dumnezeu în trei persoane, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Este dificil să vorbim despre Dumnezeu! Noi suntem în el, trăim cufundați în prezența sa: pentru aceasta este greu să vorbim despre el. Cum ar putea să vorbească un pește despre apă? Totuși, ceva evident putem spune. Dacă scrisul unei persoane descoperă caracterul și starea sufletească a unei persoane, dacă un tablou exprimă sufletul unui pictor, la fel, și lumea ne spune ceva despre autorul ei: adică despre Dumnezeu! Isaac Newton (fizician englez, matematician și filozof natural, este considerat unul dintre cei mai importanți oameni de știință ai tuturor timpurilor), plin de uimire pentru armonia care există pe firmamentul cerului, a făcut următoarea mărturisire: "În această noapte m-am cufundat în meditarea naturii. Admiram numărul, dispunerea, cursa acelor globuri infinite. Dar admiram mai mult inteligența infinită care are în mână acest vast mecanism. Îmi spuneam mie însumi: Trebuie să fii orb să nu rămâi extaziat în fața acestui spectacol, nechibzuit, pentru a nu recunoaște autorul, nebun, pentru a nu-l adora!" Diderot (figură complexă a iluminismului francez, având o influență majoră asupra spiritului raționalist al secolului al XVIII-lea), care nu a excelat deloc printr-un spirit religios, a mărturisit: "Ochiul și aripa unui fluture sunt suficiente pentru a anihila un ateu". Și marele botanist Carlo Linneo spunea: "Dumnezeul veșnic, Dumnezeul imens, cel mai înțelept, atotputernic, a trecut prin fața mea. Eu nu l-am văzut la față, dar i-am văzut urmele trecerii sale". În fine, Boris Pasternak, decernat cu premiul Nobel pentru literatură, a notat în mod fericit: "Spațiul, aici pe pământ, este ca interiorul unei catedrale. De la ferestre îmi este dat să simt ecoul unui cor îndepărtat și ceresc". Și totuși lumea poate să spună foarte puțin despre Dumnezeu! O persoană poate fi cunoscută doar întâlnind-o. Noi credem că Dumnezeu s-a lăsat întâlnit de om: este sărbătoarea de astăzi. Credem că Dumnezeu a venit pentru a ne spune ceva despre sine. Nu este o fabulă: este istoria lui Cristos, o istorie pe care toți o pot verifica! Și aici se impune o precizare: În Cristos, Dumnezeu ne spune că a venit aproape de noi, am putea spune că s-a tradus în cuvintele noastre omenești, totuși, pe acest pământ, nu va fi niciodată posibil să-l cunoaștem pe Dumnezeu față-n față. Condiția noastră pe acest pământ este o condiție specială, se aseamănă cu situația unui copil în sânul mamei: copilul o simte pe mama, dar o cunoaște foarte puțin, pentru că nu este în măsură să o cunoască pe deplin. O va vedea la timpul său! La fel se întâmplă și cu noi: aici, pe pământ, nu putem pretinde evidența, nu putem vedea fața lui Dumnezeu. A-l vedea pe Dumnezeu față-n față înseamnă a intra în lumea de dincolo: și când vom intra în lumea de dincolo, acela va fi momentul primei noastre nașteri. Totuși, să fie clar, chiar când îl vom vedea pe Dumnezeu și vom ieși din lumea semnelor, chiar și atunci Dumnezeu va rămâne un mister. Adică, chiar și în paradis Dumnezeu va fi mereu un mister: dacă am putea să-l înțelegem pe Dumnezeu, noi am fi ca el! Acest lucru nu se va întâmpla niciodată și nu se poate întâmpla. Este o precizare care luminează misterul Treimii lui Dumnezeu. Constatăm că dacă vrem să explicăm mărețul mister, putem doar să bâlbâim numai ceva, foarte puțin; nu pentru că ar fi o absurditate, dar pentru că sunt limitate capacitățile noastre de înțelegere. Atâta timp cât suntem pe acest pământ, mai mult decât a ne strădui să înțelegem misterul lui Dumnezeu, este important să cunoaștem cum se manifestă, care sunt semnele prezenței sale și modul său de acțiune. Pentru a urma această cale ne vin în ajutor cele trei lecturi ale Liturghiei de astăzi. În prima lectură, Dumnezeu se revelează lui Moise ca "Domnul Dumnezeu este bun și îndurător, încet la mânie, fidel și plin de dragoste": acesta este Dumnezeu unul și întreit. Înaintea maiestății și bunătății sale infinite, ca și Moise, simțim micimea și mizeria noastră, invocăm prezența sa în mijlocul nostru și iertarea păcatelor noastre. Chiar și în fragmentul evanghelic de astăzi Isus revelează fața sau natura lui Dumnezeu, nu atât pentru ceea ce este în sine însuși, cât mai ales pentru ceea ce el a făcut în favoarea oamenilor, adică pentru acea dovadă supremă de iubire pe care Dumnezeu Tatăl ne-a manifestat-o dăruindu-ni-l pe Fiul său unul-născut și voind ca "lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17); este acea dovadă la fel de extremă a Fiului care s-a făcut om, jertfindu-și viața pentru noi. Într-adevăr, Isus ne-a descoperit secretul unui Dumnezeu care este Tată și, cu acest nume dulce, ne-a învățat să-l invocăm. Ne-a învățat, în afară de aceasta, să recunoaștem în sine însuși pe Fiul unul-născut al Tatălui, cel care cu un gest de infinită iubire, Tatăl l-a trimis pentru ca lumea să fie mântuită, așa cum ni se spune în Evanghelia după sfântul Ioan: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,17). Isus, în al treilea loc, ne-a îndemnat să ne recunoaștem cu toții frați, fii ai aceluiași Tată ceresc și să ne iubim unii pe alții. Și pentru a trăi în comuniune de iubire cu el, cu Tatăl și cu frații noștri, Isus l-a trimis pe Duhul Sfânt: "Când voi fi plecat de pe pământ, vi-l voi trimite", le-a spus el ucenicilor; și apoi "le-a poruncit să nu se îndepărteze de Ierusalim, dar să aștepte împlinirea promisiunii Tatălui... veți fi botezați în Duhul Sfânt" (Fap 1,2-3); în fine, a spus: "Veți avea puterea Duhului Sfânt care se va coborî peste voi și îmi veți fi martori" (Fap 1,8). Așadar, Dumnezeu Treime nu este o divinitate îndepărtată și inaccesibilă, în afara vieții omului. Ceea ce Cristos ne revelează, din contra, descoperă un Dumnezeu Tată care ne dăruiește existența și ne vrea pe toți salvați; un Dumnezeu Fiu care cu jertfa sa ne răscumpără, după ce s-a făcut om ca noi; un Dumnezeu Duh care ne renaște la viața harului și ne sfințește. Un Dumnezeu - unul în natură și trei în persoane - care este motivul existenței noastre, care acționează și operează încontinuu în Biserică și în fiecare dintre noi, care de-a dreptul locuiește în mod minunat în orice suflet aflat în starea harului: "Dacă cineva mă iubește va păzi cuvântul meu - spune Isus - și Tatăl meu îl va iubi și noi vom veni la el și vom locui la el" (In 14,23). Desigur, înțelegerea misterului Preasfintei Treimi depășește capacitățile intelectului uman, oricât de pătrunzătoare și ascuțite ar fi. A-l înțelege pe Dumnezeu înseamnă să fim Dumnezeu. A voi să-l înțelegem pe Dumnezeu înseamnă a pretinde absurdul, deoarece ceea ce este limitat și mărginit, așa cum este mintea omenească, nu va putea niciodată să îmbrățișeze ceea ce este infinit și nelimitat cum este Dumnezeu. Dar ceea ce știm despre el, despre viața sa intimă, despre acțiunea sa în viața Bisericii și în suflete, este deja mult și este extrem de mângâietor pentru noi. Când sfântul Benedict Labre vorbea despre misterul Preasfintei Treimi, chipul său strălucea ca soarele sau plângea cu lacrimi fierbinți. Într-o zi un teolog i-a spus: "Vorbești mereu despre Preasfânta Treime, dar ce știi despre ea?" Și Benedict a răspuns: "Nu știu absolut nimic despre ea..., dar mă atrage după ea!" Și spunând aceasta făcea cu mâna un gest mai expresiv decât cuvintele! Cât de drag îmi este acest răspuns al lui Benedict Labre, observă teologul. Dacă ar mai fi viu v-aș invita să mergeți la el. Să ne gândim și noi la gestul pe care îl săvârșim în fiecare zi, când ne însemnăm cu sfânta cruce: un semn frumos, solemn, plin de semnificații. L-au inventat primii creștini și umple rugăciunile noastre în fiecare timp. Extraordinar de minunat, dacă nu-l reducem cu graba noastră la un gest mecanic, cum fac mulți fotbaliști când intră pe terenul de joc. Prin sacramente, Preasfânta Treime invadează viața noastră. Suntem botezați cu semnul crucii, în numele Tatălui, și al Fiului și al Sfântului Duh. Cu semnul trinitar am fost miruiți, uniți în Căsătorie, introduși în Preoție, iertați la scaunul de spovadă, însoțiți în moarte. Ca și cum nu ar fi de ajuns, Biserica ne invită să deschidem zilele noastre și să le încheiem cu semnul creștin al crucii. Biserica ne sugerează să-l trasăm pe noi în momentele de tăcere și de reculegere, de bucurie și de durere. De fapt, cu semnul sfintei cruci intrăm în dinamismul nou al prezenței Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Sfântul Paul, în scurta lectură din Scrisoarea către Corinteni, ne oferă nu numai o afirmație explicită despre existența Preasfintei Treimi, dar și despre faptul că Treimea Preasfântă este prezentă în noi, dacă nu rupem prietenia noastră cu cele trei persoane divine prin păcat; apostolul dorește credincioșilor din Corint "harul Domnului Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți". Sfântul Paul adaugă încă ceva foarte important și concret, și anume că "Dumnezeul iubirii și al păcii" va fi cu noi dacă vom tinde spre perfecțiune, dacă vom căuta să ne susținem și să ne ajutăm reciproc, dacă vom trăi în înțelegere și pace. E ceea ce trebuie să ne propunem să facem în cinstea Preasfintei Treimi, pentru ca, efectiv, să locuiască permanent în sufletul nostru. Amin. 19 iunie 2011 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Preasfânta Treime: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |