Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 6-a a Paștelui

Fap 8,5-8.14-17; Ps 65; 1Pt 3,15-18; In 14,15-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

"E mai bine să suferiți pentru că ați făcut binele, decât să suferiți pentru că ați făcut răul!" (1Pt 3,17)

Părintele Michel Quoist este unul dintre cei mai citiți scriitori francezi contemporani. Într-una dintre cărțile sale, intitulată Iată-mă Doamne!, vorbind despre suferință, își imaginează acest dialog cu Dumnezeu:

Azi după-amiază am vizitat un bolnav la spital.
Mergând din secție în secție, am cutreierat toate drumurile orașului suferinței, întrezărind toate acele tragedii care se
desfășoară dincolo de aleile verzi și înflorite, dincolo de
pereții albi ai spitalelor.
A trebuit să trec mai întâi prin primul salon;
Privirea îmi aluneca de la un capăt la celălalt,
pe deasupra bolnavilor care zăceau în pat,
la fel ca mâna ușoară a infirmierei care îngrijește o rană deschisă
și e atentă să nu provoace noi dureri.
Mă simțeam stânjenit, ca un vizitator dezorientat
care s-a rătăcit în templul misterelor,
Ca un păgân într-o bazilică străveche.
Într-un colț al salonului următor, am dat peste bolnavul meu.
M-am oprit lângă patul lui, bâlbâindu-mă, neștiind cum să-l salut.
Doamne, suferința mă tulbură, mă apasă și mă strivește.
Nu pot să înțeleg cum de o permiți.
De ce, Doamne?
De ce aceste arsuri îngrozitoare pentru care geme acest copil?
De ce stă în agonie de trei zile și trei nopți acest bărbat în toată firea,
repetând neîncetat numele mamei sale?
De ce a îmbătrânit zece ani într-o lună această femeie bolnavă de cancer?
Și acest muncitor de numai douăzeci de ani care s-a prăbușit de pe schelă,
zdrobindu-se la fel ca o jucărie?
Și acest străin sărman, al cărui trup, ca o epavă pribeagă și izolată,
este tot numai o rană purulentă?
Sau această fată care stă de peste treizeci de ani turnată în ghips
pe o scândură goală și tare?
De ce, Doamne? Nu înțeleg.
De ce atâta suferință în lume, suferință care maltratează, răzvrătește, izolează, zdrobește?
De ce aceste suferințe înspăimântătoare și monstruoase care, fără niciun rost, se năpustesc orbește asupra lumii, lovindu-l pe nedrept pe cel bun și cruțându-l pe cel rău?
În fața științei, parcă se dau înapoi, dar, pe de altă parte, izbucnesc cu mai multă forță și viclenie. Nu înțeleg.
Suferința e odioasă și mă umple de spaimă, căci nu înțeleg, Doamne, de ce pe unii îi lovește, și pe alții îi cruță?
De ce i-a atins pe aceștia și nu pe mine?

Și iată răspunsul Domnului:
O fiul meu, suferința nu am dorit-o eu, Dumnezeul tău, ci oamenii.
Ei au inclus-o în ordinea lumii când au strecurat păcatul,
Căci păcatul înseamnă dezordine și dezordinea naște durerea și suferința.
Privește: în lume și în timp, întotdeauna păcatul a adus cu sine suferința.
Dar am venit eu și am luat totul asupra mea: păcatele voastre și suferințele voastre,
Pe toate le-am luat pe umerii mei și am suferit până la capăt.
Le-am transformat și am alcătuit din ele un tezaur.
Suferințele mai sunt încă elementele răului, dar și acest rău este necesar, căci,
din suferințele voastre, eu am creat mântuirea.

Da, suferința, prin Cristos, a devenit mijloc de mântuire.

De fiecare dată, iubiți credincioși, când participăm la sfânta Liturghie ne apropiem de cuvântul lui Dumnezeu, iar în centrul cuvântului lui Dumnezeu nu stă suferința noastră, ci suferința lui Cristos, patima și moartea sa pe cruce, urmate de înviere. Ba, mai mult, Cristos ne atrage atenția că și astăzi el este cel care suferă: Am fost însetat, am fost flămând, am fost gol, am fost bolnav și în închisoare și nu mi-ați slujit, nu ați venit la mine (cf. Mt 25). De ce nu ne apropiem mai mult de el? Oare, este cineva care să privească la Cristos răstignit, să privească la suferința sa și să nu simtă consolare, mângâiere, să nu simtă forță?! Oare, atunci când am îndrăznit și am strâns crucifixul în mâinile noastre nu am primit mai multă forță și alinare decât am primit prin orice alt gest sau cuvânt? Cristos suferă și astăzi împreună cu noi, suferă și astăzi pentru noi.

Și totuși, deși suferind, el este cel care ne aduce întreaga consolare, așa cum am auzit în sfânta evanghelie: "Nu vă voi lăsa orfani. Voi veni la voi. Îl voi ruga pe Tatăl și alt apărător vă va da vouă, să fie mereu cu voi. Nu veți fi niciodată singuri. Eu sunt cu voi în suferința voastră" - spune Domnul.

Nu e nimic ieșit din comun în faptul că există suferință în zilele noastre. Suferința și mizeria au fost mereu prezente în viața omului, nimic deosebit în asta. Acum însă oamenii nu mai au răbdare nici măcar cu suferința. Nu o acceptă, nu au timp de ea, se revoltă, învinuiesc pe alții, se plâng, nu o înfruntă cu capul sus, cu tărie, în numele lui Dumnezeu. Nu mai știm să ne motivăm în suferințele noastre, de aceea apostolul Petru ne îndeamnă: "Dacă trebuie să suferiți, dacă așa e voința lui Dumnezeu, e mai bine să suferiți pentru că ați făcut binele, decât să suferiți pentru că ați făcut răul". Acest îndemn este un ecou al predicii de pe munte, un ecou al fericirilor proclamate de Isus: "Fericiți cei ce plâng pentru că ei vor fi consolați. Fericiți cei persecutați pentru dreptate, căci a lor este împărăția cerurilor". Acest tip de suferință înseamnă a nu ne conforma răului din jurul nostru. Da, iubiți credincioși, este necesar să îndrăznim să fim altfel. Trebuie să ne opunem la ceea ce fac toți, să opunem rezistență răului și păcatului. E adevărat, lumea nu suportă acest tip de rezistență creștină, ci dorește conformarea, uniformizarea.

Desigur că ne întrebăm: Este bine să suferim și să ne numim fericiți? Este bine să plângem și totuși să ne simțim fericiți? Sfântul Părinte papa Benedict al XVI-lea, în cartea sa Isus din Nazaret, spune că există două tipuri de plâns: unul care a pierdut speranța, care nu se mai încrede în iubire și în adevăr, deci îl urmărește și îl distruge pe om din interior; dar există și plânsul care derivă din zdruncinul provocat de adevăr și-l duce pe om la convertire, la rezistență în fața răului. Acest plâns însănătoșește pentru că-l învață pe om să spere, să creadă în prezența lui Cristos și în iertarea sa, îl învață pe om să iubească din nou. Un exemplu al primului tip de plâns este Iuda, care, lovit de spaimă din cauza căderii sale, nu mai îndrăznește să spere și se spânzură, lăsându-se pradă disperării. Celui de-al doilea tip de plâns îi aparține plânsul lui Petru, care, lovit de privirea Domnului, izbucnește în lacrimi vindecătoare. Îndrăznește, începe de la capăt și devine un om nou.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suferința este o parte esențială a vieții. Ca și bucuria, ca și moartea, ca și tăcerea. Părți indispensabile. Dar întrebarea este: În suferințele noastre ce fel de plâns avem? Unul spre disperare sau unul plin de speranță?

Lectura a doua pe care am ascultat-o reliefează multe aspecte ale vieții de astăzi. De fapt, întreaga Scriptură, deși scrisă "ieri", în trecut, este pentru astăzi, pentru acum. Scrisoarea întâi a apostolului Petru este cum nu se poate mai potrivită pentru timpul nostru: astăzi sunt mulți care vorbesc de rău creștinismul. Și poate au și motive. Provocarea este să ne întrebăm: Nu cumva și din cauza noastră? Nu cumva din cauza comportamentului nostru? Tineri și bătrâni, copii și adulți, sănătoși sau bolnavi, bogați sau săraci, de multe ori am fost poate motiv de scandal pentru cei din jurul nostru. De aceea, răsună astăzi: "Aveți grijă să aveți mereu conștiința curată, ca prin aceasta să rămână de rușine cei care vorbesc de rău purtarea voastră cea dreaptă în Cristos". Da, să fim mereu cu conștiința curată. Chiar mai mult, spune apostolul Petru: Fiți gata oricând să dați răspuns potrivit celor care vă întreabă despre nădejdea voastră. Acum vreau să dăm acest răspuns tuturor celor care privesc spre noi: Care este speranța noastră? De fapt, întrebarea corectă nu este care sau ce, ci întrebarea corectă e: Cine este speranța noastră? E Cristos!

Dar chiar este Cristos speranța noastră? Se vede acest lucru din comportamentul nostru? Modul nostru de a ne trăi viața, de a ne comporta în suferință, arată că Isus Cristos este speranța noastră?

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Dacă privim acum, în această dimineață în noi și nu găsim prezența lui Cristos, dacă ne cercetăm inima și nu descoperim această speranță, să o cerem cu rugăciuni intense. Să cerem și noi să ni-l trimită pe Duhul adevărului, pe Mângâietorul inimilor noastre, pe Duhul Sfânt. Da, căci Duhul Sfânt nu încetează să fie păstrătorul speranței în inima omului: al speranței tuturor ființelor omenești și, mai ales, a celor care sunt în încercare și așteaptă cu încredere răscumpărarea trupurilor lor.

Având această asigurare că nu suntem singuri, că nu vom fi lăsați orfani, ci el, Domnul, stă cu noi și ni-l trimite și pe Duhul sfânt, să nu ne fie teamă să înfruntăm prezentul, greul, suferința, pentru că eternitatea ne așteaptă, împărăția lui Dumnezeu este pregătită pentru noi, cei care vom ieși biruitori din această confruntare dintre bine și rău, dintre viață și moarte, dintre materie și spirit. Poate că astăzi persecuția nu se mai face atât de mult cu "bățul", adică fizic, încarcerare, bătaie, înrobire, ci mai degrabă prin forme politice de discriminare: refuzul unor drepturi politice și sociale (de vot, de expresie politică, de vize, de libertate a confesiunii), prin privare de drepturi sociale (în Africa și Asia, dreptul la apă e esențial, iar în multe locuri creștinii sunt ultimii care beneficiază de apă potabilă). Trebuie să ne unim în rugăciune pentru cei care astăzi suferă pentru Cristos, suferă cu speranța în Cristos, suferă fără să deznădăjduiască. Să ne rugăm, iubiți credincioși, dragi radioascultători, pentru cei care suferă cu demnitate. Cum spune apostolul Petru: Nu se plâng de greutatea zilei, ci o înfruntă, îi fac față cu putere și cu nădejde, în numele Domnului.

Și să ne rugăm și pentru cei care au ajuns să sufere din lăcomie, trufie, orgoliu sau alte porniri nedemne, pentru ca suferința lor să fie transformată, să se convertească. Suferința să devină și pentru ei o manifestare a iubirii divine. Să simțim cu toții că Dumnezeu ne iubește și prin suferință. Că în suferință îl întâlnim pe Domnul. Suferința și sacrificiul de sine sunt singurele care ne aduc mai aproape de Domnul, mai aproape de crucea sa. Și, da, iubiți credincioși, dragi radioascultători, sub crucea lui Isus se înțelege cel mai bine cuvântul "Fericiți cei ce plâng, pentru că ei vor fi consolați".

Și vă mai adresez o invitație în mod special vouă, dragi persoane în suferință, iubiți credincioși înaintați în vârstă, bătrâni. Multora dintre noi le este cunoscut modul evlavios în care ascultați această sfântă Liturghie transmisă la Radio Iași. Sunt mulți care stau îngenuncheați la marginea patului acasă sau în spitale, mulți care, cu mâinile împreunate, își opresc cu greu lacrimile de dor, după Biserică și sacramente: Vă invit să ne unim rugăciunea pentru cei cărora nu le este dor de biserică și sacramente, să ne rugăm împreună pentru cei care stau departe de Isus, mântuitorul și speranța noastră. Să ne rugăm împreună cu Maria și să-i invocăm mijlocirea spunând:

O, Marie, Maica lui Dumnezeu, roagă-te pentru noi care alergăm la tine și pentru cei care nu aleargă, mai ales pentru dușmanii Bisericii și pentru toți cei încredințați ție.

Vorbind despre suferință și pregătindu-ne să dăm răspuns potrivit tuturor celor care ne întreabă despre nădejdea noastră, aș vrea să închei prin cuvintele pe care fericitul papă Ioan Paul al II-lea le-a adresat polonezilor într-un moment de mare încercare pentru ei, într-o vizită pe care le-a făcut-o în timpul regimului comunist: "Trebuie să fiți puternici... Trebuie să fiți puternici, prin credință... Astăzi, mai mult ca oricând, aveți nevoie de această putere. Trebuie sa fiți puternici prin puterea speranței. Speranța care aduce cu ea bucuria completă a vieții și nu ne lasă să-l supărăm pe Duhul Sfânt.

Trebuie să fiți puternici prin puterea iubirii, care este mai tare decât moartea... și care ne ajută să realizăm dialogul cu omul și cu lumea, dialog care își are rădăcinile în dialogul lui Dumnezeu însuși, Tatăl, prin Fiul, în Duhul Sfânt, dialogul mântuirii...

Când suntem puternici cu Duhul lui Dumnezeu, suntem, de asemenea, puternici prin credință... De aceea, frica nu-și găsește locul...

Astfel că... vă implor: Să nu vă pierdeți niciodată încrederea, să nu vă lăsați învinși, să nu fiți descurajați... Vă implor să aveți încredere... întotdeauna să căutați puterea spirituală ce vine de la el și unde generațiile fără număr ale părinților voștri le-au găsit. Să nu vă despărțiți niciodată de el. Să nu vă pierdeți niciodată libertatea spirituală... Să nu disprețuiți mila, care este «cea mai mare dintre toate» și care s-a arătat pe cruce...

Pentru toate acestea vă implor: Să nu vă pierdeți niciodată încrederea și speranța!"

29 mai 2011

Pr. Laurențiu Dăncuță


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
539 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 6-a a Paștelui:

Anul A
27 aprilie 2008 - Pr. Romuald Bulai
25 mai 2014 - Pr. Alois Fechet
21 mai 2017 - Pr. Iosif Iacob

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat