Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 3-a a Paștelui

Fap 2,14.22-28; Ps 15; 1Pt 1,17-21; Lc 24,13-35

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Liturgia duminicii precedente ne-a prezentat aparițiile Celui Înviat în cadrul cronologic-teologic al duminicii (prima zi după sabat sau a opta zi), care este ziua celebrării euharistice. Fragmentul evanghelic de astăzi pune accentul pe Euharistie, această "frângere a pâinii" care îl descoperă pe Domnul înviat celor credincioși. Celelalte două lecturi biblice ne prezintă argumente care conduc la această temă centrală: învierea lui Isus a fost prevestită de Biblie (prima lectură) și răscumpărarea lui Cristos are o valoare infinită (a doua lectură).

1. Prima lectură este o parte din marele discurs pe care Petru l-a rostit la Ierusalim în ziua de Rusalii (Fap 2,14.22-23). Minunea vorbirii în limbi (glosolalia) trezise în rândul străinilor o dublă reacție: admirație și derâdere. Petru a luat cuvântul tocmai pentru a dialoga cu aceștia. Plecând de la textul din profetul Ioel, capitolul III, el demonstrează că nu au de-a face cu niște bețivi, ci cu persoane care l-au primit pe Duhul Sfânt, pe care acest profet l-a vestit. Apoi, Petru îl prezintă pe cel care este cauza evenimentului escatologic fundamental al darului Duhului Sfânt, adică Isus Cristos, și face rapid o biografie a Mântuitorului. La drept vorbind, este vorba de o viață a lui Cristos puțin cam "sui generis", ale cărei părți sunt cam disproporționate: doar un singur verset este destinat pentru a descrie ministerul public al lui Isus, apoi un alt verset, pentru a relata pătimirea și moartea lui; toate celelalte versete sunt folosite pentru a demonstra că învierea Domnului făcea parte din planul lui Dumnezeu. La sfârșit, Petru conchide: "Pe acest Isus Dumnezeu l-a înviat din morți și noi suntem martori" (v. 32). Modul de interpretare al lui Petru are, așadar, scopul de a sublinia importanța învierii lui Isus în planul lui Dumnezeu, adică să mărturisească credința Bisericii apostolice, care era formulată astfel: "Cu adevărat Domnul a înviat și i s-a arătat lui Simon Petru".

Despre certitudinea învierii ne vorbește și fragmentul evanghelic de astăzi. El ni-l arată pe Cel Înviat care mai întâi aprinde inimile credincioșilor prin cuvântul său și apoi se face cunoscut la celebrarea "frângerii pâinii", adică a Euharistiei. Este un mesaj foarte actual, pe care îl putem sintetiza astfel: Cristos cel înviat continuă să fie prezent în Biserică, vorbește mereu prin cuvântul revelat și se descoperă pe deplin în celebrarea misterului euharistic.

Contextul din care este luată lectura a doua este cel al unui îndemn la sfințenie adresat creștinilor: "Fiți sfinți, pentru că eu sunt sfânt". Autorul adresează mai întâi un îndemn fundamental: "Comportați-vă cu teamă în timpul peregrinării voastre", pentru că doar așa ne putem adresa lui Dumnezeu cu numele de "Tată". Apoi face referință la opera răscumpărătoare a lui Cristos care constituie fundamentul exigențelor vieții creștine. Într-adevăr, creștinul a fost eliberat de vechea conduită moștenită de la părinți "prin sângele prețios al lui Cristos, mielul nevinovat și fără pată". Și încheie cu o amintire rapidă a întregului mister al lui Cristos: el s-a manifestat "în timpurile de pe urmă pentru voi", "Dumnezeu l-a înviat din morți și l-a glorificat, și astfel, credința și speranța voastră sunt fixate în Dumnezeu".

2. Revenind la fragmentul evanghelic, observăm că evanghelistul ne vorbește despre doi ucenici descurajați și decepționați care, după luni de entuziasm, se întorc acasă închizând pentru totdeauna o perioadă, falimentară, din viața lor. Versetul 21 - "Noi speram că el va fi" - ne spune că motivul deziluziei lor este tocmai Isus, și nu atât sau nu în primul rând comportamentul capilor iudeilor. Nici măcar mormântul gol, amintit în versetele 22-24, nu-i scoate din amărăciunea lor, pentru că și cei care au mers la mormânt "pe el nu l-au văzut". Este sfârșitul oricărui proiect uman, al oricărei dorințe umane investite asupra lui Isus: prizonieri a ceea ce s-a întâmplat cu speranța lor, par incapabili să vadă un sens diferit.

Cu o fină psihologie, la versetul 16 este notat: "Ochii lor erau ținuți să nu-l cunoască". Acest cadru, în care putem să recunoaștem cu ușurință și unele trăsături ale vieții noastre, este folosit de evanghelie pentru a trasa cadrul renașterii speranței. Speranța exprimă una dintre convingerile cele mai clare ale teologiei de astăzi, cea a centralității escatologiei în evanghelie: "Împărăția lui Dumnezeu este aici" (Mc 1,15). Încă din anul 1949 filozoful G. Marcel amintea că speranța este un a ne îndrepta spre ceva sau spre cineva care nu depinde de noi. Bazată pe raportul cu Dumnezeu, speranța ne cheamă la ceva care nu este la îndemâna omului: pentru noi nu e viața cea care ne dă motive de speranță, ci este speranța cea care ne dă motive de a trăi. Astfel, speranța noastră se naște din întâlnirea cu Cristos.

Versetul 26 ni-l prezintă pe Isus angajat să le explice ucenicilor că Mesia trebuia să "sufere toate acestea pentru a intra în slava sa". Această legătură dintre cruce și glorie, oricât de mult ar umple de speranță inima celui care suferă, este foarte greu de acceptat, întrucât lumea rămâne în mod dramatic plină de violență și nedreptate. Istoria noastră, de fapt, abundă de cruci fără răstigniți, fără răscumpărători. Fericirea suferinței este greu de acceptat. "Fiul meu, dreptatea este doar în iad; în cer este harul, iar pe pământ este crucea. Însă, Biserica este aici tocmai pentru aceasta, ca să-i binecuvânteze pe cei care o duc" (G.H. von Le Fort, Der Papst aus dem Ghetto, 153).

De altfel, deja profetul Isaia i se adresase lui Dumnezeu cu strigătul: "Santinelă, cât mai rămâne din noapte?" (Is 21,11). Doar în împărtășirea dramelor umane, doar cu gura în pulberea acestei lumi rele, se poate susura cu onestitate: "Poate mai este încă speranță..." (Lam 3,29). Ei bine, tocmai acestei omeniri înfometate și bolnave, violentate și persecutate, oprimate și călcată în picioare începe Cristos să-i explice necesitatea suferinței: Cristos nu oferă o teologie generală despre durere, ci învață cum trebuie să trăiești în suferință.

Crucea lui Cristos arată, totodată, criza inteligenței umane atunci când se confruntă cu răul și cu "adevărul" acelei acțiuni divine care descoperă sensul ultim al vieții. Sensul ultim al vieții este iubirea, este dăruirea vieții: doar aceasta deschide suferința umană la semnificații și sarcini noi, chiar să fie descoperire a gloriei lui Dumnezeu. Nu se intră în glorie decât prin cruce. Speranța noastră constă în această împărtășire a crucii lui Isus: a lua crucea și a-l urma pe Isus este programul unei vieți care se modelează pe Isus și învață din cuvântul și din iubirea sa cum să se înfățișeze într-o lume nouă, lumea voinței lui Dumnezeu.

"Dacă mă iubești în întuneric, să fii binecuvântat; și dacă mă iubești în lumină, să fii, de asemenea, binecuvântat. Și dacă binevoiești să-mi dai mângâiere, să fii binecuvântat; și dacă mă iubești în încercare, să fii întotdeauna binecuvântat" (Imitațiunea lui Cristos, III, 17,1).

A trăi crucea ca speranță a unei lumi noi este unicul mod de a-i da dreptate lui Cristos, speranța noastră și speranța lumii întregi.

Versetele 29-32 descriu renașterea speranței: trezită cu o invocație nu cu totul conștientă - "Rămâi cu noi pentru că se face seară" - speranța trebuie considerată ca împlinită atunci când se deschide darului de sine pe care îl face Dumnezeu, atunci când moartea din iubire nu mai scandalizează, ci face să ardă inima în piept.

Folosirea termenilor euharistici ne amintește că tot ceea ce un creștin poate să dea este Isus Cristos și că nu poate să-l dea pe Isus Cristos decât dăruindu-se pe sine. În orice caz, avem aici, în darul lui Isus euharisticul, întâlnirea cea mai profundă dintre așteptările umane și hrana care umple orice inimă. În iubirea lui Cristos, într-adevăr, Dumnezeu frânge mânia, ne copleșește cu darurile sale și ne deschide larg inima spre speranță. Euharistia devine, astfel, izvor de viață veșnică și principiu al acelei noutăți capabile de angajare, care începe să plăsmuiască viața noastră. Euharistia devine izvor al unui drum plin de speranță.

Astfel, Emausul este simbolul acelui sacrament al iubirii care, în întâlnirea cu Cristos pascal, distruge deziluzia și face să se renască speranța: dă naștere unui stil de slujire și de dăruire care îl manifestă pe Domnul cu noi. Doar acolo unde comuniunea cu Cristos mort și înviat este legată de o fraternitate de viață și de o solidaritate concretă, doar acolo este reală. În caz contrar, împărtășania euharistică este golită de conținutul ei creștin și este redusă la un simplu rit. Așa cum ne amintește apostolul Ioan, "cine îl urăște pe fratele său, umblă în întuneric și nu știe unde merge" (1In 2,11). Doar iubirea poate salva lumea.

Versetele 33-35 ne arată misiunea ca o împărtășire a speranței Bisericii. Într-adevăr, cu multă finețe, Luca arată că, întorși la Ierusalim, ucenicii nu sunt primii care încep să vorbească. Experiența lor nu este una privată și poate fi povestită doar întrucât se identifică cu "crezul" comunității: "Într-adevăr, Domnul a înviat și i-a apărut lui Simon". Misiunea se află în cadrul vieții Bisericii: se hrănește din ea și servește ca bucuria oricărei vestiri să fie ca un ecou al credinței pascale.

De altfel, această nevoie de a-ți confrunta propria credință cu cea apostolică este larg mărturisită în comunitatea primară. Astfel, în centrul misiunii se află predica apostolică, se află kerigma ca evanghelie ce trezește speranță și noutate.

Misiunea se naște pentru noi din această confruntare cu credința apostolică, credință care este cuprinsă în Sfintele Scripturi: când experiențele noastre, ca și pentru cei doi de la Emaus, sunt în sintonie cu credința Bisericii, ele se descoperă ca purtătoare ale unei dimensiuni ulterioare, adică cea care îl recunoaște și îl proclamă pe Cristos ca punctul determinant al oricărei vieți.

Această credință se deschide la dispunerea lucrurilor potrivit voinței lui Dumnezeu, potrivit slujirii și iubirii: devine un "a se împovăra" cu întrebările și problemele umane. Devine o credință militantă, fidelitatea față de propria experiență constă în această legătură cu slujirea și misiunea eclezială: în virtutea ei, întâlnirea cu Cristos nu se dezvoltă într-o linie sterilă, în afara impactului cu istoria, ci se face atenție, milostivire și dar pentru istoria oamenilor. Aici se află măreția și valoarea transmiterii propriei experiențe: constă în a o face un moment al Bisericii și al misiunii ei.

3. Tema speranței creștine, despre care am vorbit până acum, trebuie deosebită cu grijă de optimism și de evazionism: optimismul este atitudinea aceluia care consideră că lucrurile se vor aranja singure, iar evazionismul este atitudinea aceluia care nu știe să trăiască prezentul. Proiectată spre viitor, speranța nu generează o tensiune spre un gol, incapabilă să atingă acea fericire care cere să fie trăită doar în interiorul lui azi. De aici rezultă câteva piste spre care dorim să ne îndreptăm reflecția și concluzia:

a) Cercetează-te și vezi ce spațiu are în viața ta personală speranța și ce spațiu are resemnarea. Există, într-adevăr, o atitudine de renunțare care vede cum crește oboseala și golirea progresivă a vieții. Este ceea ce aceia din vechime numeau taedium vitae, adică o înecare în cotidianul repetitiv fără curajul unor gânduri mari. Vezi dacă viața ta merge spre o stingere înceată sau dacă cuvântul lui Dumnezeu face încă să-ți ardă inima în piept; dacă viața ta se desfășoară în tristețe, asemenea aceluia care nu are speranță.

b) Examinează în ce măsură comunitatea ta dă mărturie și practică speranța, în ce măsură îl trăiește pe Cristos ca proiect și punct de referință în viață; adesea, de fapt, suntem mai mândri de falimentul altora decât de capacitatea de a "da cont despre speranța care este în noi" (1Pt 3,15). Prea adesea comunitățile noastre sunt înclinate spre trecut și spre tradițiile lor, sunt conservatoare și incapabile de acea fidelitate creativă care rezumă întreaga istorie pentru a o face punct de plecare pentru experiențe noi, de curaj și de angajare.

c) Legat de efortul de a da un sens creștin istoriei, speranța instituie noi relații cu persoanele: nu există speranță pentru mine dacă nu este speranță pentru toți. În acest sens, speranța nu poate fi slăbită până la un simplu "a se simți bine", ci trebuie trăită ca o mărturie a apartenenței comune la o istorie umană care a fost asumată de Cristos și deschisă de el spre orizonturi mai adevărate. Nu putem fi fericiți singuri: faptele de milostivire, tradiționale și alte noi de inventat, sunt semnul acestei responsabilități și al acestei slujiri care ne sunt motiv de speranță pentru aproapele. Examinează-te în ce măsură mărturisești aceasta.

8 mai 2011

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
506 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a a Pastelui:

Anul A
6 aprilie 2008 - Pr. Lucian Simon
4 mai 2014 - Pr. Benone Lucaci
30 aprilie 2017 - Pr. Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat