|
Anul A Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4 (1Cor 5,6b-8); In 20,1-9 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Întreaga creștinătate, indiferent de tradiția căreia îi aparține, pe care o urmează, o trăiește și o valorizează, de șapte săptămâni încoace, adică pe tot parcursul Postului Mare, s-a străduit să aibă în fața ochilor mereu și necontenit imaginea lui Cristos, Fiul Tatălui, învățătorul drumului spre cer, mielul cel blând și fără pată care ridică păcatele lumii, purtătorul crucii încărcate de poverile istorice ale omenirii. Toți creștinii ortodocși, catolici și protestanți, care au la bază credința într-un singur Dumnezeu, Tată iubitor, milostiv și iertător, care cred în noua alianță și în Cristos realizatorul reconcilierii dintre omul păcătos și divinitatea ofensată, au trăit timpul Postului Mare în mod conștient, pregătindu-se cum se cuvine pentru marea și sfânta sărbătoare a Învierii Domnului. Rugăciunea, postul, pomana, faptele bune, meditarea suferințelor lui Cristos, străduința de a evita păcatul au constituit preocuparea principală a celor care au dorit și doresc să aibă parte de bucuria pascală meritată, adusă și împărtășită de Cristos tuturor celor care i s-au atașat și voiesc să devină părtași ai roadelor mântuirii. Săptămâna Mare, denumită și Săptămâna Sfântă a pătimirii Domnului, a intensificat străduința Bisericii de a centraliza și focaliza atenția noastră asupra ultimelor zile pământești ale lui Cristos suferind, care de bună voie și conștient a mers în întâmpinarea morții, știind că acesta este prețul mântuirii noastre și că numai așa noi putem deveni din nou fii ai Tatălui și moștenitori ai cerului. Instituirea sacramentului sfintei Preoții și a sacramentului Euharistiei ca semn perpetuu al iubirii lui Cristos care vrea să rămână mereu cu noi, au precedat momentele tragice ale groaznicei pătimirii însângerate pe drumul Calvarului și a morții îmbrăcate în cruzimea de nedescris de pe cruce. Însă, dragi frați și surori în Cristos, nu Calvarul și nu moartea trebuiau să pecetluiască soarta lui Cristos. "Nu-l vei lăsa pe sfântul tău să vadă putrezirea", ne spunea psalmistul. Dacă am participat cu credință și durere în timpul Postului Mare la Calea crucii, meditând pătimirea Domnului, aceasta ne-a impresionat și, desigur, ne-a conștientizat că noi am fost cauza tuturor suferințelor lui Cristos. Cei mai mulți dintre noi am luat parte și la liturgia, respectiv Liturghia, plină de semnificație a nopții Învierii și vom continua să participăm astăzi și în zilele următoare la toate celebrările care vor avea loc în lăcașurile noastre de cult. Cu siguranță și cu multă ușurință, am putut observa și, plini de credință, vom lua act de multe aspecte ce privesc evenimentul învierii. Dintre toate acestea mi se par deosebit de semnificative și prioritare trei lucruri, și anume: 1. Celebrările sunt inundate de lumină; 2. Celebrările abundă în manifestări de bucurie; 3. Bucuria se exteriorizează în cântarea Aleluia. Citind în aceste zile diferite scrisori pastorale ale ierarhilor noștri, emise cu ocazia sfintelor Paști sau ascultând diferite interviuri televizate ori radiodifuzate în atenția enoriașilor, putem constata același ton. Vă invit să aveți curiozitatea și să citiți în diferitele publicații creștine sau pe internet asemenea cuvinte de învățătură spirituală și de zidire sufletească a întâistătătorilor catolici, greco-catolici, ortodocși sau protestanți și veți fi uimiți de sintonia ideilor în sensul indicat mai sus. Preasfințitul Petru Gherghel ne îndemna stăruitor: "Bucurați-vă! Domnul a înviat!" Și continua Excelența Sa: "Celebrăm cu bucurie marele adevăr al învierii Domnului și cântăm cu întreaga Biserică imnul victoriei lui Cristos asupra morții și asupra păcatului - Aleluia! Aleluia!" Intrând în biserică, având lumânarea pascală aprinsă de la focul sfințit, s-a exclamat și ni s-a adresat invitația: "Lumina lui Cristos! Veniți și luați lumină". Iar în Preconiul pascal, acel magnific și înălțător Exultet, "imn de profundă bucurie și exaltare spirituală" am ascultat lauda luminii și am fost chemați să tresăltăm de bucurie împreună cu "angelica turba coelorum", adică alături de corurile îngerești din ceruri, preamărind vremea și ceasul în care Cristos a înviat din morți. Permiteți-mi să citez câteva cuvinte din cuvântul pastoral la sfintele Paști din anul 2011 a ÎPS Mitropolit Teofan: "În această noapte de lumină medităm la taina învierii lui Cristos, «prăznuim omorârea morții, sfărâmarea iadului și începătura unei vieți veșnice» ce ne aduce bucurie pentru că fiecare om devine părtaș al vieții dumnezeiești, al nemuririi și al nestricăciunii; - și ne invită Înaltpreasfinția Sa - să fim martori și mărturisitori ai învierii lui Cristos, înviere care să ne cuprindă ființa lăuntrică și să ne înveșmânteze viața cu lumină; «Bucurați-vă întru Domnul! Răspândiți bunătate în jur! Fiți purtători de înviere, mărturisiți tuturor că Cristos a înviat!»" Revenind la cele trei aspecte indicate, și anume la lumină, bucurie și cântul aleluia, doresc să le individualizăm pe scurt împreună în textele propuse cu ocazia celebrărilor pascale Lumina și bucuria. Pe treptele din fața bisericii s-a aprins și s-a binecuvântat focul de la care s-a aprins lumânarea pascală. Dacă în Vinerea Sfântă, în biserica semi-luminată, celebrantul, dezvelind crucea, a cântat de trei ori cu tonuri ascendente: Ecce lignum crucis, iată lemnul crucii, de care a atârnat mântuirea lumii, veniți să ne închinăm, în noaptea Învierii, pentru a atrage atenția celor prezenți la celebrare, tot de trei ori și tot cu tonuri ascendente purtătorul luminii lumânării pascale, înconjurat de participanții la procesiune, intrând în biserica cuprinsă de întuneric, a exclamat: Lumen Christi, lumina lui Cristos; înaintând încet spre altar, oferă apoi lumină de la lumânarea pascală celor veniți să ia lumină și să fie luminați. După ce lăcașul Domnului a fost umplut de lumina împărtășită celor prezenți, începând preconiul, lauda luminii, care este însuși Cristos, diaconul sau preotul i-a invitat pe îngeri, pământul învăluit în lumină, oștirile cerești, pe toți cei care-l slujesc pe Dumnezeu să se bucure, să tresalte de bucurie, să sune din trâmbițe și să anunțe biruința unui împărat atât de mare, care ne-a îmbrăcat în strălucirea sa și a izgonit întunericul nopții. Invitând-o pe sfânta maică Biserică împodobită cu splendoarea luminii să tresalte de bucurie, cantorul a implorat și asupra sa strălucirea luminii pe care s-o poată preamări cu toată înflăcărarea inimii și cu toată puterea glasului. Făcând referire la noaptea ieșirii lui Israel din Egipt, preconiul amintește de coloana luminoasă ce i-a luminat pe evrei și care acum risipește întunericul păcatului, aducându-i la har și unindu-i cu sfinții pe toți cei care cred în Cristos. Această lumină strălucitoare luminează noaptea, devine bucuria noastră, șterge fărădelegile, spală orice vină, celor căzuți în păcat le redă nevinovăția, iar celor întristați le oferă bucuria. Imnul se încheie cu rugăciunea adresată Domnului ca lumina acestei lumânări să lumineze fără încetare, să risipească întunericul și să strălucească împreună cu luminile cerului, alături de luceafărul Isus Cristos care nu apune niciodată și care, ridicându-se glorios din mormânt, și-a revărsat strălucirea asupra neamului omenesc. Iată, așadar, stimați radioascultători și dragi credincioși, dacă ar fi să parcurgem întregul șir al textelor liturgice propuse în noaptea de Paști ca și în zilele următoare, am putea descoperi în multe locuri acest binom minunat al întrepătrunderii luminii și bucuriei de care au parte toți cei care, mântuiți fiind de Cristos, lumina adevărată ce luminează pe tot omul care vine în lume, se lasă pentru totdeauna și fără regrete cuprinși, pătrunși și transformați de razele strălucitoare ce izvorăsc din ființa sa. Dar să trecem și la al treilea aspect enunțat mai sus, și anume la exclamația Aleluia, foarte des întâlnită mai ales în timpul pascal. Faptul că cel mântuit de Cristos experimentează în viața sa în mod efectiv și cu prisosință bucuria și lumina de care vorbeam mai înainte, el, cel credincios și mântuit, izbucnește spontan într-un strigăt bucuros de laudă, preamărire și proslăvire a lui Dumnezeu care este bun, care a făcut lucruri minunate, a cărui îndurare este eternă, care și-a arătat puterea și a cărui dreaptă ne-a înălțat, așa cum s-a cântat de nenumărate ori în noaptea precedentă, așa cum am intonat și repetat după prima lectură de astăzi sau la secvență, ori înainte de proclamarea evangheliei. Cel luminat, îmbucurat și transformat de prezența lăuntrică a lui Cristos cel înviat, e îmbătat de acest mister pascal, îl trăiește în interiorul său, se bucură de victoria Răscumpărătorului asupra morții și datorită faptului că este îmbrăcat cu platoșa mântuirii, are perspectiva unei sorți asemănătoare cu cea a lui Cristos: cu el și noi vom învia și moartea n-o vom mai vedea. Această certitudine minunată, reală și de proveniență supranaturală, ne face pe noi, creștinii, să fim siguri de destinul nostru, că n-o vom termina odată cu mormântul, că vom trăi veșnic. Acesta este motivul pentru care suntem abilitați și în stare să cântăm cu toată satisfacția și puterea glasului cântarea de laudă Aleluia, Aleluia, Aleluia. E un act de credință, de încredere, de bucurie, de victorie, care însumează și rezumă adevărul, gândirea, trăirile și sentimentele noastre. Datorită învierii lui Cristos, creștinismul este religia lui Aleluia, a adevărului, a fidelității, a entuziasmului și optimismului, a bucuriei, a laudei și triumfului, pentru că Cristos, prin moartea și învierea sa, a învins păcatul, moartea, infernul și ne-a făcut părtași de victoria sa. De aceea, sfântul Augustin ne invită să facem din viața noastră un cânt continuu de aleluia, de aceea credinciosul autentic nu se plictisește de viața sa și chiar dacă este încercat, nu se descurajează, nu deznădăjduiește și nu ajunge să facă gesturi necugetate ridicând mâna asupra vieții proprii sau a altora. Aleluia! aleluia! a exclamat Maria Magdalena împreună cu celelalte femei pioase care s-au dus dis-de-dimineață la mormânt; Aleluia! au cântat apostolii când au aflat vestea învierii; Aleluia! au intonat în cor ucenicii care l-au văzut pe Domnul; Aleluia! a spus și Toma când l-a recunoscut pe Isus; Aleluia! au fredonat ucenicii din Emaus când Isus și-a făcut cunoscută prezența la frângerea pâinii. Aleluia! vom intona și noi pe drumurile vieții noastre și în clipa morții, pentru că suntem siguri că învierea este cheia de boltă a credinței și că acela care ne-a mântuit, Cristos, Răscumpărătorul nostru, ne va asista și ne va conduce la înviere și la viață, oferindu-ne lumina eternă, bucuria deplină și posibilitatea de a cânta veșnic Aleluia! Amin. Cristos a înviat! 24 aprilie 2011 Pr. Alois Fechet [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele): Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |