|
Anul A Ez 37,12-14; Ps 129; Rom 8,8-11; In 11,1-45 (In 11,3-7.17.20-27.33b-45) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem în duminica a 5-a din Postul Mare. Ne apropiem cu pași repezi de celebrarea anuală a misterului morții și învierii lui Cristos. Lecturile pe care sfânta Biserică ni le propune spre reflecție astăzi au menirea de a ne introduce deja în acest mister central al credinței noastre. Învierea lui Lazăr, relatată în evanghelia zilei, reprezintă o adevărată cateheză. Ea ne descoperă, pe de o parte, atitudinea oamenilor obișnuiți în fața morții, iar pe de altă parte, atitudinea pe care o are Dumnezeu și cea pe care suntem chemați să o adoptăm și noi, creștinii, în fața aceleiași realități. În general, atunci când moartea nu ne afectează în mod direct, spunem despre ea că este normală, naturală, inevitabilă. Dar când moare o persoană dragă, apropiată, avem reacții puternice, chiar violente. Foarte rar se întâlnesc persoane care, în astfel de momente, să spună că moartea este naturală. De obicei oamenii sunt șocați, îngroziți și simt nevoia de a se revolta împotriva cuiva, de cele mai multe ori chiar împotriva lui Dumnezeu. Această reacție este foarte bine exprimată de cuvintele Martei adresate lui Isus, care ajunge cu întârziere în Betania: "Dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit". Cu alte cuvinte: Dumnezeule, ce faci? Eu m-am rugat, eu am cerut vindecarea acestei persoane care îmi era dragă, dar tu nu ai făcut nimic, ai rămas absent... Credeam că mă pot baza pe tine. Chiar credeam că ne ești prieten, că ne iubești, că ții la noi... Dar iată ce ni s-a întâmplat! Văzând această scenă, și iudeii care erau adunați în jurul lor încep să spună: "El, care a deschis ochii orbului, nu putea face ca Lazăr să nu moară?" De câte ori nu adresăm și noi astfel de reproșuri lui Dumnezeu: "De ce Doamne? De ce chiar eu? De ce mie? De ce mi-ai trimis atâta suferință? Unde ești Doamne? De ce rămâi absent?" Ce răspunde oare Dumnezeu acestor strigăte pe care noi le înălțăm spre el? Răspunsul îl aflăm din evanghelia de astăzi, care ne spune că Dumnezeu nu este absent din dramele noastre, ci, dimpotrivă, el este implicat, este acolo în mijlocul durerii, al suferinței. Putem descoperi în fragmentul evanghelic de astăzi patru pași pe care Dumnezeu îi face spre om în astfel de momente. Primul pas constă într-o reacție a lui Isus care ar putea trece neobservată. Deși îi spune Martei că Lazăr va învia, deși o asigură că el este învierea și viața, cine crede în el, chiar dacă moare, va trăi, deși părea că are toată situația sub control, totuși, la un moment dat, Isus, văzând durerea celor două surori și ale oamenilor adunați, a fost profund mișcat, ne spune evanghelia, și i-au dat lacrimile, a început să plângă... Dumnezeu plânge! Este primul pas pe care îl face Dumnezeu spre om atunci când acesta se confruntă cu momente delicate în viața sa. Lui Dumnezeu îi pasă, el are de-a face cu moartea. Așa cum Isus l-a plâns pe Lazăr, la fel Dumnezeu plânge astăzi de fiecare dată când moare cineva. El plânge ziua morții sale. Dumnezeu nu vrea moartea, Dumnezeu nu iubește moartea. Toată Sfânta Scriptură spune că Dumnezeu este de partea vieții, el vrea libertatea și fericirea poporului său. Toate faptele lui Isus sunt parte din lupta pe care el a dus-o împotriva tuturor formelor pe care le poate lua moartea în această lume: fie că ne gândim la moartea fizică, prin numeroasele sale vindecări, fie că ne gândim la moartea socială, prin reintegrarea celor excluși și marginalizați în corpul social. "Gloria lui Dumnezeu este omul viu", spunea atât de frumos sfântul Irineu de Lyon. Al doilea pas: Dumnezeu nu se mulțumește să plângă, nu se mulțumește să ne arate că nu este indiferent față de noi. De fapt, nu ne-ar folosi mai deloc să știm că Dumnezeu plânge neputincios alături de noi. Tocmai de aceea, el merge mai departe și ne asigură astăzi că viața continuă chiar și după moarte. Viața este asemenea unei forțe extraordinar de puternice pe care nici măcar moartea nu o poate distruge. Și pentru a ne ajuta să înțelegem acest adevăr, Isus folosește o imagine. Vorbind despre moartea lui Lazăr, el spune: "Lazăr, prietenul nostru doarme. Mă duc să îl trezesc". Moartea, privită ca un somn. Ce imagine sugestivă! În fiecare seară adormim, neștiind în timpul somnului ce se întâmplă în jurul nostru. Ieșim, practic, din realitatea concretă a timpului și a spațiului. Dar, cu toate acestea, ne trezim dimineața la o nouă zi și reintrăm în concret. Este, desigur, doar o imagine, dar spune multe despre modul în care Dumnezeu privește realitatea morții: ea este asemenea unui somn din care el ne trezește. Al treilea pas: Isus confirmă spusele sale; nu se rezumă doar la a spune că moartea este asemenea unui somn din care Dumnezeu ne trezește, ci chiar îl trezește, îl învie pe Lazăr. Erau patru zile de când Lazăr murise, ceea ce înseamnă, conform mentalității timpului, că trupul său intrase în putrezire. Dar, cu toate acestea, Isus îl trezește, îl readuce la viață: "Lazăre, vino afară! Și a ieșit mortul cu mâinile și picioarele înfășurate și cu fața acoperită cu un ștergar". Și ar mai fi un pas pe care îl face Dumnezeu spre om; de fapt, este cel mai important pas, deoarece în învierea lui Lazăr nu avem decât o prefigurare a ceea ce avea să se întâmple puțin mai târziu, o prefigurare și a ceea ce se va întâmpla la sfârșitul veacurilor. Într-adevăr, Lazăr a revenit la viață pentru ca, într-o altă zi, așa cum se întâmplă cu fiecare dintre noi, el să moară din nou. Dar moartea și învierea lui Lazăr sunt și rămân doar semne ale morții și învierii lui Cristos. La câteva săptămâni după ce l-a înviat pe Lazăr, Isus avea să fie arestat, condamnat, biciuit și apoi să moară pe lemnul crucii. El a cunoscut, ca fiecare dintre noi, un sentiment de părăsire, de abandonare. Așa cum strigăm și noi spre Dumnezeu când ne este greu, la fel, de pe cruce, a strigat și el spre Tatăl său: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" Dar înainte să moară spune această rugăciune: "Tată, în mâinile tale îmi încredințez sufletul". Sunt cuvinte pline de încredere pe care le spune Isus înainte să adoarmă în moarte, știind că Tatăl său, după această despărțire dureroasă, îl va trezi pentru a nu mai muri niciodată, așa cum ne va trezi și pe noi toți la înviere. Viktor Frankl, un evreu de origine austriacă, a stat mult timp în lagărul de concentrare de la Auschwitz și a văzut cu ochii săi modul în care mureau deținuții. Foarte mulți, povestește el, se repezeau în gardul de sârmă ghimpată încărcată de curent de înaltă tensiune și mureau pe loc; se aruncau pentru că nu mai puteau să îndure chinurile provocate de naziști. Toți membrii familiei sale fuseseră exterminați; doar mama sa, internată în același lagăr, mai era în viață. Se încuraja pe sine astfel: "Trebuie să trăiesc. Viața mea încă mai are un scop. Trebuie să mai fac încă ceva în viață: mai am de publicat o carte. Dar nu putea ocoli întrebări de genul: Și dacă o public ce e? Merită să trăiesc acest iad de viață doar pentru atât?" Vedea însă cum unii condamnați la moarte intrau în camera de gazare într-o atitudine demnă și senină, recitând rugăciunea "Tatăl nostru". Dar ceea ce l-a marcat profund și l-a încurajat a fost atitudinea mamei sale: cu câteva ore înainte să-i fie aplicată sentința de condamnare la moarte a văzut-o în camera rezervată femeilor, cu mâinile înălțate spre cer într-o rugăciune profundă. Fața îi iradia de o lumină venită din altă parte. Și-a zis atunci: "Numai Dumnezeu poate da un sens vieții, oricât ar fi de dureroase și absurde condițiile în care este trăită. Nu mă voi arunca în gardul de sârmă". Și nu s-a mai aruncat... Nu s-a mai aruncat pentru că a văzut pe chipul celor care credeau în Dumnezeu o seninătate pe care nu și-o putea explica, seninătate care nu l-a putut lăsa indiferent și care i-a oferit răspunsul pe care inima lui îl aștepta. Această seninătate provenea, cu siguranță, din convingerile lor că dincolo de moarte îi așteaptă Dumnezeu cu brațele deschise pentru a-i răsplăti pentru credința lor. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Dumnezeu face patru pași spre noi, dar ne cere ca și noi să facem măcar un pas spre el. Iar pasul pe care ni-l cere este pasul pe care l-a făcut și Marta. Într-o primă fază, când Isus i-a spus că fratele ei va învia, ea a răspuns: "Știu că va învia la înviere, în ziua de apoi". Isus nu este mulțumit însă cu acest răspuns și insistă: "Eu sunt învierea și viața; cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi. Crezi tu aceasta?" Iar ea răspunde de data aceasta: "Da, Doamne, eu cred". Acesta este pasul pe care ni-l cere și nouă astăzi Dumnezeu: pasul de la a ști la a crede. Nu este suficient să știm ce spune Sfânta Scriptură, ce spune Cristos; nu este suficient să știm ce spune Biserica sau ce spun preoții. Este necesar să credem ceea ce spune Sfânta Scriptură, iar Biserica reafirmă. Acesta este pasul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la noi, acum, în pragul sărbătorii Paștelui. Așteaptă să credem că, chiar dacă moartea este un fenomen natural, care nu ne va cruța nici pe noi, totuși ea nu trebuie să ne înspăimânte, pentru că nu este decât un somn din care Dumnezeu ne va trezi pe toți, așa cum l-a trezit și pe Isus. Îmi plac, în acest sens, cuvintele filozofului Gabriel Marcel, care spunea: "A iubi pe cineva înseamnă a-i spune: Tu nu vei muri". Da, noi credem din toată inima: Dumnezeu este iubire, iar iubirea sa de Tată nu se poate opri în ziua în care în viața noastră își fac apariția problemele, suferința, boala sau moartea. Da, noi credem că atunci când vom adormi, Dumnezeu ne va trezi! 10 aprilie 2011 Pr. Vasile Petrișor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |