|
Anul A 1Sam 16,1b.6-7.10-13a; Ps 22; Ef 5,8-14; In 9,1-41; (In 9,1.6-9.13-17.34-38) "Tocmai asta-i de mirare, nu știți de unde este, iar el mi-a deschis ochii" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Știu că nu spun nimic nou, ba chiar poate părea banal, dacă afirm că lumea în care trăim este o lume a vizualului, o lume în care este important ceea ce este scos la lumină, ceea ce se vede, ceea ce este aparent, o lume în care, așadar, este important ca să se vadă, să fie văzute, să fie știute lucrurile. Și în sine, această dorință de a vedea, această dorință de a scoate la iveală nu ar fi ceva de condamnat, pentru că dorința aceasta ține de profunzimea omului, ține de acea scânteie de care vorbește Cartea lui Ben Sirah și pe care Dumnezeu a sădit-o în inima omului. Trăim, așadar, într-o lume unde este foarte important să vezi, să știi. Și este o lipsă deosebit de gravă dacă nu poți vedea, dacă nu ai posibilitatea să vezi, să știi ce se întâmplă cu adevărat în jurul tău. Este o lipsă pentru că riști să trăiești într-o lume închipuită, ireală, paralelă, poate. Pe de altă parte, aceeași dorință înnăscută a omului de a vedea îl constrânge, într-un fel, ca privind la evenimentele pe care le întâlnești în viață sau punându-i-se în fața ochilor unele detalii ale aceleași vieți, omul să se întrebe: "De ce întâmplă unele lucruri sau din ce cauză trebuie să se confrunte cu altele?". Și nu sunt puține dățile când răspunsul pe care și-l dă sau i-l dau, nu este pe măsura așteptărilor. De ce se întâmplă acest lucru? Aș vrea în următoarele minute, dragi ascultători, iubiți credincioși, să sugerez, să schițez, câteva tentative de răspuns pornind de la textele pe care Domnul ni le dăruiește în această duminică, a 4-a a Postului Mare, duminică numită a bucuriei, a anticipării bucuriei pascale. O primă tentativă. Isus și ucenicii, în trecerea lor, așa cum spune textul în limba greacă, trecând, nu știm spre unde, văd, din întâmplare, un orb din naștere. Probabil, ori pe marginea străzii ori, și mai probabil, în apropierea porții templului. Cel puțin, așa ne dă de înțeles capitolul 8, unde avusese loc acea discuție contradictorie între Isus și mai marii poporului. Notează textul că ucenicii, tributari ai concepției clasic ebraice, în care orice suferință, mai ales cea fizică, era consecința unui păcat, ei bine, tributari acestei concepții, ucenicii îl întreabă pe Isus pentru păcatul cui acel om fusese lovit cu orbire. Și răspunsul lui Isus este surprinzător. Surprinzător, din nou. În primul rând, dovedește Isus că întrebarea ucenicilor nu este potrivită. Cu alte cuvinte, ucenicii, condiționați de mentalitatea tradițională, nu reușesc să vadă decât suprafața, aparența. Nu reușesc să ajungă la inima, la esența situației; profunzime pe care Isus, scuturând, și chiar dorind să anuleze condiționările tradiției, profunzime pe care Isus o scoate la suprafață. Și spune: "Nu a păcătuit nici el, și nici părinții lui, ci orbul acesta s-a născut astfel pentru a da ocazia să se arate în el lucrările lui Dumnezeu". În cuvinte simple, nu orice suferință este consecința păcatului, consecință directă a păcatului, ci, de foarte multe ori, suferința este mijlocul prin care Dumnezeu face să se vadă lumea de astăzi și lumea din toate timpurile, că el există și că el înfăptuiește lucruri extraordinare, adică minunate, care depășesc legile firii. Ei bine, această schemă, a faptului că Dumnezeu se folosește de suferință pentru a scoate în evidență lucrările sale minunate, poate fi aplicată și suferinței prin excelență, adică suferinței lui Isus pe cruce, suferință care, așa cum bine știm și prin lumina căreia privim la tot ceea ce s-a întâmplat înainte de Înviere, în viața lui Isus și în istoria lumii, suferință care va duce la Înviere, așadar manifestare, manifestarea cea mai minunată a lucrării lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, Isus focalizează atenția ucenicilor în direcția potrivită. Întrebarea cea mai corectă pe care ei ar fi trebuit să o pună era: "Oare ce vrea Dumnezeu să ne transmită sau să îmi transmită prin această situație, prin această întâmplare?". Nu de puține ori, ceea ce noi numim experiență de viață, această experiență de viață te face să nu vezi esența lucrurilor, îndepărtându-te de adevăr. Avem în Cartea lui Iob, o carte numită prin excelență "a celui care suferă", o experiență a acestui om care nu pricepea de ce i se întâmplă toate acele nenorociri. Și același personaj, spre finalul cărții, datorită suferinței sale nejustificate ajunge să spună: "Până acum, Doamne, te cunoșteam din auzite, de la alții, din tradiție, însă acum, purificat de suferință, ochii mei te-au văzut". O a doua tentativă de răspuns. Această baricadă sau această baricadare în tradiție dă posibilitatea să se evidențieze un al doilea răspuns cu privire la cauzele pentru care, de data aceasta contemporanii lui Isus, considerați culți, pricepuți, nu reușesc să culeagă provocarea lansată și lor de Domnul. Orbul din evanghelia pe care am ascultat-o astăzi este trecut pe rând prin fața ochilor contemporanilor săi, mai întâi, care spune textul "îl văzuseră că fusese cerșetor", deci știau că fusese orb sau că era orb. Și dau acești contemporani răspunsuri diferite. Unii încearcă să-l recunoască, însă alții găsesc un motiv alternativ sau o motivație alternativă și spun "doar seamănă cu el". Apoi este dus de două ori în fața celor care, într-un fel, decideau cursul sau direcția tradiției. Iar cel care fusese orb le prezintă pur și simplu experiența sa, ce-i drept, surprinzătoare. Trei detalii, scurte, preced luminarea orbului. În primul rând, este întâlnit de Isus. Apoi, i se ung ochii cu tină, se spală și dobândește capacitatea de a vedea. Este întâlnit de Isus; simbol, această întâlnire a permanentei căutări a lui Dumnezeu față de om. Este uns cu tină, cu alte cuvinte este recreat cu același pământ pe care Dumnezeu l-a folosit pentru a-l crea pe Adam și aceeași proveniență din gura lui Dumnezeu. Se spală, este purificat, și, iată, că dobândește capacitatea de a vedea. Putem observa că această capacitate pe care orbul o dobândește, nu se referă doar la vederea fizică, ci orbul reușește să vadă cu adevărat în profunzime. Ceea ce dobândește orbul, în primul rând, este demnitatea. Și cât de frumos le răspunde, și cât de inteligent, și chiar simplu, le răspunde celor care îl întreabă. Tuturor le sugerează necesitatea de a reveni la acel bun simț al omului genuin, al omului simplu, necondiționat de asocierile sau de legăturile, de multe ori nepotrivite, pe care le-a transmis sau le transmite tradiția sau pe care le creează gradele culturale sau academice sau pe care la pretinde vârsta. Așadar, un răspuns corect este dat unei întrebări pertinente, atunci când simțul bun al omului nu este alterat, acel simț care nu atentează la simultana, la concomitenta fidelitate față de Dumnezeu și față de om. Dumnezeu, care și-a fixat în om chipul și asemănarea sa, lăsând prin ochii fiecărui om invitația de a fi recunoscut prezent și de a fi făcut astfel vizibil. Ultima intervenție a lui Isus vine să confirme aceste două schițări de răspuns pe care le-am trasat. Și spune Isus: "Am venit în lumea aceasta ca să dau posibilitatea să se facă discernământ pentru ca aceia despre care se zice că nu văd să vadă, iar cei care pretind că văd, să fie, de fapt, orbi". Așadar, nu suntem și noi, oare, orbi? Dă-ne, Doamne, harul să ne lăsăm întâlniți de tine prin ochii fiecărui om, indiferent cine ar fi el, indiferent care ar fi omul pe care îl pui în cale. Dă-ne simțul bun să acceptăm trimiterea ta, să ne spălăm de blocajele transmise nouă de alții, de societatea în care trăim, de schemele mentale superficiale. Deschide, Doamne, ochii noștri, ca să vedem în crucea Fiului tău și în crucile noastre de fiecare zi, semnul cel mai clar al Învierii sale și al învierii noastre și să ne putem bucura încă de pe acum de sărbătoarea pascală, de sărbătoarea vieții, pe care o recreezi, o reînnoiești în fiecare om, și sărbătoare care se desăvârșește doar atunci când ne aflăm în tine, când ne aflăm numai în tine. 3 aprilie 2011 Pr. Eduard Patrșcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |