Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 2,7-9;3,1-7; Ps 50; Rom 5,12-19; Mt 4,1-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

"Iată, acum este timpul potrivit, timpul mântuirii".

Este prima duminică a Postului Mare. Odată cu Miercurea Cenușii am început acest timp sfânt cu multă determinare și entuziasm, ca pe un drum ce urcă până la marea sărbătoare a Învierii. Este vorba de un itinerar spiritual alimentat și susținut de cuvântul lui Dumnezeu și de harul sfintelor sacramente, ca și de practicile de pietate devenite tradiționale și mobilizatoare.

Chiar din prima zi a Postului Mare, Biserica ne pune în față chemarea lui Isus și cuvintele apostolului Paul, care reprezintă cu adevărat un program precis și o provocare la o angajare sfântă: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15). "Vă îndemn să nu primiți harul lui Dumnezeu în zadar [...] Iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,1-2).

Dacă aceste cuvinte sunt valabile în orice moment și în orice clipă a vieții, ele se potrivesc, într-un mod special, acum, la începutul Postului Mare.

Iată, acum, în prima duminică din acest post sfânt, îl întâlnim pe însuși Isus care vine alături de noi, parcurge cu hotărâre un drum special de încercări și ispite și luptă pentru a putea să-și împlinească misiunea sa de mântuitor și eliberator, scoțând, astfel, prin iubirea sa, omenirea din lanțul ispititorului, pe care-l învinge cu forța sa dumnezeiască și prin cuvintele sale.

Lecturile sfinte din această primă duminică din post ne introduc în miezul celor mai mari adevăruri ale vieții noastre.

Cartea Genezei ne prezintă marea dramă a vieții omului, cauzată de o alegere liberă a lui Adam, părintele străvechi al neamului omenesc. Când și-a dat seama de înșelăciunea Celui Rău, atunci a avut loc o ruptură profundă în sufletul său. Diavolul l-a îndemnat pe Adam să se îndepărteze de adevăr. Îndată a constatat pierderea nevinovăției, a descoperit tragedia binelui pierdut, regretând în adâncul conștiinței fapta săvârșită, care nu merita nicidecum o astfel de decizie și de alegere; dar totul era deja consumat.

Psalmul 50, proclamat între primele două lecturi, prezintă această experiență a păcatului săvârșit, nu atât ca o pierdere individuală, cât mai ales ca o constatare a ofensei aduse lui Dumnezeu. Și tot același psalm scoate în evidență speranța că Dumnezeu, și numai el, poate și vrea să curețe inima omului și că doar el singur poate reface în om bucuria nevinovăției redescoperite și refăcute.

Apostolul neamurilor, în lectura a doua, prezintă contrastul dintre păcatul lui Adam, care a introdus în lume osânda și moartea, și darul gratuit, care a venit în lume prin dreptatea aceluia prin care a ajuns la oameni îndreptarea care dă viață. Iată cuvintele sale: "Căci precum prin neascultarea unui om au devenit păcătoși cei mulți, tot așa, prin ascultarea unuia, vor deveni drepți cei mulți" (Rom 5,12-19).

Prin Cristos, așadar, am fost eliberați de păcat și de urmările sale, am fost scoși din întuneric și moarte la lumina învierii și doar prin el primim îndreptarea și viața.

Evanghelistul Matei ne prezintă această realitate spirituală în evanghelia pe care am proclamat-o, unde Isus intră în dramatica luptă cu Cel Rău.

Aflându-se la începutul misiunii sale, Isus se retrage pentru rugăciune, alegând forma cea mai potrivită pentru reflecție, pustiul și postul de 40 de zile.

În această situație, diavolul se apropie de el și-l pune la încercare. Un lucru de necrezut, un fapt care ne face să ne punem diferite întrebări. De ce? Cum de Isus a permis așa ceva? Care a fost scopul acestor ispite și încercări?

Într-un mod misterios, diavolul se apropie de el și-l pune la trei încercări, îl pune în fața a trei ispite: după un lung și serios post, să prefacă pietrele în pâini, căci dacă este Fiul lui Dumnezeu, el poate să o facă; îl provoacă apoi să se arunce de pe aripa templului, pentru că este scris că îngerii vor veghea asupra lui, ca să nu-și lovească piciorul de vreo piatră; iar, în fine, a treia oară, îi oferă toate împărățiile lumii și strălucirea lor cu condiția să i se închine lui.

Mare îndrăzneală și mare mister. Isus nu ezită, nu se pierde, nu stă la discuție, ci respinge cu tărie orice încercare, folosindu-se de cuvântul veșnic al Scripturii, demonstrând că programul lui este altul și mijloacele lui sunt diferite de ale ispititorului și ale lumii.

De ce totuși a permis să fie ispitit?

A făcut-o pentru că acest program făcea parte din planul său veșnic cu care a venit pe pământ, să devină asemenea oamenilor în toate în afară de păcat, să meargă înaintea oamenilor în lupta împotriva răului, să demonstreze că toată viața și lucrarea sa avea drept scop să învingă întunericul și păcatul și să-l poarte pe om la eliberare și mântuire.

De ce s-a retras în pustiu și a ales să postească și să se roage chiar de la începutul misiunii sale publice, urmând un program de jertfă în rugăciuni și renunțări pentru 40 de zile?

Același drum de încercări și purificări a fost cerut de Dumnezeu pentru tot poporul ales în drumul său spre țara făgăduită ca să ajungă, în sfârșit, în acel loc. Mai mult, Isus însuși a venit în lume în sărăcie, alegând locul modest al unei peșteri din Betleem, a crescut într-o familie săracă și modestă, ca orice copil și tânăr supus în toate părinților, Maria și Iosif, și greutăților vieții. Tot de aceea s-a înscris în rând cu cei păcătoși lângă apele Iordanului, pentru a primi botezului lui Ioan, deși nu avea nevoie de nicio pocăință și convertire.

A ales drumul spre Ierusalim și Golgota, trecând printre suferințe, jertfe și ispite, învingând orice obstacol și împlinind întru totul voința Părintelui ceresc. Este drumul care l-a dus la jertfa supremă și la cel mai mare bine pentru omenire, eliberarea din întunericul păcatului și mântuirea veșnică.

Era firesc ca Biserica să aleagă și să recomande, tocmai de la începutul Postului Mare, acest drum și această evanghelie a ispitirilor lui Isus, pentru a fi încurajați și noi de victoria lui asupra ispititorului și asupra greutăților vieții.

Biserica ne prezintă această luptă, victorie și hotărâre a lui Isus, ca un model pentru noi toți în drumul pe care am pornit spre bucuria învieri.

Am început, așadar, acest Post Mare, angajându-ne la un program intens de rugăciuni, de meditații și de fapte de caritate, pornind la un nou itinerar spiritual spre sfânta Înviere, așa cum l-a numit, și-i place să-l numească, Sfântul Părinte papa Benedict al XVI-lea.

Nu trebuie să uităm că în lupta vieții noastre nu suntem singuri. Isus, cel care s-a făcut asemenea nouă, care a căutat mereu voința lui Dumnezeu, care s-a rugat, a postit și a învins orice fel de ispită, este alături de noi.

Despre el, care a fost încercat și ispitit de către Cel Rău, autorul Scrisorii către Evrei spune un adevăr care confirmă tot ceea ce l-a caracterizat toată viața, de la naștere până pe cruce, un adevăr mângâietor, cu care vrea să ne încurajeze în aceeași luptă: "Noi nu avem un mare preot care să nu știe să compătimească infirmitățile noastre, deoarece el însuși a fost încercat în toate, asemenea nouă, în afară de păcat" (Evr 4,15). Acesta e motivul bucuriei și speranței noastre: Isus învingătorul ne stă alături.

Avem, așadar, o chemare sfântă și o invitație vie să privim spre Isus, care nu numai că vede și cunoaște care sunt dificultățile noastre sau șiretenia ispititorului, dar mai ales vrea să ne iasă în întâmpinare pentru a ne ajuta și pe noi să învingem, așa cum a făcut-o el.

Timpul postului este timpul potrivit și sfânt în care suntem invitați de Isus însuși și de Biserică la post, rugăciune și pomană, la jertfe și iubire, arme cu care devenim biruitori, invincibili, așa cum ne asigură evanghelistul Marcu, atunci când ne atenționează că pentru a-l învinge pe diavol avem doar două arme: rugăciunea și postul (cf. Mc 9,29).

Sfântul Paul, maestrul prin excelență al convertirii și al urmării lui Cristos, scrie în Scrisoarea către Efeseni: "Înveșmântați-vă cu armura lui Dumnezeu, pentru a putea să rezistați ispitelor diavolului" (Ef 13,14).

Dragi frați și surori, dragi ascultători, postul, rugăciunea, pomana și toate faptele de caritate ne ajută, cu adevărat, să "ne îmbrăcăm cu Cristos", să ne înarmăm cu armura lui Dumnezeu, căci el, care a ales să postească după vechile tradiții lăsate de părinții noștri, timp de 40 de zile, care a știut să se roage fără încetare și care și-a dat și ultima picătură de sânge pentru noi, ne va susține, ne va încuraja și întări și pe noi în drumul nostru de credință și de iubire, ca să ne bucurăm și noi de aceeași victorie, rămânând tari în credință și vrednici de înviere.

Curaj, așadar, și drum bun spre înviere! Amin.

13 martie 2011

Ep. Petru Gherghel


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
459 accesări.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare:

Anul A
10 februarie 2008 - Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu
9 martie 2014 - Ep. Aurel Percă
5 martie 2017 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat