|
Anul A Sir 24,1-2.8-12; Ps 147; Ef 1,3-6.15-18; In 1,1-18 (1,1-5.9-14) Iubiți credincioși, dragi ascultători, Teologul elvețian Hans Urs von Balthasar își amintește că, băiețel fiind, se plimba, în preajma Crăciunului, pe străzile orașului împodobit cu tot felul de ghirlande și instalații luminoase, fascinat cu totul de frumusețea multicoloră a luminilor, de vitrinele încărcate cu brazi și cadouri și de fețele vesele ale oamenilor care treceau prin fața ochilor lui inocenți și sclipitori. Nedumerit de atâta frumusețe, l-a întrebat pe tatăl său: "Tată, pentru cine sunt toate aceste lumini, a cui este sărbătoarea? Cine este cel pentru care s-au pregătit atâtea lucruri frumoase?" "Dragul meu, a răspuns tatăl simplu pe măsura înțelegerii lui de copil, totul este pentru Isus Cristos. Pentru sărbătoarea nașterii lui s-a pregătit tot ceea ce vezi". Da, de Crăciun toate luminițele sunt pentru lumina însăși care a venit în lume. Răspunsul pe care micul Hans l-a învățat încă din primii ani ai vieții rămâne, din păcate, necunoscut pentru mulți oameni ai timpului nostru chiar și la maturitate, dacă nu cumva toată viața. Ce realitate teribilă și cutremurătoare e nevoit să constate evanghelistul Ioan în prologul pe care l-am ascultat. "A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit" (In 1,11). Au trecut câteva decenii de la marele eveniment al întrupării Cuvântului, până la momentul în care el a scris aceste cuvinte. Astăzi, după două milenii, vedem și noi că refuzul și respingerea Cuvântului întrupat, a Fiului Tatălui ceresc născut din Maria, s-a prelins în istorie, de-a lungul veacurilor, și caracterizează într-o măsură din ce în ce mai crescândă timpurile noastre. Și din partea evanghelistului Luca ne vine, pe aceeași linie, precizarea că pentru Isus nu s-a găsit loc în casa de oaspeți, ci doar într-un staul. Staulul fost locul primirii, adăpostirii Mântuitorului la nașterea sa. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Trebuie să avem sinceritatea de a recunoaște că această casă de oaspeți din Betleem, oricât de mică sau mare ar fi fost, în sens spiritual nu a dispărut niciodată. Niciodată nu a fost amenințată de ruină sau de abandonare. Putem să o întâlnim și acum în nenumărate locuri ale acestui pământ, în orașe și în sate, în clădiri impozante și în universități, în hoteluri și în restaurante, în locuințe de tot felul. Ea a rezistat și rezistă mai departe trecerii timpului, a supraviețuit secolelor de răspândire a creștinismului și poartă numele acelui om, acelor oameni în viața cărora, programatic sau dezinteresat, nu este niciun loc pentru credință, pentru Biserică, pentru sacramente. Este în viața aceluia care are mintea ocupată de relativism sau chiar dispreț la adresa valorilor creștine și implicit a lui Cristos, așa cum descrie papa Benedict al XVI-lea într-un capitol din ultima sa carte, Lumina lumii. Isus trăiește și astăzi acest destin. De sărbătoarea Crăciunului este nevoit să resimtă nepăsarea din partea atâtor oameni ai acestui pământ, care poartă pe frunte pecetea sa și sunt numiți creștini, mai ales când este vorba de cuvintele, învățătura și morala sa. El rămâne mai departe în afara locuințelor, în fața ușii, în timp ce în casă atmosfera este plină de distracție și voie bună. Câți nu sunt aceia care fac complet abstracție de credință și de Biserică în viața lor. Pentru că n-a fost loc în casa de oaspeți, Cuvântul a venit în această lume într-un staul, iar acesta, în sens spiritual, nu era și nu este altceva decât sufletul care își cunoaște și își recunoaște bine slăbiciunea, neputințele, mizeria și obscuritatea, vede limpede câtă nevoie are să fie locuit de Dumnezeu și vrea să primească lumină, adică lumina însăși. Staulul nu poate fi altceva decât inima deschisă și amabilă în care coboară Dumnezeu, nu pentru că ea ar merita aceasta, ci pentru că Dumnezeu este plin de mărinimie, de îndurare și vrea să ne iubească pur și simplu așa cum suntem. Staulul este orice ființă umană în care cuvântul lui Dumnezeu nu rămâne mai departe cuvânt, ci se face trup, așa cum ne spune evanghelia: "Cuvântul s-a făcut trup" (In 1,14). Creștinul trebuie să fie acel om în gura căruia cuvintele nu rămân doar cuvinte, emisii sonore articulate, ci se transformă în fapte vizibile edificatoare, capătă eficiență, devin duh și viață. Din păcate, de foarte multe ori, noi vorbim mult și degeaba, ba mai rău, vorbim prost, fără consistență și ne pricinuim neplăceri nouă înșine și celorlalți. Îl ofensăm pe Dumnezeu și îi dezamăgim pe cei care ne ascultă. Ne folosim abuziv de cuvinte trădându-le menirea. Ne-am propus acum să vorbim, în acest an, altfel de cuvinte și să adăugăm cuvinte noi, edificatoare la vocabularul nostru? Există cuvinte în vocabularul nostru la care este bine să renunțăm cât mai repede, deoarece produc mai mult întuneric decât lumină. Cuvintele noastre se fac rodnice și frumoase numai în măsura în care gravitează și se configurează pe cuvântul lui Dumnezeu, se alimentează din acest cuvânt. Ele se pot întruchipa în realități virtuoase și edificatoare, numai dacă, mai întâi în inima noastră, am lăsat să se întrupeze și să locuiască cuvântul veșnic al lui Dumnezeu. Suntem la începutul anului și paginile acestuia sunt complet albe. Ce bine ar fi să le-am umple doar de cuvinte alese și cu fapte care să le corespundă. Cu ceea ce este bun și folositor nouă și celorlalți. Pentru aceasta însă trebuie să-l lăsăm pe Isus să se întrupeze în locuința sufletului nostru. Să-l lăsăm ca în intențiile, faptele și cuvintele noastre să transpară, să se reflecte chipul și gândirea sa dumnezeiască. Ioan evanghelistul este realist și nu pesimist: respingerea lui Isus, spune el, nu a fost absolută. Au fost și atunci, sunt și în zilele noastre oameni care cred în numele lui și îl primesc, și în acest fel se bucură de demnitatea preaînaltă și nobilă de copii ai lui Dumnezeu. Oameni care, de Crăciun, iau forma staulului, pentru ca pe sufletul lor să se aștearnă pruncul divin. Oameni care se umplu de sentimente calde și pline de îngăduință, amabilitate, iubire, pace. Oameni pentru care toate relele din lumea aceasta nu întrec binele adus de Isus prin venirea sa la noi. Oameni pentru care Isus Cristos nu este o simplă cunoștință de religie sau o curiozitate istorică, ori o personalitate a lumii, ci este viața și lumina însăși, în stare să străpungă și să spulbere orice întuneric din sufletul nostru, oricât de negru ar fi acesta. În sfârșit, oameni pentru care Isus este rostul profund al acestei vieți, împlinirea noastră umană, rațiunea de a ne iubi pe noi înșine și pe toți oamenii. Iubiți credincioși din biserică sau de acasă, în picioare sau la pat, sănătoși sau bolnavi, cu toții aflați într-o rețea de comuniune spirituală mai presus decât undele electromagnetice, ne facem receptorii acestui Cuvânt care s-a făcut trup la Betleem într-un grajd, Isus, scumpul și divinul nostru Mântuitor. Să primim, duminică de duminică, acest cuvânt, nu ca pe unul de la buletinul de știri, ci ca pe unul în stare să pătrundă colțurile sufletului nostru, să ne mângâie, să ne edifice, să ne fie călăuză pe cărarea întortocheată a zilelor vieții noastre. Nu pentru că el ar fi bine ticluit, ci pentru că e cuvânt dumnezeiesc care vrea să prindă viață și formă în noi. Ascultându-l și trăindu-l, să simțim că Dumnezeu nu locuiește doar acolo sus în ceruri, ci în inima noastră, în viața și planurile noastre, să simțim că nașterea lui - așa cum spunea sfântul Vasile cel Mare, cel pe care Biserica noastră îl comemorează astăzi - a schimbat întreaga umanitate, și că s-a făcut copil ca să nu uităm nicicând că suntem copiii lui Dumnezeu în toate zilele acestui an pe care l-am început. Amin. 2 ianuarie 2011 Pr. Cristian Diac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a dupa Craciun: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |