|
Anul A Is 11,1-10; Ps 71; Rom 15,4-9; Mt 3,1-12 "Convertiți-vă, pentru că Împărăția cerurilor este aproape" Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Acest îndemn, acest strigăt, așa cum a răsunat acum 20 de veacuri în deșertul Iudeii, așa cum a răsunat pe parcursul întregii istorii a Bisericii, răsună și astăzi, acum, în bisericile noastre; un apel care nu și-a pierdut niciodată intensitatea, un apel al cărui ecou nu a slăbit niciodată; un apel mereu actual: este strigătul puternic al celui care încă din sânul matern a fost ales și trimis să fie înainte mergătorul, prevestitorul lui Cristos, Mântuitorul. Marele sfânt Ioan Botezătorul avea să facă drepte căile întortocheate ale lui Israel, avea să avertizeze poporul ales că se află pe un drum greșit, un drum care ducea nicăieri. El, cel numit de către Sfinții Părinți ai Bisericii ultimul dintre profeți, primul dintre apostoli, ne invită și astăzi pe fiecare dintre noi să ne convertim, să ne schimbăm felul nostru de a fi și a gândi și astfel să construim un drum nou, drumul Mesiei, drumul mântuirii personale. În această a doua duminică a Adventului, timp de pregătire spirituală pentru celebrarea nașterii Mântuitorului, strigătul biblic al lui Ioan Botezătorul - strigăt plin de avânt tineresc - își propune să răsune puternic în conștiința noastră, să însuflețească ființa noastră cu o dorință nouă, o dorință sfântă, dorința neșovăitoare de a deschide ușa sufletului nostru Domnului care va veni. Pentru a beneficia de acest moment extraordinar al întâlnirii cu Domnul - scopul drumului nostru, dacă vreți, al vieții noastre - suntem foarte serios invitați la o schimbare adevărată, fără cusur, a vieții noastre, aducând roade vrednice de pocăință, așa cum spune Sfânta Carte. În același timp rămâne valabil avertismentul profetic care spune că securea este pusă deja la rădăcina pomilor și orice pom care nu face rod bun va fi tăiat și aruncat în foc. Mesajul acestui avertisment este clar: drumul pe care trebuie să-l construim trece în mod obligatoriu prin deșert și pentru asta noi trebuie să acceptăm să trudim, să ostenim în mediul dur și arid al deșertului. Aceasta este calea eliberării, poarta cea îngustă. Cristos sosește pe o cale deloc triumfală, o cale a umilinței, a smereniei, a modestiei, a sărăciei, a slăbiciunii, a lipsei de strălucire vremelnică. Puterea și gloria lui Dumnezeu nu se manifestă în alaiuri impunătoare și solemne. Acestea nu folosesc. Ele mai mult umbresc maiestatea divină. Gloria lui Dumnezeu este fericirea nepieritoare a poporului său, eliberarea sa veșnică. În viața sa, omul se confruntă cu multe dificultăți, însă, una mai mult decât toate îl privește și îl urmărește toată viața: problema spirituală a convertirii, o strădanie continuă a sufletului de a răspunde coerent exigențelor voinței lui Dumnezeu întipărite în ființa sa. Omul este conștient de această chemare divină, se bucură și are partea în viața sa de momente de har, mai multe sau mai puține, dar nu găsește întotdeauna forța și nu dispune de curajul necesar acceptării acestei invitații solemne. Deși o aude în interiorul său, amână, din păcate, răspunsul. Da! Dumnezeu l-a creat pe om lăsându-i libertatea să aleagă convertirea sau păcatul, să aleagă într-o convertire autentică, profundă, sau una de fațadă, care poate fi catalogată mai degrabă ca și o aderare la o ideologie, la un sistem filozofic, la o religie ce are în centru omul-creatura decât pe Dumnezeu, Creatorul. Există și în istorie, și s-a verificat lucrul acesta, diferite modele de convertire, unele autentice, unele, din păcate, aparente. Și nu este întâmplător faptul că Ioan Botezătorul a sesizat anumite devieri în acel sens în timpul propovăduirii sale, chiar și la unii care îi împărtășeau învățătura. Am auzit cât de dur s-a adresat unor saducei și farizei: "Pui de năpârci, să nu credeți că aveți vreun merit deosebit spunând: îl avem de tată pe Abraham. Pentru că vă spun că Dumnezeu poate să-i ridice lui Abraham fii din pietrele acestea". Acei farizei și saducei, cu pretenția că aparțineau poporului ales, au fost ispitiți, ca și mulți alții după ei, să îmbrățișeze și să-și însușească o convertire pragmatică, care le convenea, le aducea beneficii. Preferau mai degrabă să-și schimbe concepția despre Dumnezeu, decât să-și schimbe mentalitatea. Preferau mai mult să-l schimbe pe Dumnezeu, decât să se schimbe ei înșiși. Pragmatismul este o filozofie potrivit căreia succesul, reușita, este măsura tuturor. Lucrurile care convin, care sunt acceptate de majoritatea, sunt bune indiferent de standardul lor moral și spiritual. În acest sens, a existat și există ispita în lume de a căuta un Dumnezeu, un creștinism, o religie care îi place, care îi convine, care este de succes, sau, cu alte cuvinte, care are priză la public. În această perspectivă pragmatică, materialistă, unde scopul scuză mijloacele, se trântește adevărul Scripturii. Iar pentru a deveni mai accesibili majorității, evităm să spunem lucrurilor pe nume. Biserica este învinuită și astăzi că e prea rigidă, conservatoare și că unii creștini nu mai participă la viața Bisericii pentru că este prea mare diferența dintre ceea ce le-ar conveni lor, dintre ceea ce așteaptă ei și ceea ce li se oferă, ce li se prezintă. În mod repetat suntem apostrofați, noi, preoții, în mod deosebit, că nu căutăm metode simple, prin care să facem Biserica ceva mai accesibilă; eu le-aș numi simpliste. Ni se spune că ar fi mai bine să nu mai vorbim de căință, de spovadă, că deranjează; că ar fi nimerit să nu mai amintim de păcat, de regretele provocate de acesta, de durerile sufletești, că devenim prea moraliști; că ar fi indicat să nu facem referire la poruncile lui Dumnezeu, că suntem exagerați; ar fi excelent să nu pomenim de iad și diavol, că oamenii se sperie. Și alte propuneri de felul acesta, care nu caută altceva decât să-l elimine pe Dumnezeu din viața omului sau măcar să-l facă mai mic. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Pragmatismul este o filozofie ce nu are nimic de-a face cu Biserica, cu Cristos, cu creștinismul adevărat. Și, cu toate acestea, creștinul de astăzi este tentat, mai mult ca oricând, poate, să aplice această filozofie în credința sa, în modul de a se relaționa cu Domnul. Și atunci așteaptă ca Dumnezeu să-i stea la dispoziție; îl transformă pe Dumnezeu într-un fel de medic personal, la care apelează doar atunci când nu se simte bine, iar Biserica într-un fel de spital public, unde are pretenția să fie tratat în mod preferențial, un loc unde să se simtă confortabil, unde să-i placă. Dumnezeu este foarte tentant pentru oameni când e folositor, când dă randament, spune cineva. Nu de puține ori am auzit cuvinte de genul: am fost ieri la biserică, astăzi ar trebui să-mi meargă bine; am dat de pomană câțiva bănuți, sigur voi primi mai mult înapoi. Și dacă nu-ți va merge bine, cu toate că ai fost ieri la biserică, și dacă nu vei primi nimic înapoi, cu toate că ai dat de pomană câțiva bănuți, mai ești dispus să dai de pomană și mâine? Convertirea nu se gândește în acești termeni. Un exemplu mereu actual este convertirea sfântului Paul, Saul din Tars, un geniu al timpului său, cunoscut lider al școlii rabinice, membru al Sinedriului - Parlamentul religios al Israelului -, un tânăr cu un viitor ce se prevedea a fi extraordinar, un om care aparținea elitei culturale și spirituale a Israelului, căruia Sinedriul i-a conferit toată încrederea și l-a trimis cu o misiune importantă în Siria, să intimideze mișcarea creștină care amenința religia iudaică. În drum spre Damasc știm ce s-a întâmplat: a avut parte de o experiență spirituală de excepție, Dumnezeu însuși i s-a revelat, i-a cerut să-l urmeze, să se convertească. Bineînțeles că a acceptat, s-a căit, s-a convertit, și tot ce a trăit până atunci s-a ruinat: locuința, cariera, locul în Sinedriu, un viitor strălucitor ce părea a fi asigurat. Viața sa s-a schimbat radical și a devenit persona non grata, un om disprețuit, un om hăituit de iudei, nu de puține ori bătut și umilit. Din punct de vedere pragmatic, după logica actuală, el a falimentat, nu s-a ales cu nimic, a pierdut totul. În planul lui Dumnezeu, însă, așa cum am citit în lectura a doua a liturgiei de azi, luată din Scrisoarea către Romani, el este câștigător. El este mesagerul speranței, cel care a cunoscut adevărul, a beneficiat de îndurarea lui Dumnezeu, de mângâierea sa. El merge până acolo încât se declară în stare să ducă chiar și slăbiciunile celor neputincioși. Este convins de reușita sa, este un învingător. Herta Müller, cunoscuta scriitoare de origine română, care a câștigat în 2009 Premiul Nobel pentru Literatură, spunea anul acesta într-un interviu acordat televiziunii naționale: "Fiecare om are o povară de dus în această viață. Dar nu este atât de important cât de grea sau mare este povara, ci modul cum o duci". Convertiți fiind, nu vom scăpa de poveri, căci manifestarea lui Dumnezeu se desfășoară de-a lungul drumului obositor al vieții de fiecare zi, dar, cu siguranță, vom avea puterea necesară de le duce poverile și celor de lângă noi, care sunt poate deja îngenuncheați sub greutatea lor. Pentru asta, este nevoie să parcurgem pe drumul Adventului un drum cu mai puține luminițe și decorațiuni artificiale, de fațadă, dar un drum angajator, urmărind întotdeauna linia libertății, a simplității, a ceea ce este esențial. În sfârit, trebuie eliminate zorzoanele, ceea ce este superficial și nefolositor, și însușit un stil impregnat de seriozitate. Este necesar să părăsim "Babilonul" pragmatic, cel amăgitor, iar calea noastră prin deșert, aceea care ne conduce la întâlnirea cu Domnul care vine, doar așa se va putea numi convertire. Unicul mod cu adevărat nou pentru a celebra Crăciunul este de a-l sărbători convertiți. 5 decembrie 2010 Pr. Marius Adam [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |