|
Anul A Num 21,4-9 (Fil 2,6-11); Ps 77; In 3,13-17 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, "Noi trebuie să ne mândrim cu crucea Domnului nostru Isus Cristos, în care este mântuirea, viața și învierea noastră, prin care am fost mântuiți și eliberați". Cu aceste cuvinte începe Liturghia de azi: Înălțarea Sfintei Cruci. Sărbătoarea ne amintește acest adevăr: crucea este instrumentul biruinței lui Cristos. Prin ea, Fiul lui Dumnezeu îl judecă pe împăratul acestei lumi și dezvăluie răutatea păcatului. De pe înălțimea crucii îi atrage pe toți păcătoșii (In 12,32) și le arată iubirea Tatălui care l-a trimis. Murind pe ea, el oferă o jertfă prin care ia asupra sa păcatele lumii și aduce mulțumiri Tatălui împreună cu cei pe care-i mântuiește. Mulți dintre noi ne amintim de decembrie 1989. Oameni ieșiți în stradă. Se flutura peste tot steagul: roșu, galben și albastru. Toți strigau: "Dumnezeu există. Vrem să fim liberi". Și steagurile, unele găurite, continuau să fie purtate și ridicate peste tot. Urmărind steagul tricolor, fluturând în briza ușoară, te poți întreba: de ce stârnește o bucată de pânză atâtea emoții? În cele din urmă e doar un obiect, fără viață și putere. Cu toate acestea, românii îl iubesc mult. Sunt mândri când flutură în vânt. Devin nervoși și iritați când cineva îndrăznește să-l critice. De ce? Este simbolul dincolo de steag. Când steagul roșu, galben și albastru s-a înălțat din nou deasupra clădirilor în decembrie '89, mesajul pe care îl transmitea era: "Suntem iarăși liberi. Am scăpat de tiranie". Dar există un simbol mai important. La început nu au fost decât două bucăți de lemn neșlefuite, prinse împreună, una perpendiculară pe cealaltă. Erau fără viață. Dar pentru că l-au ținut pe Isus atârnat între cer și pământ, în timpul agoniei și morții sale din Vinerea Mare, au devenit simbolul mântuirii. Când îl urmăm pe Isus, când viețile le punem în slujba lui, crucea devine simbolul eliberării noastre, eliberare din sclavia păcatului. Această eliberare trebuie sărbătorită zilnic. Un renumit învățat descria foarte bine ce aveau popoarele mai renumit pe vremea lui Cristos. "Romanii, scrie el, se laudă cu sulițele lor, adică cu vitejia, cu victoriile lor în războaie; grecii cu oratoria lor, cu măiestria în vorbire". Creștinii se mândresc cu crucea. "Departe de mine să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos" (Gal 6,14), spune sfântul apostol Paul în Scrisoarea către Galateni. Crucea este semnul victoriei lui Cristos: puterea biruitoare, pentru că el a biruit moartea desființând-o prin moarte. Cinstind azi crucea, noi îl glorificăm pe Cristos care a murit pe ea, pe Cristos care, așa cum ne spune sfântul apostol Paul în lectura a doua, "s-a umilit făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce. De aceea, Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume care e mai presus de orice alt nume". Crucea ne descoperă cum este Dumnezeu: iubire, dăruire de sine. Ne arată cât de mult ne-a iubit Dumnezeu pe fiecare dintre noi încât "l-a dat pe Fiul său unul-născut pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață". În fața acestei iubiri nu rămâne decât să ne lăsăm copleșiți, să îngenunchem și să-i mulțumim. Ani în șir, în ziua de 14 august la Auschwitz putea fi văzut un bărbat polonez: punea flori într-un loc anume, îngenunchea și se ruga. Deseori era întrebat de cei care îl observau: "Aveți pe cineva drag?" Și el începea să povestească ce s-a întâmplat în ziua de 14 august 1941. Cum în lagăr fiind, într-o zi au fost scoși zece pentru a fi executați. Printre aceștia era și el, care a cerut să fie cruțat pentru că avea copii acasă. Din rând a făcut câțiva pași în față un preot: "Vreau să-i iau locul", a spus acesta. Era Maximilian Kolbe. A murit în locul meu, ținea să sublinieze plin de mulțumire și recunoștință Francisc, bărbatul polonez. Privind azi la cruce, descoperim iubirea nemărginită a lui Isus. Îngenunchem și noi pentru a-i spune mulțumesc: "Cristos m-a iubit și a murit pentru mine". Crucea e semnul iubirii lui Dumnezeu. Isus pe cruce, cu brațele deschise, ne arată și astăzi că iubirea sa vrea să îmbrățișeze lumea. Iată o primă semnificație a sărbătorii de astăzi. Crucea ne cheamă să descoperim în primul rând iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi. Oare reușim să înțelegem vreodată cât de profundă este iubirea lui Dumnezeu care l-a făcut pe Cristos să-și dea viața ca un miel nevinovat pe lemnul crucii? Crucea e ca o carte. Citim despre cum este Dumnezeu, dar și despre noi. În al doilea rând, crucea e o chemare la întoarcere. Când îl privim pe Cristos răstignit, înțelegem cât de urât este păcatul în ochii lui Dumnezeu. Și astăzi în cruce este vindecare cum era odinioară în șarpele de aramă pentru cei mușcați. Am fost răniți și unii mai poartă încă povara păcatului. Unde vom găsi eliberare și vindecare? De la înălțimea crucii Domnul ne atrage la sine. În decursul istoriei mulți au găsit alinare, vindecare și sens pentru viață în cruce. În "Crimă și pedeapsă", Dostoevski îl prezintă pe Raskolnikov, unul care purta cu el povara unei crime. Nu o a descoperit-o nimeni. Dar el știa... și-l apăsa. Într-o zi, Sonia îi dă o cruce și îi citește din evanghelie. Raskolnicov se convertește, își recunoaște vina, se predă poliției, pleacă în Siberia și începe o viață nouă. Iată-ne deci invitați, la rândul nostru, să ne ridicăm ochii spre cruce, ca să fim vindecați. Trebuie să îndrăznim să-l privim pe răstignit, pe cel care este "înălțat" pe munte și pe lemn. Crucea ne ajută să găsim mai ușor drumul spre casa Tatălui. Într-un mare oraș, un copil s-a rătăcit. S-a pierdut pur și simplu de părinți. Un om, observând încurcătura copilului, a căutat să-i vină în ajutor. Dar copilul nu știa adresa unde stăteau ai lui. Și bărbatul a continuat să-l întrebe de alte obiective pe care le știa. "Undeva e o cruce mare, și-a amintit într-un târziu. Părinții deseori se adună acolo cu prietenii. Dacă mă duceți până acolo voi ști drumul spre casă". În lumina crucii putem găsi cu ușurință drumul drept. Crucea lui Cristos nu este altceva decât o punte aruncată spre cealaltă lume, punte pe care putem trece de pe țărmul acestei lumi în împărăția Tatălui. Ea este imboldul speranței noastre. "Te salut o sfântă cruce, singura noastră speranță", cântă Biserica în sărbătoare de azi. Sărbătoarea de azi poartă un mesaj de speranță și pentru cei care sunt loviți de boală, de suferință, care sunt țintuiți la pat, care suferă în trupul și în inima lor. Și câți dintre noi nu purtăm crucea lipsurilor, a suferințelor, a calomniei și a neputințelor de tot felul, crucea nemulțumirii de noi înșine. Crucea suferinței. Suferință care zi de zi ne întâmpină la tot pasul. Nu este dorită, nici căutată. Nu are o semnificație în sine. Dar capătă un sens când se alătură crucii lui Isus. A suferi mult sau puțin, dar a suferi din iubire pentru Isus, înseamnă a suferi cu Cristos pe lemnul crucii. Înseamnă a ne asemăna cu Simon din Cirene care l-a ajutat într-o zi pe Domnul să poarte crucea spre Calvar. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Purtăm crucea la gât, facem semnul sfintei cruci de mai multe ori, o avem în casele noastre, o întâlnim pe turnurile bisericilor sau la intersecții de drumuri. Dar adevărata semnificație a crucii, a sărbătorii de astăzi, este dată de purtarea ei în inimă, când înseamnă efectiv eliberare de păcat, recunoștință pentru o iubire atât de mare și găsirea drumului spre casă. La aceasta ne cheamă sărbătoarea de azi. Vă doresc tuturor ca această sărbătoare să capete pentru fiecare dintre dv. acest înțeles. În fața crucifixului este o rugăciune a papei Paul al VI-lea: Suntem aici, Doamne Isuse! Se roagă papa.
14 septembrie 2008 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Înaltarea Sfintei Cruci: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |