|
Anul A Ex 22,21-27; Ps 17; 1Tes 1,5-10; Mt 22,34-40 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrarea din această duminică a anului liturgic oferă atenției noastre spre meditare și înțelegere mai profundă porunca iubirii. Cu aceasta ne vine în întâmpinare una din chestiunile cele mai importante ale tradiției biblice. Astăzi o găsim formulată în textul evanghelic după sfântul Matei, în răspunsul pe care Isus îl dă unui învățător al Legii, care îl interpelează pe Isus în privința primei și a celei mai importante porunci din Legea lui Moise. Întrebarea era plauzibilă. În fond, orice israelit pios încerca un sentiment de dezorientare în fața cazuisticii rabinice, care îngreuna explicarea legii. A se descurca în desișul celor 613 precepte nu era ceva ușor. Pe de altă parte, exigența unui oarecare criteriu orientativ în fața acestor precepte nu era o noutate. Mai mult, era dorința sinceră a oricărui iudeu de a lua în serios Legea, ca inimă a Alianței. Fragmentul evanghelic începe amintindu-i pe farisei și pe saducei, două dintre principalele grupuri religioase, care pe timpul lui Isus se distingeau printr-o anumită interpretare a legii și a tradiției orale. În cazul nostru, saduceii susțineau o interpretare mai strictă a legii scrise. Fariseii acceptau și o dezvoltare a tradiției orale, considerând-o ca făcând parte și aceasta din legea revelată lui Moise la Sinai. Ei se străduiau ca tot poporul să cunoască și să pună în practică preceptele, nu numai preoții și învățătorii Legii. Disputele între diferitele grupuri aveau loc deseori într-un climat polemic, așa cum se întrevede și în evanghelia de astăzi. Fariseii au auzit că într-o dispută cu saduceii, Isus le-a închis acestora gura, i-a redus la tăcere. Stimulați de această dispută, ei, fariseii, au ținut sfat și s-au hotărât să-l trimită la Isus pe unul din grupul lor, expert în Lege, cu misiunea de a-l întreba și de a provoca un răspuns cu privire la prima și cea mai mare poruncă. Acesta, deci, se apropie de Isus și-l întreabă: "Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?". El i-a răspuns: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău! Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!». În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În minunatul său răspuns, Isus face referință precisă la Torah, la Lege, și pune alături două porunci prezente în ea. Prima, din Deuteronom, cu privire la iubirea față de Dumnezeu, iar a doua din Cartea Leviticului, cu privire la iubirea față de aproapele. Isus nu se limitează să enunțe cele două precepte, dar adaugă și spune că de acestea depinde toată Legea și Profeții, cu toate relatările, preceptele, explicațiile, exortațiile și aplicațiile pentru diferite timpuri. Isus nu a fost întrebat cu privire la cea de a doua poruncă, însă a crezut necesar să completeze răspunsul cu privire la prima poruncă, adăugând-o pe a doua. Este importantă sublinierea pe care o face Isus: "Iar a doua este asemenea celei dintâi". Trebuie să-l iubim pe aproapele nostru, nu numai pentru că este o ființă umană, ca și noi, dar pentru faptul că este asemenea nouă, este creat și el după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Dacă tratăm cu violență pe semenul nostru, nu numai că nu respectăm imaginea lui Dumnezeu, care este în el, dar ucidem, ca să spunem așa, aceeași imagine care este și în noi. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În prima lectură am ascultat una dintre atâtea exemplificări ale exigenței poruncii iubirii față de aproapele. Domnul spune poporului său: "Să nu faci rău celui străin și să nu-l asuprești, căci și voi ați fost străini în țara Egiptului! Să nu faci rău niciunei văduve, nici orfanului! Dacă le faci rău și ei strigă la mine, eu le voi asculta strigătul (...) căci eu sunt milostiv". De când Isus a lămurit problema celei dintâi și a celei mai importante porunci, creștinul, precum israelitul, nu trebuie să obosească pentru a-și aminti o mulțime de precepte, nici să cerceteze care sunt cele mai mari. Îi este de ajuns să observe porunca cea mare a iubirii, să o înțeleagă și să o trăiască așa cum ne-a învățat Isus. Iubindu-l pe Dumnezeu trebuie să-l iubim și pe aproapele. Iubindu-l pe aproapele, îl iubim cu adevărat și pe Dumnezeu. "Cine spune că-l iubește pe Dumnezeu, dar îl urăște pe fratele său, este un mincinos și este încă în întuneric. Cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede, nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede", ne spune sfântul Ioan, așa de frumos, în prima sa scrisoare. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iubirea stă în centrul persoanei, al interiorității noastre. Iubirea angajează totalitatea persoanei noastre, profunzimea acesteia. Să iubești din toată inima ta: angajează totalitatea propriei noastre ființe; din tot sufletul tău: angajează întregul nostru dinamism, al cunoașterii; din tot cugetul tău: omul în întregime este chemat în cauză. Iubirea este, fără îndoială, cuvântul cel mai simfonic, cel mai armonic, exact contrariul păcatului, care este lipsă de armonie, dezacord, ruptură. Prima unificare a iubirii este aceea dintre Dumnezeu și aproapele. Cele două iubiri se întrețin reciproc, nu pot sta niciodată separate, constituie personalitatea creștinului într-o sinergie robustă și originală A doua unitate a iubirii este cea pe care o produce în inima omului, inima fiind izvorul profund unde se naște ardoarea unei iubiri transparente. Iubirea duce, în sfârșit, unitatea vieții noastre întregi, de fiecare zi, dăruiește un suflet faptelor noastre, ne eliberează de orice formă de alienare. Iubirea este suflul Dumnezeului creator în viața noastră. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, La sfârșitul acestor scurte considerații, îndreptăm către Dumnezeul nostru mărturisirea și invocarea, spunându-i: Te iubesc din toată inima mea, Dumnezeule, te iubesc din tot sufletul meu, din tot cugetul meu, te iubesc pentru că tu ești tăria mea, tu ești stânca mea și adăpostul meu în toate zilele vieții mele. Amin. 26 octombrie 2008 Pr. Anton Ghiurcă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 30-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |