|
Anul A Ez 33,7-9; Ps 94; Rom 13,8-10; Mt 18,15-10 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În prima lectură din această duminică, profetul Ezechiel ne prezintă o atenționare clară pe care Dumnezeu o face poporului său: "Fiul omului, te pun supraveghetor peste israeliți. Tu trebuie să asculți cuvântul care iese din gura mea și să-l înștiințezi din partea mea" (Ez 33,7). Fiecare dintre noi este supraveghetor pentru fratele său, pentru aproapele său. Aceasta înseamnă că trebuie să avem un viu interes față de preocupările, lipsurile și problemele celui de lângă noi. Trebuie să avem o inimă deschisă și primitoare care să privească cu atenție la problemele aproapelui. Trebuie să avem o mână mereu disponibilă să sară în ajutorul aproapelui cu iubire și compasiune. Deseori, noi creștinii îndrăznim să ne plângem de ce Dumnezeu nu intervine să vindece anumite boli sau să rezolve anumite probleme din viața noastră: în familie, la muncă, la școală, la spital, pe patul de suferință și așa mai departe. Dar în realitate nu este Dumnezeu cel care nu intervine sau cel care lipsește, ci sunt frații noștri, aproapele nostru, cel care lipsește de la întâlnirea de iubire cu frații aflați în necaz, în suferință. Suntem noi cei indiferenți și lipsiți de compasiune. Sunt eu cel care nu văd, nu simt, nu înțeleg necazul celui de lângă mine. Profetul Ezechiel continuă și spune: "Dacă eu îi spun celui nelegiuit: «Vei muri!» și tu nu-i spui și nu-i atragi atenția, ca să-l întorci de la calea lui cea rea, atunci cel nelegiuit va muri din cauza răutății lui, dar eu te voi trage pe tine la răspundere pentru moartea lui". A iubi pe aproapele sau pe fratele nostru nu înseamnă a fi de acord cu greșelile lui; nu înseamnă a acoperi greșelile lui fără a căuta o cale de îndreptare; nu înseamnă a închide ochii și a nu vedea riscurile la care se expune atunci când face alegeri greșite. A iubi pe aproapele înseamnă a fi preocupat până la sfârșit de binele lui, de viitorul lui, chiar dacă de multe ori ești pus în situația de a-i spune lucruri incomode, dar necesare pentru a-l întoarce pe aproapele, fratele, prietenul, vecinul la calea binelui. Important în această privință este faptul că orice observație, orice intervenție la adresa lui trebuie să se nască din iubire. Dacă, într-adevăr, un cuvânt adresat cuiva pleacă din inimă, atunci ajunge la inimă și reușește să se facă înțeles și acceptat fără să provoace nici cea mai mică rană. "Dacă fratele tău greșește împotriva ta mergi și mustră-l numai între patru ochi. Dacă te ascultă l-ai câștigat pe fratele tău". După cum observăm, în evanghelie, Isus ne propune aceeași învățătură pe care o întâlnim la profetul Ezechiel. Mai mult, Isus ne cere să urmăm o adevărată strategie atunci când mergem în ajutorul fratelui nostru care greșește. Primul pas este un gest delicat: a-l mustra pe fratele care greșește între patru ochi. Un gest care trebuie să rămână secret, ascuns până în momentul în care fratele înțelege clar că intervenția are loc cu scopul de a-l ajuta să se întoarcă la calea lui Dumnezeu. Aici trebuie să înțelegem bine de ce Isus ne cere să-l mustrăm pe fratele nostru "numai între patru ochi". Înainte de toate, pentru respectul pe care trebuie să îl avem față de bunul nume și față de demnitatea fratelui nostru. Să ne imaginăm ce ar însemna să mustrăm sau să corectăm pe un soț în prezența soției sau invers, pe o soție în prezența soțului, sau pe un tată în prezența propriilor copii, sau pe un învățător în prezența elevilor, sau pe un superior în prezența supușilor săi, sau pe o oarecare altă persoană în prezența unei mulțimi de persoane. Un asemenea gest ar fi înțeles ca un proces public care cu ușurință ar duce la închiderea în sine a acelui frate și nicidecum la întoarcerea sa. Însă pe noi trebuie să ne preocupe în mod sincer convertirea fratelui și nu umilirea sa. În această logică de adevărată compasiune în confruntarea cu "fratele care greșește" este încă un alt aspect de care trebuie să ținem cont: să nu divulgăm cu răutate greșeala acestuia. În capitolul patru din Scrisoarea sfântului apostol Iacob întâlnim o insistentă recomandare în acest sens: "Nu vă vorbiți de rău unii pe alții, fraților. Cine îl vorbește de rău pe fratele său îl judecă pe fratele său... Unul singur este judecătorul care poate să salveze sau să nimicească. Dar tu cine ești ca să-l judeci pe aproapele?" Dacă am fi atenți la aceste aspecte, cât rău nu ar mai fi săvârșit față de aproapele? Câte calomnii nu ar mai fi îndreptate împotriva aproapelui? Câte conflicte și influențe nefaste nu ar mai avea loc dacă am înceta să mai vorbim de rău și să mai judecăm pe aproapele? Este un episod în viața sfântului Filip Neri care și astăzi ne poate fi de folos în trăirea vieții creștine. Într-o zi, o femeie a mers să se spovedească la acest preot sfânt și s-a acuzat că avea obiceiul de a vorbi de rău pe anumite persoane. Sfântul preot i-a dat dezlegare și totodată, i-a dat și o pocăință specială. I-a poruncit să meargă acasă, să ia o găină și întorcându-se la el, pe stradă să smulgă toate penele acelei găini. Femeia a plecat și a ascultat de porunca preotului. Însă când a ajuns din nou în fața lui femeia a primit din nou o altă poruncă: "Acum întoarce-te acasă și pe drum strânge una câte una penele pe care le-ai împrăștiat pe stradă venind până aici". Femeia răspunde, ce-i drept, că așa ceva este imposibil deoarece vântul a împrăștiat peste tot penele smulse de ea. Atunci sfântul Filip Neri încheie și spune femeii: "După cum e imposibil să aduni penele odată ce au fost împrăștiate de vânt, la fel e imposibil să retragi bârfele și defăimările odată ieșite din gură". Și aici orice comentariu ar fi superfluu. "Dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi pentru ca orice hotărâre să fie întemeiată pe declarația a doi sau trei martori". Aici este și mai evident gestul de iubire pe care îl propune Isus. O iubire care este gata de orice sacrificiu pentru a-l salva pe fratele care greșește. Și ne întrebăm de ce acest lucru? Pentru că aici Isus vorbește despre salvarea și mântuirea veșnică, o mântuire care devine mai sigură, mai accesibilă în prezența a doi sau trei frați care pot da mărturie despre atitudinea celui care greșește. Câte persoane nu s-ar întoarce de la calea lor greșită dacă ar întâlni în viața lor un asemenea gest de iubire din partea fraților! Mai departe Isus continuă: "Dacă nu-i va asculta nici pe aceștia, spune-l comunității, dacă nu va asculta nici de comunitate, consideră-l ca pe un păgân și ca pe un vameș". Aceste cuvinte ale Învățătorului par destul de severe, dar nu e așa. Isus nu acceptă și nu poate să accepte ca în comunitatea sa să existe o resemnare în fața păcatului. Aceasta nu ar fi altceva decât indiferență, iar indiferența nu e altceva decât o ofensă gravă față de adevăr și față de iubirea fraternă. Viața noastră, a fiecărui creștin trebuie să fie orientată către Dumnezeu și către mântuirea veșnică. Să cerem astăzi de la Dumnezeu harul de a fi mereu disponibili să ajutăm pe aproapele oricare ar fi el atunci când se află în strâmtorare și totodată să acceptăm ajutorul aproapelui dacă cumva suntem departe de calea lui Dumnezeu. Amin. 7 septembrie 2008 Pr. Mihai Dumitru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 23-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |