|
Anul A Is 56,1.6-7; Ps 66; Rom 11,13-15.29-32; Mt 15,21-28 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Liturgia cuvântului din această duminică ne arată, în întregul său, că mântuirea este destinată tuturor. Profetul Isaia în prima lectură ne vorbește despre popoarele chemate să meargă la Ierusalim, la muntele sfânt al Domnului, adică la templu, casa de rugăciune. Este o viziune universală centrată pe muntele Sion, pe templu, care va deveni "casă de rugăciune pentru toate popoarele"; ea ne îndreaptă privirea credinței către viitorul Mesia, care, odată primit de Israel, va trebui să reunească toate popoarele în unicul popor al noului legământ. De aceea, cuvintele lui Isus către femeia canaaneană din evanghelia acestei duminici, "Nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel", nu sunt expresia unei durități la adresa femeii, ci prezintă planul lui Dumnezeu, care dorește ca mântuirea să se reverse asupra tuturor popoarelor prin Israel, poporul ales. În evanghelie am văzut cum Isus afirmă că a venit în primul rând pentru Israel, dar apoi, îndeplinește dorința unei păgâne: este un gest prefigurator, profetic, prin care se arată că evanghelia este deschisă și păgânilor. Și nu numai atât: uneori se găsește mai multă credință între păgâni decât în sânul lui Israel. Astfel, evangheliile ni-i prezintă pe magii care vin de departe pentru a-l căuta pe Isus, în timp ce Irod și locuitorii Ierusalimului îl refuză; pe centurionul păgân din Cafarnaum, despre care Isus spune că nu a găsit o astfel de credință în Israel, pe bunul samaritean, un alt păgân, care întruchipează iubirea de aproapele, precum și pe această femeie canaaneană, din regiunea Tirului și Sidonului, căreia Isus îi spune că are o credință mare; în schimb, ne aducem aminte de duminica trecută, cum Isus i-a reproșat lui Petru puțina sa credință. Astfel, o primă consecință pentru viața noastră creștină poate fi aceea de a nu cultiva niciun fel de discriminare, de desconsiderare a altor oameni, căci se poate întâmpla să fie mai mare credința acestora decât cea întâlnită chiar în sânul comunității creștine. Dar, pe lângă această invitație puternică de a ne deschide inima tuturor și de a înțelege cum Dumnezeu vrea Biserica sa drept casă de rugăciune a tuturor popoarelor, putem descoperi în fragmentul evanghelic un itinerar al credinței, o descriere a rugăciunii și a încercărilor prin care credința și, implicit, rugăciunea noastră pot să treacă. De aceea, putem să privim la această femeie păgână, la drama sa, precum și la raportul său cu Isus, având intenția de a trage o învățătură și pentru viața noastră de credință, de rugăciune. Primul pas în acest itinerar al femeii păgâne este strigătul său de durere. Nu este o simplă rugăciune, ci o revărsare a sentimentelor și emoțiilor sale cele mai profunde de mamă a cărei fiică este bolnavă. Această femeie nu se sfiește să spună care e problema sa, o cheamă pe nume. Reușește, astfel, să-i comunice lui Isus întreaga sa dramă cu mult curaj și încredere. Și noi ar trebui să învățăm să fim foarte clari cu noi înșine și cu Dumnezeu atunci când ne rugăm: să găsim punctul cel mai important al vieții noastre care are nevoie de Dumnezeu și să i-l prezentăm fără multe cuvinte, dar cu o mare încredere. Rugăciunea înseamnă, înainte de toate, să ne prezentăm înaintea lui Dumnezeu așa cum suntem, mergând direct la centrul problemelor noastre personale. Prima cerință pentru a fi vindecați este, așadar, aceea de a ne recunoaște boala. Se poate întâmpla ca Dumnezeu să nu răspundă, să rămână în tăcere, așa cum a făcut Isus mai întâi: "El nu i-a răspuns niciun cuvânt". Este experiența cea mai dificilă pentru o persoană care crede. Pare că Dumnezeu nu ascultă rugăciunea, că nu reacționează în niciun fel la problema, cererea pe care i-am adresat-o. Aceasta este prima încercare pe drumul credinței: tăcerea lui Dumnezeu. Cum putem depăși această încercare? Un răspuns, aparent paradoxal, ar fi acesta: înțelegând că este vorba de o încercare, acceptând să fim încercați, înțelegând că această credință a noastră este de prea multe ori numai "călduță" și trebuie să treacă prin focul purificator al încercării pentru a avea din nou profunzime, realizând că și rugăciunea noastră prea des se înalță la Dumnezeu numai în momentele de dificultate, atunci când "ne arde" ceva. Putem depăși această încercare, acceptând-o și înțelegând că rugăciunea și credința noastră au nevoie de primenire, de purificare. Al doilea pas este insistența. Femeia canaaneană insistă în rugăciunea sa, o insistență ce aproape îi deranjează pe apostoli, care îi spun lui Isus: "Împlinește-i dorința, căci strigă mereu în urma noastră". Răspunsul lui Isus pare dezamăgitor: "Nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel", și de aceea ea, o fiică a Canaanului, nu ar putea fi ascultată. Este momentul cel mai dificil al rugăciunii creștine: atunci când ni se pare că Dumnezeu ascultă numai rugăciunile altora, și nu pe ale noastre, atunci când ni se pare că Dumnezeu are preferințe și ne consideră cu un nivel mai jos decât pe alții care par aleși sau cu mai multe merite decât noi. Dar această femeie continuă să strige, fără să-i fie teamă că va fi respinsă de Isus sau apostoli. Cum putem depăși această a doua încercare? Fără a ne descuraja, ne spune evanghelia, nelăsând ca în inima noastră să se instaureze disperarea sau resemnarea, ci insistând cu perseverență în rugăciune. În evanghelie, deseori Isus vorbește despre insistența în rugăciune, chiar dacă pare să fie deranjantă, asemenea persoanei care are un prieten pe care îl trezește în mijlocul nopții pentru a-i cere pâine: "Vă spun, chiar dacă nu se va scula să-i dea pentru că îi este prieten, pentru insistența lui se va scula și-i va da ce-i trebuie". Precum și despre perseverență, așa cum face acea văduvă care merge la judecător până când acesta îi face dreptate pentru a fi lăsat în pace. Prin toate aceste episoade, Isus vrea să îi învețe pe ucenicii săi datoria de a se ruga întotdeauna și de a nu se descuraja. Al treilea pas este apropierea de Isus, prosternându-se la picioarele sale. Prosternarea este un gest important: nu e o simplă îngenunchere sau plecăciune, ci e un gest prin care ne aruncăm la pământ la picioarele cuiva; făcut în public poate fi văzut ca un gest rușinos, umilitor. Pentru femeia din evanghelie este însă semnul profundei sale încrederi în Isus, precum și al adorării, însoțită de cuvântul care recunoaște divinitatea Mântuitorului: "Doamne!" În ciuda dezaprobării ucenicilor, în ciuda aparentei rezistențe a lui Isus, în ciuda rușinii în fața mulțimii, această femeie se apropie de Domnul Isus și îl adoră. Nu mai strigă cerând cu orice preț miracolul, ci spune numai două cuvinte: "Doamne, ajută-mă!" Restul este o adorație în tăcere, strângând picioarele lui Isus în actul curajos al implorării, fără să-și piardă speranța și rămânând încrezătoare. Cine a participat vreodată la o sfințire de preoți sau diaconi a observat, cu siguranță, acest gest al prosternării din partea candidaților în timpul Liturghiei de hirotonire și a simțit încărcătura spirituală a acestui gest de umilință, de abandon în mâinile lui Dumnezeu și de profundă adorație. O astfel de încărcătură trebuie să aibă și rugăciunea noastră. Și aici are loc acel dialog între Isus și femeie, care ne ajută să înțelegem ceva din logica împărăției cerurilor: Dumnezeu are un plan și nu întotdeauna rugăciunile noastre sunt conforme planului său. Dar milostivirea lui e infinită și chiar dacă implorăm o firimitură din această milostivire, pentru noi va fi o bogăție imensă, mai mult decât suficient. Și sfânta Fecioară Maria, la Cana Galileii, i-a cerut ceva lui Isus. Iar Isus și ei i-a dat un răspuns aparent dezamăgitor: "Ce ne privește pe tine și pe mine, femeie? Încă nu a sosit ceasul meu". Și în acel moment Isus a dorit să arate că are o misiune de îndeplinit, dar iubirea mamei și față de mamă a obținut o altă "firimitură", capabilă să facă fericită acea pereche de miri. "Da, Doamne, dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor". Iată al treilea pas: a intui că, deși căile Domnului și planul său rămân un mister pentru noi, chiar și o firimitură din milostivirea sa e suficientă pentru a ne vindeca. Iar acum două duminici am văzut că după înmulțirea pâinilor pentru fii lui Israel au rămas douăsprezece coșuri pline cu firimituri. Așadar, nu așa cum am dori noi, ci așa cum hotărăște Dumnezeu, știind că, chiar dacă Dumnezeu pare să se opună, o firimitură din belșugul său nu va întârzia să apară. Trebuie să observăm cum iese la iveală o altă calitate fundamentală a credinței și, implicit, a rugăciunii: umilința. În fața afirmației lui Isus "Nu-i drept să iei pâinea copiilor și să o arunci cățeilor", mulți, cu siguranță, s-ar fi simțit jigniți și ar fi plecat, murmurând împotriva lui Dumnezeu și a aparentului său dezinteres și închizând pentru totdeauna poarta propriei credințe. Însă femeia canaaneană își lasă deoparte orgoliul, trufia, și mărturisește cu umilință cu niște cuvinte asemănătoare: "Ai dreptate, Doamne, sunt o păgână și vin la tine numai când am nevoie. Te rog însă fă ceva, orice, și o firimitură îmi ajunge...". Umilința, a nu ridica pretenții sau a nu revendica merite în fața lui Dumnezeu, este condiția decisivă pentru mântuire. Pentru că aceasta este un dar absolut gratuit. Iar ultimul pas al acestui itinerar este exclamația lui Isus, care folosește o expresie de admirație foarte rară în evanghelie: "Femeie, mare este credința ta! Să ți se împlinească dorința!" Lecția de credință a lui Isus și-a atins scopul, femeia a ajuns la acea credință mare, capabilă să mute munții propriului orgoliu din loc și să lase spațiu milostivirii și vindecării dumnezeiești. Iar aceasta, credința, este minunea cea mai mare care i se poate întâmpla unui om. De câte ori oare nu am trăit experiența amară de a nu fi ascultați de Dumnezeu, de a-i auzi numai tăcerea sau de a avea senzația îndepărtării sau chiar a abandonului său! Dar oare nu ni s-a întâmplat aceasta tocmai pentru ca credința noastră să fie purificată, pentru a fi provocați la o încredere mai mare, la o speranță mai vie în Dumnezeu, care singur știe care e adevăratul nostru bine? De multe ori întârziind să ne asculte, Dumnezeu face ca dorințele, aspirațiile noastre să crească, obiectul rugăciunilor noastre să crească în calitate; astfel trecem de la cererea lucrurilor materiale la cele spirituale, de la cele vremelnice, la cele veșnice. Și în modul acesta Dumnezeu ne poate da mult mai mult decât i-a cerut inițial. Uneori, când ne rugăm, ne asemănăm cu acel țăran despre care vorbește un autor spiritual: țăranul a primit vestea că însuși regele în persoană îl va primi la el. Era ocazia vieții sale: îi va putea expune dorințele sale, având siguranța că orice îi va cere va primi. Ajunge în ziua fixată și omul nostru, plin de emoții, intră la rege și ce reușește să-i ceară? O căruță de gunoi pentru a-i sluji drept îngrășământ pentru câmpul său. Era maximul la care s-a gândit el să-i ceară regelui. Uneori și noi facem la fel cu Dumnezeu: ceea ce îi cerem față de ceea ce i-am putea cere se aseamănă cu acea căruță de gunoi, adică lucruri care nu sunt, într-adevăr, importante pentru adevăratul nostru bine. Să cerem de la bunul Dumnezeu darul unei încrederi autentice în bunătatea lui, crezând că Dumnezeu vede și vrea binele nostru mai mult chiar decât noi înșine. Episodul evanghelic ne arată, așadar, niște pași importanți în itinerarul nostru de credință și rugăciune: mai întâi să ne prezentăm înaintea Domnului spunând pe nume care este problema cea mai arzătoare, adică a fi autentici în rugăciune. Apoi, în momentul în care ne confruntăm cu tăcerea lui Dumnezeu, cu neîndeplinirea rugăciunii noastre, să înțelegem că este vorba despre o încercare, o purificare a credinței de care avem nevoie. Astfel, al doilea pas devine insistența, perseverența în rugăciune, nedescurajându-ne dacă ni se pare că în timp ce noi nu suntem ascultați altora li se îndeplinesc dorințele. Perseverența în rugăciune ne va conduce la al treilea pas: să ne apropiem și mai mult de Isus și să ne prosternăm la picioarele sale, adică să ne recunoaștem micimea, să renunțăm la orgoliul nostru și să implorăm de la Dumnezeu chiar și o firimitură din bogăția ospățului împărăției sale. Cu siguranță că Domnul atunci nu va întârzia să își deschidă inima plină de milostivire și să reverse asupra noastră harurile de care avem nevoie. Și astfel se vor împlini și în viață noastră cuvintele lui Isus: "Oricine cere, primește; cine caută, găsește; iar celui care bate, i se va deschide". Cu această profundă încredere în suflet, să continuăm celebrarea noastră euharistică în care nu vom fi hrăniți numai cu firimiturile harului divin, ci cu însăși pâinea vieții, pâinea îngerilor, dar și pâinea ce ni-l dăruiește pe Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Isus Cristos. Amin. 17 august 2008 Pr. Daniel Iacobuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 20-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |