|
Anul A Înț 12,13.16-19; Ps 85; Rom 8,26-27; Mt 13,24-43 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Isus Cristos continuă și în această duminică să ne rețină atenția prin parabolele împărăției lui Dumnezeu. Așa cum ne relatează evanghelia de astăzi, Isus le vorbește mai întâi mulțimilor, lansându-le mesajul de a reflecta, apoi se adresează ucenicilor săi, în casă, într-un cadru intim. Acestora le explică sfârșitul dramatic al celui care nu are credință sau nu se străduiește să crească în credința sa. Prima parabolă stârnește imediat întrebarea: "De ce oare răul din lume nu este înlăturat de Dumnezeu?" După cum ne spune aceeași parabolă, semănătorul a prestat o muncă bună, conștiincioasă: a semănat un grâu bun într-un teren fertil. Noaptea însă dușmanul a semănat neghina. Aceasta e asemănătoare cu grâul, crește împreună cu grâul, iar rădăcinile ei se intersectează cu cele ale grâului. Dușmanul vine noaptea, atunci când atenția slăbește. Se abandonează vegherea și apare riscul cedării în fața mentalității lumii, deseori contrare celei a lui Dumnezeu. De aceea, sfântul Paul ne invită cu insistență: "Treziți-vă din somn!" (cf. Rom 13,11-12). Și Isus, în Evanghelia după sfântul Marcu, ne spune: "Vegheați" (cf. Mc 13,35). Drept consecință a lipsei de veghere, după luni de zile de speranță într-o recoltă bună, când lanurile au devenit vizibile, slujitorii descoperă că a crescut grâul împreună cu neghina. Astfel apare imediat și prima reacție: "Vrei să mergem ca să o smulgem?" (Mt 13,28b). Acela care nu și-a pierdut capacitatea de a vedea, al cărui suflet este atras de ceea ce este drept, bun și frumos, acela se întristează întotdeauna când descoperă minciuna, răutatea și nedreptatea din lume. Urmând această atitudine, legitimă de altfel, omul ajunge să-l facă răspunzător pe Dumnezeu și începe să se răzvrătească. Pentru ce permite Dumnezeu existența răului? Pentru ce îngăduie ca păcatul să invadeze lumea? Pentru ce l-a plămădit pe om din miere și otravă și pentru ce huruie atât de asurzitor mecanismul întregului univers, care pare că se îndreaptă spre distrugere? Dacă ar exista Dumnezeu, strigă cei necredincioși, nu ar răbda și nu ar permite toate acestea. "La văzul răului din lume - scrie un gânditor francez - cum aș plânge dacă eu aș fi Dumnezeu!" Și noi, creștinii, umblăm cu ochii deschiși prin lume și vedem răul la tot pasul. Și dacă poate nu aruncăm spre cer astfel de întrebări, "pentru ce?", aceasta o facem pentru că recunoaștem slăbiciunea noastră. Mintea omenească este slabă, iar puterea lumii este insuficientă pentru a putea lumina noaptea răului. Numai cu ajutorul credinței putem descoperi pe fondul întunecat al vieții steaua luminoasă a răspunsurilor lui Dumnezeu. Și Isus a întâlnit suferința și a trebuit să ia atitudine în fața acesteia. Și a făcut-o, nu atât prin cuvinte frumoase, cât mai ales prin fapte și mai frumoase. El nu a lămurit originea răului, a imperfecțiunii din lume, dar ne-a învățat care trebuie să fie comportamentul nostru în fața răului moral și fizic întâlnit în lume. Cel care privește obiectiv, sincer, este nevoit să recunoască în fața lui Isus împreună cu Pilat: "Nimic rău nu găsesc în omul acesta și în învățătura lui". De aceea, pe drept îl putem asemăna pe Isus cu acel semănător care a aruncat sămânță bună în ogorul său. Dacă totuși în viața oamenilor și poate și în viața Bisericii sunt defecte, dacă răsare neghina, acest lucru nu i se poate imputa lui Isus. Dacă mulți și astăzi critică creștinismul, de cele mai multe ori o fac pentru că aceștia confundă învățătura lui Isus cu modul de a se comporta al creștinilor. Acest lucru ar trebui să ne dea de gândit fiecăruia dintre noi. Isus însă este un bun gospodar. El seamănă mereu sămânță bună în ogorul sufletelor noastre. Doar lipsa noastră de veghere permite ca dușmanul să semene neghina peste semănătura cea bună. Este, într-adevăr, regretabil, însă și Dumnezeu are dușmani. Darnica sa bunătate a dat o așa de mare putere creaturilor sale înzestrare cu rațiune, încât acestea i se pot chiar și împotrivi. Suntem fascinați de marele dar pe care ni-l face Dumnezeu, oferindu-ne libertatea, chiar și asumându-și acest risc, ca noi să o folosim deseori în mod greșit. Într-una dintre fabricile Parisului, atunci când a apărut în Franța Mișcarea Muncitorilor Creștini, lucra ca muncitor un preot catolic numit Roger Boyer. Nimeni nu știa că este preot. Ar fi putut doar să-și imagineze aceasta prin comportamentul său plin de credință și iubire față de colegii săi de muncă. Într-una din zile s-a întâmplat un accident grav în întreprindere. O placă de oțel a căzut peste un muncitor, rănindu-l mortal. Preotul a îngenuncheat în fața muribundului și i-a dezvăluit acestuia identitatea sa. Astfel a acceptat dezlegarea sacramentală înainte de moarte. La câtva timp după liniștirea evenimentelor, directorul fabricii l-a chemat pe preot și i-a reproșat plin de furie: "Cum ai îndrăznit să faci așa ceva? Și încă în fabrica mea, să spovedești un muncitor? Aici nu suntem în biserică. În clipa aceasta ești concediat". Iată, așadar, această ură aprinsă față de un slujitor al lui Dumnezeu este dovada elocventă a răului care activează în lume. Ura este cea mai mare semănătoare de neghină. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Nu întâmplător lucrătorii din evanghelie își oferă imediat serviciile stăpânului lor: "Vrei să mergem și să smulgem neghina? Lăsați-le să crească împreună până la seceriș", a răspuns stăpânul. De acest lucru și noi poate că adesea ne mirăm și chiar reproșăm: Pentru ce nu-i lovește Dumnezeu pe cei răi? Pentru ce nu-i pedepsește imediat? Pentru ce este Dumnezeu atât de răbdător? Astfel ne revoltăm de multe ori pentru că nu observăm neghina ce se întinde în sufletele noastre. Neghina, păcatul, răul, cresc și în noi și ar fi vai de noi dacă Dumnezeu nu ar ști să rabde. Și pentru ce rabdă Dumnezeu? El așteaptă să-și poată face milă de noi și să ne ierte. El știe că răul, păcatul, chiar dacă va crește, până la urmă va fi nimicit. Aceasta este soarta păcatului: să fie nimicit în cuptorul iertării, al iubirii și al milostivirii divine. Dumnezeu așteaptă ca păcătosul să se convertească și să devină sfânt. Bine scria cineva: "Fiecare sfânt este ediția corectată a unui păcătos". Din nefericire, noi, oamenii, suntem deseori nerăbdători, nu prea știm să așteptăm. Ne frământăm nervoși în așteptarea consultației la medic. Agitați, ne așteptăm rândul la cumpărături. Ce s-ar fi ales de Maria Magdalena dacă Isus nu ar fi așteptat-o cu harul iertării? Ce-ar fi fost cu Petru dacă imediat după lepădare nu l-ar fi privit Isus cu bunătate? Ce s-ar fi întâmplat cu Saul care fremăta de ură, dacă Isus nu i-ar fi ieșit în cale pe drumul Damascului pentru a-l sfinți ca apostol ales? Ce s-ar întâmpla cu mine sau cu fiecare dintre noi dacă Dumnezeu nu ar aștepta cu răbdare convertirea noastră? Dar, fiindcă Dumnezeu este atât de răbdător față de noi, și noi trebuie să ne purtăm cu răbdare când descoperim neghina în sufletul altora. Aceasta nu înseamnă să facem pact cu păcatul și să-l trecem cu vederea. Dar să ducem o luptă continuă împotriva lui și să nu ne pierdem răbdarea dacă nu reușim să-l distrugem de pe o zi pe alta. Să nu uităm că Dumnezeu ne iubește mai mult pe noi decât iubim noi patimile care ne conduc la păcat. Pentru aceasta este răbdător, pentru aceasta așteaptă, pentru aceasta iartă. Poetul Erich Fried descrie în poezia sa intitulată Principiile ce ar deveni lumea dacă ar fi înlăturat răul imediat, în mod radical, așa cum îi propun ucenicii lui Isus. El spune: "Dacă cei leneși ar fi înlăturați
Așadar, pentru că răul înseamnă un pericol pentru lume, poetul se întreabă ca și ucenicii: "Vrei să mergem și să îndepărtăm neghina?" Răspunsul lui Isus este însă clar. În orice om conviețuiește și neghina alături de grâu. Și poetul amintit care prezintă propunerile sale ne dă de gândit. Avem noi dreptul să împărțim oamenii pur și simplu în leneși și harnici, în urâți și frumoși, în nebuni și înțelepți, în bolnavi și sănătoși, în triști și veseli, în bătrâni și tineri, în dușmani și prieteni sau în buni și răi? Această întrebare clarifică răspunsul dat de Isus: "Lăsați-le să crească împreună până la seceriș" (Mt 13,30). Astfel, omul nu va mai putea să facă asemenea distincții periculoase. Dumnezeu, în înțelepciunea sa, a permis tuturor să se dezvolte. El are încredere în binele din om, în omul care este oricând capabil să săvârșească binele și numai prin bine să învingă. Orice om este în atenția lui Dumnezeu. Fiecare are propria sa istorie, propria sa identitate. Dumnezeu a pregătit pentru fiecare un drum. El a suferit pentru fiecare în parte. Am putea spune că există o cale a crucii, milostivirii lui Dumnezeu pentru fiecare. De aceea rugăciunea noastră să fie astăzi și întotdeauna: Dă-ne, Doamne, înțelepciunea de a ne manifesta plini de răbdare în viața noastră, astfel încât să devenim instrumentele prin care tu să transformi răul în bine, până la venirea împărăției tale veșnice. Amin. 20 iulie 2008 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |