|
Anul A Ex 19,2-6a; Ps 99; Rom 5,6-11; Mt 9,36-10,8 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dacă am vrea să rezumăm într-o singură frază esența evangheliei de azi, ar trebui să spunem (parafrazând un cuvânt celebru al lui Cristos) că "Biserica este pentru om și nu omul pentru Biserică". Cuvintele pe care Isus le pronunță și faptele pe care le împlinește în această pagină a evangheliei ne ajută, de la început până la sfârșit, să înțelegem de ce există Biserica, de ce există apostolii și succesorii lor, care trebuie să fie, în sfârșit, "inima oricărui apostolat". Cuvintele de la începutul fragmentului evanghelic de azi ne prezintă mila lui Cristos, care este inima profundă a evangheliei, izvorul ascuns din care se naște opera de mântuire, sentimentul care revelează cel mai bine bunătatea milostivă a Dumnezeului nostru și iubirea sa pentru oameni. Nu puține sunt situațiile în care Cristos manifestă acest sentiment de milă. De exemplu, în fața bolnavilor, a orbilor, a mulțimilor înfometate, a posedaților, a văduvei din Nain, a mormântului lui Lazăr, pe scurt, în fața oricărei suferințe. Nu este evanghelist care să nu scoată în evidență această trăsătură a persoanei lui Cristos. Deși este socotit învățător, profet și taumaturg, Isus nu încearcă să-și ascundă sentimentele și își manifestă în public plânsul. În sine însuși acest sentiment este cel mai bun, dar pe care îl putem face persoanei pe care o vedem suferind; putem spune că este un gest mai grăitor decât toate cuvintele și discursurile pe care le-am adresa persoanei în cauză. Sentimentul de milă denotă că durerea celuilalt ne-a mișcat, ne-a pătruns până în profunzime și nu ne-a lăsat indiferenți. A ascunde din principiu propriile sentimente, poate fi chiar o greșeală față de aproapele, poate, într-un fel, să-l lipsească de ceva care îi aparține, de vreme ce sentimentul de milă din noi este provocat chiar de suferința aproapelui. Fragmentul evanghelic ne arată că în cazul lui Cristos mila nu este doar un simplu sentiment steril, care se oprește la nivelul sentimentelor și cuvintelor, fără să coboare la fapte. Isus nu se mulțumește doar să se lase cuprins de milă față de poporul care îi apare ca o turmă fără păstor și nici nu consideră că ar fi făcut tot ceea ce trebuia să facă doar invitându-i pe apostoli să se roage la stăpânul secerișului pentru a trimite lucrători. Mila lui Isus rodește. Chemându-i la sine pe cei doisprezece ucenici și investindu-i cu puterea sa, Cristos face să se nască Biserica. Numărul celor doisprezece ucenici face referință la numărul celor douăsprezece triburi ale poporului lui Israel. Prin aceasta, Isus descoperă intenția sa de a întemeia Biserica, modelând noul Israel după cel vechi, noua alianță după cea veche pe care, în felul acesta, o desăvârșește. Prin textul evangheliei de azi, Isus ne arată că nu a venit pe pământ pentru a face bine doar celor pe care îi va întâlni în timpul vieții sale pământești, ci pentru a întemeia o comunitate care va perpetua în timp și spațiu opera sa. Lucrul acesta ni-l indică tocmai faptul că își alege în mod oficial colaboratori stabili, care vor forma viitoarea structură a Bisericii. Iată motivul pentru care Biserica, dincolo de a fi una, sfântă, catolică, este și apostolică. Ea este întemeiată pe temelia apostolilor. Urmărind mai departe fragmentul evanghelic, vedem motivul pentru care Isus îi trimite pe apostoli, misiunea și scopul. Acestea ne descoperă natura și misiunea Bisericii în lume și ne arată clar că Biserica este pentru om și nu omul pentru Biserică. La sfârșit, Biserica va înceta să mai existe în forma sa actuală ca și structură de mântuire, dar va rămâne omul. Biserica a fost întemeiată pentru mântuirea omului întreg, suflet și trup. Dacă vestirea împărăției lui Dumnezeu are ca scop mântuirea sufletului și viața veșnică, îngrijirea bolnavilor și eliberarea celor oprimați indică atenția pe care trebuie să o acordăm trupului în această viață. Dragi ascultători, iubiți frați și surori în Cristos, din tot ce-am spus până aici decurg câteva concluzii practice. Prima concluzie: Biserica nu poate fi considerată ceva străin, ca o suprastructură de care cineva s-ar putea lipsi; ea este o realitate a noastră, este un dar al lui Cristos făcut nouă, este întruparea milei sale față de oameni. A doua concluzie: apostolii zilelor noastre nu sunt altceva decât slujitori ai Bisericii "aleși dintre oameni", supuși ca oricine ispitelor și slăbiciunilor omenești. Ca atare, trebuie să ne doară, dar nu să ne smintească lipsurile și greșelile lor, așa cum nu ne smintește comportamentul unora dintre apostolii pe care Cristos însuși i-a ales. Cristos nu a întemeiat o societate de perfecți. El nu alege pe cineva pentru ceea ce este, ci pentru ceea ce poate deveni, ajutat de harul său. Am putea vorbi chiar de un avantaj gândindu-ne la faptul că înșiși slujitorii Bisericii sunt supuși slăbiciunilor: vor fi mai bine pregătiți să-i înțeleagă pe alții și să nu se smintească, la rândul lor, de prezența oricărui păcat sau mizerii în viața omului. Ceea ce îl interesează mai mult pe Isus nu este ca acei aleși de el să fie perfecți, ci să aibă o inimă care să vibreze ca și inima lui de milă față de alții. Tot ceea ce am afirmat despre succesorii apostolilor și despre colaboratorii lor e valabil în mod diferit și pentru orice om botezat. Cum putem să-l recunoaștem astăzi pe un ucenic autentic al lui Cristos, dincolo de faptul că frecventează Biserica și primește sfintele sacramente? Foarte ușor. Din faptul că și el este cuprins de milă față de cei care sunt "istoviți și abătuți", față de atâția oameni care mor de foame și de sete, care suferă de diferite boli incurabile, față de atâția oameni constrânși să migreze încoace și încolo din cauza războaielor și secetei, ca și cum ar fi niște oi fără păstor. Atunci când mila creștinului, ca și mila lui Isus, se va exprima în gesturi concrete de solidaritate, putem vorbi de ucenici autentici ai lui Isus. Atunci putem spune că se împlinește, cel puțin în parte, scopul pentru care Cristos a întemeiat Biserica. Relatarea pe care o vom asculta în încheiere, ne va ajuta să descoperim performanța unei mame care, în Biserica domestică, adică în familia sa, reușea să-și trăiască autentic vocația de creștină. O copiliță în vârstă de 10 ani, pe nume Christine, a scris o compunere cu titlul: Mâini de mamă, pe care a citit-o în clasă. Iat-o! "Mama mea într-o mână ține tigaia și gătește; într-alta are o cârpă și șterge masa; cu altă mână dă de băut frățiorului meu mai mic. Cu altă mână așază masa pentru tata și pentru noi, copiii; cu altă mână dă unui cerșetor de la ușă câțiva bănuți. În altă mână ține rozariul și se roagă...". În timp ce toți elevii din clasă ascultau această compunere ciudată, câteva colege izbucniră în râs. Învățătoarea i-a spus fetiței să se oprească și o întrebă: "Christine, câte mâini are mămica ta, de fapt?" Ca și cum s-ar fi așteptat la o asemenea întrebare, Christine răspunse: "Mama mea..., mama mea are două mâini pentru tata, două mâini pentru fiecare dintre noi, cei șapte copii, două mâini pentru cerșetorul de la ușă, două mâini pentru animalele din curte, două mâini împreunate pentru Dumnezeu când se roagă și... mai are încă alte două mâini de rezervă pentru lucruri neprevăzute. În total, douăzeci și șase de mâini". În clasă se așternu o liniște profundă, pe care învățătoarea o întrerupse cu exclamația: "Tu, Christine, ai scris cea mai frumoasă compunere!" 15 iunie 2008 Pr. Pavel Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 11-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |