|
Anul A Os 6,3b-6; Ps 49; Rom 4,18-25; Mt 9,9-13 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Aceste cuvinte ale profetului Osea, rostite în numele Domnului, ne ajută să înțelegem mai bine mesajul sfintelor lecturi pe care Biserica ni le propune astăzi, în cea de-a 10-a duminică a timpului de peste an. După ce în ultimele duminici am ascultat fragmente din predica lui Isus de pe munte, astăzi, în evanghelie, este prezentat raportul omului cu Dumnezeu din perspectiva milostivirii divine. Suntem invitați să trăim ceea ce Cristos ne-a spus în predica de pe munte și să trăim din această perspectivă a milostivirii pe care Dumnezeu a manifestat-o și o manifestă în continuare față de om. Dumnezeu își arată milostivirea și bunătatea față de om, iar omul trebuie să-i răspundă Domnului prin credință, printr-o urmare imediată și necondiționată. Evanghelistul Matei într-un moment autobiografic ne-a prezentat propria chemare. Mântuitorul Isus l-a chemat pe el, un vameș, un păcătos disprețuit de toți. Vameș fiind, colaborând cu autoritățile romane, era urât de concetățenii săi, era izolat, iar din perspectiva religioasă era considerat un păcătos public, o persoană care trebuia evitată pentru a nu risca o contaminare morală. Cu toate acestea, iată că Isus din Nazaret îl cheamă tocmai pe el. Milostivirea lui Dumnezeu îl interpelează personal. Poate părea probabil incredibil această invitație pe care Cristos o adresează unui astfel de păcătos. Însă și mai incredibilă este promptitudinea cu care a răspuns Matei. Am citit în evanghelia de astăzi: "Isus i-a zis: urmează-mă!"; "Matei s-a ridicat și l-a urmat". Atât, nimic mai mult. S-a ridicat și l-a urmat. A lăsat în urmă tot ce avea: o condiție materială destul de bună, un loc de muncă și s-a pus la dispoziția Mântuitorului. A lăsat în urmă trecutul pentru că Isus i-a propus un viitor cu totul nou, un viitor superior. Este un episod semnificativ și pentru noi. Matei, cu siguranță, era conștient de situația dificilă și mizeră în care se afla. Era conștient de starea sa de păcat. De aceea, în interiorul său, era dornic de o schimbare. Era pregătit pentru un astfel de moment atât de măreț, cum a fost întâlnirea cu Isus Mântuitorul. Este o invitație pe care ne-o face evanghelistul Matei și nouă. Să conștientizăm starea noastră de păcat, să dorim cu adevărat să ne schimbăm viața în bine. În felul acesta, întâlnirea noastră cu Cristos va însemna un nou început, va însemna o nouă viață. Doar astfel vom putea să răspundem și noi cu promptitudine chemării lui Dumnezeu. Întâlnirea păcătosului cu milostivirea lui Dumnezeu este întotdeauna transformatoare. Să căutăm și noi să ne întâlnim personal cu această milostivire divină pentru a fi și noi cu adevărat transformați de Domnul. Dar evanghelia de astăzi nu se oprește doar la momentul chemării lui Matei. Ca semn de recunoștință, Matei a oferit o masă Mântuitorului, masă la care i-a invitat pe prietenii săi: "O mulțime de vameși și păcătoși au venit și au luat loc alături de el și de ucenicii lui". Iată-l, așadar, pe Matei oferind și altor păcătoși posibilitatea să-l întâlnească și să-l asculte pe Isus. Am putea spune că Matei deja a devenit un evanghelizator. Și tocmai din acest moment de comuniune al lui Cristos cu cei păcătoși pornește și disputa cu fariseii. Fariseii scandalizați că Isus stă la masă cu păcătoșii, le reproșează acest lucru ucenicilor. Isus intervine și îi învață: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi". Și continuă Mântuitorul cu o ironie, destul de subtilă, și anume: "Învățați ce vrea să spună Scriptură: «Milă vreau, nu jertfă»", în felul acesta Cristos făcând referință la textul profetului Osea. Am ascultat tocmai în prima lectură de astăzi acest text. Profetul Osea a invitat poporul la o credință autentică, la o slujire a Domnului care să depășească cultul formal și superficial, o credință care să elimine acea religiozitate de fațadă. Exista în timpul lui Osea și au existat, cu siguranță, dintotdeauna unii oameni care credeau că își pot reglementa raporturile cu Dumnezeu prin simpla practicare a unor rituri sau prin aducerea jertfelor. În mentalitatea lor, probabil, Dumnezeu ar fi trebuit să le mulțumească nespus și să-i mai binecuvânteze pentru astfel de gesturi. Iată însă că profetul Osea în prima lectură și Cristos în evanghelie readuc această problematică, acest dialog al nostru cu Dumnezeu la nivel spiritual. Ceea ce ne mântuiește nu este practicarea rece, superficială a credinței, ci este recunoașterea păcatului nostru și încrederea în milostivirea Domnului. A spus Isus: "Nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși". Fariseii considerându-se deja drepți, se autoexcludeau, de fapt, de la milostivirea divină. La fel se întâmplă și cu unii creștini de astăzi care se consideră drepți, se consideră curați. Refuză, de fapt, iertarea și iubirea gratuită a lui Dumnezeu. Care trebuie, așadar, să fie răspunsul nostru în fața milostivirii divine? Pe ce anume trebuie să ne fundamentăm întreaga noastră viață? Milostivirii lui Dumnezeu trebuie să-i răspundem cu credința în milostivirea sa. Și nu este un simplu joc de cuvinte. Milostivirii lui Dumnezeu trebuie să-i răspundem cu credința și speranța că vom fi și noi beneficiarii acestei milostiviri. Ca exemplu, în lectura a doua de astăzi, ne este dat Abraham. El, spune această a doua lectură, "și-a păstrat speranța împotriva oricărei speranțe". A crezut în făgăduința lui Dumnezeu. El nu a șovăit în credință; nu a căzut în îndoială și necredință. De aceea spune Scriptura: "Pentru credința sa, Dumnezeu l-a socotit drept". Și continuă sfântul Paul, în această scrisoare către Romani, acest lucru nu este valabil doar pentru Abraham, ci este valabil și pentru noi, căci Dumnezeu ne va socoti drepți, pentru că noi credem în acela care l-a înviat din morți pe Isus, Domnul nostru. L-a înviat pentru îndreptățirea noastră. Iată, așadar, că numai prin credință putem ajunge să ne bucurăm cu adevărat de Dumnezeu și de milostivirea sa. A avea credință înseamnă să îți pui viața în mâinile lui Dumnezeu, înseamnă a avea atitudinea și sentimentele lui Isus Cristos, înseamnă a te recunoaște păcătos, a-l întâlni pe Mântuitorul și a te lăsa transformat de el. În evanghelia de astăzi, Isus este de partea păcătoșilor. Logica lui Dumnezeu de a alege păcătoșii în locul drepților este opusă modului nostru de a gândi. Să nu uităm însă că iubirea lui Dumnezeu este gratuită. Sfântul Paul ne spune: "Pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi". De fapt, Cristos nu stă cu păcătoșii pentru a le aproba păcatul și starea de păcat, ci stă cu ei pentru a-i ajuta să renunțe la păcat și să se întoarcă pe calea cea dreaptă. Dumnezeu ne invită, așadar, pe toți să ne bucurăm de iertarea și iubirea sa. Să răspundem și noi Domnului cu o credință autentică. Iar aceasta nu există fără convertire personală. Să alergăm deci la Domnul cu inimi căite, convinși că el ne acordă o atenție cu totul specială. Se spune că o mamă care avea mai mulți copii a fost întrebată de asistenta de la maternitate: "Doamnă, pe care dintre copiii dumneavoastră îl iubiți cel mai mult?" Iar mama a răspuns: "Pe cel care este bolnav până când se vindecă și pe cel care este departe de casă până când se întoarce". Așa se manifestă și milostivirea lui Dumnezeu. În încheiere, vă invit să reținem un aspect important. În evanghelia de astăzi ne sunt prezentate două grupuri diferite de persoane. Pe de o parte sunt păcătoșii care stau la masă cu Cristos și îi ascultă cuvântul, iar pe de altă parte sunt fariseii care se considerau drepți, stăteau afară și cârteau împotriva Mântuitorului. Va trebui să decidem și astăzi, ca de fiecare dată când participăm la sfânta Liturghie, ce trebuie să facem, din care grup vrem să fim. Să stăm și noi afară și să cârtim împotriva lui Dumnezeu sau să fim alături de Cristos la masă și în mod special la masa euharistică. Alegerea este a noastră cu siguranță. Dumnezeu ne invită pe toți să ne bucurăm de milostivirea sa, iar noi trebuie să răspundem cu această credință umilă, recunoscându-ne păcătoși și cerându-i lui Dumnezeu să ne schimbe și pe noi, să ne transforme în adevărați ucenici ai săi. 8 iunie 2008 Pr. Iulian Ianuș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 10-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |