|
Anul A 1Sam 16,1b.6-7.10-13a; Ps 22; Ef 5,8-14; In 9,1-41; (In 9,1.6-9.13-17.34-38) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am ascultat cu emoție acest fragment evanghelic al sfântului Ioan, care cred că ne-a cutremurat pe toți. Este un fragment, plin, intens, cu multe întrebări, cu multe intrigi, cu multe personaje, dar în centrul a toate avem o minune de-a lui Isus Cristos. Este o evanghelie a contrastelor. Isus Cristos din noroi, dintr-o stare aducătoare de întuneric, scoate lumină. Isus Cristos se declară astăzi, sau își declară, o definiție de excepție: "Eu sunt lumina lumii". Dar spuneam că ne și mirăm. Sunt lucruri pe care nu le putem înțelege. Lumina e în fața oamenilor, lumina săvârșește o minune și totuși oamenii nu sunt capabili să vadă. E problema de lumină și vedere, două lucruri care sunt strâns legate. Degeaba ar fi lumină dacă nu e vedere. Degeaba e vedere dacă nu e lumină. Iată, așadar, ne oprim puțin asupra acestui fragment să vedem, de fapt, ce se întâmplă, pentru că, asemenea evangheliei de duminica trecută cu femeia samariteană, și cea de astăzi ne pune nouă, creștinilor din secolul al XXI-lea, multe întrebări. Iată, așadar, avem în fața noastră mai multe întrebări, mai multe dialoguri, mai multe judecăți, mai multe procese. Mai întâi de toate ucenicii, parcă neavând ce face, așteptând un moment deosebit, vorbeau între dânșii și apoi au pus o întrebare. Dacă un om e orb, cine a greșit? El sau părinții? E o întrebare pe care ne-o punem și noi adesea și din păcate îl scoatem de obicei vinovat pe Dumnezeu. El a dat suferință, Dumnezeu mi-a făcut așa, Dumnezeu a hotărât așa. Când e vorba de suferință căutăm ușor vinovații. Dar Isus întoarce discuția și răspunde că nici el, nici părinții lui nu au greșit. De fapt, Isus voia să le spună că multe lucruri, chiar neplăcute, intră într-un plan al providenței și de data aceasta boala acestui om - orbirea - devine un semn grăitor, devine o minune sau, mai bine spus, se săvârșește o minune cu acest om. În al doilea rând, ucenicii nu pot înțelege această minune, căci nu-i vedem deloc mirându-se. Ei sunt, ca și noi cei de astăzi, nemulțumiți de tot ceea ce se întâmplă, ei nu știu să se bucure de un lucru foarte bun așa cum este o minune. Pe de altă parte, un alt element este mulțimea care nu prea intervine, ci doar vorbește nimicuri, discută cine este omul, ba chiar spun că acest om nu e chiar orbul, ci seamănă cu el, vor cumva să scoată din discuție planul lui Dumnezeu sau să-l scoată chiar pe Dumnezeu. Mulțimea se mulțumește cu lucruri mărunte, cu discuții sterile, fără importanță. Oare nu ne asemănăm și noi cu mulțimea? V-ați făcut vreodată analiza discursurilor de pe parcursul unei zile? Cât din discuțiile noastre au caracter sacru? Cât vorbim noi despre Dumnezeu? Cât vorbim despre evanghelie? Ne asemănăm, din păcate, cu mulțimea de pe marginea drumului de astăzi. Fariseii, oamenii atotștiutori, oamenii cei mari ai timpului, bagă din nou parcă bețe în roate lui Isus Cristos, vor să aducă toate argumentele: noi știm totul, noi vedem totul, noi avem lumina, noi nu putem să acceptăm că acest om care are și păcate este Mesia. I-au pus toate relele în cârcă lui Isus Cristos, ca nu cumva să li se deschidă ochii și să vadă minunea. E trist acest lucru, pentru că ei vor să-l orbească din nou pe acest om, numai să nu fie adevărat. Ar fi în stare să spună că e orb, nu vede, nu știe, nu pricepe. Este o atitudine fariseică și noi ne întâlnim adesea cu această stare. Mulți oameni ar vrea să nu mai existe Dumnezeu, ar vrea să-l scoată de peste tot, și vedem acum o atitudine de acest gen chiar la noi în țară. Observați și dumneavoastră. Niște oameni vor să scoată și din școală icoanele, vor să scoată din viața copiilor religia, credința. De ce? Oare nu este atitudinea fariseilor care nu-l vor pe Dumnezeu, pe Isus Cristos? Nu trăim într-o lume plină de farisei? Un alt grup din parabola de astăzi sunt părinții de care ne mirăm. Pentru ei a fost foarte greu să-l întrețină pe acest băiat orb. Era mare și totuși era încă în grija lor, nu se putea întreține singur. Dar băiatul lor deodată vede. Care ar fi fost atitudinea normală a părinților? Ce frumos, vai Doamne, dar ce binecuvântare pe capul nostru, am scăpat de o grijă. Or, nu. Iată că apare această frică de societate, apare această frică de farisei ca nu cumva să fie dați afară din sinagogă. Merg până acolo încât își declină responsabilitatea: "Întrebați-l pe el, nu ne întrebați pe noi". Vedeți din nou o atitudine pe care o găsim și la noi, și la lumea de astăzi. Foarte mulți oameni beneficiază de darul lui Dumnezeu, de minuni, de multe haruri. Toți avem sănătate, avem ochi, avem simțuri și totuși nu îi mulțumim lui Dumnezeu. Avem o viață creștină de suprafață, de multe ori sterilă, de multe ori formală. Nu mă întrebați pe mine, este părintele, mergeți la el să vorbiți. Nu mă întrebați pe mine probleme de religie, nu mă întrebați pe mine despre Cristos. De ce? Oare de ce ne declinăm această responsabilitate? Mie îmi pare rău de acești doi părinți că nu se bucură și nu-și manifestă fericirea. Vedeți ce atitudini diverse în același context. Vorbim și despre cel vindecat, despre orb, cel care, de fapt, intră într-o legătură și într-un dialog cu Isus Cristos. Este interesant că astăzi minunea nu are loc la cererea cuiva, ci la intervenția lui Isus Cristos. Probabil că și oamenii din jur și ucenicii au nevoie de lumină să-l vadă mai bine pe Isus, să-l cunoască mai bine, de aceea intervine cu această minune fără a i se cere. Iată, din nou am putea spune că Dumnezeu de multe ori nu așteaptă rugăciunea noastră, el știe de ce avem nevoie. El vrea doar un dialog, iar tânărul, din parabola de astăzi, merge, ascultă de Isus, se spală unde îi spune Isus, împlinește toate și termină foarte frumos cu o mărturisire de credință: "Eu cred, Doamne", și s-a închinat. Este atitudinea omului care se convertește, a omului care îl cunoaște pe Mesia. Iată, așadar, diferite atitudini, dar eu vreau să spun că există atitudini și la noi, în lumea noastră care parcă refuză vederea. Noi toți ne bucurăm de vedere și cred că pe toți ne doare inima când pe stradă vedem un om orb. Sunt suferințe multe, dar parcă așa ca orbirea nu e niciuna. Noi ne bucurăm de toate acestea, dar, totuși, atâta lume parcă cere să fie oarbă. Unii se jură foarte adesea pe ochi și pe vedere. Noi avem în limba română expresii tare nefericite și pe care, chiar și creștinii le folosesc. "Să-mi sară ochii!", "Să chiorăsc dacă voi mai face acest lucru!" I-aș invita pe acești oameni inconștienți să trăiască o zi măcar într-o clinică de oftalmologie sau să aibă grijă o viață întreagă de un om orb. Ar mai cere acest lucru? Oare nu mai degrabă ar trebui să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru acest mare dar al vederii? Alții își cer singuri orbirea, față de alte persoane. "Să nu te mai văd niciodată în ochii mei!" - spun ei. Oare ochii ne-au fost dați pentru a hrăni dușmănia? Atâția copii nu mai vor să-și vadă părinții, atâția frați nu mai vor să-și vadă frații. De aceea, ne-a dat Dumnezeu darul vederii? Ce păcat! Alții nu vor să-l vadă nici pe Dumnezeu. Trăiesc cu o inimă împietrită și mai vor să-i învețe și pe alții. Spuneam de scandalurile care au loc în școlile noastre. Oare toți aceștia nu joacă perfect rolul fariseilor care ar fi bucuroși ca vecinul să nu mai vadă? Am să vă prezint un caz dintr-un ziar vechi. Ziarul Belgia liberă, un ziar fondat în anul 1913. Un număr din anul 1919 prezenta următoarea întâmplare: Imediat după războiul mondial, în apropierea orașului Brugges, pe malul mării, s-a deschis un mare șantier. Aici, au fost concentrați mulți muncitori din toate zonele țării. A venit și un om mai din sudul Belgiei. A ajuns cam târziu, e adevărat, și deja se ocupaseră toate locurile de cazare din zonă. După mai multe căutări, a găsit o cămăruță la o doamnă mai în vârstă care era foarte credincioasă. Doamna s-a învoit să-l primească în casa ei. I-a arătat apoi camera unde va locui. El a văzut pe peretele casei o cruce. Destul de nervos i-a spus gazdei: "Ia jos de pe perete acel obiect! Eu nu vreau să văd în fața ochilor mei așa ceva!" Doamna i-a răspuns plină de curaj: "Să știi că în casa mea nu pot să am o cameră în care să nu fie pe perete crucea lui Isus". "Dacă e așa, a zis el, eu nu mai stau aici", și a plecat. A mai umblat o zi în căutarea unei locuințe, dar în zadar. Într-un sfârșit s-a întors la aceeași doamnă. "Nu am încotro, nu am găsit altă casă, voi locui aici". Bătrâna i-a spus din nou condiția pe care el, neavând încotro, a acceptat-o. A doua zi dimineață, femeia, bună creștină, s-a gândit să-l invite pe noul venit să mănânce ceva. A bătut la ușa care era încuiată, dar nu a răspuns nimeni. A bătut și mai tare, dar tot degeaba. Atunci a chemat niște vecini să o ajute să intre înăuntru. Au spart ușa și au intrat. L-au găsit pe acel om încremenit cu crucea ruptă la genunchi. Nu a vrut să-l vadă pe Isus în fața ochilor săi. Unde duce orbirea sufletească, o orbire care e mult mai rea și mai grea decât orbirea ochilor trupești. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Exemplul ne grăiește suficient. Eu vreau să spun că, fără Cristos niciodată lumea nu va avea lumină. Uitați-vă în istoria Bisericii. Atâția sfinți au găsit în Cristos drumul lor. Milioane de creștini își găsesc drumul și orientarea doar în Cristos și de două mii de ani Biserica este ca un far călăuzitor pe fața pământului. Trei exemple: Japonia. Dacă este Japonia astăzi, cu civilizația ei, se datorează luminii pe care au dus-o acolo călugării iezuiți înființând primele universități. Italia. Prima universitate la care papa a fost refuzat să intre, a fost înființată tot de un papă. La noi, limba română se datorează tot Bisericii care a trimis atâția învățăcei la Roma, care s-au întors înapoi și ne-au învățat limba română. Biserica și Cristos trebuie să fie ca adevărata lumină și orientare în lume. Nu cumva să respingem lumina lui Cristos. Ne facem vinovați de moarte. Amin. 2 martie 2008 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |