|
Anul A Is 60,1-6; Ps 71; Ef 3,2-3.5-6; Mt 2,1-12 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Solemnitatea Epifaniei ne invită la o nouă celebrare a nașterii Mântuitorului, a Fiului lui Dumnezeu făcut om, naștere care astăzi este meditată ca manifestare a slavei lui Dumnezeu în Cristos născut la Betleem în fața tuturor popoarelor; manifestarea, descoperirea înaintea tuturor popoarelor este simbolizată de magi, ei fiind semn al momentului în care Dumnezeu se arată deschis întregii omeniri. Putem contempla atunci bucuria prezentată de profetul Isaia în prima lectură, care vede toate popoarele apropiindu-se de lumina Ierusalimului; putem înțelege afirmația insistentă a sfântului Paul, în lectura a doua, din Scrisoarea către Efeseni, care prezintă cum taina, misterul ascuns de veacuri este acum revelat; putem înțelege prezentarea pe care o face evanghelistul Matei despre venirea magilor. Dacă Crăciunul ne-a sugerat sensul unității evangheliei, concentrată asupra lui Isus ca revelare a Tatălui, Epifania ne face să reflectăm asupra universalității evangheliei, universalitate geografică și istorică, dar care traversează timpurile și atinge veșnicia. Cuvântul "epifanie" înseamnă, de fapt, "manifestare", "revelare" a lui Dumnezeu în Isus în fața lumii, ca preludiu a completării planului său de mântuire în veșnicie. Să ne lăsăm călăuziți de textul evanghelic din sfântul Matei, bogat în imagini, pentru a putea înțelege ceva din misterul pe care îl celebrăm astăzi. Sfântul evanghelist Matei îi vede pe magi ca oameni înțelepți, poate astrologi, în căutarea adevărului, a semnificației vieții. Acești magi sunt persoane care studiază, se instruiesc, privesc cerul, contemplă stelele minunându-se în fața imensității creației, și se întreabă asupra sensului tuturor acestor realități. Și când văd apărând o stea diferită de celelalte, intuiesc în mod misterios că este un semn mesianic. Fără a ști, sunt deja într-un mod atinși de har, pentru că Dumnezeu se revelează celui care îl caută cu inimă sinceră. Magii urmăresc, astfel, steaua și, ajunși la Ierusalim, pun întrebarea care rezumă toată preocuparea lor: "Unde este regele iudeilor care s-a născut?" "Unde este" este una dintre întrebările tipice ale căutării din partea celui care este mișcat de inteligență, de motivele inimii și de iubire. În fond, primele două capitole din Evanghelia după sfântul Matei răspund acestor patru întrebări: Cine este cel care vine? Cum vine? Unde vine? De unde vine? Unde?, întreabă magii care nu se mulțumesc să contemple semnul cosmic (steaua), dar vor să-i înțeleagă semnificația. Sunt, într-adevăr, gata să primească fără ezitare cuvântul Scripturii: regele iudeilor se naște în Betleem, în cetatea lui David. Totuși întrebarea constructivă a magilor, neliniștea lor sănătoasă, proprie celui căruia îi este foame și sete de mântuire, se lovește de neliniștea bolnăvicioasă a lui Irod, plin de teamă la gândul că noul născut rege reprezintă o amenințare pentru puterea sa, pentru proiectele sale de grandomanie. Și noi citim în neliniștea lui Irod temerile noastre, tulburările epocii noastre, cele care ne închid în noi înșine, care se exprimă în neîncrederea față de adevăr, față de existența unui adevăr mai înalt, capabil să ne ducă la libertatea adevărată. Există, așadar, o dublă neliniște: o neliniște care împinge la căutarea cu sinceritate a lui Dumnezeu, la cunoașterea lui, la iubirea lui; și există o neliniște oarbă care refuză sau neagă adevărul, o neliniște care se mulțumește cu orizonturi efemere, trecătoare și produce la sfârșit numai tristețe și singurătate. Irod se aruncă în această tristețe și singurătate voind moartea copiilor din Betleem; nu a înțeles că adevăratul pericol care planează asupra lui este egoismul său, setea lui nepotolită după putere. A treia temă sau element de bază din relatarea evangheliei este întâlnirea magilor cu adevărul. Lăsând Ierusalimul pentru a merge spre Betleem, magii regăsesc steaua și încearcă o mare bucurie, adică simt puterea harului interior care schimbă viața celui care ascultă cuvântul (cel al lui Dumnezeu). Evanghelistul descrie în acest punct într-un mod foarte simplu pașii spre contactul cu adevărul, întâlnirea cu Isus: intră în casă, îl văd pe prunc cu Maria, mama sa, îngenunchează, îl adoră. A-l adora indică atitudinea de dăruire totală a vieții; apoi oferă darurile care se referă, încă odată, la Scriptură: sunt daruri la care face referință prima lectură și psalmul responsorial de la această Liturghie: aur, tămâie și smirnă. Lunga căutare a magilor se termină, așadar, în întâlnirea de iubire, de încredințare în Cuvântul lui Dumnezeu făcut trup, se termină în dăruirea necondiționată lui Isus. Este soarta noastră, a tuturor, destinul fericit al tuturor drumurilor noastre adevărate pe care le facem pentru întâlnirea cu Fiul lui Dumnezeu. Din pagina evanghelică pe care am reparcurs-o, pe scurt, vreau să atrag atenția asupra a patru învățături pentru noi: 1. Înainte de toate, că Dumnezeu se revelează și se comunică mereu mai mult celui care continuă să-l caute. Nu este suficient să-l fi cunoscut odată pe Isus. Trebuie să-l recunoaștem în fiecare zi acolo unde se arată, pentru că prezența sa în lume trezește mereu o nouă căutare. Credința adevărată este caracterizată de un dinamism care provoacă la progres în cunoașterea lui Isus, și în el, a Tatălui nostru din ceruri. O cunoaștere care este destinată să crească până când credința noastră se va maturiza în viziunea veșnică din ceruri; și, pe măsură ce o asemenea cunoaștere crește, devenim fii, intrăm în taina cunoașterii filiale a Tatălui. Mai ales astăzi, când creștinul trebuie să-l urmeze pe Cristos în mijlocul confuziilor de diferite mesaje derutante, este necesară aprofundarea cunoașterii Sfintelor Scripturi, meditarea ei continuă, este necesară interiorizarea cuvântului lui Dumnezeu, este necesar să găsim răspunsuri la întrebările pe care le purtăm în inimă pentru a ne putea pune în mișcare, pentru a ieși din schemele noastre, din somnolența și lenea noastră spirituală, pentru a ieși din religiozitatea noastră închisă. Să-i imităm pe magi, să-l căutăm pe Isus cu mult curaj, statornicie și iubire; să-l căutăm cu mintea, ascultând cuvântul său, cu buzele, rugându-l și vestindu-l, cu inima, iubindu-l și cu toată viața, dând mărturie despre el. Există o veche legendă care povestește despre un al patrulea rege care a pornit la drum cu ceilalți trei magi. Era cel mai tânăr dintre cei patru și nimeni dintre ceilalți nu avea o nostalgie mai mare de a-l vedea pe Mesia. Dar, în deșertul întins, a pierdut drumul și prietenii. A fost constrâns să rătăcească îndelung printre dunele de nisip, într-atât încât, la apus, pierzându-și speranța să ajungă la pruncul divin, și-a dat toate bunurile unui copil sărac dintr-o familie de nomazi. Apoi, pierzând steaua, a rătăcit ani întregi de la o oază la alta. Era bătrân când a ajuns la Ierusalim. L-a recunoscut pe Mesia în timp ce își ducea crucea spre Calvar. S-a plecat în fața lui și l-a rugat: "Iartă-mă, Doamne, pentru că am pierdut drumul și pentru că am mâinile goale și am ajuns târziu să te ador". Isus, suferind, i-a răspuns: "Se întâmplă deseori pe pământ să pierzi drumul, te iert. Dar să nu-mi spui că ai ajuns târziu, pentru că tu ai fost primul care mi-ai oferit daruri când m-ai întâlnit și mi-ai făcut bine în copilul din deșert". Viața noastră este o călătorie, suntem pelerini ai cerului și ferice de noi dacă, după ce am îndeplinit bine misiunea noastră pe pământ, îl vom întâlni în cer, și asemenea magilor, să ne bucurăm cu bucurie mare la vederea lui Isus. 2. A doua învățătură este la fel de importantă: drumul riscant întreprins de magi este drumul credinței, drumul lui Abraham care a plecat fără să știe unde mergea. Suntem invitați și noi să mergem mereu, să reluăm cu sinceritate în fiecare zi drumul dificil și minunat al credinței. Călătoria credinței are scopul tocmai de a dilata, de a răspândi, de a iradia misterul Crăciunului în viața noastră. Mulți astăzi nu mai cred, ba chiar a devenit o modă, considerând că credința este o rușine, o rămășiță a trecutului, o umilire pentru omul și o micșorare a personalității sale libere. Uneori nu există un dispreț direct la adresa credinței, dar asupra valorilor pe care le exprimă. Cine disprețuiește valorile credinței cu greu poate regăsi credința. Sărbătoarea Epifaniei, pe urmele magilor, poate fi un drum spre regăsirea adevărului credinței. Un bătrân înțelept, plin de credință și de orice virtute, într-o zi este luat în râs de un tânăr, pentru că se rugase în public lui Dumnezeu: - Sunteți așa de retrograd și superstițios că mai credeți în Dumnezeu! Dar l-ați văzut vreodată? Bătrânul răspunse cu seriozitate liniștită: - Desigur, dragul meu, eu nu l-am văzut niciodată în persoană, dar l-am văzut în operele sale minunate! Da, am văzut atotputernicia sa strălucind cu stelele de pe cer; puterea sa descătușată din energia universului și în atomi; frumusețea sa în creaturi; respectul său pentru libertatea noastră în operele malefice săvârșite de om; bunătatea sa în viața mea. 3. De la credință la bucurie. Steaua care călăuzește magii este Cristos Isus, singura noastră bucurie, unicul soare al omenirii. Fiecare dintre noi este astăzi chemat să primească bucuria Epifaniei, să regăsească steaua sa interioară, să contemple în plinătate pe Domnul Isus, centrul existenței noastre. Chemarea la bucurie este o invitație la meditație, la rugăciunea de laudă și de mulțumire, chiar în momentele noastre de întuneric, o invitație la pacea și seninătatea spiritului. Dacă ne cufundăm în cuvântul lui Dumnezeu, el devine izvor inepuizabil de lumină în noi și pentru alții, ne ajută să părăsim micile noastre proiecte, ne determină să căutăm marele plan al lui Dumnezeu asupra lumii și asupra noastră. 4. Un ultim mesaj pe care îl găsim, împreună cu primatul credinței și cu rodul bucuriei, este încrederea în lumina noastră interioară, lumina conștiinței. Ceea ce a determinat pe magi să cadă în genunchi și să adore un prunc, să-i ofere daruri, nu a fost doar simpla stea de pe bolta cerului, dar un eveniment interior, un eveniment de har, care i se poate întâmpla oricui, dincolo de orice imaginație sau previziune a noastră. Suntem, așadar, invitați să privim în interiorul nostru cu încredere, pentru că Duhul Domnului ne vorbește și se manifestă; este invitația de a privi în jurul nostru la fiecare om, la fiecare popor și națiune, cu ochiul plin de iubire cu care Dumnezeu Tatăl privește și iubește pe fiecare dintre noi. Un lucru trebuie să ne stea la inimă și spre care trebuie să fixăm privirea noastră: viața lui Cristos care - așa cum vom proclama la Prefață - "este calea care conduce la bucuria veșnică, adevărul care ne scufundă în lumina divină, izvor inepuizabil de viață adevărată". Cu adevărat, Cristos este bogăția noastră care reaprinde și astăzi o mare bucurie și ne trimite la toți frații noștri pentru a mărturisi că în lume există o stea și pentru ei. Maica preacurată să ne ajute să trăim astfel, deoarece ea este mereu cu Isus, este cu fiecare dintre noi, cei care vrem să-l urmăm de-aproape pe Domnul, și este cu fiecare persoană care caută fața lui Dumnezeu. 6 ianuarie 2008 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Epifania Domnului: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |