|
Anul A Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Se împlinesc astăzi 153 de ani de când, la 8 decembrie 1854, în fața mulțimii care inunda bazilica "Sfântul Pentru" din Roma, fericitul papă Pius al IX-lea proclama dogma "Neprihănitei Zămisliri" cu următoarele cuvinte: "Declarăm, pronunțăm și definim că învățătura despre preafericita Fecioară Maria - care din primul moment al conceperii ei, printr-un har deosebit și un privilegiu din partea Dumnezeului atotputernic și în vederea meritelor lui Isus Cristos, a fost păstrată neatinsă de pata păcatului originar - este revelată de Dumnezeu și de aceea trebuie crezută cu tărie și pentru totdeauna de toți creștinii" (Bula Ineffabilis Deus). Papa însuși povestește într-o mărturisire personală amintirea acelui moment deosebit: "Când am început să proclam decretul dogmatic, îmi simțeam vocea neputincioasă în fața mulțimii imense care umplea bazilica vaticană, însă când am ajuns la formula centrală a dogmei, Dumnezeu însuși a dat vicarului său o așa forță și o așa putere supranaturală încât a răsunat întreaga bazilică. Iar eu am fost așa de impresionat de acest ajutor divin încât a trebuit să mă opresc pentru a lăsa să curgă lacrimile de bucurie care-mi invadau ochii și inima" (B. Giuliani, Gli atti di Pio IX per la definizione dogmatica dell'Immacolata Concezione). Chiar dacă dogma, adică adevărul de credință al Neprihănitei Zămisliri - solemnitatea cea mai înaltă și mai prețioasă a reginei tuturor sfinților - a fost proclamată în anul 1854, istoria devoțiunii Neprihănitei Maria, Maica Domnului nostru Isus Cristos, ferită de pata păcatului, este mult mai veche. Credința poporului lui Dumnezeu precedă cu secole, ba chiar cu milenii proclamarea oficială a Bisericii, care nu a introdus o noutate, ci a încoronat o lungă tradiție liturgică. Deja în secolul al IX-lea, această solemnitate era celebrată în timpul Adventului pentru a însufleți așteptarea Fiului lui Dumnezeu, admirând-o și invocând-o pe Maria, prima dintre creaturi care l-a primit și l-a adus în lume. De-a lungul întregului Evului Mediu, predicatorii populari și teologii au cultivat această devoțiune vie în inima credincioșilor, fiind una dintre sărbătorile cele mai îndrăgite și așteptate. În anul 1830 sfânta Fecioară i-a apărut sfintei Ecaterina Laboure, încredințându-i medalia miraculoasă, cu imaginea Neprihănitei, zămislită fără de păcat. Această medalie s-a bucurat de o imensă prețuire astfel încât mulți episcopi au cerut Sfântului Părinte să proclame ca dogmă acest adevăr, care era în inima tuturor creștinilor. Astfel că în anul 1854 fericitul papă Pius al IX-lea a recunoscut în mod oficial adevărul acestui mister. După patru ani, la 25 martie 1858, în timpul aparițiilor de la Lourdes, atunci când mica Bernadeta îi cere numele doamnei preafrumoase pe care o întâlnea de câteva luni, aceasta i-a spus: "Eu sunt Neprihănita Zămislire". Un titlu pe care Bernadeta nu l-a mai auzit niciodată și pe care, de frică să nu-l uite l-a repetat mereu până acasă pentru a-l spune parohului. Vittorio Messori, un cunoscut scriitor catolic italian contemporan, spunea în legătură cu acest eveniment: "Putem spune că a fost pentru prima dată în istoria Bisericii când Dumnezeu a voit să confirme personal o dogmă promulgată de reprezentantul său pe acest pământ". Am sintetizat în câteva cuvinte istoria acestui adevăr de credință, care chiar dacă nu are o confirmare directă în Sfânta Scriptură, este susținut de aceasta și este înrădăcinat în tradiția vie a credinței. Este o istorie mult mai complexă și mai agitată, încărcată de tensiuni și de dispute teologice între cei care au apărat acest adevăr și cei care l-au negat, o istorie pe care fericitul papă Pius al IX-lea a înfruntat-o cu mult curaj, susținut de credința vie a Bisericii, și o istorie care continuă și astăzi, fiind încă mulți care se împotrivesc și care condamnă Biserica pentru că a definit în mod oficial această dogmă. Iată de ce suntem chemați astăzi iubiți credincioși să devenim mai conștienți de darul pe care misterul Neprihănitei Zămisliri îl reprezintă pentru viața de credință și să ne umplem și noi de bucurie sfântă admirând minunile de har pe care Domnul le-a revărsat asupra Mariei și le revarsă necontenit și asupra noastră. Cum putem înțelege acest mister extraordinar, acest dar minunat al preacuratei Fecioare Maria? Să încercăm să-l vedem în ansamblul istoriei mântuirii. Omenirea, la începuturile istoriei, a pierdut darul cel mai important pe care l-a primit prin creație: prietenia și prezența lui Dumnezeu. Primii oameni, lăsându-se înșelați de diavol, l-au refuzat pe Dumnezeu rupând alianța oferită de el. Cu păcatul lor au dus departe de Dumnezeu și pe urmașii lor. Au pierdut prietenia Celui Preaînalt pentru ei și pentru noi, așa cum într-o familie o alegere greșită a părinților are consecințe și asupra fiilor. Dumnezeu însă, în iubirea sa milostivă, a promis încă de la început victoria omenirii asupra răului și la timpul potrivit ni l-a trimis pe Mântuitorul, născut dintr-o fecioară. Isus prin jertfa sa pe cruce i-a eliberat pe oameni de păcatul care-i ținea departe de Dumnezeu, sclavi ai Celui Rău, și a readus omenirea în casa Tatălui ceresc. Această taină se realizează pentru fiecare în măsura în care se unește cu Isus prin credință și prin sacramente. Aceasta este taina mântuirii, sensul ultim al credinței noastre. Maria a fost și ea mântuită de Isus, dar într-un mod special. Maria a fost ferită de păcat în mod preventiv, adică a fost ferită de experiența însăși a păcatului. Noi toți am fost eliberați și scoși afară din starea de dușmănie și de depărtare de Dumnezeu. Maria însă nu a căzut niciodată în această stare. Noi am fost scoși din noroiul păcatului, ea nu a călcat niciodată în el. În ea strălucește pe deplin opera mântuirii. Maria este prima mântuită într-un mod personal și sublim. Ea s-a bucurat în mod anticipat de mântuirea înfăptuită de Isus care se desfășoară și astăzi în istorie. Este singurul caz în istorie în care Fiul, fiind înaintea Mamei, și-o alege așa cum dorește el: Neprihănit Zămislită. Încă din primul moment al conceperii în sânul sfintei Ana, Maria a fost în întregime a lui Dumnezeu, a fost învăluită de iubirea sa, fără ca păcatul să o poată atinge, nici atunci și nici mai târziu de-a lungul vieții. Neprihănită înseamnă fără pată. Înțelegem astfel că păcatul este pata, mizeria care întunecă frumusețea omului și-i umbrește ființa. Această umbră înseamnă, de fapt, închiderea omului în sine însuși, refuzul prieteniei cu Dumnezeu și al deschiderii față de semeni. Umbra păcatului este umbra egoismului care umple de tenebre sufletul firav al omului. Maria în schimb este "toată frumoasă", "toată sfântă", este neprihănită pentru că în ea Dumnezeu a pregătit locaș însăși Sfintei Treimi, iubirii prin excelență. Cea "plină de har" îl are pe Domnul din primul moment în care inima a început să-i bată în sânul mamei, așa cum am auzit din gura îngerului: "Bucură-te, plină de har, Domnul este cu tine!" Salutul arhanghelului Gabriel din momentul Bunei-Vestiri exprimă în cele câteva cuvinte toată taina Neprihănitei Zămisliri: Maria este plină de har, în ființa ei nu-și găsește loc păcatul pentru că Domnul este cu ea. Dar ce înseamnă pentru Biserică și pentru fiecare dintre noi, iubiți credincioși, celebrarea misterului Neprihănitei Zămisliri? Ce ne spune astăzi Maria nouă, credincioșilor acestui timp împovărat de încă două mii de ani de istorie? Evangheliile vorbesc puțin despre Maria, nu pentru că nu ar avea ce să ne spună sau pentru că ar fi lipsită de importanță, ci pentru că prezența ei este prin excelență "ascunsă" și chiar dacă nu o vedem, o intuim mereu alături de Isus, căruia îi poartă de grijă de la naștere până la mormânt. Maria vorbește puțin, dar ceea ce ne spune este sinteza unei personalități originale, o personalitate feminină și umană în care se împlinește chipul "omului nou" inaugurat de Cristos și lăsat în Biserică drept ideal de perfecțiune umană. Neprihănit Zămislită, Maria nu devine o zeiță, nu este luată din istorie și din mijlocul nostru pentru a fi ridicată la un rang superior, harul nu distruge natura umană, nu-i anulează limitele și nu o transformă în altceva, ci îi dăruiește posibilități noi de împlinire. Plină de har, Maria nu devine o marionetă în mâinile lui Dumnezeu, ci are libertatea de a alege, de a se dărui conștient și a spune da, și nu fără efort, chemării divine. La cuvintele îngerului Maria șovăie, se tulbură, simte frică în fața planului lui Dumnezeu, pune întrebări și cere lămuriri, dar atunci când nu reușește să mai înțeleagă până la capăt nu se blochează, nu se resemnează, ci se abandonează cu credință în mâinile Domnului. În acest moment putem înțelege cum operează harul. Maria a rămas în istorie, om ca toți oamenii, a suferit, s-a îngrijorat, a simțit teama, dar nu a rămas închisă în limitele acestei lumi, ci s-a deschis cu mult curaj prin credință și speranță prezenței lui Dumnezeu. Maria a zdrobit capul șarpelui, al ispititorului care ne îndeamnă și ne amăgește să ne închidem în noi înșine, în loc să ne deschidem harului lui Dumnezeu. Însă a celebra misterul Neprihănitei Zămisliri înseamnă a celebra taina Botezului nostru prin care și ființa noastră a fost îmbrăcată de har. Asemenea Mariei, creștinul adevărat este acela care nu se blochează din cauza limitelor, a fragilității și a imperfecțiunii naturii umane, ci pășește plin de curaj pe calea indicată de Domnul. Folosind o imagine din evanghelie, creștinul nu este acela care se plânge din cauza vânturilor, a ploilor și a furtunilor care îi lovesc casa, ci se ancorează tot mai adânc în cuvântul și voința lui Dumnezeu. În fața concepțiilor tot mai pesimiste ale psihologiei moderne care vede în natura umană doar latura instinctivă și limitele ei, în fața propriei noastre experiențe dureroase a păcatului, a căderilor și a rătăcirilor astăzi sufletul, totuși ni se umple inima de bucurie și speranță contemplând lucrarea minunată a harului în viața Maicii Preacurate. Vedem realizată în Maria aspirația cea mai profundă a inimii omului: aspirația către libertatea adevărată. Nu mai avem dreptul să ne resemnăm și să ne plângem din cauza slăbiciunilor noastre, ci descoperim orizontul nou al vieții harului și al minunilor pe care Domnul le face în viața celor care se încred în el; suntem cu adevărat liberi, iubiți credincioși, dragi ascultători, atunci când inima noastră nu mai este sclavă lucrurilor și plăcerilor acestei lumi, ci își găsește bucuria în Domnul. Nu trebuie să așteptăm ca Domnul să îndepărteze toate dificultățile din viața noastră, ci să-i spunem "da" din adâncul inimii și nimic nu ni se va mai părea imposibil. În urmă cu trei ani, la 8 decembrie 2004, se încheia Sinodul Diecezan pe care Preasfințitul Petru Gherghel l-a pus sub ocrotirea Neprihănitei ca semn al dorinței Bisericii noastre locale de a înainta în largul acestei lumi fără frică și fără complexe. Chiar dacă timpurile pe care le trăim sunt grele, chiar dacă pe umerii ei apasă griji de tot felul, asemenea Mariei, Biserica răspunde "da" chemării divine și se încredințează pe deplin harului său. Tot la 8 decembrie, an de an, generații și generații de candidați la sfânta Preoție au spus "da" chemării lui Dumnezeu în momentul în care au fost hirotoniți diaconi. Toți aceștia au repetat în timp "da"-ul încrezător al Mariei, retrăind acele momente de neliniște în fața unui pas atât de important al vieții și apoi de bucurie profundă pentru că și-au pus întreaga viață în mâinile lui Dumnezeu. Și noi astăzi, iubiți credincioși și dragi ascultători, regăsim curajul de a învinge teama, prejudecățile și mentalitatea acestei lumi și împreună cu Maria să-i spunem Domnului din inimă: "Iată, eu sunt slujitoarea (slujitorul) Domnului: fie mie după cuvântul tău!" 8 decembrie 2007 Pr. Bogdan Herciu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Neprihanita Zamislire: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |