Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 4-a din Advent

Is 35,1-6a.10; Ps 145; Iac 5,7-10; Mt 11,2-11

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

De trei săptămâni parcurgem împreună postul Crăciunului, Adventul, și cel mai mare învățător pe care l-am avut în aceste zile a fost, cu siguranță, profetul Isaia, care ne prezintă timpurile lui Cristos, ca și cum ar fi fost contemporan cu Mântuitorul, deși Isaia a trăit cu 750 de ani înainte de Cristos.

Pe de altă parte, găsim în tot Vechiul Testament o anunțare permanentă a lui Mesia. Profeții au avut tocmai acest rol de a anunța, de a încuraja și de a promite poporului că Mântuitorul va veni cu siguranță. Mesia, Emanuel, trebuie să vină. Așa se face că găsim astăzi în prima lectură un fragment pe care îl citim foarte des. Când e vorba de o sărbătoare a Mariei e posibil să apară tocmai acest fragment din profetul Isaia care spune: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i vor pune numele Emanuel". Este un fragment, este un verset care ne place nouă tuturor, mai ales celor care ne gândim, când citim acest verset, la preasfânta Fecioara Maria.

De fapt, trebuie să spun că astăzi avem două "grupuri", patru personaje, care ne ajută să înțelegem mai bine atitudinea noastră față de Dumnezeu, și față de planul său.

Îi avem în prima lectură pe Isaia și Ahaz, un rege al Ierusalimului; avem în evanghelie alte două personaje, Iosif și îngerul.

Mai întâi de toate vorbim puțin despre acest rege, Ahaz, care ne dă impresia că este un rege care nu vrea să ceară nimic de la Dumnezeu, adică nu vrea să-l ispitească. Dar ca să înțelegem bine în ce context profetul Isaia ne spune sau ne profețește că fecioara va zămisli și va naște un fiu, prezentăm puțin acest loc istoric sau ambient în care apare această afirmație. În jurul anului 635 înainte de Isus Cristos era una dintre cele mai dramatice situații din istoria poporului Israel. Vechiul regat al lui David, care murise de două sute de ani, era acum divizat. Avea o istorie aparte de când regatul mare era împărțit în Regatul de Nord, cu capitala la Samaria, și Regatul de Sud, cu capitala la Ierusalim unde era acest Ahaz. La Ierusalim era, desigur, dinastia lui David, care a continuat după aceea cu Solomon și toți ceilalți urmași. Din această seminție a lui David, noi știm, și tot poporul lui Israel știa, că trebuia să se nască Mesia. Așadar, pe tronul lui David, iată, apare acest rege tânăr, de doar 20 de ani, Ahaz. Imediat după încoronare, nici n-au terminat bine de tras trâmbițele de la sărbătoare, că a trebuit să ia niște decizii foarte importante. În mod normal, pentru a lua decizii bune, un rege, așa cum a făcut și Solomon, se încredea în Dumnezeu, avea credință că Dumnezeu îl va ajuta, deoarece a promis că dinastia lui David nu se va sfârși, și își va ține promisiunea. Ahaz trebuia să știe lucrul acesta. Profetul Isaia era sigur de aceasta și vine și are un dialog cu el.

Mai întâi de toate să spun că situația politică era foarte grea atunci. De ce? Micul regat al Ierusalimului se afla între două mari puteri. Pe de o parte, era regatul asirian, foarte puternic, cu capitala la Ninive (în Irakul de astăzi, localitatea Mosul). Acest regat al asirienilor cucerise deja de acum și Damascul, deci Siria și Samaria.

Acești regi din Siria și Samaria au devenit vasalii regelui din Ninive. Pe de altă parte, era la mijloc Ahaz. Regii cuceriți ar fi voit să îl dea jos pe Ahaz de pe tron pentru a aduce un rege de-al lor, și să se alieze cu ei în lupta împotriva asirienilor. Așadar, Ahaz era în mare pericol. Pe de altă parte, el trebuia atunci să ceară ajutorul lui Dumnezeu, dar nu a făcut acest lucru. Isaia a mers la el și i-a spus: "Cere un semn de la Domnul", prin aceasta spunând: "Încrede-te în Dumnezeu, cere ajutorul său". Aici a greșit regele Ahaz. Nu avea nevoie de Dumnezeu, ci a apelat la alte mijloace. De exemplu, s-a închinat pentru a cere ajutor zeilor străini, ceea ce nu era nicidecum permis unui rege evreu, care era un rege din seminția lui David. În plus, a făcut ceva și mai grav a săvârșit o crimă. Și-a sacrificat propriul său copil jertfindu-l idolilor și de aceea Isaia i-a spus: "Nu ajunge că obosiți pe oameni prin politica voastră - vrând să spună - prin reacțiile voastre, că îl ispitiți și pe Dumnezeu". Deci Isaia l-a dojenit pe acest rege, care merita acest lucru la vremea respectivă, greșind enorm. Dar totuși Isaia, profetul cel mare, profetul mesianic, a venit în cele din urmă, și a adus o confirmare că Dumnezeu își va păstra totdeauna fidelitatea sa.

Iată, dincolo de ce a făcut Ahaz Dumnezeu continuă să ne spună: Fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i vor pune numele Emanuel.

Vedeți și dumneavoastră cât de importantă este promisiunea lui Dumnezeu. Și această lectură la care am insistat mai mult ne dă acest curaj. Chiar dacă noi greșim, dacă rămânem în planul lui Dumnezeu, el își împlinește promisiunile sale. Dar Isaia vine tocmai cu această învățătură, el este profetul pe care încă vi-l propun să-l mai citiți în aceste zile, este cel care ne spune clar despre prezența și venirea lui Mesia, despre faptul că Dumnezeu rămâne fidel alianței sale.

Pe de altă parte, al doilea grup de care vorbeam la început este cel format din Iosif și îngerul. Evanghelia deja începe să ne vorbească despre nașterea lui Isus Cristos. Noi ne-am obișnuit deja; nașterea lui Isus Cristos, ieslea, totul e frumos, culoare, lumină, parcă este ceva de basm.

Or, venirea lui Isus Cristos în lume n-a fost simplă nici pentru Maria, care știți că a pus întrebări atunci îngerului, deși după aceea a venit acel frumos: "Fie mie după cuvântul tău", dar nici pentru Iosif pentru care a fost o încercare foarte grea. Să nu credeți că a lua o asemenea decizie este ușor. Trebuia să devină soțul unei tinere deja însărcinate. De aceea, Iosif a avut această tendință, acest gând, aproape tentație, să o lase pe Maria în ascuns.

Evanghelistul este foarte concret aici, spune: fiind drept. Sigur că fiind drept, înseamnă că Iosif știa să asculte de Lege. El era un foarte bun practicant evreu, știa multe lucruri pe de rost, știa multe lucruri din Vechiul Testament și cunoștea, așa cum ați văzut și în evanghelie, foarte bine și acest verset din Is 7,14: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu". Și Dumnezeu s-a folosit de un mijloc, am spune, aproape banal: în somn vine un înger și îl încurajează.

Aș vrea să vă imaginați puțin această căutare, neliniște a lui Iosif. Ce să facă, cum să rezolve? El vrea să fie și drept, vrea să fie și corect, vrea să fie și cu Maria. Și de aceea vă spuneam că a fost greu pentru el să ia o decizie. Dar atunci când el rămâne încă sub voința lui Dumnezeu, acesta își împlinește minunat atribuțiile sale: trimite un înger care îl încurajează: "Nu te teme să o iei la tine pe Maria; ceea ce se va naște din ea este de la Duhul Sfânt".

Nu te teme - știți că apare, se spune, de foarte multe ori în Biblie.

De fapt, oamenii, de multe ori, suferă de frică, o frică imaginară, o frică pe care nici ei nu și-o explică.

Or, prin credință, la foarte multă lume, și puteți vedea și dumneavoastră, poate aveți experiențe personale, încrezându-ne în Dumnezeu dispare acest a te teme.

De ce ne temem oare? Avem multe lucruri de care să ne temem: de viitor, de boală, de situațiile care ne înconjoară, de vecini, de moarte poate. Dar prin credință, de fapt, aceste temeri, aceste frici dispar, cu siguranță. Așa a fost și cu Iosif, încrezându-se în Dumnezeu i-a dispărut această teamă și, de fapt, a continuat mai departe să intre în planul lui Dumnezeu.

Foarte mulți oameni, atunci când le este teamă, de fapt, ei se tem de viitor, refuză proiectul lui Dumnezeu. Mă gândesc acum la un seminarist, de exemplu, care pornește pe drumul Preoției, dar la un moment dat spune: "Mă tem, mi-e frică", și rămâne deoparte de planul lui Dumnezeu. Și poate mulți, de exemplu, dintre noi, am primit în momente grele un mesager a lui Dumnezeu, un mod de a vorbi a lui Dumnezeu, care ne-a încurajat. Poate am întâlnit o carte, un prieten, o suferință sau cine știe ce altceva care ne-a încurajat să pornim mai departe în planul lui Dumnezeu.

Poate multe familii, câteodată, dând de greu, vor să părăsească planul lui Dumnezeu și spun: "Nu mai putem, este imposibil, trebuie să rupem Căsătoria noastră". Or, atunci intervine cineva și spune: "Nu vă temeți, voi sunteți familie sfântă, voi sunteți familie creștină, nu trebuie să părăsiți planul lui Dumnezeu". Cred că Iosif, astăzi, este unul dintre cele mai frumoase modele care a împlinit, cu toată seriozitatea, cu toată voința și cu toată credința planul lui Dumnezeu.

Iată de ce spuneam că avem învățători astăzi: pe Isaia, care știe și crede în promisiunile lui Dumnezeu, și pe Iosif, care aplică în viața sa planul lui Dumnezeu.

Pe de altă parte, sigur, spunem de acum că e deja Crăciunul și este o sărbătoare a comuniunii. Ahaz, de exemplu, a greșit că a rupt comuniunea cu Dumnezeu și cu cei din jurul său. N-a ascultat nici de popor, nici de Isaia, nici de Dumnezeu. A greșit aici, a rupt comuniunea. Iosif, în schimb, a câștigat enorm pentru că a rămas în comuniune și cu Maria, și cu Dumnezeu.

Vedeți ce înseamnă comuniunea? Tocmai de aceea spun: Crăciunul este o sărbătoare a comuniunii prin excelență. Mai întâi de toate, a revenirii noastre la Dumnezeu. Și Crăciunul ne aduce în fața lui Dumnezeu prin Spovadă, prin Împărtășanie; prin sărbătoarea ca atare ne aduce în fața lui Dumnezeu.

Apoi, Crăciunul trebuie să fie o sărbătoare a comuniunii în familie. Mulți se reunesc, își oferă cadouri, crezând că fac astfel comuniune. Poate o fac, poate nu. Dar e nevoie de această întâlnire între oameni, e nevoie de această iubire adevărată creștină. Aș spune un exemplu, care ne dă de gândit tuturor cât de importantă este comuniunea. Într-o perioadă, într-o eră, aș spune eu, de acum informatică, digitală, când lumea comunică doar prin internet sau pe alte căi, e nevoie de comuniunea inimii.

Dacă se spune că există multe crize pe fața pământului - criză economică, criză energetică, criză politică, criză socială - credem că există și o criză care se cheamă criză de iubire. Crăciunul ar trebui să fie adevărata sursă de iubire.

Și închei cu o scurtă povestioară, care ne va ajuta să înțelegem ce înseamnă să se iubească oamenii între ei, ba chiar și cei mai apropiați.

Se spune că într-o zi un copilaș, cu voce timidă și ochii plini de așteptare, a privit spre tatăl său, care se uita la televizor, și îl întreabă: "Tăticule, cât câștigi pe oră la serviciu?" Tatăl, cu un zâmbet sever, răspunde: "Auzi fiule, nu-ți spun nici ție, nici mamei tale". Copilul a insistat: "Dar, tăticule, spune-mi cât câștigi pe oră?" Reacția tatălui a fost mai severă, și a răspuns: "Cinci dolari pe oră". Atunci, copilul întrebat: "Tată, poți să-mi dai și mie doi dolari?" Tatăl s-a supărat și, nervos, îi spuse: "Acesta este motivul pentru care ai vrut să știi cât câștig pe oră? Du-te, deja trebuia să dormi, și să nu mă mai deranjezi, copil profitor".

Un pic mai târziu, tatăl a reflectat asupra problemei, a simțit vinovat și nu a mai putut urmări programele TV. Se gândea că poate copilul avea nevoie de bani să cumpere ceva de mare interes pentru el. Așadar, s-a ridicat și a plecat spre camera copilului. Cu o voce înceată a întrebat: "Dormi, fiule?" "Nu, tată, încă nu!" "Ascultă fiule: ai aici doi dolari, pe care i-ai cerut". "Mulțumesc, tăticule", a spus copilul și băgând mânuțele sub pernă, a mai scos trei dolari. Atunci a spus: "Tăticule, acum sunt fericit, am deja cinci dolari". "Bine, fiule, acum spune-mi pentru ce aveai nevoie de bani?" Copilul răspunde: "Tăticule, ai putea să-mi vinzi o oră din timpul tău să stai cu mine?"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători se apropie Crăciunul. Avem nevoie de iubire. Tocmai de aceea, să o căutăm acolo unde există ea. În ieslea din Betleem vom găsi izvorul cel mai mare de iubire și de comuniune, o vom găsi în Biserică, unde este Cristos, o vom găsi atunci când noi toți ne vom iubi cu adevărat creștinește între noi. Amin.

23 decembrie 2007

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
591 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent:

Anul A
19 decembrie 2010 - Pr. Eduard Soare
22 decembrie 2013 - Pr. Claudiu Dumea
18 decembrie 2016 - Pr. Cristian Bîrnat

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat