Anul BVigilia
Pascala
Cristos a înviat
Prin
glorioasa sa înviere, Isus inaugureaza învierea mortilor, fiindca Dumnezeu
Tatal i-a dat putere asupra vietii si asupra mortii deoarece i-a împlinit
vointa în toate, pâna la jertfa crucii. Mai întâi si-a dovedit aceasta putere
înviind câtiva morti, fiindca a fost plin de caritate fata de cei ce sufera;
astfel avem învierea fiicei lui Iair (cf. Mc
5,21-42), a fiului vaduvei din Naim (cf. Lc
7,11-17) si cea care a facut cea mai mare vâlva printre mai-marii Israelului,
învierea lui Lazar din Betania (cf. In
11). Cât despre sine, a spus-o clar ca Fiul Omului trebuie sa moara si sa învie
a treia zi (cf. Mc 8,31; 9,31;
10,34). Se ofera drept semn al templului: Darâmati
acest templu si în trei zile îl voi recladi. De fapt: El vorbea despre templul trupului sau (In 2,19; Mt 26,61).
Anuntarea
învierii lui Isus din morti ramâne de neînteles chiar pentru cei doisprezece
apostoli (cf. Mc 9,10), cu atât mai
mult pentru dusmanii sai, care totusi gasesc în afirmatia lui, ca va învia, un
motiv pentru a pune paza la mormânt (cf. Mt
27,63 s.u.), nu pentru a-l împiedica sa învie, fiindca nu credeau în învierea
lui, dar ca sa nu-l fure ucenicii si apoi sa spuna ca a înviat. Nici ucenicii
n-au înteles ca anuntarea învierii, despre care vorbesc Scrierile Sfinte se
refereau, în primul rând, la Isus (cf. In
20,9). Din aceasta pricina moartea si înmormântarea lui i-au dus la descurajare
totala (cf. Lc 24,21-24). Nici
femeile - Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob si Salomea - care au venit
duminica dis-de-dimineata cu mirodenii la mormânt, n-au venit cu speranta ca îl
vor gasi în viata, ci ca sa-i îmbalsameze trupul. Vazând piatra din fata
mormântului rasturnata si pe tânarul asezat în partea dreapta, îmbracat în alb,
s-au înspaimântat. Cu toate ca îngerul le lamureste ca Isus a înviat, vestea
aceasta întrece puterea lor de întelegere, de aceea ies în graba din mormânt si
o iau la fuga tremurând de spaima. Cu toate ca îngerul le încredintase misiunea
de a spune ucenicilor si lui Petru sa mearga în Galileea, ca acolo sa-l
întâlneasca, de teama nu spun nimanui nimic; iar când au spus ceva, nu au fost
crezute. Pentru ca ucenicii sa ajunga la credinta în învierea lui Isus era
necesara o experienta pascala, o trecere treptata, de la îndoiala la
certitudine. Cele spuse de femeile mironosite, mormântul gol si giulgiurile
ramase locului nu i-au convins, ci i-au pus în dubiu: i-au constrâns sa-si
aminteasca de cele spuse de Isus, ca adeverire profetica. Gândurile ucenicilor
erau pironite de amintirea celor vazute pe Calvar si prin urmare, disparitia
trupului din mormânt se datoreaza unui furt sau de mutarea lui în alt loc (Lc 24,11; In 20,2); uneltiri care puteau fi puse la cale chiar de dusmanii
lui Isus, pentru a-i deruta si mai mult pe cei care au crezut în Isus. Numai
singur Ioan evanghelistul, vazând mormântul gol, a crezut (cf. In 20,8). A crezut Ioan în vestea adusa
de femei, aflata de la îngeri, precum ca Isus a înviat? El a crezut ca nu-i
vorba de un furt sau de o mutare a trupului lui Isus din mormânt în alt loc, ci
de altceva... dar ce?
Ca
si atunci când Isus era pe cruce si toti îl huleau, toti îi strigau: Mântuieste-te pe tine însuti, numai unul
singur întrezareste în Isus altceva decât ceilalti, întrezareste o putere
mântuitoare de alt ordin decât cel lumesc de coborâre, fie ea chiar
miraculoasa, de pe cruce, întrezareste o putere mântuitoare de pacate, de care
simte ca si el are trebuinta, pentru care tâlharul din dreapta îi adreseaza
rugamintea de a-si aminti de dânsul în împaratia de dincolo de moarte. La fel
si Ioan, în mormântul gol si în giulgiurile de pe jos, întrezareste
posibilitatea adevarului învierii din cele spuse de femei.
O
întrebare pare fireasca: De ce numai Ioan crede si ceilalti nu?
Din
doua motive: unul intern si altul extern. Ioan era ucenicul pe care îl iubea Isus (In
13,23) si era constient de aceasta iubire; el credea în iubire, credea ca
iubirea este mai tare ca moartea, credea ca cine iubeste nu minte si apoi,
fiind feciorelnic, singurul necasatorit dintre apostoli, cu inima daruita lui
Isus, cu ratiunea neîmpovarata de cele lumesti, el crede mai usor în cuvântul
Domnului si în minuni, el îsi valorifica ratiunea înaintea simtului de a-l
vedea pe Isus, el vede cu ochii credintei din ratiune mult mai departe decât
ceilalti. Acesta este motivul religiozitatii lui Ioan, care s-a dezvoltat în
ambientul luminii interne care se revarsa peste ambientul extern al
mormântului. Motivul extern, care l-a determinat pe Ioan sa creada înaintea
tuturor, este dublu: Ioan a fost singurul apostol care l-a urmat pe Isus pâna
pe Calvar. Daca în moartea lui Isus, tâlharul din dreapta îl întrevede ca domn si rege al împaratiei cerului, iar
soldatul roman l-a vazut ca pe Fiul lui
Dumnezeu (cf. Mc 15,39), cu atât
mai mult Ioan a crezut în învierea lui. Al doilea motiv extern al credintei lui
Ioan era preacurata Fecioara Maria pe care o primise ca mama din partea lui
Isus rastignit. Mama lui Isus a fost singura fiinta omeneasca de pâna atunci
care nu s-a îndoit nici o clipa de adevarul învierii Fiului sau. Sfântul Ioan a
avut împartasire de credinta cu mama lui Isus în învierea lui, de aceea pe
dânsa nu o gasim în rândul femeilor venite sa-i unga trupul, sa plânga la
mormântul gol, sa se sperie de vestea îngerilor ca de un lucru nemaipomenit.
Desigur ca Isus înviat s-a aratat mai întâi mamei sale, desi Scriptura nu o
spune, dar se cuvenea sa o aline de durerea mortii lui pe aceea care a suferit
mai mult decât toti ceilalti împreuna, ea fiind predestinata sa-l urmeze prima
pe calea învierii lui. Si, dupa cum între mama si fiu exista un fel de
telepatie spirituala, tot asa credem ca a existat o telepatie de credinta între
preacurata si ucenicul pe care îl iubea
Isus.
Ca
si noi sa credem, avem trebuinta de argumente interne si externe.
Argumentele
interne sunt: starea de curatie perfecta a sufletului, în care sa nu-si mai
gaseasca salas pacatul, ci harul, viata cea noua adusa de Isus, fiindca
virtutea credintei este un har, un dar al lui Dumnezeu, pe care îl primim în
suflet, ca în samânta, la Botez. Efortul sfântului Paul se îndreapta spre
constientizarea noastra asupra tainei sfântului Botez, care ne-a adus în suflet
credinta în învierea lui Isus, iar Botezul îl dobândim prin moartea lui Isus de
pe cruce. Noi credem în învierea lui Isus când traim Botezul, fiindca el este
prima cheie care ne deschide inima, cu scopul de a revarsa iubirea divina în
lume. Prin taina sfântului Botez ni se iarta pacatul, devenim liberi si primim
samânta celor trei virtuti teologale: a credintei, sperantei si iubirii. Aceste
trei seminte încoltesc, cresc si aduc roade prin actiunea celor sapte daruri
ale Duhului Sfânt. Din acest motiv, acela care crede si nadajduieste în înviere
devine întelept, întelegator, bun sfatuitor, puternic si plin de stiinta
mântuirii, devine evlavios si plin de frica lui Dumnezeu ca sfântul Ioan.
Argumentele
externe sunt: nu numai mormântul gol, care noua nu ne poate spune mare lucru,
fiindca avem mii si mii de morminte goale din diferite motive, dar bunatatea
divina ne-a rânduit noua, oamenilor de stiinta ai secolului al XX-lea, si cred
ca mult mai multe celor din secolele urmatoare, o marturie a mortii si învierii
lui Isus care este Biserica. Ea moare zilnic împreuna cu Cristos si tot zilnic
învie si da viata cea noua tuturor acelora care cred. Un alt argument extern
este si giulgiul sfânt, pânza în care, dupa ce Iosif din Arimateea a obtinut de
la Pilat dreptul de a-i lua trupul lui Isus de pe cruce, l-a asezat pentru a fi
înmormântat (cf. Mc 15,45-46).
Savantii, dupa ce au dovedit ca aceasta relicva pretioasa provine din
Palestina, din vremea Mântuitorului si a fost prezenta în Turcia la
Constantinopol, în Franta si acum se afla în Italia la Torino, au ajuns la
convingerea ca chipul omului întiparit de sânge este opera unei imprimari prin
fotografiere, care s-a obtinut numai datorita unei lumini puternice provenita
dintr-o degajare de energie atomica din interiorul celui care zacea în aceasta
pânza. A fost lumina obtinuta în clipa învierii.
Sfântul
apostol Paul a dat credinciosilor galateni urmatorul sfat, care este valabil si
pentru noi: Cel care seamana în trupul
sau însusi (adica traieste dupa propriile patimi), din trup va secera stricaciune; iar cel care seamana în Duh (adica
acela care traieste conform credintei, sperantei si iubirii), din Duh va secera viata vesnica (Gal 6,8).
Închei
cu versurile poeziei:
Voi toti ce-ati stat în întuneric
Si nimeni nu v-a mângâiat,
Din lunga voastra-ngenunchere,
Sculati! Cristos a înviat! Amin.