Anul BVinerea
Mare
Patima Domnului
Cineva
a spus: Daca cei ce predica azi cuvântul
lui Dumnezeu ar înalta fara încetare crucea Domnului Cristos tot mai sus,
slujba lor ar fi încununata de tot mai mult succes. Daca pacatosii pot sa fie
în stare sa priveasca în mod serios crucea, daca vor putea vedea în masura
deplina pe Mântuitorul rastignit, îsi vor da seama de adâncimea milei lui
Dumnezeu si de grozavia pacatului.
Iob
a fost inspirat când a spus: Urechea mea
auzise vorbindu-se despre tine; dar acum ochiul meu te-a vazut. De aceea mi-e
scârba de mine (42,5-6). Privind crucea, descoperim pe Dumnezeu si mizeria
noastra. Experienta sfântului Paul de la Atena este graitoare. Venit pentru
prima data aici, filozofilor le-a vorbit ca un filozof, oratorilor le-a
declamat cu emfaza, înteleptilor le-a argumentat cu multa logica etc.
Rezultatul? Abia s-au convertit vreo trei persoane. Plecând la Corint, predica
multimilor de idolatri, adulteri, hoti, criminali etc. numai pe Isus cel
rastignit, cu toata smerenia si simplitatea, descriindu-le juramântul de iubire
al lui Dumnezeu prin Isus de pe cruce. Rezultatul a fost deosebit, s-a
convertit o multime de oameni care au format o Biserica locala deosebit de
înfloritoare.
Sa
învatam sa privim crucea!
Desi
a fost hotarârea Tatalui ca Isus sa se jertfeasca pentru mântuirea lumii totusi
n-a fost planul sau ca acei pentru care el a adus acest sacrificiu sa
savârseasca o astfel de crima: Iuda sa-l vânda, sa fie renegat de conducatorii
religiosi, Pilat sa-l dea la moarte în locul lui Baraba etc. Nu din aceste
nascociri infernale s-a nascut mântuirea. Moartea fizica a Fiului Omului nu
este un rezultat al rastignirii, ci al faptului ca de bunavoie si-a dat
sufletul. În acest act voluntar sta mântuirea; ca de ar fi murit silit, nu
ne-ar fi mântuit. Dumnezeu Tatal a permis desfasurarea infernului împotriva
Fiului sau numai pentru a ne trezi sensibilitatea dreptatii, de a ne convinge
cât de rai suntem si cât de bun este el. Cei prezenti sub crucea de pe Calvar
recunosteau ca Isus a mântuit pe altii si-i cereau sa se mântuiasca pe sine
însusi (cf. Lc 23,25), dar nu stiau
în ce consta mântuirea, pe când numai cel care sufera o poate cunoaste, de
aceea numai un singur glas s-a auzit atunci zicând: Doamne, aminteste-ti de mine când vei fi în împaratia ta! (Lc 23,42). Cine i-a descoperit acestui
tâlhar ca Isus este Domn, ca sta de
bunavoie pe cruce si, desi pironit, are totusi putere sa mântuiasca? Numai crucea opereaza convertirea în adâncul
inimii; ea nu este un argument pentru ratiune, ci o dovada de iubire pentru
inima, asa cum a recunoscut Mântuitorul: Tatal
ma iubeste pentru ca îmi dau viata, ca iarasi sa o iau. Nimeni nu mi-o ia cu
sila, ci eu o dau de la mine. Am putere sa o dau si iarasi sa o iau (In 10,17) si de aceea, în clipa când
si-a dat sufletul, l-a încredintat în mâinile iubitoare ale Tatalui (Lc 23,46).
Autorul
Scrisorii catre Evrei spune ca Isus este acela care în zilele vietii sale
pamântesti, aducând rugaciuni si cereri cu strigate mari si cu lacrimi catre
cel care putea sa-l scape de la moarte, a fost ascultat pentru evlavia sa
(5,7). Autorul aminteste cum Isus s-a rugat în gradina Maslinilor sa treaca
paharul de la dânsul, facându-se voia Tatalui, si a fost ascultat când de pe
cruce a strigat: Dumnezeul meu, Dumnezeul
meu, pentru ce m-ai parasit? (Mt
27,46). Rugaciunea, lupta epuizanta pentru a dobândi viata vesnica, este unita
cu jertfa suprema: prabusirea într-un fel de disperare datorata simtamântului
ca afara de Dumnezeu în nimeni nu mai putea nadajdui. Rugaciunea, unita cu
jertfa suprema, i-a adus siguranta mântuirii noastre si a exclamat: S-a savârsit (In 19,30). A primit garantia ca a fost ascultat.
O,
macar astazi de am fi si noi ca tâlharul din dreapta, de am vedea ca Omul acesta nu a facut nici un rau (Lc 23,41). Tribunalul îl condamnase;
marele preot îl insultase; Irod îl socotise nebun; multimea a strigat împotriva
lui; soldatii îi cereau sa le ghiceasca; ucenicii sai l-au parasit etc. numai
glasul tâlharului rastoarna judecata tuturor si declara cu gura de moarte, ca
testament, ca Isus este nevinovat. Vedem noi, oare, dincolo de cel rastignit,
pe Domnul nostru? Moare ca domn
daruind împaratia sa acelora care cred în domnia lui, cum spune sfântul Paul
(cf. Rom 10,9; 14,9).
O
fetita a observat ca mâinile mamei sale nu sunt atât de frumoase si de fine ca
mâinile mamei unei prietene, de aceea, când aceasta venea sa o viziteze, se
jena când mama le aducea câte o prajitura cu mâinile ei urâte. Într-o zi a
întrebat-o: Mamica, de ce sunt mâinile
tale atât de aspre, patate si urâte? Si mama i-a raspuns: Pe când erai mica si ai început sa umbli
copacel, într-o zi ai cazut pe foc si toate hainutele tale au luat foc. Am
auzit cum tipai si am alergat la tine. În graba, n-am avut nimic la îndemâna ca
sa sting focul, decât cu mâinile mele. Mi-au ars, s-au patat atât de urât, dar
te-am salvat. Fiica, emotionata pâna la lacrimi, prinzând mâinile mamei
într-ale sale, a exclamat: Mamica,
mâinile tale sunt cele mai frumoase din lume! si le-a sarutat cu
recunostinta.
Sa
privim si noi pe Isus rastignit, întrebându-l: Doamne, de ce fata, mâinile,
picioarele si întreg trupul tau este atât de urât din cauza ranilor,
scuipatului, coroanei de spini? Ne va raspunde: Pe când voi v-ati apropiat prea
mult de focul iadului si sufletele au luat foc si erati gata sa va prabusiti
pentru totdeauna în adâncul infernului, eu v-am acoperit cu întreaga mea
fiinta, ca sa sting focul din voi. Am reusit, dar iata cum am ramas! În caz ca
voi veti întelege si ma veti spala cu lacrimile voastre, ma veti vedea altfel,
ma veti vedea în stralucirea învierii, mai stralucitor decât m-au vazut cei
trei apostoli pe muntele Tabor (Mt
17,2). Amin.