|
Capitolul IV ECUMENISM ȘI DIALOG INTERRELIGIOS INTRODUCERE 117. Ecumenism și dialog interreligios: domeniu de activitate pastorală și obiective § 1. Cristos a dăruit de la început Bisericii sale unitatea. Noi credem că ea dăinuie în Biserica Catolică fără a se putea pierde și sperăm că va crește din zi în zi, până la sfârșitul veacurilor. Cristos îi dăruiește întotdeauna Bisericii sale darul unității, dar Biserica trebuie întotdeauna să se roage și să lucreze pentru a menține, a întări și a desăvârși unitatea pe care Cristos o dorește pentru ea (cf. UR 4). § 2. Biserica noastră locală recunoaște faptul că printre datoriile sale este și aceea de a se întreba în lumina Duhului Sfânt și de a-și reînnoi implicarea pastorală cu privire la relațiile ecumenice cu celelalte Biserici creștine. § 3. Obiectivele prioritare ale Bisericii noastre locale în acest domeniu de viață pastorală sunt: a) trezirea conștiinței faptului că preocuparea ecumenică în viața comunităților (parohii, decanate, comunități religioase, asociații și alte realități ecleziale) implică pastorația obișnuită și este cale pentru maturizarea credinței creștinului și pentru deschiderea spre darul deplinei comuniuni ecleziale; b) promovarea inițiativelor de formare ecumenică și a activităților interconfesionale și interreligioase în Dieceză; c) promovarea relațiilor dintre creștini și poporul evreu; d) colaborarea ecumenică și în vederea dialogului cu celelalte religii; e) adecvarea structurilor diecezane pentru ecumenism și dialog interreligios, în funcție de obiectivele de mai sus. 118. Ecumenism și dialog interreligios în viața spirituală și pastorală § 1. Ecumenismul se naște din conștiința faptului că separarea creștinilor și a Bisericilor contrazice profund unitatea voită de Isus Cristos, fiind un scandal pentru lume și o piedică în calea mărturisirii Evangheliei (cf. In 17,20-21). Așadar, ecumenismul este drumul pe care Duhul Sfânt îl arată celor botezați și Bisericilor ce se află pe calea convertirii la Dumnezeu și pe cea a reconcilierii cu ceilalți creștini în Cristos. Într-adevăr, parcurgând acest drum de convertire și de reconciliere, creștinii, care la Botez l-au primit pe Duhul Sfânt, unul și același pentru toți cei botezați, se deschid spre maturizarea spirituală a credinței și recunosc faptul că între ei există deja o comuniune adevărată, deși incompletă. § 2. Popor adunat în unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt și pelerin în istorie, Biserica este mereu într-o tensiune ecumenică, trecând dincolo de problema contingentă a separărilor istorice; această tensiune ecumenică spre plinătatea adevărului și a comuniunii, care este catolicitatea Bisericii una și sfântă, face parte din misterul său, se leagă de mandatul apostolic al evanghelizării (cf. In 16,13-15; Mt 28,18-20) și este o dimensiune fundamentală a tuturor activităților pastorale. § 3. În predici și în cateheze, să se acorde atenție termenului ecumenism, prin care se desemnează drumul Bisericilor creștine spre plinătatea comuniunii, și să se precizeze faptul că ecumenismul se folosește de dialog ca instrument de deschidere spre toți, constatând și prețuind semințele de adevăr prezente în celelalte comunități și Biserici creștine. Ca expresie a fidelității Bisericii față de lucrarea lui Dumnezeu, dialogul este inseparabil de vestirea lui Isus Cristos. El implică disponibilitatea de a se asculta unul pe celălalt și de a căuta împreună adevărul. I. SPIRITUALITATEA ECUMENICĂ ÎN VIAȚA COMUNITĂȚILOR 119. Atitudini ce împiedică spiritualitatea ecumenică Interesul pentru ecumenism nu este, deocamdată, destul de viu printre păstorii și credincioșii comunităților noastre, chiar dacă persoane izolate și câteva grupuri de credincioși își asumă progresiv trăsăturile spiritualității ecumenice. Semnalăm câteva piedici în calea asumării și trăirii acestei spiritualități: a) atenția exclusivă față de problemele interne ale comunităților duce la convingerea că ecumenismul este o problemă marginală, adică nu prezintă interes pentru pastorația obișnuită; b) faptul de a fi catolici și convingerea de a fi singurii ce dețin adevărul întreg și, deci, de a nu avea nevoie de nimeni și de nimic poate duce la incapacitatea sau dificultatea de a se deschide creștinilor de alte confesiuni, de a-i cunoaște și de a-i asculta; c) frica de ceea ce este diferit și majoritar, întrucât e considerat a fi în stare să ducă la pierderea identității proprii și de a pune în pericol credința proprie, conduce la evitarea legăturilor cu celelalte Biserici creștine; d) dificultatea de a se deschide în fața altora și frica de ceea ce e diferit sunt agravate de lipsa de stimă față de celelalte Biserici creștine, din cauza necunoașterii sau a unei cunoașteri nepotrivite, izvorâte din polemica seculară dintre diferitele confesiuni creștine. 120. Atitudini favorabile spiritualității ecumenice Este necesar să indicăm câteva atitudini ce favorizează spiritualitatea ecumenică. a) Trebuie dobândită sau aprofundată convingerea că interesul pentru ecumenism înseamnă fidelitate față de voința Domnului, față de chemarea baptismală, și consecință imediată a ceea ce se află în centrul vieții Bisericii, adică a Euharistiei. De aceea, orice comunitate și fiecare creștin sunt chemați să se deschidă față de alții și să participe în mod angajat la restabilirea deplinei unități. Așadar, ecumenismul nu este marginal, ci esențial în conștiința creștinului și în practica pastorală. b) Ecumenismul nu înseamnă renunțarea la propria identitate eclezială și, deci, la credința proprie. Orice fel de indiferentism trebuie condamnat în mod clar, pentru că ar însemna ruinarea adevăratului spirit ecumenic. Pornind de pe această poziție foarte bine precizată, creștinii catolici se pot deschide către ceilalți frați creștini și pot să dialogheze cu ei. c) Creștinii catolici trebuie să aibă o cunoaștere clară despre celelalte Biserici și comunități ecleziale din imediata lor apropiere; trebuie să se oprească, înainte de toate, la darurile care îi unesc cu celelalte Biserici. Într-adevăr, Biserica Catolică apreciază și stimează cu bucurie și cu mulțumire adusă lui Dumnezeu bogăția darurilor pe care celelalte Biserici le păstrează și le valorifică. d) Este necesar să avem conștiința că divizarea Bisericilor este consecința păcatului nostru, mai ales a lipsei de caritate în relațiile cu alții și, în mod special, a lipsei de umilință; în caz contrar, vom considera că suntem superiori unii față de alții, vom fi convinși de faptul că modul nostru de a gândi și de a acționa ar fi superior și, deci, trebuie impus altora (cf. Iac 4,1-6). e) Deoarece "toate se îndreaptă spre binele acelora care... au fost chemați" (Rom 8,28), și conștiința despărțirii poate fi bună la ceva dacă duce la convertire. Astfel, creștinii să ia act de urmările păcatului lor și să fie stimulați să se convertească la caritate și la umilință; apoi, întrucât sunt "slujitori inutili", să ia act de faptul că toate eforturile umane pentru a înfăptui unitatea sunt ineficiente dacă Domnul însuși nu dă acest dar. 121. Caritatea și dialogul comunităților favorizează spiritualitatea ecumenică § 1. Comunitățile noastre nu pot să trăiască relații corecte și rodnice cu alte Biserici, dacă nu trăiesc mai întâi în interiorul lor în spirit de caritate și de dialog. "Nu există ecumenism adevărat fără convertire interioară. Într-adevăr, dorința de unitate se naște și crește din reînnoirea cugetului, din lepădarea de sine și din revărsarea liberă a iubirii. Trebuie deci să cerem de la Duhul dumnezeiesc harul abnegației sincere, al umilinței și blândeții în slujire, al generozității frățești față de semeni (cf. Ef 4,1-3)" (UR 7). Pentru a fi credibili în exterior cu propunerea de dialog, trebuie mai întâi să strălucească în interiorul vieții noastre modelul unui stil dialogal. El ar trebui să constituie forma curată a carității și a comuniunii. § 2. Duhul Sfânt construiește unitatea nu ca uniformitate, ci ca valorificare a darurilor fiecăruia (cf. 1Cor 14), și formează în toți stilul caritativ și dialogal. Atenția și fidelitatea față de convingerile proprii împreună cu respectul față de convingerile altora devin prilej de îmbogățire reciprocă și nu motiv de controversă. De aceea, orice atitudine de integralism și de prozelitism trebuie ștearsă din inima, mintea și limbajul nostru. Diferitele membre ale Trupului lui Cristos (cf. 1Cor 12,27) sunt chemate să dea mărturie reciproc despre caritatea euharistică din care sunt plămădite; într-a-devăr, trăiesc nu pentru ei înșiși ci pentru Domnul, care vine să ne întâlnească în diversitatea fraților și surorilor noastre (cf. 2Cor 5,15). § 3. Orice comunitate să recunoască atitudinile ce împiedică în interiorul ei caritatea și dialogul și să învețe cum să prevină discordia și diviziunile (cf. 1Cor 11,19). Să favorizeze acceptarea reciprocă și iubirea frățească, recunoașterea carismelor fiecăruia, înțelegerea și prețuirea valorilor pe care diversitatea le poate avea. Încrezătoare în prezența Domnului (cf. In 16,33; Mt 18,20), care nu o părăsește ci o înnoiește mereu, să se implice în convertire și reconciliere (cf. 2Cor 5,14-6,2). § 4. Mentalitatea caritativă și dialogală trebuie să devină exemplară în comunitatea de viață în comun și în asociații, grupuri și mișcări. a) Viața monastică și viața în comun potrivit Evangheliei, axată pe Cuvântul lui Dumnezeu și orientată spre unirea inimii, sunt chemate în mod deosebit să fie pentru poporul lui Dumnezeu imaginea misterului Bisericii nedespărțite. Comunitățile care trăiesc această profeție a împărăției, datorită faptului că se hrănesc din izvoarele comune ale Bisericii, una și nedespărțită, sunt centre de referință pentru o spiritualitate ecumenică ce, în aceste izvoare, își găsește apa și hrana sa. b) Experiențele comunitare și adunările bisericești, chiar și cele interconfesionale, însuflețite de o spiritualitate inspirată ecumenic, trebuie încurajate, căci sunt dar al Duhului Sfânt ce ni se dă ca ferment în interiorul comunității creștine. 122. Pastorația obișnuită și spiritualitatea ecumenică § 1. Ecumenismul trebuie să fie mereu nu o activitate oarecare, ci o dimensiune fundamentală a tuturor activităților Bisericii, ba chiar un stimulent pentru creșterea întru adevăr, pentru o credință mai mare și un mod de a fi mai intens. Așadar, înainte de a fi activitate pastorală specifică, ecumenismul este dimensiune sau calitate a celebrărilor Cuvântului, liturgiei și carității, în sensul că aceste celebrări trebuie să fie concretizate în așa fel încât să formeze în credincioși o convingătoare spiritualitate ecumenică. § 2. Celebrarea Cuvântului și celebrarea liturgiei, într-un chip deosebit, celebrarea euharistică, să formeze în mod constant iubirea față de Biserică și față de unitatea sa. Prin astfel de sentimente, credincioșii și păstorii vor fi determinați să se intereseze de ecumenism, trăind suferința provocată de actualele diviziuni și dorința de a se implica în vederea depășirii lor. Imposibilitatea actuală de a lua parte la aceeași masă euharistică împreună cu creștinii celorlalte Biserici să fie trăită ca o suferință și, în același timp, să stimuleze implicarea pentru a grăbi realizarea deplinei comuniuni. § 3. Educația treptată spre această maturitate a conștiinței ecumenice să fie promovată prin gesturi de întâlnire și de caritate realizabile în mod realist și, în același timp, prin comportamente cu elevată valoare simbolică. Inițiative diecezane și locale de înfrățire, de vizite, de întâlniri culturale, de solidaritate concretă, să fie gândite și realizate cu sensibilitate ecumenică. Acolo unde există condițiile pentru a fi împreună în mod cordial și sincer, aceste inițiative să fie recomandate și credincioșilor. Să se facă eforturi pentru ca aceste condiții să fie realizabile și acolo unde deocamdată nu există. § 4. Misiunea păstorilor sufletești înseamnă și grija ecumenică față de comunitățile locale, în sensul că această spiritualitate ecumenică să fie căutată și păstrată ca rod al Duhului Sfânt. Numai un ecumenism zilnic și local, întemeiat spiritual, creează condițiile de posibilitate și de credibilitate pentru gesturile și manifestările oficiale. 123. În drum spre noul Ierusalim § 1. Biserica primește putere de la Domnul ei pentru a învinge cu răbdare și iubire piedicile din calea unității. Pentru a atinge scopul acesta, Duhul Celui Înviat îi împărtășește speranța și statornicia ce l-au determinat pe Isus să străbată drumul spre Ierusalim (cf. Lc 9,51; Fap 20,22-23), orașul în care își împlinește oferirea de sine Tatălui. § 2. Ierusalimul, patria tuturor popoarelor potrivit tradiției biblice (cf. Ps 87), este simbolul comuniunii lui Dumnezeu cu omenirea (cf. Ap 21,2-3) și ținta către care este îndreptată fiecare creatură umană (cf. Is 2,1-5; 60,11-14). § 3. Cu privire contemplativă, comunitatea creștină este chemată să trăiască pelerinajul ei pământesc (cf. 1Pt 1,13-21); ea dorește și așteaptă, veghind, revenirea Domnului său (cf. Mt 24,36.43-44) și arătarea noului Ierusalim (cf. Ap 21,1-22,5), lumina tuturor popoarelor. În vederea atingerii acestui scop, în rugăciune și în activitatea formativă, să-și verifice tensiunea escatologică și să-și adâncească simțul fidelității și al statorniciei sale (cf. Lc 22,28). Pe urmele Domnului său, fiecare comunitate eclezială să vegheze propriul drum ecumenic, văzând în acesta locul darului și al responsabilității; Biserica știe că cel ce întârzie va veni. II. FORMAREA ECUMENICĂ ȘI ACTIVITĂȚILE INTERCONFESIONALE 124. Formarea ecumenică § 1. Biserica noastră locală se implică să aplice precizările Îndreptarului pentru aplicarea principiilor și normelor cu privire la ecumenism. Această formare se referă la toți credincioșii laici și la preoți, la persoanele consacrate și la colaboratorii neconsacrați și trebuie să conducă la însușirea atitudinilor spirituale și practice pentru un ecumenism corect și rodnic. § 2. Formarea tuturor credincioșilor se realizează prin diferite mijloace: ascultarea și studierea Cuvântului lui Dumnezeu, cateheză, predică, liturgie și numeroase inițiative ecumenice. Se va promova în domenii diferite, precum familia, parohia, școala, asociațiile, grupurile și mișcările religioase. § 3. Formarea slujitorilor hirotoniți va fi doctrinară și experiențială, nu doar în timpul formării din Seminar, ci permanent. Seminarul, Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al. I. Cuza" din Iași și formarea permanentă a clerului trebuie să țină cont de normele din Îndreptarul ecumenic. § 4. Formarea colaboratorilor laici (cum ar fi cateheții, profesorii de religie sau alți colaboratori laici) trebuie să țină seama de aceleași criterii, cu adaptările de rigoare. § 5. Slujitorii hirotoniți și colaboratorii pastorali, formați în mod adecvat, să educe corect și rodnic comunitățile în spirit ecumenic, păstrând legătura cu structurile diecezane. 125. Cunoașterea creștinilor aparținând altor tradiții confesionale § 1. Primul și cel mai urgent lucru pentru a ne deschide în caritate și dialog față de frații creștini și surorile aparținând altor confesiuni creștine este acela de a-i cunoaște. Faptul acesta ne va ajuta să constatăm ce avem în comun și ce ne diferențiază. a) Trebuie să devenim conștienți de faptul că avem multe lucruri comune prin care suntem uniți cu ceilalți creștini aparținând altor Biserici diferite și să vedem așa cum se cuvine calitatea darurilor ce unesc Bisericile între ele. De aceea, Biserica Catolică vede și prețuiește cu bucurie și recunoștință față de Dumnezeu bogăția darurilor pe care le păstrează și le valorifică celelalte Biserici. b) În ce privește lucrurile diferite, este necesar să facem o deosebire între diferențele ce se referă la adevărurile credinței și diferențele ce se referă la modalitățile de a formula adevărurile comune ale credinței. Această deosebire duce la înțelegerea faptului că diferențele referitoare la adevărurile credinței sunt cauza separării între Biserici, iar diferențele referitoare la modurile de formulare a adevărurilor comune ale credinței cauzează o varietate între Biserici, care este frumusețe, bogăție și prilej de îmbogățire reciprocă. § 2. În primul rând, este necesară cunoașterea diferențelor cu privire la adevărurile credinței. Ea va duce la clarificarea pozițiilor reciproce și la posibilitatea de a evita orice formă de indiferentism. Apoi, este necesară cunoașterea diferențelor cu privire la modalitățile de exprimare a credinței comune: unele sublinieri în doctrina teologică, diferite forme de liturgie și de devoțiune (devoțiunea față de icoane din tradiția ortodoxă și greco-catolică), diferite norme canonice. Acest patrimoniu al tradițiilor creștine trebuie să fie cunoscut și valorificat. § 3. Când se interpretează cunoașterea Bisericilor-surori, este necesară purificarea memoriei de rănile provocate și de cele suferite și parcurgerea din nou a drumului istoriei creștine cu rigoare critică și discernământ evanghelic. Această misiune este fundamentală și inseparabilă de implicarea ecumenică. Deoarece credința creștinilor se arată a fi matură și când nu se teme să recunoască vinovățiile propriei istorii și se distanțează de atitudinile apologetice, revizioniste, irenice, Biserica noastră locală intenționează: a) să răspândească o concepție corectă despre istorie, și nu distorsionată de polemicile seculare; b) să ofere o informație ecumenică adusă la zi, și nu plină de prejudecăți; c) să valorifice relația cu Biserica Ortodoxă potrivit identității sale de Biserică latină deschisă spre tradițiile orientale; d) să cunoască intoleranțele religioase ale trecutului pentru a le evita în prezent și în viitor. § 4. Mijloacele concrete pentru cunoaștere reciprocă sunt: a) studiul: nu ne putem îngădui să mai ignorăm conținutul textelor ecumenice ale Conciliului și să rămânem departe de cunoașterea a ceea ce sunt într-adevăr celelalte confesiuni creștine (istoria, doctrina, trăirea religioasă). Este deosebit de importantă cunoașterea sfinților din celelalte Biserici creștine; b) prezența la celebrările liturgice din cadrul celorlalte Biserici, astfel încât să fie posibilă aprecierea bogăției formelor de celebrare a misterului lui Cristos; c) așa-numitul "schimb de amvon", care îngăduie trăirea părților comune ale credinței (în timpul celebrărilor Cuvântului); d) vizitele și pelerinajele favorizează o cunoaștere in loco a tradiției și a bogăției celorlalte Biserici. § 5. Un mod deosebit de eficace pentru cunoaștere reciprocă și unire este lectura comună a Sfintei Scripturi. Biserica noastră locală intenționează să favorizeze la nivel diecezan și decanal: a) instituirea de grupuri biblice interconfesionale și seminarii pentru o lectură ecumenică a Cuvântului; b) propunerea de privegheri și de celebrări ecumenice ale Cuvântului cu ocazia unor sărbători liturgice principale și comune. § 6. Între Bisericile creștine ce fac parte din Consiliul Ecumenic al Bisericilor și care constituie un partener de dialog pentru Biserica noastră locală se află Biserica Ortodoxă din Moldova și Bucovina. 126. Predica și cateheza într-o perspectivă ecumenică § 1. Transmiterea credinței este corectă din punct de vedere ecumenic în măsura în care este eliberată de prejudecăți și este deschisă pentru a trezi iubire și stimă față de specificul liturgic, spiritual și disciplinar al altor tradiții confesionale. În prezentarea doctrinei catolice, să se facă distincție între adevărurile de credință și modurile de prezentare a adevărurilor. § 2. Pentru a pregăti cateheza din punct de vedere ecumenic, Oficiile diecezane pentru cateheză și pentru ecumenism să colaboreze cu scopul de a oferi cursuri de formare pentru cateheți și materiale adecvate. Prin cateheza adresată tinerilor și adulților, să se acorde atenție răspândirii principiilor și normelor date de Biserica Catolică cu privire la raportul corect cu celelalte confesiuni, precum și a principalelor rezultate doctrinare și practice la care s-a ajuns prin dialogul ecumenic oficial. § 3. Episcopul va înființa, dacă va considera că este necesar, un centru ecumenic specializat. 127. Rugăciunea pentru a cere darul deplinei comuniuni § 1. "Dacă Domnul nu zidește casa, în zadar trudesc zidarii" (Ps 126). De această prioritate a lucrării Tatălui era conștient primul între toți Isus, care s-a rugat pentru ca toți să fie una (cf. In 17, 21). Implicarea noastră pentru unitate este, fără îndoială, necesară, dar este în totalitate insuficientă. Deplina unitate între noi este lucrarea Domnului, este unitate dăruită. De aici provine necesitatea rugăciunii pentru unitate. Întâlnirea anuală de rugăciune ecumenică, cunoscută de mulți credincioși din Dieceza de Iași, este Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor (18-25 ianuarie). § 2. Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, pregătită împreună cu reprezentanții Bisericii Ortodoxe, se caracterizează prin celebrări și întâlniri atât la nivel diecezan, cât și la nivel parohial. Se vor organiza celebrări liturgice și rugăciuni pentru refacerea unității creștinilor și în parohiile unde nu există creștini aparținând altor Biserici. Aceste zile sunt deosebit de importante, atât pentru rugăciunea comună, cât și pentru cunoașterea reciprocă prin participarea la liturgia celeilalte Biserici, prin schimburile de amvon, întâlnirile pentru conferințe la nivel de Facultăți de teologie și dezbateri. § 3. Comunitățile să introducă rugăciunea pentru unitate în tot anul liturgic, în mod special, în Joia Sfântă, Vinerea Sfântă și ziua de Paști. Să se introducă mai multe invocații pentru unitatea Bisericii la rugăciunea universală din cadrul sfintei Liturghii și să se celebreze mai des sfânta Liturghie votivă pentru unitatea creștinilor. 128. Comunicarea în celebrarea sacramentelor și în alte forme de cult § 1. Relațiile dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă cu privire la sacramente și la alte forme de cult sunt reglementate de Codul de drept canonic (can. 844) și de Îndreptarul ecumenic (nr. 92-142). § 2. Subliniem câteva aspecte: a) Botezul prin scufundare sau prin turnarea apei, cu formula trinitară, este, în sine, valid. În consecință, dacă ritualurile, cărțile liturgice sau obiceiurile stabilite de către Biserica Ortodoxă conțin unul dintre aceste moduri de botezare, sacramentul trebuie considerat valid, în afara cazului când sunt suficiente motive pentru a pune la îndoială faptul că slujitorul sacru ar fi respectat normele Bisericii sale. În caz de îndoială, să fie consultat Oficiul competent al Curiei episcopale; b) Mirul în Bisericile Orientale se administrează împreună cu Botezul și deci nu poate fi repetat; c) pregătirea pentru Căsătorie a cuplurilor interconfesionale și asistarea lor în experiența familială să fie întemeiate pe Cuvântul lui Dumnezeu și să fie ajutate de implicarea comună a slujitorilor celor două confesiuni; d) în spitale, în casele pentru persoanele în vârstă, în penitenciare și în instituțiile similare, capelanii catolici să-i informeze pe responsabilii celorlalte Biserici de prezența credincioșilor lor, ca să-i viziteze și să le ofere ajutoarele lor spirituale și sacramentale, chiar și prin punerea la dispoziție a propriei capele; e) când un paroh este invitat să celebreze înmormântarea unei persoane aparținând altei Biserici sau comunități ecleziale creștine, acesta să-l informeze pe slujitorul Bisericii respective și, dacă este necesar, să pună la dispoziție biserica proprie pentru îndeplinirea ritului. În absența unui astfel de slujitor, să celebreze ritul înmormântării potrivit normelor din Îndreptarul ecumenic (nr. 120); f) în ce privește admiterea în Biserica Catolică a unor persoane aparținând altor Biserici creștine, să se țină cont de ceea ce spune Îndreptarul ecumenic (nr. 99-100). 129. Colaborarea ecumenică în slujirea carității și pentru o mărturie comună § 1. Există multe forme de colaborare ecumenică menite să exprime și să favorizeze unitatea; ele pun în lumină mărturia despre puterea mântuitoare a Evangheliei, pe care creștinii o dau în lume. Lucrul acesta este valabil, în special, când ne referim la formele de colaborare în slujirea carității într-o lume ce luptă pentru realizarea idealurilor de dreptate, de pace și de iubire. § 2. Prima formă de colaborare ecumenică trebuie să fie aceea de a predica Evanghelia în lume ca Biserici reconciliate. Chiar dacă, în istoria Bisericii și în fiecare tradiție confesională, există numeroase mărturii de sfințenie și multe exemple de persoane care, printr-o iubire curajoasă, au luptat pentru dărâmarea barierelor culturale și religioase, contradicțiile istoriei creștine influențează destul de mult sensibilitatea religioasă din zilele noastre. Nu se poate nega faptul că, în trecut, în Bisericile creștine au avut loc multe dispute doctrinare și s-a trăit neîncrederea reciprocă. De asemenea, confuzia făcută în anumite circumstanțe între vestirea Evangheliei și dominația civilizației europene au provocat reacții negative față de creștinism din partea unor persoane izolate și a unor popoare. Rezultatul este că mărturisirea lui Isus, pacea noastră (cf. Ef 2,14), a devenit mai puțin credibilă și că reconcilierea lui Dumnezeu cu lumea (cf. Ef 2,16) pare mai puțin evidentă. § 3. Biserica noastră locală este disponibilă să găsească forme interconfesionale pentru exercitarea carității, potrivit normelor și criteriilor conținute în Îndreptarul ecumenic (nr. 161-218). Dieceza de Iași intenționează să favorizeze inițiative de colaborare pentru apărarea dreptății, păcii și salvgardarea creației, dar numai cu scopul de a da mărturie despre iubirea lui Dumnezeu, ceea ce trece dincolo de nivelul unei simple implicări etice în chestiunile sociale, pacifiste și ecologice. § 4. Cunoașterea și prețuirea celorlalte Biserici creștine trebuie să conducă Biserica noastră locală la săvârșirea unor gesturi de solidaritate față de Bisericile-surori ce se află acum în greutăți spirituale sau economice. III. STRUCTURILE DIECEZANE PENTRU ECUMENISM ȘI DIALOG INTERRELIGIOS 130. Oficiul diecezan pentru ecumenism și dialog interreligios § 1. Oficiul diecezan pentru ecumenism și dialog interreligios este instrumentul prin care Biserica noastră locală dorește să coordoneze și să susțină inițiativele din cadrul dialogului ecumenic și interreligios. Acest Oficiu îndeplinește misiunea de a avea grijă de calitatea ecumenică a comuniunii ecleziale și deschiderea la dialogul ecumenic și interreligios a pastorației diecezane. § 2. Oficiul diecezan pentru ecumenism și dialog interreligios: a) se îngrijește de toate inițiativele în domeniul ecumenic la nivel diecezan și parohial cu Biserica Ortodoxă și, prin delegația specială a Episcopului, urmărește relațiile ecumenice și interreligioase la nivel înalt; b) organizează cursuri de formare ecumenică la nivele diferite, cu scopul de a participa în mod calificat la dialogul ecumenic și interreligios; c) oferă parohiilor și comunităților călugărești, precum și altor instituții bisericești, sprijin pentru promovarea unor inițiative ecumenice la nivel local; d) propune inițiative de formare și de spiritualitate ecumenică, în special, îngrijindu-se de organizarea Săptămânii de rugăciuni pentru unitatea creștinilor; e) promovează cunoașterea altor forme de religiozitate prezente în dieceză precum și formele noi de religiozitate și mișcări religioase (secte), cu scopul unei acțiuni pastorale corecte și eficiente din partea parohiilor. § 3. Oficiul diecezan pentru ecumenism și dialog interreligios trebuie să mențină legătura permanentă, pe cât posibil, cu oficiile similare din Biserica Ortodoxă. 131. Propunerea de a constitui un Consiliu pastoral interconfesional Biserica noastră locală este disponibilă să facă parte dintr-un consiliu pastoral interconfesional pentru Bisericile creștine din Moldova și Bucovina. Acest Consiliu ecumenic poate fi un instrument de lucru pentru rezolvarea în plan pastoral a unor probleme și obiective comune.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |