|
INTRODUCERE I. BISERICA LUI CRISTOS, CARE ESTE ÎN MOLDOVA 1. Credința din care trăiește Biserica § 1. Biserica lui Cristos, care este în Moldova îi aduce mulțumire lui Dumnezeu care o cheamă să fie "popor adunat de unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt" (LG 4). Formată după imaginea Bisericii Universale, în ea și cu ea, crede că, în Isus mort și înviat, iubirea nemărginită a lui Dumnezeu le dăruiește oamenilor viață și mântuire. De asemenea, crede că Duhul lui Dumnezeu, prin Cuvânt și sacramente, o constituie trup al lui Cristos, o unește în diversitatea carismelor, o edifică prin lucrarea multiformă a tuturor membrilor ei, o face "semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (LG 1). § 2. Dieceza Romano-Catolică de Iași reprezintă, aici și acum, aceeași taină a Bisericii, una, sfântă, catolică și apostolică. Își mărturisește credința în comuniune cu Biserica răspândită pe toată fața pământului, pe care Episcopul Romei o prezidează în caritate. Unită cu Episcopul ei, ia parte alături de celelalte Biserici locale la misiunea de a da mărturie în fața lumii despre Evanghelia lui Isus Cristos. § 3. Biserica locală de Iași trăiește și speră, se roagă și lucrează ca să-l cunoască tot mai mult pe Isus Cristos și "puterea învierii lui" (Fil 3,10). Iubirea lui Dumnezeu o mântuiește și o reînnoiește continuu și îi dă curaj și speranță să continue misiunea pe care Domnul a încredințat-o discipolilor săi. Prin proclamarea Cuvântului, celebrarea sacramentelor, mărturia vie în caritate, ea vestește și transmite viața nouă adusă de Cristos înviat. Inima oricărei persoane, orice stare omenească, realitatea întreagă sunt părtașe la această viață nouă și de la ea primesc plinătatea harului și a adevărului care luminează, mântuiește și transfigurează totul. § 4. Biserica locală de Iași - întrucât se recunoaște împreună cu Biserica Universală "germenul și începutul" (LG 5) împărăției lui Cristos pe pământ - așteaptă veghind "ceruri noi și un pământ nou, în care va locui dreptatea" (2Pt 3,13). Ca "sacrament universal de mântuire" (LG 48), ține trează în lume credința că, în Isus Cristos, nici o persoană nu este exclusă de la milostivirea lui Dumnezeu, nici o stare omenească nu este fără speranță. 2. Memoria istorică § 1. Misterul de comuniune al Bisericii este trăit și se manifestă în forma concretă și vizibilă a comunității creștine. Prin evenimentele istoriei și prin viața zilnică a oamenilor, puterea Duhului Sfânt a plăsmuit, prin credință, această comunitate creștină, care este Biserica locală de Iași. Ea are o istorie în care, dincolo de tensiuni și dificultăți, se vede continuitatea darului lui Dumnezeu. De-a lungul timpului, credința umilă și tare a poporului lui Dumnezeu, precum și dăruirea păstorilor ei au luminat viața acestei Biserici cu exemple concrete și vii de caritate fraternă, de sfințenie familială și activitate socială. § 2. Recitind trecutul ei, Dieceza de Iași descoperă moștenirea lăsată de P.S. Nicolae-Iosif Camilli, primul ei Episcop. Încă de la început, acest vrednic păstor s-a străduit să organizeze viața pastorală a Diecezei de Iași, păstrând legătura strânsă cu Biserica Universală și, mai ales, cu Suveranul Pontif. Astfel, principalele linii ale activității sale pastorale, care și-au lăsat amprenta peste ani, au fost: deschiderea unui Seminar diecezan în vederea formării unui cler indigen, editarea unui catehism pentru catolicii din Moldova, ridicarea de noi biserici, grija pentru viața duhovnicească a preoților, strânsa legătură cu Scaunul Apostolic, orientarea pietății credincioșilor către sfânta Fecioară Maria prin recitarea sfântului Rozariu, vizita canonică în parohii, reorganizarea Diecezei etc. § 3. Găsește, de asemenea, moștenirea P.S. Mihai Robu, primul Episcop ridicat din rândul clerului autohton. Acest fiu al Bisericii noastre locale a continuat activitatea predecesorilor săi, stabilind ca priorități: vizitarea canonică a comunităților catolice din Dieceză și ridicarea de noi lăcașuri de cult; grija față de Seminarul diecezan; dezvoltarea presei catolice; ajutorarea săracilor, orfanilor și a victimelor de război. § 4. Acestor doi mari Episcopi li se adaugă Episcopul Anton Durcovici, care a condus Dieceza de Iași în vremurile tulburi ale instaurării regimului comunist în România. Iubirea față de Cristos și Biserica sa l-a dus până la mărturia supremă, murind martir în închisoarea din Sighetu Marmației. Îndemnurile sale înflăcărate de a rămâne credincioși lui Cristos chiar și în fața persecuției, dar, mai ales, exemplul vieții lui sfinte, constituie pentru noi, astăzi, un far și o busolă de orientare a vieții creștine. § 5. Alături de aceste mărturii luminoase, Biserica locală de Iași își amintește de jertfa celorlalți păstori, preoți și credincioși laici care au știut să-și ofere întreaga viață pentru a crește în iubirea lui Cristos și pentru a-și apăra credința, mai ales în vremurile tulburi. 3. Necesitatea convertirii § 1. Această moștenire prețioasă tradiției noastre este purtată "în vase de lut" (cf. 2Cor 4,7). Drumul Bisericii Romano-Catolice din Moldova este marcat și de slăbiciuni și greutăți, de șovăieli și nesiguranțe. Misterul păcatului, care lucrează în istoria lumii, se insinuează și în viața ei. § 2. Biserica locală de Iași recunoaște că, în istoria ei concretă, zilnică, nu a ascultat întotdeauna cu atenție și fidelitate Cuvântul lui Dumnezeu. Realizările ei nu au corespuns întotdeauna intențiilor pe care și le-a propus. § 3. Mântuită prin har, Biserica Romano-Catolică din Moldova este conștientă de necesitatea unei permanente convertiri, care îi cere să asculte cu atenție și disponibilitate cererile diferitelor persoane și să facă o lectură și o interpretare corectă a situațiilor în care trăiesc membrii ei. De aceea, primește cu mulțumire imboldurile spre o reînnoire autentică ce îi vin de la Duhul Sfânt, care nu o părăsește niciodată în istorie. II. MISIUNILE ACTUALE 4. Timpul pe care îl trăim Timpul pe care îl trăim este caracterizat ca un "timp de criză", adică un timp în care lipsesc perspectivele istorice și se constată o preocupare față de bunurile materiale. Astfel, există riscul de a adormi conștiința într-o bucurie egoistă față de ceea ce se posedă, uitând de nevoia unor alegeri curajoase și austere. Totodată, timpul pe care îl trăim este un timp de har, dăruit nouă, oamenilor, de Dumnezeu, ca să-l recunoaștem ca Domn al vieții și istoriei. În complexitatea istoriei, lumina Învierii ne ajută să cuprindem în unitate speranțele pământești și cele cerești, care dau gust existenței umane în integralitatea ei. 5. Datoria evanghelizării Timpul pe care îl trăim este și un "timp potrivit" să dăm mărturie despre Evanghelie (cf. 2Cor 6,2). Speranța creștină ține mereu vie această convingere, chiar și în situațiile de rătăcire ale epocii actuale. Evenimentele, așteptările, proiectele și preocupările lumii de astăzi constituie contextul în care Evanghelia poate fi vestită ca promisiune de viață. Evanghelia ne dă puterea să stăm de veghe în acest timp al nostru. Duhul Sfânt continuă să ne inspire în alegerile pe care le avem de făcut pe drumul atât de agitat al existenței creștine. Evanghelizarea, ca acțiune de vestire a iubirii Tatălui, care s-a revelat în istoria lui Isus, constituie misiunea plină de bucurie a fiecărui credincios și a fiecărei comunități. 6. Forma evanghelizării § 1. Cuvântul Evangheliei este ca o sămânță pusă în viața zilnică a poporului și care aduce rod în întâlnirea credincioșilor cu ceilalți oameni. Creatorul lumii a sădit în inima oricărui om aspirația spre valori umane mari și universale, precum și spre originea și izvorul acestor valori, care este Cristos. În inima sa, creștinul păstrează bogăția de viață a Botezului, chiar dacă, uneori, poate să pară ca un tezaur neglijat sau uitat. Prin urmare, inima omului trebuie să constituie centrul și punctul de referință al oricărei acțiuni pastorale. § 2. Întâlnirea omului cu Dumnezeu este o aventură misterioasă, însă harul lui Dumnezeu precedă și însoțește întotdeauna dorul neliniștit din inima omului după o dreptate mai mare. Drumurile ce se deschid în fața lucrării de evanghelizare sunt multe. Uneori, ea trebuie să intuiască aspirația ce se ridică, poate încă secretă, din inima oricărui om; alteori, trebuie să-i însoțească pașii încă nesiguri; să vină în întâmpinarea cererilor sale, chiar confuze, fără a ascunde adevărul creștin; să înțeleagă avertismentul salutar prezent în criticile chiar disperate; în sfârșit, să refacă urmele poate șterse ale unui creștinism doar tradițional; să întărească hotărârile acelora care îl urmează pe Domnul cu sinceritatea inimii. § 3. Prin urmare, acțiunea pastorală modelează formele și structurile ecleziale, pentru ca, în Biserică, orice om să-l poată întâlni personal pe Cristos, să-l cunoască și să-l urmeze pe un drum spiritual simplu și accesibil tuturor. Activitatea pastorală, așadar, se profilează ca o grijă atentă față de formarea conștiințelor. § 4. Vestirea Evangheliei trebuie să aibă în vedere și o altă exigență: evanghelizarea săracilor (Lc 4,18). De fapt, încă de la început, evanghelizarea săracilor a constituit piatra de încercare a oricărui plan creștin. Deși reprezintă semnul tot mai dramatic al crizei prin care trece societatea umană, totuși săracii poartă în ei înșiși o cerere de viață care privește esențialul și ridică întrebarea despre adevăratele valori ale omului. Datorită implicării pe care o cere, chiar dacă uneori poate fi incomod, "a sta cu cei din urmă" din societate este o modalitate de a verifica autenticitatea operei de evanghelizare. 7. Locurile evanghelizării § 1. Adevărul Evangheliei cere să fie mărturisit în locurile în care oamenii trăiesc și mor, suferă și se bucură. Aceasta înseamnă că este nevoie să promovăm o atitudine plină de umanitate față de evenimentele nașterii și morții și să lucrăm pentru ca această atitudine să fie restabilită acolo unde lipsește sau este compromisă. Trebuie să înțelegem mai bine ce înseamnă a primi viața încă de la începutul ei și ce presupune a te îngriji de viață până în ultima ei clipă. Familia ascunde în ea comori de umanitate și de har ce așteaptă să fie recuperate, ca să apară clar rolul ei fundamental în ce privește creșterea persoanei și buna conviețuire socială. O grijă asemănătoare este cerută de educația copiilor și a tinerilor, pentru ca fiecare să-și poată maturiza, în deplină libertate și cu o conștiință responsabilă, propria vocație și activitate profesională, în care se exprimă și se consumă o mare parte din istoria persoanelor și a lumii. § 2. Acțiunea de evanghelizare trebuie să țină seama de faptul că adevărul Evangheliei nu poate fi mărturisit decât în contextul condițiilor în care oamenii își duc viața. Dacă ar fi să definim profilul actualei situații sociale și culturale, ne apare imediat imaginea "complexității". Într-adevăr, fenomenele ce caracterizează momentul actual nu sunt doar multiple și întrepătrunse, ci prezintă în ele însele bogății și riscuri. Această complexitate socială constituie o mare provocare pentru vestirea Evangheliei. Una dintre îndatoririle dintotdeauna ale lucrării de evanghelizare a fost să se înscrie în drumul comun al omenirii și să valorifice tot ce apare ca bun în lumina Evangheliei. Această misiune este cu atât mai urgentă astăzi, când asistăm la o transformare rapidă și profundă a valorilor omenirii. § 3. Făcând aceasta, avem speranța că vom putea reface ruptura apărută la mulți creștini de astăzi între "credința pe care o mărturisesc și viața de toate zilele" și care "trebuie socotită printre erorile cele mai grave ale vremurilor noastre" (GS 43). Este, totodată, modul în care putem da un răspuns la chemarea, astăzi vie în Biserică, de a lucra la o "nouă evanghelizare". 8. Obiectivele fundamentale § 1. Direcția pe care Biserica Catolică din Moldova vrea să o imprime propriului drum de evanghelizare poate fi sintetizată astfel: să formeze comunități ce trăiesc Evanghelia în simplitate și bucurie. § 2. Premisa și condiția fundamentală pentru îndeplinirea acestui obiectiv este formarea credincioșilor la o credință adultă. Această formare cere trecerea de la o credință trăită din obișnuință la o credință care să fie o alegere personală, luminată, convinsă, mărturisitoare. Această credință, celebrată și împărtășită în liturgie și în caritate, hrănește și întărește comunitatea ucenicilor Domnului pe care o zidește ca Biserică misionară și profetică. Creștinul adult, care aderă printr-o alegere personală și convinsă la misterul lui Cristos, trebuie să ofere și altora motivele pentru care crede și face parte din Biserică; de asemenea, trebuie să fie prezent cu un stil creștin în lumea culturii, în structurile publice, în realitățile sociale, în mediul politic. 9. Direcții de intervenție § 1. Opera de evanghelizare se desfășoară în cadrul inițiativelor și situațiilor vieții creștine. Perspectivele enunțate sunt propuse în formele pe care misiunea Bisericii o asumă, de fapt, în istorie. § 2. Biserica Romano-Catolică din Moldova trebuie să facă față unei duble îndatoriri. Pe de o parte, în pofida dispersării în multele inițiative și preocupări zilnice, trebuie să recupereze viziunea de ansamblu, viziune ce ajută la o mai bună înțelegere a direcției întreprinse. Pe de altă parte, trebuie să pătrundă în adâncul evenimentelor și problemelor, pentru ca evocarea idealului să nu ducă la o repetare ineficace. § 3. În special, construirea unor comunități creștine autentice, care în trăirea prezentului lasă să se întrevadă fidelitatea față de origini, cere ca modelul de Biserică ce le plăsmuiește imaginea să se regăsească în gesturile, instituțiile, persoanele care constituie comunitatea eclezială; să se exprime în atitudinile cerute de atenția față de experiența religioasă a omenirii; să inspire datoriile ce le revin din faptul de a fi martore ale speranței creștine în comunitatea umană. § 4. Intrând în adâncul problemelor, se întâlnesc diferite forme asumate de viața bisericească. Deoarece sunt produsul a diferiți factori, va fi necesar să se evalueze transparența lor evanghelică. Este momentul verificării, ce are ca punct de referință programele pastorale. Dar este și momentul reformulării intențiilor: sunt precizate direcțiile de mers; sunt introduse prioritățile de care trebuie ținut cont; sunt semnalate sectoarele care necesită o explorare mai bună. Din acest cadru de ansamblu sunt prezentate în continuare trăsăturile principale. III. PERSPECTIVE PASTORALE A. IDENTITATEA ȘI MISIUNEA BISERICII ROMANO-CATOLICE DIN MOLDOVA 10. Transmiterea credinței: evanghelizarea și catehizarea § 1. Credința se naște din ascultarea deschisă și sinceră a Cuvântului și exprimă răspunsul personal al omului la acest Cuvânt. Creștinul, obligându-se în mod liber să trăiască în conformitate cu Evanghelia lui Isus Cristos, se obligă și să o vestească. Cuvântul, întrucât dă naștere și presupune convertirea inimii, constituie nucleul și paradigma fundamentală a acțiunii pastorale. Diferitele situații și evenimente sunt înțelese în lumina adevărului, descoperit de ascultarea Cuvântului. Căutarea acelei dreptăți proclamate de Cuvântul lui Dumnezeu orientează existența zilnică și conviețuirea socială. § 2. Deoarece Sfânta Scriptură este locul unic și privilegiat al apropierii de Cuvânt, se cere ca ea să fie cunoscută și trăită. Totodată, se scoate în evidență importanța vestirii, în toate formele sale: kerigmatice, omiletice, catehetice, dar și în altele pe care le-a plăsmuit tradiția creștină și cărora trebuie să li se restituie o vitalitate reînnoită în cadrul coordonatelor culturale de astăzi. În plus, este păstrată o deschidere și față de acele forme care, în Duhul Sfânt, pot fi în mod creativ construite. 11. Liturgia § 1. În celebrarea liturgică, Biserica retrăiește lucrarea minunată a mântuirii, săvârșită de Tatăl prin Isus Cristos, în Duhul Sfânt. Euharistia redă în mister acest izvor din care Biserica se adapă în timpul pelerinajul ei. În Euharistie, creștinul descoperă fundamentul asemănării sale cu Isus Cristos și al vieții fraterne trăite în iubire. § 2. Grija față de această valoare sacramentală a vieții creștine se exprimă nu numai în celebrarea demnă a Euharistiei și a celorlalte sacramente, ci, mai ales, în înțelegerea lor exactă, care merge de la celebrarea ritului la unirea vitală cu Isus Cristos, în sensul aderării la viața lui, ca principiu real și normă ideală a existenței creștine. De asemenea, ea se exprimă în valorificare timpului celebrării și a limbajului său, în propunerea rugăciunii creștine și în aprecierea corectă a religiozității populare. În special, Biserica noastră este solicitată să-i formeze în mod constant pe membrii ei, pentru ca fiecare membru și fiecare comunitate să poată înțelege momentul celebrării în toată bogăția sa simbolică. § 3. Schimbarea contextului cultural în care trăim determină Biserica noastră locală să acorde o mai mare atenție inițierii creștine. Este vorba despre drumul care îi ajută pe credincioși să devină creștini prin diferite etape și momente (catehetice, liturgice și experiențiale) și care trebuie aplicat în funcție de situațiile specifice ale creștinilor. 12. Misiunea Ad gentes - la popoare și colaborarea între Biserici Biserica Catolică din Moldova trăiește împreună cu Biserica Universală coresponsabilitatea evanghelizării popoarelor. Această participare se actualizează în colaborarea cu Bisericile răspândite în lume, mai ales cu acelea care se află în arii geografice unde nu s-a ajuns încă la o operă de evanghelizare adecvată, și în grija de a face să crească sensibilitatea misionară ad gentes în fiecare comunitate creștină. 13. Ecumenism și dialog interreligios Grija față de Evanghelie îndeamnă Biserica Catolică din Moldova să împărtășească propria slujire a Domnului și a fraților cu acele Biserici și comunități creștine cu care are în comun pe unicul Domn, aceeași Evanghelie, același Botez. De aceea, este conștientă de chemarea de a se deschide, în speranță, drumului ecumenic, consolidând și promovând momente de autentică fraternitate cu celelalte Biserici și comunități creștine. Biserica Catolică din Moldova reînnoiește memoria legăturii spirituale profunde a creștinilor cu "neamul lui Abraham" (NA 4). Autoconștiința creștină și însuși drumul ecumenic presupun rădăcina ebraică (cf. Rom 11,16-18). Biserica, de fapt, în virtutea originilor sale, are un raport intrinsec, permanent și special cu poporul ebraic. De aceea, trebuie promovate cunoașterea tradiției sale și relațiile de prietenie și colaborare frățească cu comunitățile evreiești prezente pe teritoriul Diecezei. Creșterea fenomenului migrației a intensificat recent contactul cu persoane ce provin din alte tradiții religioase. Comunitatea creștină simte exigența de a înțelege în profunzime ce anume comportă responsabilitatea pentru vestirea Evangheliei în acest context în schimbare. O întărește, în acest angajament al său, convingerea ce izvorăște din credință și care o invită să accepte ca un reflex al "Adevărului ce luminează pe toți oamenii" (NA 2) tot binele semănat în inima oricărei persoane și în diferitele tradiții religioase. B. FORME DE TRĂIRE A VIEȚII DE CREDINȚĂ ÎN BISERICA ROMANO-CATOLICĂ DIN MOLDOVA 14. Slujitorii hirotoniți § 1. Slujirea Episcopului face prezentă și realizează legătura comuniunii ecleziale. În jurul slujirii sale, crește și se organizează participarea credincioșilor la viața Bisericii. Fiecare botezat acționează în Biserică în comuniune cu toți ceilalți, iar comunitatea creștină, în ansamblul ei, se consolidează prin aportul responsabil al fiecărui membru al ei. § 2. În virtutea ordinului sacru, preoții și diaconii sunt colaboratorii preeminenți și necesari ai slujirii Episcopului. Cu privire la preot, sunt precizate diferitele configurări instituționale și trăirea sa spirituală și sunt arătate modalitățile de exercitare a slujirii sale. O atenție specifică este rezervată formării preotului, atât în timpul exercitării slujirii, cât și în timpul pregătirii în Seminarul diecezan. 15. Persoanele consacrate Mărturia dată de vocațiile ce au o consacrare specială constituie o actualizare exemplară a radicalismului evanghelic, un dar pe care Biserica noastră îl recunoaște și îl primește cu bucurie și cu recunoștință de la Duhul Sfânt. 16. Credincioșii laici În cadrul acestui orizont, figura credinciosului laic exprimă aspirația spre sfințenie în situațiile obișnuite ale vieții. Aprecierea varietății darurilor și a vocațiilor, responsabilitatea specifică a laicului cât privește misiunea Bisericii în lume, crearea condițiilor oportune pentru formarea conștiinței creștine, prezența grupurilor ecleziale constituie tot atâția poli de referință pentru a-i înțelege mai bine profilul. 17. Căsătoria și familia Familia este subiectul viu, cu o misiune specifică în Biserică. Atenția de care are nevoie familia în timpul constituirii sale și valorificarea responsabilităților tipic familiale reprezintă axul unei pastorații a familiei în măsură să prezinte vocația familiei creștine ca formă a existenței creștine. 18. Structurile ecleziale diecezane § 1. Din Euharistie, punct culminant al inițierii creștine, se naște comunitatea ca manifestare vizibilă a comuniunii ce își are originea în Sfânta Treime, iar forma, în viața conformă cu Isus Cristos. Pornind de la acest principiu fundamental, comunitatea eclezială se dezvoltă în forme diferite. Multiplele chipuri sub care se prezintă comunitățile creștine sunt, fiecare în felul ei și cu caracteristicile proprii, o actualizare a misterului mântuirii într-un loc și într-un context uman determinat. § 2. În lumina acestei bogății multiforme trebuie înțeleasă comuniunea și coresponsabilitatea tuturor credincioșilor în ce privește viața Bisericii. O asemenea perspectivă, alături de cea misionară, reprezintă notele caracteristice ale vieții parohiei, ca loc fundamental și obișnuit, chiar dacă nu unic, al activității pastorale. Tot în această perspectivă, de participare și coresponsabilitate în conducerea Diecezei, sunt considerate organismele și structurile diecezane. C. SECTOARE ALE ACTIVITĂȚII PASTORALE ÎN BISERICA ROMANO-CATOLICĂ DIN MOLDOVA 19. Pastorația copiilor și a tinerilor § 1. Comunitatea creștină acordă o atenție deosebită unor momente din viața fiecărei persoane și unor circumstanțe și situații ale existenței umane, ce necesită o grijă pastorală specifică. În acest mod, ea trăiește misterele fundamentale ce o deosebesc și exprimă imaginea unei Biserici ce se lasă mereu plăsmuită de fidelitatea față de Domnul ei. § 2. Capacitatea de a veni în întâmpinarea copiilor și a tinerilor și de a promova întâlnirea personală a fiecăruia dintre ei cu Evanghelia este foarte importantă pentru o comunitate creștină. Biserica Catolică din Moldova dorește să-și asume această misiune educativă, precum și modalitățile prin care ea poate fi actualizată concret, în continuitate cu propria tradiție. 20. Pastorația unor categorii speciale de credincioși § 1. Schimbarea condițiilor demografice și sociale, cu o mai largă prezență a persoanelor în vârstă în comunitățile noastre, cere Bisericii Catolice din Moldova să reia și să-și reînnoiască grija față de acești frați mai în vârstă, susținându-i în situația lor și favorizând recunoașterea "carismei longevității". § 2. Grija față de omul ce suferă cere atât implicarea fiecărei comunități parohiale în favoarea celor bolnavi, cât și exigența ca întreaga comunitate diecezană să confirme și să reînnoiască structuri pastorale specifice ale prezenței creștinilor în domeniul sănătății. § 3. Militarii, deținuții și persoanele toxicodependente sunt categorii speciale de credincioși, care cer din partea Bisericii locale să activeze structuri și mijloace pastorale specifice. 21. Pastorația migranților Fenomenul migrației, care privește și regiunea noastră, cere o grijă deosebită din partea Bisericii locale, pentru ca, printr-o pastorație adecvată a celor plecați, să știe să răspundă la provocările ce derivă din acest nou fenomen. 22. Instruirea și educația catolică în școală Relevanța educativă a instituției școlare interpelează Biserica și cere o misiune de slujire și de mărturie a Bisericii în cadrul școlii. În ce privește această preocupare educativă, sunt subliniate ambianțele instituționale relevante și perspectivele fundamentale. 23. Biserica și mass-media Instrumentele de comunicare socială nu pot rămâne străine misiunii de evanghelizare a Bisericii. Biserica Catolică din Moldova se întreabă despre propriile capacități de a sta în câmpul comunicării sociale și despre provocările salutare pe care această lume le adresează formelor concrete ale slujirii sale. 24. Slujirea carității și bunurile economice § 1. Disponibilitatea de a se pune în slujba fraților este semnul distinctiv al comunității creștine. În această lumină, primește forță și autenticitate grija creștină față de om. "A deveni aproapele cuiva" se exprimă în gestul primirii cordiale și efective a oricărei persoane în situațiile concrete ale existenței sale. Slujirea carității pornește de la adevărul Evangheliei și, prin mărturia vieții, devine o confirmare a mesajului evanghelic în ochii decepționați ai multora. § 2. De aceea, urgența carității trimite, în același timp, la condițiile și roadele vieții creștine. Slujirea caritativă a aproapelui se poate face în multe moduri. Comuniunea frățească și deschiderea solidară față de cel sărac sunt răspunsul la iubirea lui Dumnezeu care ne-a dat totul în Fiul său, și sunt ele însele realități evanghelizatoare. În această lumină, trebuie văzută și gestionarea bunurilor economice și culturale, care se află în slujba vieții și a misiunii întregii comunități. IV. PE URMELE DOMNULUI 25. Biserica apostolilor § 1. În drumul său către împărăția veșnică, Biserica trăiește din promisiunea lui Dumnezeu în Isus Cristos, pecetluită de darul Duhului Sfânt. De-a lungul istoriei, Duhul nu încetează să-i sugereze Bisericii ceea ce este conform voinței Domnului. § 2. Cu această speranță, Sinodul indică alegerile și perspectivele care astăzi apar mai relevante și mai semnificative. Convinsă de distanța care încă poate să mai existe între dorințele exprimate și obiectivele preconizate în timpul adunărilor sinodale, Biserica Catolică din Moldova recunoaște că normele sinodale de față au poate nevoie de ulterioare precizări și îmbunătățiri. Totuși, ea știe că aceste precizări nu pot fi trecute cu vederea, ci trebuie să fie primite cu o disponibilitate sinceră și cordială, pentru ca obiectivul fidelității ei față de Domnul și Evanghelia sa să se poată realiza mai bine în istorie. Prin urmare, propune cu autoritate fiecărei comunități și tuturor credincioșilor conținuturile exprimate aici. Lor le revine misiunea de a le aplica cu fidelitate și creativitate în propria existență cotidiană, pentru ca cuvântul Evangheliei să ajungă la inima fiecărui om ca un Cuvânt al vieții, al mântuirii și al libertății. § 3. Biserica Catolică din Moldova își continuă astfel propriul drum, ascultând de Domnul ei, care îi cere să "înainteze cu curaj în larg". În acest drum, ea este întărită de exemplul comunității apostolice, care, primind cu o inimă rugătoare darul Duhului Sfânt, dobândește puterea de a celebra memoria Domnului ei, de a trăi unitatea în caritate, valorificând pluralitatea carismelor, de a-l mărturisi pe Cristos cel înviat până la marginile lumii. Este susținută de comuniunea frățească cu toate Bisericile, mai întâi de toate cu Biserica Romei, în fruntea căreia se află Suveranul Pontif, garant al adevărului și al unității. Îi dă încredere sfânta Fecioară Maria, model preaînalt de credință, care, "în iubirea ei maternă, are grijă de frații Fiului său, care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor fi duși în patria fericită" (LG 62).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |