|
Capitolul XV SLUJIREA CARITĂȚII I. BISERICA ȘI CARITATEA 395. Caritatea și evanghelizarea § 1. Biserica, fiind conștientă că unul dintre darurile sublime cu care a înzestrat-o Dumnezeu este caritatea, vestește Evanghelia nu doar prin cuvântul predicii, ci și prin comuniunea fraternă și prin faptele bune ale tuturor membrilor săi: privind la faptele bune ale ucenicilor, toți oamenii vor avea motiv să-l preamărească pe Tatăl (cf Mt 5,16). § 2. Cu adevărat bune sunt doar operele carității, deoarece "toată Legea se cuprinde într-o singură poruncă: să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Gal 5, 14). În acest sens, caritatea trebuie să fie considerată nu doar ca una dintre numeroasele virtuți ale creștinului, ci drept cea mai mare (cf. 1Cor 13, 13). Prin intermediul operelor de caritate, ucenicul, pe de o parte, imită cu fidelitate viața Învățătorului care a spus: "Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu" (In 13, 15), și, pe de altă parte, participă în mod mai autentic la misiunea Bisericii de vestire a Evangheliei lui Isus: "Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți ucenicii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13, 35). § 3. Pe baza legăturii strânse care există între caritate și mărturisirea credinței, practicarea carității în toate expresiile sale înseamnă "veste bună", loc și instrument de evanghelizare. Prin urmare, fiecare comunitate creștină trebuie: a) să pună un accent deosebit pe promovarea carității și pe raporturile fraterne dintre membrii săi, conștientă fiind că misiunea sa evanghelizatoare se înfăptuiește, mai înainte de toate, prin comuniunea ucenicilor; b) să încurajeze anumite forme de slujire, solidaritate și comuniune cu cei mai slabi, trăite atât în interiorul, cât și în afara ei, ca pe niște instrumente privilegiate pentru o autentică evanghelizare; c) să susțină și să valorifice potențialul tuturor acelor persoane care sunt implicate în slujirea de caritate, începând cu diaconii; d) să continue celebrarea Euharistiei și în afara Liturghiei, prin opere de caritate, în așa fel încât să mărturisească în fapte misterul de iubire la care participă în credință. 396. Caritatea și comuniunea fraternă § 1. Caritatea, expresie promptă și clară a iubirii active și a comuniunii fraterne (koinonia) a fiecărui credincios cu toți aceia care profesează credința în unica Evanghelie a lui Isus, este amintită în Faptele Apostolilor printre notele care definesc comunitatea din Ierusalim: "Ei erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune" (Fap 2, 42). Koinonia se manifestă mai concret în comuniunea bunurilor materiale: "Toți cei care credeau erau împreună și aveau totul în comun: își vindeau proprietățile și bunurile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare" (Fap 2,44-45); și totuși, ea nu este constituită doar din împărțirea bunurilor materiale, ci se exprimă și prin intermediul comuniunii bunurilor spirituale, într-o mărturisire reciprocă a credinței. În același timp, trebuie să se facă distincție între comuniunea fraternă și expresia sa concretă prin intermediul împărțirii bunurilor materiale: o asemenea împărțire nu este necesară koinoniei, chiar dacă aceasta cere manifestarea ei în viața eclezială în forme adaptate timpurilor și locurilor. Important pentru creștini este să practice comuniunea fraternă: "Să nu datorați nimic nimănui, decât să vă iubiți unii pe alții" (Rom 13, 8). § 2. Recunoașterea unei asemenea "datorii" în întâlnirea cu aceia care sunt frați de credință să fie cultivată în fiecare ucenic al Domnului. § 3. Toate comunitățile creștine să fie foarte atente la datoria de a promova caritatea fraternă între proprii membri, căutând expresiile care se adaptează mai mult la condițiile în care credincioșii trăiesc. Mai ales, parohiile să favorizeze formele de asociere fraternă și momentele de viață comună, oferind locuri și ocazii adecvate, ca, de exemplu, acelea care urmează celebrărilor liturgice. 397. Caritatea și comuniunea eclezială § 1. Comuniunea fraternă, expresie prioritară și esențială a unei carități care evanghelizează, dincolo de raporturile individuale dintre creștini, privește și relația dintre diferitele structuri ecleziale. În acest sens, pastorația structurilor ecleziale, pe lângă faptul de a fi o calitate organizatorică, este o manifestare privilegiată și o cerință obligatorie a carității. § 2. În special, în scopul realizării unei pastorații mai autentice a structurilor ecleziale: a) să se cultive conștiința apartenenței la unica Biserică, mai ales în cazul asociațiilor, grupurilor și mișcărilor ecleziale; b) asociațiile, grupurile, mișcările și serviciile de asistență socială să participe la pastorația obișnuită a parohiilor și decanatelor, iar acestea, la rândul lor, să favorizeze în toate modurile o deplină integrare a multiplelor realități în aceeași pastorație; c) asociațiile, grupurile și mișcările să-și cunoască reciproc obiectivele, respectând diversitățile, ducând fiecăruia bogăția propriei carisme, animați de caritate fraternă și de deschidere pentru colaborare; d) păstorii să fie martorii unității și promotorii gesturilor de fraternitate cu toți. În acest scop, să valorifice toate structurile pastorale, mai ales consiliile pastorale și Caritas-urile; e) parohiile, decanatele și celelalte structuri ecleziale să intensifice schimburile și raporturile interpersonale, utilizând mijloacele de informare parohiale și decanale, precum și contribuția consiliilor pastorale. În spiritul solidarității fraterne dintre parohii, cele care dispun de bunuri materiale din abundență să ofere cu generozitate și din proprie inițiativă ajutoare adecvate parohiilor care nu dispun de mijloace proprii de subzistență. 398. Caritatea și săracii § 1. Printre numeroasele forme ale carității, de o importanță deosebită apare grija față de cel sărac, adică față de acela care se află în stare de nevoie, în lipsa bunurilor, atât materiale, cât și spirituale, și care, din cauza acestor condiții este într-o oarecare măsură afectat în demnitatea sa. § 2. Conform învățăturii lui Isus, mai ales în parabola bunului samaritean (cf Lc 10, 29-37), starea de nevoie face ca săracul - făcând abstracție de orice considerare referitoare la cultură și la religie - să fie aproape de fiecare dintre noi, iar fiecare dintre noi să fie aproape de cel sărac, transformându-l pe acesta în Cristos însuși. § 3. Caritatea față de cel sărac trebuie să-l ducă pe creștin la săvârșirea unor fapte în folosul celui sărac (cf Iac 2,14-18). Este evident că aceasta înseamnă ajutor material: procurarea hranei, îmbrăcămintei, locuinței, locului de muncă și așa mai departe. Dar caritatea față de sărac nu poate să constea doar dintr-un astfel de ajutor material. Se cere, înainte de orice, și ajutor spiritual, alinare în durere, prezență în singurătate, sfat la îndoială. § 4. Dincolo de ajutorul material sau spiritual, și, mai mult decât acestea, iubirea pentru cel sărac constă în a-l accepta ca pe o persoană, integrându-l într-o comuniune de viață și de afecțiune. Caritatea cere mai multă implicare decât binefacerea ocazională; prima implică și creează o legătură, cea de-a doua se mulțumește doar cu un gest". § 5. În promovarea către toți membrii săi a diferitelor fapte de milostenie, comunitatea creștină trebuie ca, înainte de toate, să pună în centru persoana umană în demnitatea sa de fiu al lui Dumnezeu. § 6. Caritatea față de săraci este o activitate individuală a credincioșilor, dar, în același timp, și o funcție a comunității. O asemenea funcție, atestată amplu de tradiția creștină a tuturor timpurilor, își află începuturile și temelia în practica de odinioară a comunităților apostolice. Slujirea Bisericii în favoarea săracilor, dovedită de către Noul Testament, este în mod constant înfăptuită în decursul istoriei Bisericii și rămâne și astăzi o slujire fundamentală a comunității creștine. § 7. Slujirea în favoarea săracilor ridică, în epoca noastră, probleme complexe, legate de raporturile modificate dintre Biserică și comunitatea civilă. În vreme ce, în trecutul, mai mult sau mai puțin recent, Biserica înfăptuia opere de binefacere, suplinind uneori societatea civilă, acum, societatea civilă, în conformitate cu misiunea sa proprie, intervine ori de câte ori este cazul. Este momentul să se afirme că și în cazul unei situații de intervenție reușită din partea societății civile, Biserica își păstrează dreptul - îndatorire de a îndeplini activități caritative proprii. Este vorba de a stabili raporturi de colaborare între inițiativele civile și cele ecleziastice și de a avea grijă ca o asemenea colaborare să nu favorizeze o crescândă lipsă de responsabilitate a instituțiilor civile în fața celor care trăiesc în condiții de sărăcie și lipsuri. 399. Educația pentru caritate § 1. Pentru ca o comunitate creștină să trăiască în mod eficient caritatea, fie ca o comuniune fraternă, fie ca ajutor pentru cel sărac, și prin ea să evanghelizeze, este necesară o formare eficientă. Așadar, în fiecare creștin trebuie să fie cultivată conștiința implicării fundamentale la edificarea unei comunități de iubire fraternă și de traducere în fapte a iubirii preferențiale pentru cei săraci. § 2. În cadrul formării obișnuite, vor trebui să fie promovate cateheze permanente de educare pentru caritate, care ilustrează bogăția carității evanghelice și valorifică experiența diaconiei, indicându-se forme concrete. § 3. Pastorația vocațiilor să prevadă în mod explicit hotărârea ca toți cei ce se dedică vieții consacrate să-și ofere propria viață slujirii celor săraci. § 3. Într-o asemenea operă de formare, comunitățile creștine vor urmări, mai ales, precizările pastorale și planul pastoral al Episcopului pe tema carității. II. PRACTICA PASTORALĂ A CARITĂȚII 400. Caritatea în comunitatea parohială § 1. Grija Bisericii față de omul aflat în nevoie trebuie să fie manifestată, înainte de toate, la nivel de parohie, ca formă de comunitate creștină mai ușor accesibilă fiecărei persoane. Parohia oferă, prin natura sa, oportunități specifice de cunoaștere a situațiilor indivizilor aflați în nevoie, de stabilire a unor raporturi personale cu aceștia, de integrare a persoanei defavorizate - bolnav, în vârstă, minor cu probleme de adaptare și așa mai departe - în cadrul contextului social în care aceasta trăiește. § 2. Prin urmare, fiecare parohie trebuie să aibă mijloacele necesare de a identifica situațiile de nevoie existente pe teritoriul propriu, în scopul punerii în practică de inițiative continue, și nu doar ocazionale, în sprijinul celor săraci. În ajutorarea săracilor, parohia să nu se limiteze doar la a-i susține în necesitățile lor, ci să le dea dovadă în toate modurile de o acceptare fraternă și să-i ajute să fie conștienți de demnitatea lor. Participarea la dificultățile și așteptările celui care e sărac, bolnav sau a celui aflat în oricare altă nevoie să devină pentru toți o școală la care se învață permanent caritatea evanghelică § 3. Un instrument prețios pentru grija față de cel sărac este centrul de ascultare. În cadrul acestuia, comunitatea creștină, prin intermediul operei câtorva credincioși, face în fiecare zi vizibilă atenția și solicitudinea pentru cei săraci. Fiecare parohie, iar în cazul când aceasta nu este posibil, fiecare decanat, să aibă propriul său centru de ascultare pentru a primi și a asculta persoanele aflate în dificultate și pentru a le orienta către structurile ecleziale sau civile competente. § 4. Fiecare parohie să acționeze în colaborare cu celelalte parohii, prin intermediul coordonării ecleziale venite de la forul eclezial superior, pentru a reuși să țină legătura cu instituțiile civile și, în general, cu toate inițiativele prezente în sectorul asistenței sociale din teritoriu. § 5. Membrii comunității parohiale au datoria să se îngrijească de propriii săraci și nevoiași, străduindu-se să găsească resurse locale pentru a veni în ajutorul celor neajutorați; în îndeplinirea acestei îndatoriri, Biserica nu trebuie să lase nicidecum impresia unei instituții de distribuire a bunurilor materiale. 401. Caritatea în familie § 1. Pentru edificarea unei comunități ecleziale unite în caritate și în adevărul lui Cristos, este fundamentală mărturia și misiunea familiei creștine. Familiei creștine, întemeiată pe sacramentul Căsătoriei, îi este într-adevăr încredințată misiunea de a păzi, revela și transmite iubirea care să reflecte participarea vie și adevărată a iubirii lui Dumnezeu pentru umanitate și a iubirii lui Cristos Domnul pentru Mireasa sa, Biserica. De aceea, prin familie se întrupează și se manifestă legătura strânsă care există între caritate și vestirea Evangheliei; ea este instrument și loc de evanghelizare prin caritate și este chemată să fie promotoare a carității în cadrul și în jurul ei. § 2. Fiecare familie creștină trăiește responsabilitatea sa în ceea ce privește slujirea carității: a) în cadrul spațiului domestic, cultivând raporturi de comuniune autentică între toți, de acceptare și recunoaștere a fiecăruia, de reînnoită socializare cu oricare și manifestând o atenție specială față de membrii săi mai slabi; b) în raporturile mai ample interfamiliale, sociale și ecleziale, prin intermediul unui stil de solidaritate, de deschidere și de acceptare, care exprimă plenitudinea sacramentului Căsătoriei. Expresii particulare ale acesteia pot fi, de exemplu, apărarea vieții, apropierea discretă și concretă de familiile aflate în dificultate, disponibilitatea către adopție. § 3. La rândul ei, comunitatea creștină: a) să favorizeze în cateheza tinerilor, a logodnicilor și în grupurile familiale cunoașterea unor experiențe vii de autentică diaconie trăită de unele familii; b) să se îngrijească cu deosebită atenție de formarea familiilor creștine, în așa fel încât în fiecare dintre ele părinții să fie pentru copiii lor primii învățători ai Evangheliei carității; c) să fie mereu atentă să promoveze în familiile creștine comportamente de acceptare și deschidere față de cel care se află în nevoie. 402. Caritatea în viața persoanelor consacrate § 1. Prezența și acțiunea apostolică a atâtor persoane consacrate ce activează în Biserica noastră este o mare bogăție care este în mod mai eficient recunoscută, valorificată și propusă ca vocație în scopul facilitării unei mărturii eficace a carității în opera de evanghelizare. § 2. Continuând opera deja întreprinsă, institutele de viață consacrată, fidele propriei carisme originare, să fie deschise cu curaj profetic spre noi urgențe, adaptând - unde este necesar - propriile structuri și metode pentru a face față nevoilor actuale ale fraților. § 4. Pentru organizarea activităților caritative, este necesară o colaborare între institute pentru: a) evitarea suprapunerilor de acțiuni pe același teritoriu; b) a fi dirijate, la nivel intercongregațional, acțiuni promovate cândva de institute care acum nu mai pot să le gestioneze; c) a favoriza un raport de coresponsabilitate între institute, decanate și parohii, pentru a duce înainte inițiativele și operele de caritate solicitate și promovate de către Dieceză. 403. Voluntariatul § 1. Experiențele tot mai răspândite ale voluntariatului sunt un semn de constantă vitalitate a carității evanghelice, din care se naște și este alimentată o puternică mărturie a slujirii Bisericii noastre în vederea combaterii diferitelor forme de sărăcie. § 2. Apreciind chiar și valoarea celei mai mici experiențe de voluntariat, comunitatea creștină să promoveze forme continue și angajante de voluntariat, cum sunt: anul de voluntariat social pentru tineret, perioadele de voluntariat internațional, adeziunea, cu obligații precise și constante, pentru inițiative cu caracter socio-caritativ. § 3. Seminariștii să fie ajutați să exerseze voluntariatul în practicarea carității. § 3. Părtași la iubirea lui Dumnezeu și conștienți de semnificația timpului trăit în mod gratuit, voluntarii: a) să-i aducă speranță celui disperat, deprimat și descurajat; b) să pună în valoare demnitatea persoanei și să o apere acolo unde este călcată în picioare; c) să descopere, călăuziți de realismul carității, nevoile oamenilor; d) să trăiască opțiunea preferențială pentru săraci; e) să fie gata de a interveni acolo unde instituțiile, fie publice, fie particulare, întârzie în rezolvarea problemelor celui aflat în nevoie; f) să conjuge generozitatea și implicarea cu profesionalismul și competența; g) să știe să se raporteze la instituțiile sociale și să colaboreze cu ele în corectitudine și armonie pentru binele persoanei. III. CARITATE ȘI ANGAJARE POLITICĂ 404. Caritate și politică § 1. Realismul tenace, cu care caritatea urmărește binele fiecărui om, o antrenează și în câmpul social și politic. Cu precădere astăzi, în societatea noastră complexă, caritatea, care se vrea a fi adevărată, trebuie să combine implicarea personală, directă și imediată cu o intervenție mai vastă și articulată în chiar structurile vieții asociate. O astfel de intervenție trebuie să se vădească prin implicarea și responsabilitatea, mai ales, a laicilor. § 2. Este necesar, înainte de toate, să se realizeze forme de animare socială. Ele tind să inducă o sensibilitate umană în întreaga societate, în articulațiile și structurile sale, să solicite și să susțină o grijă mai autentică și cordială față de diferitele nevoi ale oamenilor, să identifice, să planifice și să propună activități culturale, inițiative de asistență și programe economice care să favorizeze acceptarea, integrarea socială și creșterea liberă a tuturor membrilor societății. § 3. Împreună cu animarea socială, și oarecum susținută de aceasta, trebuie ca forța carității să poată experimenta, și la nivel politic mai ales, - convingerea că bunul mers al vieții sociale depinde mult de vivacitatea, eficiența și corectitudinea sistemului politic. Prin urmare, este indispensabil ca toți creștinii, cu propunerile și inițiativele lor și cu alegerea responsabilă a reprezentanților legitimi în diferitele instituții democratice, să se străduiască pentru ca în viața socială să poată fi înscrise valorile împărăției lui Dumnezeu. § 4. În fiecare comunitate creștină, mai ales prin intermediul predicii și catehezei, în credință față de ceea ce propune doctrina socială a Bisericii, să se formeze credincioși care să trăiască relația strânsă ce există între caritate și implicare politică: politica este, într-adevăr, "o modalitate exigentă - dar nu singura - de a trăi implicarea creștină în slujba celorlalți". § 5. Caracteristica acțiunii politice este grija pentru binele comun, adică pentru ansamblul acelor condiții ale vieții sociale, prin care indivizii, familia și asociațiile pot obține mai repede și în mai mare măsură propria perfecțiune. Determinarea continuă a acestor condiții în schimbarea evenimentelor sociale pretinde a fi în mod necesar însoțită și susținută de cunoașterea concretă a nevoilor care apar treptat: existența și vecinătatea persoanelor mai slabe din punct de vedere social nu pot decât să alimenteze capacitatea de discernământ politic și alegerile practice consecvente. § 6. În logica abia amintită, implicarea caritativă creștină, în special cea a voluntariatului social, departe de a fi alternativă celei socio-politice, este și trebuie să devină tot mai mult ocazie privilegiată pentru formarea creștinilor care să activeze în acest domeniu. IV. INSTITUȚII DE CARITATE 405. Asociații și fundații § 1. Exercițiul carității din partea comunității creștine, care se manifestă și prin inițiativele caracteristice solidarității sociale, se exprimă și prin alte forme organizate, diferite sub aspect juridic, cum sunt asociațiile, fundațiile etc. § 2. Asemenea instituții, în virtutea scopului și exigențelor proprii fiecăreia dintre ele, să întrețină raporturi de interacțiune și colaborare cu instituțiile publice și cu alte realități civile, manifestând grijă constantă față de ceea ce cere binele comun. 406. Caritas-ul diecezan de Iași § 1. Caritas-ul diecezan este structura pastorală instituită de către Episcop în scopul promovării mărturiei carității comunității ecleziale diecezane și a comunităților mai mici, mai ales parohiale, în concordanță cu timpurile și necesitățile, în vederea dezvoltării integrale a omului, a dreptății sociale și păcii, cu o deosebită grijă față de cei din urmă și cu o preponderentă funcție pedagogică. Acesta este instrumentul oficial al Diecezei pentru promovarea și coordonarea inițiativelor de caritate și asistență, în cadrul altor competențe specific diecezane. § 2. Datoriile principale ale Caritas-ului diecezan sunt: a) să întrețină în comunitatea diecezană sensul carității și angajării și să le traducă în intervenții concrete; b) să se implice în a face în așa fel încât iubirea preferențială pentru cei săraci, cerință intrinsecă a Evangheliei, să fie un criteriu de discernământ pastoral pentru întreaga pastorație diecezană; c) să promoveze, să susțină și să armonizeze Caritas-urile parohiale și decanale, asigurându-le îndrumare pastorală, conform precizărilor Episcopului; d) să se îngrijească de coordonarea inițiativelor de caritate și asistență, lucrând în colaborare cu celelalte birouri de pastorație diecezană; e) să întrețină raporturi cu instituțiile civile din domeniul activității socio-asistențiale; f) să fixeze, să organizeze și să coordoneze intervențiile în diferitele situații de urgență; g) să promoveze studii și cercetări asupra necesităților și resurselor și să faciliteze formarea lucrătorilor pastorali ai carității; h) să promoveze și să susțină voluntariatul, mai ales dacă este de inițiativă creștină; i) să fie sensibil față de problemele legate de dezvoltarea țărilor de misiuni, promovând opere caritabile în favoarea lor; j) să gestioneze cu transparența necesară fondurile adunate și cheltuite, indicând sumele și destinația lor. § 3. În scopul promovării cunoașterii nevoilor și problematicii existente pe teritoriul Diecezei, Caritas-ul să se îngrijească a avea un observator permanent; acesta va evidenția în mod regulat, competent și sistematic tipurile de necesități și, totodată, resursele publice și private disponibile pentru a răspunde acestora; 407. Caritas-ul zonal § 1. În fiecare regiune sau decanat trebuie să fie constituit Caritas-ul zonal, care va activa în strânsă legătură cu Centrul Diecezan Caritas, cu decanul locului și cu Consiliul pastoral al decanatelor. § 2. Principalele sale misiuni sunt: a) să promoveze apariția Caritas-urilor parohiale sau a altor asociații de caritate existente pe teritoriul Diecezei și să se îngrijească de coordonarea lor; b) să favorizeze întâlnirea lor cu diferitele structuri care activează în decanat în sectorul asistenței, în armonie cu programele Caritas-ului diecezan; c) să se îngrijească de formarea lucrătorilor pastorali din sfera carității; d) să coordoneze intervențiile în cazuri de calamitate; § 2. Caritas-urile zonale sunt coordonate de responsabili zonali Caritas. 408. Caritas-ul parohial § 1. În fiecare parohie se recomandă ca parohul să instituie Caritas-ul parohial. Acesta va activa în strânsă legătură cu Consiliul pastoral parohial, cu Caritas-ul zonal și în armonie, în ce privește orientarea, cu Caritas-ul diecezan. § 2. Misiunile sale principale sunt: a) să sensibilizeze întreaga comunitate pentru punerea în practică a carității; b) să identifice căile formative privind caritatea, în sintonie cu proiectul educativ de ansamblu al parohiei și în colaborare cu comisia catehetică și liturgică; c) să coordoneze diversele inițiative caritative ale parohiei; dar fără a se identifica cu ele.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |