|
Capitolul XI PASTORAȚIA UNOR CATEGORII SPECIALE DE CREDINCIOȘI 334. Comunitatea creștină și categoriile speciale de credincioși § 1. Creștinul își merită atributul de autentic în măsura în care se întâlnește în mod personal cu Cristos prezent în frații săi și vine în ajutorul celor care, într-o formă sau alta, suferă, duc lipsă sau sunt neputincioși: "Adevăr vă spun: tot ce i-ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). § 2. Dieceza de Iași, atentă la cuvântul lui Cristos, trebuie să acorde o atenție deosebită persoanelor în vârstă, bolnavilor, militarilor, deținuților și persoanelor afectate de flagelul dependenței, convinsă că, slujindu-i pe "cei mici", îl slujește pe însuși Cristos. A. PASTORAȚIA PERSOANELOR ÎN VÂRSTĂ 335. Comunitatea creștină, familia și persoanele în vârstă § 1. Fiecare comunitate creștină, începând cu cea parohială, trebuie să considere pastorația persoanelor în vârstă ca parte integrantă a activității sale. Este o responsabilitate care îi privește pe toți: preoți, diaconi, persoane consacrate și laici, după carisma și posibilitățile fiecăruia. O atenție aparte este acordată persoanelor în vârstă care au o nevoie mai mare de afecțiune și de îngrijire, care nu sunt autosuficiente sau sunt în stare de obiectivă slăbiciune sau de izolare. § 2. În comunitatea creștină, vârstnicii înșiși trebuie să se simtă implicați în această activitate pastorală: ei nu sunt doar scopul grijii arătate de Biserică, ci sunt și membri activi și responsabili ai unui astfel de tratament, față de ceilalți de vârsta lor, alături de care ei împărtășesc experiența, limitele și energiile. § 3. Prezența vârstnicilor în familie trebuie considerată nu doar ca o ocazie de a avea un ajutor din partea acestora, și nici ca o povară. Ea oferă o contribuție prețioasă, atât umană, cât și spirituală și ca ocazie de maturizare a unei solidarități efective între generații. Familiile să se implice să-i ofere celui în vârstă posibilitatea să rămână în casa sa, în ambientul său, recurgându-se doar în cazurile de imposibilitate efectivă la serviciile de asistență specializată; chiar și în aceste împrejurări, să le asigure afecțiune și atenție, fiindu-le aproape. Familiile să fie susținute cum se cuvine de societate și de comunitatea credincioșilor, asigurându-li-se chiar ajutor, asistență și posibilitatea unei perioade juste de odihnă. § 4. Dacă vârsta a treia face mai prezent gândul la vremelnicia celor pământești, ea aduce cu sine valori care îi sunt proprii, cum ar fi: îmbogățirea personală în raport cu Dumnezeu și cu oamenii, precum și înțelepciunea care provine dintr-o îndelungă experiență. § 5. O societate conștientă de propriile datorii față de generațiile mai în vârstă care au contribuit la construirea prezentului său trebuie să știe să le creeze celor în vârstă instituții și să le ofere servicii adecvate. Dacă vârstnicii au dreptul să-și găsească un loc în societate, cu atât mai mult ei au dreptul unui loc onorabil în cadrul familiei. § 6. Tinerii care aparțin grupurilor, asociațiilor și mișcărilor prezente în parohii trebuie educați în spiritul solidarității față de membrii mai în vârstă ai comunității bisericești, care să-și găsească expresia și în compania pe care ei o pot oferi celor în vârstă. § 7. Să se manifeste o grijă deosebită față de persoanele în vârstă și cele cu nevoi speciale, implicându-le, pe cât este posibil, în diferite activități. § 8. În fiecare parohie, să se dea atenția cuvenită celebrării Zilei anuale a Bolnavului, prin implicarea tuturor categoriilor de credincioși, în mod deosebit a voluntarilor. § 9. Grija pastorală față de persoanele în vârstă să se vădească și prin celebrări comunitare ale sacramentului Ungerii bolnavilor în ocazii deosebite, cum ar fi Crăciunul și Paștele. § 10. Atât în familie, cât și la Biserică, tinerii și copiii să fie educați în spiritul respectului și al sprijinului pe care tinerele generații îl datorează celor în vârstă. § 11. În planul pastoral parohial, vizita păstorului la cei vârstnici să nu se limiteze numai la Vinerea întâi din lună, răspunzându-se cu bucurie și promptitudine apelurilor celor în vârstă ori de câte ori este necesar. 336. Respectul și apărarea "carismei" longevității § 1. Biserica noastră de Iași trebuie să fie mai implicată în munca de descoperire și valorizare a misiuni specifice încredințată persoanelor care recunosc într-o viață mai lungă un dar pentru ei și pentru alții. § 2. În comunitatea creștină, punându-se la dispoziție spații adecvate și muncind pentru motivarea alegerii voluntariatului, să fie valorificate capacitățile vârstnicilor și ale celor care, nemaifiind activi pe piața muncii, sunt în măsură și dornici de a-și pune competențele și energiile în slujirea comunității. § 3. Pastorația persoanelor în vârstă se exprimă și prin structuri specifice promovate de către comunitatea eclezială, cum ar fi activitățile animate de Acțiunea Catolică, aziluri, case de recuperare etc. În același timp, pentru a evita riscul de a separa ceea ce este comun, aceeași pastorație a persoanelor în vârstă trebuie să treacă printr-o sensibilizare și atenție mai largă a tuturor comunităților ecleziale. § 4. Comunitatea creștină, grație unui reînnoit angajament educativ și cultural, să continue a favoriza creșterea unei mentalități în spiritul respectului pentru orice persoană, prin urmare, și pentru cel în vârstă. În plus, ea să vegheze în mod constant asupra respectului efectiv pentru cei în vârstă în orice cadru public sau privat și să promoveze neobosit vocațiile către voluntariat care să exprime grija întregii comunități față de acești membri ai ei mai longevivi. § 5. Creștinul implicat în politică și în structurile sociale să-și dea silința ca politicile de asistență socială, realizate prin aportul public care completează datoriile ce revin familiei, să aibă în vedere deplinul respect față de persoana în vârstă. B. PASTORAȚIA BOLNAVILOR ȘI ASISTENȚA SOCIAL-MEDICALĂ 337. Comunitatea creștină și bolnavii § 1. Omul este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și are în sine aspirația spre infinit, spre Dumnezeu. În drumul său spre Creator, omul întâlnește un obstacol foarte greu: suferința. Boala este o consecință a ființei noastre limitate, devenită și mai sensibilă din cauza păcatului originar, din cauza căruia omul a pierdut viața divină și a fost rănit în însăși natura sa. § 2. Biserica, după exemplul lui Isus, a căutat mereu să-i dea atenție omului care suferă. Ea recunoaște în cel bolnav chipul lui Cristos în suferință (cf Mt 25, 36) și proclamă că durerea sa, unită cu aceea a Mântuitorului, împlinește "ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1, 24). § 3. Biserica locală de Iași, fidelă învățăturii lui Cristos, consideră de datoria ei să se îngrijească de cei bolnavi, în mod deosebit prin intermediul comunității parohiale a credincioșilor, ca și printr-o prezență specifică în structurile sanitare. § 4. Comunitatea credincioșilor este chemată să considere ca pe o obligație a sa îngrijirea pastorală a bolnavilor, atât în comunitățile parohiale, cât și în spitale. 338. Comunitatea creștină și lumea medicală § 1. Promovarea sănătății depline a oricărei persoane este misiunea și responsabilitatea întregii societăți, care are drept misiune realizarea binelui comun. Promovarea sănătății persoanei cuprinde nu doar tratarea bolii, prevenirea ei și apărarea vieții, ci și respectul față de persoana care suferă, precum și educația în vederea conștientizării valorii spirituale și sociale a suferinței. § 2. Comunitatea creștină să colaboreze plină de atenție și generozitate cu cadrele medicale pentru promovarea solidarității, pentru vestirea Evangheliei și a forței mântuitoare a Paștelui lui Cristos în mijlocul lor. 339. Îngrijirea sănătății și promovarea asistenței socio-medicale § 1. Între atâtea suferințe pe care le experimentează omul, una pare să fie cea mai grea: singurătatea. Cenzura și tendința de privatizare a durerii și a morții, pe care le vehiculează mentalitatea de astăzi, fac în așa fel încât persoanele suferinde să se simtă singure. Comunitatea creștină are misiunea să se opună acestei suferințe, căutând metode prin care bolnavii să rămână în spațiul și atmosfera normală de viață socială și familială, evitându-se dezrădăcinările, în special la o vârstă înaintată. § 2. Asistența bolnavului constituie pentru creștin, fie el lucrător în sănătate, administrator sau voluntar, nu numai un mijloc de a vindeca boala și de a alina durerea, ci, mai mult, o cale de străbătut pentru a-l face cunoscut pe acela care a luat asupra sa suferințele noastre și pentru a realiza un raport interpersonal de comuniune și de slujire autentică în folosul persoanei bolnave. 340. Linii directoare ale pastorației sanitare § 1. Pastorația sănătății în comunitățile creștine și în structurile sanitare este îndreptată către următoarele scopuri: a) a vesti Evanghelia mântuirii, favorizând creșterea în credință; b) a educa la rugăciune ca o cerere încrezătoare a ajutorului și susținerii în momentul suferinței; c) a ilumina prin Cuvântul lui Dumnezeu problemele lumii medicale în domeniul cercetării științifice și al tehnicii, pentru salvgardarea demnității persoanei umane; d) a ajuta la descoperirea sensului durerii pe plan personal și social; e) a contribui la umanizarea serviciilor socio-sanitare și a raporturilor interpersonale între bolnavi și lucrătorii sanitari; f) a încuraja formarea în lucrătorii sanitari a unui simț al profesiei bazat pe competență și pe dedicare persoanei suferinde; g) a desfășura opere de educație sanitară și morală din perspectiva valorii vieții ce trebuie respectată în fiecare moment al existenței; h) a facilita relațiile mai concrete și complete între comunitatea creștină și structurile socio-sanitare; i) a educa la promovarea sănătății și protejarea celor mai slabi. § 2. Pastorația sănătății implică în mod special: a) Oficiul pentru pastorația sanitară, precum și consultorii diecezani; b) comunitățile parohiale; c) capelanii și colaboratorii lor; d) persoanele consacrate care lucrează, conform carismei proprii, în aceste sectoare; e) lucrătorii sanitari și voluntarii; f) Asociația Medicilor Catolici sau alte asociații ecleziale și de inspirație creștină, care activează în domeniul respectiv. 341. Atenția față de bolnavi în comunitățile parohiale § 1. Comunitățile parohiale nu pot lăsa doar pe seama structurilor pastorale specializate activitatea pastorală a bolnavilor. Este, într-adevăr, vorba despre o atenție care trebuie să fie mereu prezentă în viața și activitatea de zi cu zi a parohiei. § 2. După cum este amintit și în Codul de drept canonic, parohul îi "asistă cu deosebită caritate pe cei bolnavi, mai ales pe aceia aflați în pragul morții, oferindu-le cu promptitudine sacramentele și încredințând-le sufletele lui Dumnezeu; cu grijă deosebită, să fie alături de cei săraci și bolnavi" (can. 529, § 1). Un asemenea îndemn stăruitor îi privește și pe ceilalți preoți ai parohiei și pe diaconi: atenția față de bolnavi, ca și față de familiile lor, trebuie să ocupe un loc primar în activitatea lor de slujire, lucrul acesta constituind, într-o lume care adesea îl marginalizează pe cel care nu este activ și eficient, o mărturie cu totul semnificativă a demnității și a valorii fiecărei persoane în fața lui Dumnezeu. § 3. Câteva direcții de implicare, pe care toate parohiile trebuie să le aibă în vedere atunci când elaborează și actualizează activitatea lor pentru cei bolnavi: a) valorificarea prezenței bolnavilor în cadrul comunității, având conștiința că persoana aflată în suferință este "membru activ și responsabil al operei de evanghelizare și de mântuire" (Ioan Paul al II-lea, Cristifideles laici, nr. 54); b) sensibilizarea tuturor credincioșilor față de bolnavi, în special față de cei grav bolnavi, singuri sau în fază terminală; c) apropierea de enoriașii bolnavi internați în structurile sanitare, cu scopul de a se simți în mod efectiv parte a comunității; d) mărturia iubirii fraterne, promovată, mai ales, de activitățile Caritas-ului, a Asociațiilor ecleziale și de inspirație creștină care se dedică acestui sector; e) realizarea unei cateheze specifice, adresată tuturor credincioșilor, în special cu ocazia Zilei Mondiale a Bolnavilor, dându-se importanță deosebită sacramentului Ungerii bolnavilor și Viaticului; f) promovarea inițiativelor liturgice și catehetice pentru cei bolnavi, inclusiv pelerinajele la sanctuare; g) grija familiei ca bolnavilor să li se administreze sfintele sacramente înainte ca boala să se agraveze și cu atât mai mult înainte ca aceștia să fie transportați la spital. 342. Pastorația în structurile de asistență socio-medicală § 1. Biserica locală de Iași se îngrijește în mod special de cei aflați pe paturile spitalelor, în sanatorii, în căminele pentru persoane în vârstă și în alte locuri similare, promovând o pastorație a sănătății și a asistenței specifice acestor ambiente. § 2. Grija pastorală în spitale, sanatorii și în căminele pentru persoane în vârstă aparține Diecezei și este încredințată parohiilor pe raza cărora există astfel de structuri sanitare. § 3. În fața credincioșilor prezenți în structura sanitară sau de asistență, parohul locului se bucură de facultățile specifice unui capelan sanitar. 343. Instituții sanitare catolice § 1. Instituțiile sanitare catolice constituie o modalitate specifică prin care comunitatea creștină trăiește slujirea carității și încearcă să pună în aplicare porunca lui Cristos de a îngriji bolnavii. § 2. Scopul primar al unor asemenea instituții, care le justifică existența, îl reprezintă: asistența completă a bolnavului, evanghelizarea, grija pentru bolnavii aflați în dificultate, promovarea unei culturi medicale de înalt profesionalism, atentă la persoană, și nu doar la boală. § 3. Introducerea lor în programul public din teritoriu poate dobândi un rol cu totul semnificativ de profeție, când aleg să se implice acolo unde încă serviciile medicale publice nu și-au făcut simțită prezența, în special în favoarea celor mai săraci, precum și atunci când se implică în domenii noi ale medicinei și ale cercetării științifice. 344. Voluntariatul § 1. Acțiunea voluntariatului, individual și organizat, în domeniul sănătății este deja prezentă în comunitățile noastre. Ea exprimă și realizează vocația creștină tipică de prezență în societate pentru un aport de solidaritate între persoane, pentru umanizarea structurilor și pentru sprijinirea elaborării intervențiilor instituționale. § 2. Printre sarcinile educative ale comunității creștine, se evidențiază aceea de a suscita, însoți și sprijini diferitele forme de voluntariat socio-sanitar și, în același timp, de a promova alegerile profesionale din acest domeniu, semnificative pe plan uman și creștin. § 3. Este oportun ca inițiativele, care au caracter pastoral, ale voluntarilor și ale asociațiilor, în interiorul structurilor sanitare, să fie stabilite de comun acord cu asistenții spirituali, numiți de Episcop. 345. Oficiul diecezan pentru pastorația lucrătorilor sanitari Oficiul pentru pastorația sanitară, coordonat de responsabilul numit de Episcop: a) examinează, în colaborare cu alte oficii, direcțiile de pastorație diecezane în câmpul sănătății și urmărește aplicarea lor; b) se îngrijește de sensibilizarea comunităților creștine; c) animă și coordonează inițiativele de formare și de perfecționare între diferitele asociații și grupuri specifice; d) promovează, în colaborare cu grupul consultativ diecezan și a respectivelor comisii, studiul proiectelor de lege în sfera sănătății și ține legătura cu administratorii publici ai sectorului; e) asigură asistența bolnavilor în spitale și centre de sănătate. 346.Colegiul consultativ diecezan § 1. Colegiul consultativ diecezan pentru pastorația sanitară este alcătuit, pe lângă responsabilul Oficiului diecezan, de către persoane active în acțiunea pastorală sau în forme de prezență creștină în cadrul lumii medicale: parohi, capelani, asistenți călugări, asociații ecleziale și de inspirație creștină, asociații profesionale creștine. Sunt chemați să facă parte din grupul consultativ diecezan și experți din domeniul medical. § 2. Colegiul consultativ diecezan este locul pentru studierea problemelor, pentru schimburi de experiență, întâlniri de idei și proiecte, propuneri de inițiative, cu scopul de a contribui, mai ales, la elaborarea și perfecționarea planului unitar diecezan în domeniul pastorației sănătății. § 3. În fiecare parohie să se dea atenția cuvenită celebrării Zilei Mondiale anuale a Bolnavului prin implicarea tuturor categoriilor de credincioși, în mod deosebit a voluntarilor aparținând diferitelor asociații catolice. § 4. În planul pastoral parohial, vizita păstorului și a preoților colaboratori la cei bolnavi să nu se limiteze numai la Vinerea întâi din lună, răspunzându-se cu bucurie și promptitudine apelurilor bolnavilor ori de câte ori este necesar. § 5. Atât în familie, cât și la Biserică, tinerii și copiii să fie conștientizați de datoria pe care o au față de cei bolnavi, vizitându-i și ajutându-i. C. PASTORAȚIA MILITARILOR, DEȚINUȚILOR ȘI A PERSOANELOR DEPENDENTE 347. Pastorația militarilor § 1. Pastorația militarilor vrea să fie un ajutor spiritual și pastoral acordat militarilor care se află în serviciul militar și nu au posibilitatea primirii sacramentelor sfintei Spovezi și sfintei Împărtășanii. § 2. Pastorația militarilor se află în misiunea Oficiului pentru pastorația militarilor și deținuților, în fruntea căruia se află un capelan, numit de Episcopul diecezan. Capelanul militar coordonează toate probleme referitoare la pastorația militarilor, folosindu-se și de colaborarea preoților din parohiile din zonele unde se află cazărmi militare. § 3. Capelanul militar are misiunea: a) de a acorda asistență spirituală militarilor în termen, prin vizitarea periodică a cazărmilor militare; b) a stabili contacte cu conducătorii cazărmilor, în vederea concordării unui program de asistență spirituală; c) a-i pregăti și sensibiliza, la nivelul parohiilor, pe viitorii militari în vederea contactului ulterior cu asistentul spiritual din timpul serviciului militar; d) a colabora cu Oficiul pentru pastorația tineretului, copiilor și asociațiilor, în vederea reintegrării tinerilor în comunitățile parohiale sau asociațiile de tineri după terminarea serviciului militar. 348. Pastorația deținuților § 1. Pastorația deținuților are în vedere asistența pastorală și spirituală pentru credincioșii catolici care sunt în penitenciare. § 2. Pastorația deținuților se află în misiunea Oficiului pentru pastorația militarilor și deținuților, în fruntea căruia se află un capelan, numit de Episcopul diecezan. Capelanul diecezan coordonează toate problemele referitoare la pastorația deținuților, folosindu-se și de colaborarea preoților din parohiile din zonele unde se află penitenciare. § 3. Capelanul diecezan pentru pastorația deținuților are misiunea: a) de a-i vizita periodic pe deținuți și de a le acorda asistență spirituală, organizând cursuri de cateheză, ascultându-le spovezile și celebrând pentru ei sfânta Liturghie; b) a-i ajuta pe deținuții cu probleme grave de sănătate, în limitele posibile și admise, folosindu-se de sprijinul și colaborarea Centrului Diecezan Caritas; c) a promova inițiative de reintegrare a deținuților în comunitățile parohiale, după ieșirea din penitenciare. 349. Pastorația persoanelor dependente § 1. Grija pastorală față de cei care se află într-o stare de dependență față de alcool, droguri, țigări etc. se bazează pe exemplul lui Cristos, care "străbătea toate cetățile și satele, vindecând orice boală și orice neputință" (Mt 9,35). § 2. Pastorația persoanelor dependente nu poate să lipsească din pastorația parohială. Față de asemenea persoane se impune să avem o atitudine creștină, care să se manifeste prin curajul de a le sta alături, de a-i aborda și de a le veni în ajutor. § 3. Să se evite atitudinea de indiferență și resemnare în fața problemelor pe care le ridică persoanele dependente și să se caute soluții pentru prevenirea cauzelor care le generează prin ajutorul constant acordat persoanei afectate de acest flagel. În această muncă de la om la om, cel în cauză trebuie acceptat așa cum este, ascultat și înțeles. § 4. Se impune o temeinică educație sanitară și etică a tuturor credincioșilor, mai ales a copiilor și tinerilor, în privința drogurilor. Această problematică să se regăsească în programele școlare și, în mod special, să fie tratată la orele de dirigenție și religie. § 5. În practica pastorală, se recomandă folosirea mijloacelor de autoconstrângere, fiind îngăduită, după o cercetare prudentă și amănunțită a cazului, exprimarea obligației și a promisiunii sub jurământ din partea persoanelor care vor să scape de un viciu sau altul. § 6. În munca de prevenire a contaminării copiilor și tinerilor cu viciul beției sau cu fumatul, este binevenită recurgerea la măsurile luate în toate localurile de legea civilă conform căreia nu este îngăduit să se distribuie băuturi alcoolice și țigări minorilor. § 7. Să se folosească la toate nivelurile mijloace de descurajare a consumului excesiv de alcool, iar familia să fie sprijinită în lupta contra procurării și folosirii tuturor categoriilor de droguri, prin formarea unor centre și grupuri de voluntari pentru recuperarea persoanelor afectate, prin organizarea de conferințe și celebrări speciale pe această temă, precum și prin implicarea lor în diferite activități în care să se simtă utile, respectate și apreciate. § 8. Să se conștientizeze nocivitatea fumatului, atât pentru persoana proprie, cât și a celor din jur, iar patronii și vânzătorii de băuturi sau de alte așa-numite droguri ușoare să fie avertizați asupra caracterului imoral al afacerii lor, în cazul în care încurajează sau nu opresc consumul excesiv de alcool. § 9. Clericilor le este interzisă comercializarea băuturilor alcoolice, iar comunitatea creștină trebuie să fie atentă la pericolul pe care îl exercită prezența alcoolicilor în familie și în locurile publice.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |