|
Capitolul VIII CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA I. FAMILIA ÎN ACTIVITATEA PASTORALĂ A BISERICII 220. Locul central al familiei în pastorația Bisericii § 1. În Biserică, mister de comuniune, trimisă în misiune să vestească, să celebreze și să dea mărturie despre misterul lui Cristos oamenilor din timpul nostru, familia creștină, consacrată prin sacramentul Căsătoriei, are un rol fundamental. Plină de grijă față de necesitatea mântuirii, prezentă în fiecare om, Biserica Catolică din Moldova este pe deplin conștientă de importanța familiei pentru creșterea persoanei, viața Bisericii și dezvoltarea societății, întrucât este comunitatea în care se realizează comuniunea persoanelor ca semn al "civilizației iubirii". Căsătoria, adică "intima comunitate de viață și de iubire, întemeiată de Creator" (GS 48), este stabilită de legământul conjugal cu care soții se dăruiesc și se primesc reciproc, este împlinirea vocației fundamentale a iubirii pe care Dumnezeu a sădit-o în bărbat și în femeie, creându-i după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26) și dându-l pe unul altuia ca "ajutor care să-i fie asemenea" (cf. Gen 2,18-24) pentru realizarea reciprocă. § 2. De aceea, Biserica locală se îndreaptă spre toate familiile creștine, cerând tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu să accepte și să pună în valoare familia, consacrată de sacramentul Căsătoriei, ca parte integrantă a Bisericii. Întrucât "familia este calea Bisericii", comunitatea creștină înțelege să fie aproape de toate familiile și dorește să bată la ușa fiecărei case și să salute cu afecțiune toate comunitățile familiale. 221. Urgența și semnificația pastorației familiale § 1. Schimbarea condițiilor culturale și sociale tind astăzi să pună în discuție semnificația instituției familiale, propunând modele de viață conjugală străine de planul lui Dumnezeu: scăderea dimensiunii religioase a vieții și separarea dintre credință și viață pun familia într-o condiție de dificultate și de solitudine. Într-un astfel de context, soții și familiile resimt urgența de a da mărturie despre condiția lor ca har de trăit și de păstrat și ca vocație la sfințenie în care să realizeze urmarea lui Cristos, și își asumă datoria de a face prezentă iubirea de Dumnezeu în specificul vieții lor. În această perspectivă, se impune ca fiecare comunitate creștină să recunoască, să pună în valoare și să promoveze carismele proprii soților, să susțină și să stimuleze creșterea oricărei familii, nu numai în calitate de comunitate mântuită, ci și ca o comunitate care participă la acțiunea răscumpărătoare a lui Isus Cristos, și să înfrunte orice problemă de familie în lumina demnității pe care i-o conferă Dumnezeu familiei în planul său de mântuire. "A te căsători în Domnul" (cf. 1Cor 7,39) este un har și o vocație, o formă de urmare a lui Cristos, o carismă, adică un dar al Duhului Sfânt oferit pentru edificarea Bisericii (cf. 1Cor 7,7.17). Prin aceasta, Căsătoria devine chemare și drum de sfințenie proprii soților (cf. LG 11; GS 48). § 2. De aceea, pastorația familiei, introdusă strict și organizat în pastorația generală a Bisericii, este necesar: a) să fie orientată să trezească în soți, în familii și în toți credincioșii conștiința dimensiunilor constitutive ale Căsătoriei creștine; b) să ajute familiile să trăiască vocația și misiunea lor specifică; c) să dezvolte o cultură a familiei înrădăcinată în conștiința prezenței lui Cristos care constituie familia ca "Biserică domestică". § 3. Pentru realizarea unei pastorații familiale autentice, este necesară și urgentă o schimbare a mentalității pastorale, în care se impune a recunoaște că aproape toate obiectivele acțiunii Bisericii ori sunt plasate în cadrul comunității familiale, ori, cel puțin, o pun în cauză mai mult sau mai puțin în mod direct. În această perspectivă, familia este, prin natura sa, locul care unește întreaga pastorație, căci Biserica vede în familie nu doar un sector particular unde intervine, ci o dimensiune a întregii sale activități la care nu poate renunța. Astfel, pastorația familiei este parte integrantă a acțiunii Bisericii noastre locale. Atenția față de familie nu-i privește numai pe unii lucrători pastorali, ci întreaga comunitate creștină și, în ea, pe toți credincioșii după locul și slujirea lor. De aceea, fiecare parohie, în formularea planului său pastoral, să dea o atenție aparte situațiilor și problemelor familiei, punând în valoare, într-un mod special, unitatea familială. 222. Familia - subiect al pastorației § 1. În virtutea sacramentului Căsătoriei, pe care este fundamentată, și datorită unei pastorații familiale corecte, familia trăiește și crește ca subiect protagonist al rolului său de slujire în Biserică, rol care se exprimă prin formarea unei comunități de persoane fundamentată pe comuniune, slujirea vieții în nașterea și educarea copiilor, participarea la misiunea Bisericii și dezvoltarea societății. § 2. Pentru a mări conștiința vocației și a datoriilor familiei, Biserica din Dieceza de Iași se implică nu numai să desfășoare o cateheză adecvată și organizată despre planul lui Dumnezeu cu privire la Căsătorie și la familie, ci și să promoveze experiențele familiilor care trăiesc vocația lor ca formă a vieții creștine și exemplu de sfințenie în existența zilnică. § 3. O ocazie privilegiată pentru a face memoria acestei vocații și pentru a sublinia câteva aspecte particulare ale împlinirii misiunii familiei în contextul pastoral al Diecezei este celebrarea anuală a sărbătorii Sfintei Familii, în care să se amintească raportul strâns care există între misterul divin al întrupării Cuvântului și familia umană. Să se mai pună în valoare, de preferat la o altă dată, celebrarea anuală a aniversărilor Căsătoriei, pentru a reînnoi în soți conștiința harului sacramental al unirii lor și angajamentele Căsătoriei lor și pentru a propune tuturor valoarea fidelității conjugale. II. PREGĂTIREA PENTRU CĂSĂTORIE ȘI PENTRU VIAȚA DE FAMILIE 223. Educația pentru iubire ca pregătire îndepărtată pentru Căsătorie § 1. Pastorația pregătirii pentru Căsătorie, în cele două momente - cel de pregătire îndepărtată și cel de pregătire apropiată - constituie unul dintre capitolele cele mai importante, urgente și delicate ale întregii pastorații familiale. § 2. Pastorația familiei dobândește valoare și semnificație în perspectiva vieții ca vocație pentru iubire, iar cu educarea pentru viață și pentru iubire începe orice drum al pastorației familiei. Vocația fundamentală la iubire poate să se realizeze pe deplin în Căsătorie și în feciorie, ca două moduri complementare de exprimare și de trăire a misterului unic al alianței lui Dumnezeu cu poporul său. § 3. De aceea, este datoria comunității creștine de a se implica în creșterea conștiinței cu privire la planul lui Dumnezeu cu iubirea umană, educând atât la a considera viața ca vocație, cât și la a trăi legământul de iubire ca alegere responsabilă, liberă, fidelă, pentru ca fiecare persoană să se deschidă iubirii și dăruirii de sine: acestea sunt perspectivele în care se realizează pregătirea îndepărtată pentru Căsătorie și pentru viața de familie. § 4. În scopul promovării acestei pregătiri, orice plan pastoral parohial să aibă grijă să desfășoare o cateheză sistematică pe teme referitoare la viață, iubire, sexualitate, castitate, virginitate, Căsătorie, familie. În special: a) aspectul educativ să fie prezent chiar de la cateheza pentru sacramentele inițierii creștine, dar să se dezvolte, în special, în adolescență și în perioada tinereții; b) în întâlnirile specifice adaptate diferitelor vârste, să se clarifice că unica vocație este aceea de a-l urma pe Cristos și că starea vieții de Căsătorie este o modalitate specială oferită soților pentru dezvoltarea darurilor deja prezente de la Botez; cu aceste ocazii să se sublinieze și caracteristicile speciale, de natură antropologică și psihologică, legate de viața de iubire dintre soți; de asemenea, să nu se neglijeze nici educația pentru respectarea vieții umane de la zămislire până la moartea naturală; c) aspectul educativ să fie în mod special prezent în pastorația tinerilor. Pregătirea lor la Căsătorie să înceapă trezind în ei simțul iubirii ca răspuns la inițiativa lui Dumnezeu și să fie o ocazie privilegiată de a-i face să descopere că Isus Cristos pune în valoare cele mai profunde exigențe afective ale bărbatului și ale femeii. Să se folosească în acest scop toate ocaziile de propunere creștină oferite tinerilor fie în parohie, fie în afara ei (experiențe în asociații, grupuri și mișcări, predarea religiei în școală), ajutându-i să ia în serios dorința lor autentică de a iubi, încurajându-i să împărtășească o viziune corectă despre sexualitate, favorizând în ei discernământul în ceea ce privește experiențele lor afective și trezind într-înșii convingeri profunde cu privire la indisolubilitatea Căsătoriei creștine. § 5. Părinții să-și dea seama că au o responsabilitate cu totul aparte în această acțiune educativă: lor le revine, înainte de toate, datoria de a-i învăța pe copii marile valori ale Căsătoriei creștine; să-și amintească faptul că tinerii vor putea întâlni și recunoaște prima mărturie de iubire tocmai în experiența lor de soți și de părinți. 224. Logodna - timp de har § 1. Timpul logodnei este un timp important în viziunea creștină a Căsătoriei: este un timp de creștere, de responsabilitate și de verificare vocațională și timp de har. În momentul de față, este necesară redefinirea și evanghelizarea logodnei, căci contextul cultural actual a denaturat sensul și durata perioadei de logodnă, reducându-o la o simplă formalitate de împlinit înainte de cununie, și nu de puține ori, la o "trăire împreună", ocazie de trăire egoistă și păcătoasă. § 2. Biserica noastră locală, în schimb, recunoaște timpul logodnei ca o etapă importantă a vieții în care logodnicii se maturizează în conștiința că sunt chemați împreună de Dumnezeu, verificând disponibilitatea și capacitatea de a împărtăși un proiect comun de viață. De aceea, este necesară promovarea proiectelor care dezvoltă această înțelepciune vocațională, însoțindu-i pe tineri de-a lungul întregii perioade a logodnei lor, ajutându-i să depășească o concepție de privatizare a relației lor și invitându-i să manifeste public, în mod discret și matur, frumusețea iubirii lor: aceasta va duce la cunoașterea logodnei ca timp de har. În această perspectivă, să li se ofere o conducere spirituală adecvată și să li se propună însoțirea de către persoane căsătorite, care să le ofere contribuția lor și mărturia propriei vieți familiale, favorizând astfel și implicarea armonioasă și echilibrată a familiilor de proveniență ale logodnicilor. § 3. Fiecare parohie să introducă în propriul plan pastoral precizări specifice pentru însoțirea logodnicilor, programând și inițiative la nivel decanal, cu aportul Oficiului pentru pastorația familiei și a laicilor sau a altor structuri de coordonare, punând în valoare și sensibilitatea proprie a mișcărilor și asociațiilor religioase. § 4. Toate acestea să fie trăite într-o perspectivă puternic misionară, cu conștiința că este o ocazie prielnică și privilegiată de a întâlni tinerii într-o etapă foarte importantă din viața lor. Perechile de logodnici deja implicați în parohie, în Acțiunea Catolică sau în diferitele mișcări ecleziale, să împărtășească această grijă misionară, să le ofere tuturor mărturia lor plină de bucurie de a-l urma pe Cristos în trăirea adevărului iubirii lor atât în viața de fiecare zi, cât și participând activ la planul parohial de pregătire pentru Căsătorie. § 5. De asemenea, să se pună în valoare semnele care subliniază logodna, cum este binecuvântarea logodnicilor. 225. Pregătirea apropiată pentru Căsătorie § 1. Momentul care precedă în mod imediat Căsătoria se prezintă astăzi ca o mare oportunitate de evanghelizare: este ocazia unei întâlniri reînnoite cu Cristos și cu Biserica. Apropierea nunții constituie astfel o ocazie potrivită de întâlnire cu realitatea creștină și de a reflecta asupra orientării care trebuie dată vieții. Întrucât sacramentul Căsătoriei este semn de unire cu Cristos și cu Biserica, li se cere logodnicilor cel puțin o cunoaștere sumară de credință, ca bază pentru trăirea responsabilă a vocației lor la viața de Căsătorie și familie. În acest scop, comunitatea parohială, sub conducerea parohului, să formuleze planuri și inițiative pentru pregătirea mai apropiată pentru Căsătorie, așa încât să-i ajute pe logodnici să intre progresiv în misterul lui Cristos, în Biserică și cu Biserica. § 2. Pentru a avea un drum serios de pregătire, logodnicii să fie invitați să se prezinte la parohul căruia îi revine obligația să înceapă formalitățile de completare a dosarului matrimonial, pe cât posibil, cu trei luni înainte de data prevăzută pentru nuntă. Parohul spre care să se îndrepte este, la libera alegere, cel din parohia unde locuiește unul sau altul dintre logodnici. În acest prim colocviu, parohul să aibă grijă să primească cererea făcută de cei doi logodnici de a celebra Căsătoria creștină, ajutându-i să clarifice motivele alegerii lor și invitând-i să participe la cursurile pentru logodnici programate în parohie. Parohul să țină întotdeauna seama de diversitatea situației spirituale a fiecăruia dintre logodnici, care cere de multe ori abordări diferențiate, și să favorizeze și forme personalizate de descoperire a credinței, folosindu-se de colaborarea familiilor care sunt de referință pentru perechea de logodnici. § 3. Forme personalizate de pregătire la Căsătorie să fie favorizate și propuse, în special, în cazul în care: a) logodnicii nu au primit încă sacramentul Mirului și ar fi oportun să-l primească înainte de cununie; b) cei care conviețuiesc, căsătoriți doar civil sau divorțați după o căsătorie doar civilă, cer Căsătoria religioasă; c) Căsătoria este între o persoană catolică și o persoană botezată, dar necatolică; d) Căsătoria este între o persoană catolică și una nebotezată. § 4. Participarea la cursul comunitar de pregătire pentru Căsătorie trebuie să fie considerată moral obligatorie, chiar dacă imposibilitatea obiectivă de a lua parte nu va putea constitui un impediment pentru celebrarea Căsătoriei. În aceste circumstanțe, îi revine parohului datoria să identifice și să propună forme alternative de însoțire a logodnicilor. Doar în cazuri extreme, dacă logodnicii nu ar accepta nici o formă de participare fără motive obiective, parohul, având aprobarea Ordinariului, va propune amânarea celebrării Căsătoriei. 226. Cursurile pentru logodnici § 1. Pregătirea imediată pentru Căsătorie să se facă, în principal, prin cursuri pentru logodnici. Logodnicii trebuie să fie ajutați să se implice în mod personal, ca să nu rămână simpli oameni care primesc o slujire sau ascultători ai unei lecții. Este foarte important ca ei, chiar de la început, să se simtă primiți și să respire o atmosferă de familie, să facă experiența unei Biserici vii. § 2. Să se aibă grijă de a perfecționa actuala etapă de cursuri pentru logodnici, trecând de la o simplă examinare a tinerilor despre cunoștințele lor din catehism la un autentic drum de credință progresiv. Scopul este trezirea credinței și inițierea tinerilor la viața Bisericii, având grijă de introducerea viitoarelor noi familii într-o comunitate vie și, de preferință, în experiențe de grupuri de familii. Această formare va trebui să fie realizată cu o metodă și un stil care să implice și să intereseze logodnicii, într-un climat de primire plină de bucurie care să știe să trezească dorința de a gusta frumusețea vieții de Căsătorie și de familie în perspectiva creștină și datorită apropierii și mărturiei familiilor ce deja trăiesc această experiență. Întâlnirile, conduse de paroh (sau de un preot delegat) și de perechi de soți, să fie momente de evanghelizare și de cateheză, să ducă la rugăciune și la viața liturgică, să orienteze către caritate, implicând logodnicii într-o dinamică misionară, să-i ajute să reflecteze în mod responsabil la compatibilitatea dintre îndatoririle de muncă, viața familială și educația copiilor. În timpul pregătirii imediate pentru Căsătorie, să nu se treacă peste aprofundarea aspectelor antropologice ale Căsătoriei și vieții familiale, punând în valoare aici competența experților și contribuția consultorilor familiali în întâlniri pe aceste teme chiar la nivel interparohial sau decanal. § 3. Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor să fie informat de organizarea anuală sau bianuală a unor astfel de cursuri în parohii și să verifice materialele care vor fi încredințate logodnicilor, precum și desfășurarea cursurilor. § 4. Parohia trebuie să fie în mod normal aceea care inițiază aceste drumuri de formare și educare, iar atunci când nu este posibil din partea unei parohii, să se prevadă cursuri la nivel interparohial sau decanal. § 5. Cât privește durata acestei pregătiri apropiate pentru Căsătorie, să fie un timp mai îndelungat, de circa trei luni, și în mod gradat să se treacă de la actualele trei sau patru întâlniri la un număr mai mare, prevăzând, pe cât este posibil, și un moment de spiritualitate sau de reculegere, dacă este cazul, la nivel zonal. 227. Colocviul cu parohul Pregătirea imediată pentru Căsătorie să cuprindă și trei întâlniri obligatorii cu parohul. Ele reprezintă un moment important și privilegiat de personalizare a dialogului cu logodnicii și au un caracter nu atât juridic, cât, mai ales, pastoral, scandând drumul de pregătire. La prima întâlnire a logodnicilor cu parohul, tinerii să vină și cu părinții, pentru a cunoaște mai bine situația lor și pentru a da o mai mare importanță întemeierii unei noi familii. Astfel, se află dacă părinții sunt de acord cu Căsătoria copiilor lor, lucru ce poate influența pozitiv sau negativ viitoarele relații dintre tinerii soți și familiile din care provin. Cu această primă întâlnire, să se înceapă întocmirea dosarului matrimonial printr-un protocol informativ referitor la cine sunt, dacă există vreun impediment de Căsătorie, dacă sunt liberi, dacă nu cumva unul dintre ei este divorțat etc., urmând ca apoi să se înceapă perioada de pregătire propriu-zisă. Parohul să le facă precizări despre exigențele pregătirii imediate pentru Căsătorie, să-i îndrepte pe tineri spre cursurile pentru logodnici, fixând cu ei un drum personal, ținând seama de condiția lor umană și religioasă. La a doua întâlnire, care are loc la sfârșitul cursului, parohul să facă examenul logodnicilor, rezervat lui, pentru a verifica libertatea și integritatea consimțământului pe care și-l vor da, voința lor de a încheia o Căsătorie validă, și că nu sunt impedimente. În acest scop, să interogheze în mod separat logodnicii, amintindu-le că răspunsurile lor sunt date sub jurământ, rămân în arhiva parohiei în dosarul matrimonial și sunt tutelate de secretul oficiului. Este vorba, de fapt, despre un adevărat colocviu, a cărui semnificație este reluarea personalizată a catehezei desfășurate la nivel comunitar și verificarea atentă a convingerilor și dispozițiilor fiecărui logodnic. Parohul să le prezinte învățătura catolică despre Căsătorie și să-i invite pe tineri să formuleze, de comun acord, motivațiile cererii sacramentului și proiectul lor de viață de familie. În plus, să le ofere precizări clare cu privire la împlinirea datoriilor matrimoniale în conformitate cu dispozițiile canonice și civile și, dacă este cazul, să explice procedurile de urmat pentru obținerea, în vederea celebrării Căsătoriei, a permisiunii sau a dispensei necesare de la Ordinariul locului. A treia întâlnire cu parohul sau cu preotul care va asista la Căsătorie are ca scop pregătirea pentru celebrarea liturgică a Căsătoriei. 228. În perioada apropierii nunții § 1. În apropierea Căsătoriei, parohul sau, în acord cu el, preotul care va celebra Căsătoria să aibă o întâlnire cu mirii pentru a-i pregăti la celebrarea liturgică a Căsătoriei: să le explice frumusețea liturgiei nupțiale; să-i ajute să înțeleagă valoarea fiecărui gest ritual și a rugăciunii Bisericii; să favorizeze, respectând prescripțiile liturgice, inițiativa lor în alegerea lecturilor biblice, în pregătirea cântărilor și a rugăciunilor; să-i invite să se facă promotorii unei celebrări vii și participate, amintindu-le de datoria lor de slujitori ai sacramentului. § 2. Mai este important ca fiecare parohie să organizeze periodic, cu o scadență legată de numărul Căsătoriilor care se celebrează de-a lungul anului, un moment de reculegere spirituală sau o întâlnire de rugăciune pentru viitorii soți, la care, pe cât posibil, să invite familiile de origine și nașii de la nuntă. Acest moment, care poate fi deschis și prietenilor și altor familii din parohie, permițând o introducere spirituală mai specifică la celebrarea sacramentului, va ajuta la aprofundarea conștiinței semnificației ecleziale a Căsătoriei și va da posibilitatea familiilor deja constituite să reia obligațiile lor matrimoniale. § 3. Drumul de pregătire să se încheie cu semnalarea noii familii parohului locului unde va locui, pentru a-i favoriza implicarea în noua comunitate parohială. III. CELEBRAREA CĂSĂTORIEI 229. Semnificația celebrării Căsătoriei § 1. Celebrarea Căsătoriei este o realitate evanghelizatoare, întrucât este anunț de credință a Bisericii despre vestea bună a iubirii conjugale. Căsătoria dintre doi botezați, de fapt, devenind semn și izvor de mântuire, este vestire a Cuvântului care înalță iubirea umană, îmbogățește comunitatea creștină cu noi Biserici domestice și constituie familia creștină după imaginea iubirii trinitare. § 2. De aceea, liturgia nupțială trebuie să exprime pe deplin semnificația eclezială a Căsătoriei și prin stilul de celebrare marcat de o simplitate plină de bucurie menită să favorizeze implicarea întregii comunități ecleziale în care sunt mirii. În acest scop: a) mirii să fie ajutați să cunoască esențialul ritului și să trăiască pe deplin rolul lor de slujitori ai sacramentului, meditând lecturile alese de ei, pentru a le păstra memoria ca program al vieții lor conjugale; b) comunitatea credincioșilor să fie ajutată să participe în mod conștient și cu evlavie la ritul nupțial, ordonând cu grijă fiecare aspect al celebrării: explicarea ritului, proclamarea lecturilor biblice, alegerea cântărilor și muzicii, formularea rugăciunilor și momentele de reculegere și de tăcere. § 3. În intenția de a da mai multă expresie vizibilă și clară dimensiunii ecleziale proprie fiecărei celebrări a sacramentului Căsătoriei, atunci când sunt prevăzute mai multe căsătorii în aceeași zi și, mai ales, luând în considerare drumul de pregătire parcurs împreună de tineri, să se ia în seamă oportunitatea de a le sugera să celebreze Căsătoria lor în timpul unui singur act liturgic. § 4. Celebrarea Căsătoriei să fie și ocazie de a exprima caritatea, prin gesturi față de cei săraci, și pentru a arăta atenție față de necesitățile comunității parohiale: în acest sens, să fie promovat și obiceiul de a face o ofertă liberă pentru biserică. § 5. Aranjamentele exterioare să fie întotdeauna marcate de sobrietate și de simplitate plină de demnitate, evitând orice cheltuială inutilă și interzicând ceea ce ar putea tulbura climatul de reculegere și de participare plină de bucurie. În special, cât privește decorurile florale, alegerea muzicii și cântărilor și prezența fotografilor și a celor cu camere de luat vederi, să se țină seama de discreția cuvenită și de ceea ce va fi indicat în mod oportun de organismele diecezane competente. § 6. Atunci când Căsătoriile, în mod excepțional, ar fi celebrate în Advent sau în Postul Mare, să se respecte caracteristicile proprii acestor momente liturgice, având, în acest caz, avizul Ordinariului locului. § 7. Pentru legătura intimă dintre Căsătorie și Euharistie, celebrarea Căsătoriei în timpul Liturghiei trebuie considerată ca forma normală și obișnuită. Mirii și cei prezenți la rit să fie educați să participe pe deplin la jertfa euharistică, apropiindu-se de sfânta Împărtășanie având dispozițiile cerute. § 8. În afara cazurilor în care normele liturgice deja prescriu celebrarea Căsătoriei în afara sfintei Liturghii, prudența pastorală sugerează să se procedeze la fel atunci când o circumstanță obiectivă împiedică celebrarea Euharistiei într-un mod cu adevărat semnificativ pentru miri sau comunitatea celor prezenți. Parohul să facă propunerea de a celebra Căsătoria fără Liturghie, de exemplu, atunci când mirii, sau unul dintre ei, se manifestă fățiș și intenționează să rămână departe de practica religioasă. 230. Căsătoria în zi de duminică Celebrarea Căsătoriei în ziua de duminică este deosebit de semnificativă, cu condiția să aibă loc în timpul unei Liturghii din orar, pentru a evita instrumentalizarea și sacrificarea celebrării euharistice de către exigențele private ale nunții. Toate acestea au scopul de a implica în mod activ și cu bucurie comunitatea în celebrarea liturgiei nupțiale, de a ajuta perechea să perceapă și să exprime implicarea sa în comunitatea parohială și de a sublinia mai clar aspectul eclezial al celebrării. 231. Locul celebrării § 1. Celebrarea Căsătoriei să aibă loc în parohia mirelui sau a miresei. Doar din motive de necesitate sau de conveniență pastorală, poate fi celebrată în altă parohie. § 2. Răspunde, în special, criteriului de conveniență pastorală celebrarea Căsătoriei: a) în parohia în care mirii vor merge să locuiască; b) sau, în cazul imigranților, în parohia din țara lor de origine; c) sau în parohia unde ei sunt în mod obișnuit sau acolo unde trăiesc în mod efectiv experiența lor de credință. § 3. Parohii, atunci când este necesar, să-i ajute pe tineri să înțeleagă că numai dorința, deși motivată, de a celebra Căsătoria nu poate fi motiv suficient și valid din punct de vedere pastoral pentru ca aceasta să aibă loc într-o parohie diferită de aceea a mirelui sau a miresei; să caute, așadar, împreună cu ei rezolvarea cea mai adaptată, care să respecte cererile lor drepte și, în același timp, sensul și valoarea acestei norme. § 4. Pentru a discerne în situațiile în care tinerii cer să se celebreze Căsătoria într-o altă parohie, păstorul de suflete, respectând normele și criteriile precizate, să țină seama, mai ales, de binele spiritual al credincioșilor, fie acceptând motivațiile care arată o adevărată sensibilitate religioasă sau o exigență umană reală, fie explicând că nu pot fi acceptate nici motivațiile de pură conveniență socială, nici cele cu caracter profan, legate de considerații de ordin sentimental, artistic sau peisagistic. § 5. Parohul, așadar, de regulă, să nu aprobe cererile de celebrare a Căsătoriei în parohia sa dacă sunt făcute de logodnici care nu sunt din parohia proprie. Răbdător și atent la situația tinerilor, să le arate norma Bisericii, să sublinieze, în particular, că numai motive valide de necesitate sau de conveniență pastorală pot permite celebrarea Căsătoriei într-o parohie diferită de aceea a mirelui sau a miresei; cu claritate și discreție și fără a face aluzie la nici o disponibilitate de a-i primi pentru celebrare, să-i invite să se adreseze parohului competent pentru pregătirea matrimonială și să verifice cu el situația și cererile lor. Dacă din acest colocviu ar apărea un element care ar putea face plauzibilă și oportună celebrarea Căsătoriei în parohia de care răspunde el, parohul interpelat să-l informeze cu prudență despre toate acestea pe parohul propriu al tinerilor. Acesta din urmă să verifice temeinicia cererii lor, ținând cont de situația vieții tinerilor, să decidă asupra oportunității de a da permisiunea de celebrare a Căsătoriei în altă parohie și, după ce a informat despre aceasta parohul acelei parohii, să-i îndrepte spre el pe tineri. În plus, să evalueze oportunitatea de a da și permisiunea pentru pregătirea la Căsătorie, asigurând, oricum, de propria colaborare pentru desfășurarea acesteia. § 6. Atenți în mod special la toate aceste directive trebuie să fie și responsabilii de biserici neparohiale, ai sanctuarelor, ai bisericilor monument istoric sau artistic. § 7. Locul celebrării sacramentului Căsătoriei să fie, de regulă, biserica parohială. Cu permisiunea Ordinariului sau, în teritoriul parohiei sale, a parohului, Căsătoria va putea fi celebrată în altă biserică sau capelă. § 8. Numai din motive pastorale suficiente, Ordinariul locului poate permite ca sacramentul Căsătoriei să fie celebrat într-o capelă privată sau în afara locului sacru (CDC, can 1118 § 1-2). În acest caz, parohul care face pregătirea la Căsătorie să-i prezinte Ordinariului motivațiile ce justifică cererea. 232. Documentația în cazul Căsătoriei în afara parohiei § 1. Atunci când parohul, care a pregătit dosarul matrimonial, îi dă permisiunea unui alt paroh pentru a celebra Căsătoria, să-i transmită numai permisiunea, păstrând în arhiva parohială proprie fasciculul cu documentele matrimoniale. § 2. Dacă se celebrează Căsătoria într-o altă parohie a Diecezei, să-i transmită permisiunea direct parohului locului unde are loc celebrarea, fără viză de la Curie. § 3. Dacă se celebrează Căsătoria în afara Diecezei, parohul să transmită, în plic închis, la Curie tot fasciculul cu documentele matrimoniale, pentru vizare. 233. Norme pentru celebrarea Liturghiei § 1. Atunci când celebrarea Căsătoriei se face în timpul Liturghiei - care în zilele de poruncă trebuie să fie una dintre Liturghiile din orar -, parohii, în ceea ce privește binarea și trinarea, să respecte normele în vigoare. § 2. Dacă există motive valide, este permisă concelebrarea la Liturghia Căsătoriei. Oricum, fiecare preot este obligat să respecte normele canonice și liturgice referitoare la binare sau trinare. 234. Obligații legate de celebrarea Căsătoriei După celebrarea Căsătoriei, parohul să o comunice parohiei în care a fost înregistrat Botezul mirilor și, eventual, parohului de la care a primit permisiunea de celebrare a Căsătoriei (CDC, can. 1121).
IV. VIAȚA DE CĂSĂTORIE ȘI DE FAMILIE 235. Atenția acordată vieții de familie § 1. Contextul socio-cultural actual pune multe dificultăți soților și familiilor în a deveni conștiente de propria identitate conformă cu planul lui Dumnezeu; nici chiar comunitatea parohială nu pune în valoare întotdeauna în mod adecvat darul special de har al Căsătoriei drept carismă specifică pentru viața întregii comunități. Aceasta face necesară o pastorație familială organizată, atentă la trăirea concretă a soților și a familiilor, care să-i însoțească în responsabilitatea de a împlini planul lui Dumnezeu cu ei. § 2. De aceea, trebuie formulate propuneri adecvate diferitelor momente ale vieții conjugale și familiale, promovând diverse forme de întâlnire cu soții și cu familiile, care să țină cont de condițiile de viață și de gradul de maturitate a credinței soților, parcurgând drumuri personalizate care să-i ajute să facă memoria darului și datoriilor primite în sacramentul Căsătoriei și să poarte cu bucurie oboseala datoriilor legate de starea lor. § 3. Pentru a coordona mai bine formarea la viața de familie, să se analizeze oportunitatea ca în cadrul decanatului sau zonei pastorale să fie un preot care să se ocupe cu pastorația familiei, disponibil slujirii de însoțire și de conducere spirituală a soților și care, împreună cu Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor, să fie punct de referință pentru inițiativele de întâlniri ale familiilor din teritoriu. 236. Familia - comunitate evanghelizatoare și evanghelizată § 1. Familia participă la viața și misiunea Bisericii împlinind datoria sa de evanghelizare și de mărturie. Familia este o comunitate de credință și de evanghelizare, spațiul în care Evanghelia este transmisă și de unde radiază, unde toți membrii care o compun evanghelizează și sunt evanghelizați. Asemenea Bisericii și în Biserică, familia este o comunitate evanghelizată, în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu și într-o permanentă educare la credință, care, la rândul său, este o comunitate evanghelizatoare, cu viața sa de familie, cu vestirea și mărturia sa în viața de fiecare zi. Familia creștină trăiește în mod original datoria de evanghelizare, chiar în interiorul său, atât în raportul dintre soți, conștienți că sunt responsabili unul de mântuirea celuilalt, cât și în raportul dintre părinți și copii. § 2. De aceea, soții să fie făcuți tot mai mult conștienți că sunt primii educatori ai credinței pentru copiii lor. Citirea, ascultarea și meditarea Cuvântului lui Dumnezeu trebuie să constituie hrana oricărei familii. Inițiativele pastorației familiei să determine familiile să găsească momente comune de ascultare a Cuvântului, pentru a reuși să citească la lumina sa experiența propriei vieți zilnice și să dea mărturie în viața lor printr-o existență inspirată din porunca iubirii, trăită în modalitățile tipice și originale ale familiei. § 3. În acest sens, soții să se formeze și să fie educați să fie martorii lui Cristos până la marginile pământului, adevărați misionari ai iubirii și ai vieții în cadrul propriei familii și în raportul cu alte familii. Chemați să se sfințească și să sfințească lumea ca și comunitatea eclezială, rugăciunea în familie, făcută în comun, soț și soție, părinți și copii împreună, să fie moment și exprimare concretă a exercitării preoției baptismale. În această operă de evanghelizare și de educație, soții să fie ajutați și susținuți de acțiunea pastorală a comunității. Familia să fie educată și chemată să participe ca familie la Euharistie și la viața comunității, descoperind legătura profundă dintre Euharistia care face Biserica și sacramentul Căsătoriei care face din familie "Biserică domestică". 237. Datoria educației § 1. Familia creștină își împlinește datoria de evanghelizare în interiorul său, în special, în raportul părinți-copii. De fapt, "soții creștini sunt colaboratori ai harului și martori ai credinței unul față de altul și față de copiii lor și de ceilalți membri ai familiei. Ei sunt pentru copiii lor cei dintâi vestitori ai credinței și educatori; prin cuvânt și exemplu, îi formează pentru viața creștină și apostolică, îi ajută cu prudență în alegerea vocației lor" (AA 11). Astfel, în fiecare familie creștină, prin cuvânt și mărturie, părinții sunt chemați să desfășoare slujirea lor educativă și să pună în act carismele lor, ca să-i ajute pe copii să trăiască în credință, în diferitele etape ale creșterii lor. § 2. De aceea, în cadrul pastorației familiei să se acorde o grijă cu totul aparte creșterii și educației copiilor. Dându-le viață, părinții au obligația foarte gravă de a-i educa, învățându-i "să-l descopere și să-l cinstească pe Dumnezeu și să-l iubească pe aproapele, conform credinței primite la Botez", astfel încât, "acolo unde lipsește, cu greu poate fi suplinită" (GE 3) această funcție educativă a lor. Să-i însoțească în drumul de pregătire la sacramentele inițierii creștine, fie reluând și repropunând în contextul familial conținuturile catehezei din parohie, fie participând cu bucurie la întâlnirile și inițiativele propuse de parohie pentru părinți. Să fie prezenți cu o disponibilitate generoasă și discretă la diferitele întâlniri educative ecleziale și să se implice în mod efectiv, evitând să delege în totalitate altora (preoți, călugări și laici) dreptul și datoria lor de educatori în credință. Să aibă grijă de cateheza familială care să preceadă, să însoțească și să îmbogățească orice altă formă de cateheză. În acest scop, este absolut necesar ca în familie să fie o adevărată și proprie comunicare în credință, actualizată nu numai în dialogul explicit pe teme de credință, ci, și mai ales, trăind conform Evangheliei atât alegerile cele mai simple de fiecare zi, cât și cele legate de anumite evenimente particulare din viața de familie. Să-și dea seama de importanța semnelor vizibile care trebuie puse în evidență în casă (crucifix, icoane, cartea de rugăciuni și cartea Sfintei Scripturi etc.) și de alte gesturi concrete care să fie trăite cu bucurie și înțeleaptă fidelitate (semnul crucii și rugăciunea înainte și după masă, alte expresii de atenție, de caritate, de ajutor și de sărbătoare, pe care diferitele tradiții locale și familiale le indică și le sugerează). § 3. Să se dea o atenție deosebită momentului delicat și determinant în creșterea spre maturizarea umană și creștină care este adolescența: o etapă în care copiii se deschid către noi experiențe, care cer să fie luminate și pun întrebări esențiale, care cer răspunsuri semnificative. Criza de identitate, care caracterizează adolescența, este adesea agravată de criza și complexitatea societății noastre, din care par să fi dispărut punctele de referință tradiționale, căci asistăm la relativizarea valorilor autentice și la o înțelegere greșită a libertății din partea adolescenților. Drumul de credință propus copiilor îi va conduce astfel să-l asculte pe Dumnezeu care vorbește, să-l întâlnească pe Cristos, să trăiască tot mai mult comuniunea cu Biserica, să învețe să se roage, să dialogheze cu martorii adevărului și ai vieții, să se educe pentru slujire, să fie ei înșiși martori pentru ceilalți copii și să trăiască în societate ca adevărați creștini. § 4. Pe măsură ce se înaintează în vârstă, raportul dintre părinți și copii este tot mai complex și supus transformărilor. Părinții însă să rămână puncte de referință fundamentale, de care tinerii au atât de mare nevoie, atunci când se află în fața problemelor dificile ale vieții. În acest sens, pastorația familiei trebuie să țină seama: comuniunea și participarea la trăirea zilnică în casă, în clipe de bucurie și de dificultate, reprezintă cea mai concretă și eficace pedagogie pentru înscrierea activă, responsabilă și rodnică a copiilor în orizontul larg al societății. § 5. Astfel, în cadrul acțiunii pastorale, familiile să fie ajutate ca alături de comunitatea parohială, să le ofere tinerilor căi de căutare a adevărului și de descoperire a valorilor umane, de întâlnire cu persoana lui Isus Cristos și de decizie pentru a deveni ucenicii săi, înrădăcinând propriile alegeri existențiale în proiectul de viață care este Evanghelia. Astfel, părinților le revine obligația să-i formeze pe copiii lor pentru viață în așa fel încât fiecare să-și îndeplinească pe deplin misiunea după chemarea primită de la Dumnezeu. Conștienți de responsabilitatea fundamentală a familiei în această privință, prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, viața de rugăciune, exercitarea carității, conduita plină de veghere și sobrietate, o generoasă participare la viața Bisericii, părinții să creeze premisele pentru alegeri vocaționale mature și responsabile. Să nu pună piedici, ci să respecte, să împărtășească și să însoțească cu bucurie încrezătoare drumul pe care copiii lor intenționează să-l facă pentru a-și clarifica și urma vocația lor, fie la viața de Căsătorie, fie la viața consacrată. 238. Educația la iubire și la trăirea creștină a sexualității § 1. O atenție specială trebuie dată educației la iubire și la trăirea creștină a sexualității. Ea este o datorie, înainte de toate, a părinților și a familiei. Prin această educație, părinții vor avea ocazia de a oferi mărturia lor cu privire la alegerea stării de viață conjugală, ca adeziune la o vocație particulară, complementară alegerii stării fecioriei consacrate, și vor putea face o adevărată cateheză familială despre semnificația alegerilor vocaționale, ca răspuns la chemarea lui Dumnezeu. § 2. La această lucrare de neînlocuit a familiei, să se alăture și comunitatea creștină, susținându-i pe părinți în datoria lor și introducând în planul educativ al parohiei nu numai o cateheză organizată pe teme referitoare la viață, iubire, sexualitate și castitate, ci și momente specifice de educație sexuală, având grijă să nu fie dată doar o informație corectă, ci să se insiste asupra valorilor propuse de antropologia creștină și, în particular, asupra semnificației castității și a valorii metodelor naturale de reglementare a nașterilor. 239. Formarea creștină pentru familii § 1. O atenție pastorală reală față de familie să se concretizeze în diverse planuri catehetice care să promoveze o spiritualitate conjugală și familială autentică, menită să pună în valoare, mai ales: a) rugăciunea familială zilnică (rugăciunea de dimineață și de seară, rugăciunea la masă, pe cât posibil, lectio divina), pusă în relație, în momente oportune, cu creșterea copiilor; b) centralitatea Euharistiei duminicale ca memorie a Paștelui și izvor al legăturii conjugale, însoțită de pregătirea liturgiei; c) ajutorul reciproc în urmarea Domnului, printr-o comunicare reală între soți și într-un dialog educativ între părinți și copii, care să fie semn al iubirii lui Dumnezeu față de om; d) educarea pentru o interpretare corectă și pentru un exercițiu autentic al libertății ca dăruire sinceră de sine, până la jertfă; e) viziunea creștină a sexualității și semnificația nașterii copiilor drept cooperare la gestul creator al lui Dumnezeu; f) disponibilitatea generoasă la slujirea vieții, prin primirea copiilor ca dar al lui Dumnezeu, în trăirea matură și bucuroasă a paternității și maternității responsabile, înțelese corect; g) practicarea carității ca primire și ospitalitate familială, în solidaritate cu cel care are nevoie, fie în sens fizic, fie spiritual (situații de singurătate, marginalizare, părăsire, sărăcie și așa mai departe); h) ajutarea soților să trăiască exigențele iubirii care iartă și salvează. § 2. Acompanierea soților și familiilor va porni de la toate ocaziile prielnice pentru reînnoirea vestirii creștine în mod continuu, și nu episodic. În special, să se pună în valoare: a) cateheza pentru părinți cu ocazia nașterii și Botezului copiilor; b) cateheza cu ocazia celebrării altor sacramente ale inițierii creștine; c) apariția exigențelor educative legate de creșterea copiilor sau de viața lor scolastică sau la lucru; d) momentele semnificative în viața de familie; e) pregătirea pentru Căsătorie a copiilor; f) vizita și binecuvântarea caselor și a familiilor; g) apariția unor evenimente fericite sau dureroase în viața de familie. 240. Atenția acordată familiilor tinere § 1. O atenție specială să fie dată primilor ani de Căsătorie și întăririi legăturii conjugale a tinerilor soți într-o deschidere generoasă la viață, până la a ajuta familia să concretizeze propriul proiect ideal, amintindu-și de darul primit în sacrament, în relație cu țesutul complex al comunității parohiale. § 2. Vor trebui susținute astfel tinerele familii în recunoașterea și trăirea vocației lor de neînlocuit la unitate, în exercitarea paternității și maternității lor responsabile, în drumul de educare a copiilor. Va trebui, de asemenea, să se favorizeze în ei formarea unui simț al istoriei și al tradiției, făcându-i să perceapă legătura dintre istoria fiecărei familii și drumul întregului popor al lui Dumnezeu. În respect față de exigențele lor întemeiate de a fi mai retrași și rezervați, dar insistând să învingă orice tentație la închidere, cu discreție și cu curaj, să li se propună și anumite forme de participare la viața Bisericii și a societății, favorizând și susținând asumarea posibilelor obligații din partea familiei ca atare. 241. Responsabilitatea familiei în ceea ce privește iubirea și viața § 1. Fiecare plan pastoral trebuie să ducă la a face ca fiecare familie să-și asume în mod activ, în respect față de libertatea și creativitatea sa, datoriile și responsabilitățile pe care Domnul i le încredințează, pentru a răspunde astfel la propria vocație de mărturie a iubirii. Fiecare familie, așadar, să se simtă chemată să fie comunitate autentică de persoane, să slujească cu generozitate viața, să participe la împlinirea misiunii Bisericii și la dezvoltarea societății. § 2. În particular, Biserica locală își dă seama de urgența necesității ca perechile de soți să fie generoase și responsabile în procreație, văzând în copii semnul binecuvântării lui Dumnezeu, și nu o problemă în plus sau o amenințare la echilibrul dintre soți. § 3. Din partea lor, comunitățile creștine să păstreze stima față de primirea vieții, susținând în orice mod familiile care se deschid cu generozitate la mai mulți copii în viața lor. § 4. În special, comunitățile parohiale să fie aproape de soții ce nu pot avea copii: să-i ajute pe acești soți să depășească tentația de "a voi un copil cu orice preț", să-i lumineze și să-i însoțească în a recunoaște că viața lor conjugală nu-și pierde valoarea chiar dacă nu pot procrea, respectând demnitatea lor personală și a copilului; de fapt, ei pot continua să crească în iubire în viața lor conjugală și în iubire față de orice altă persoană; să-i încurajeze să trăiască alte forme de adevărată fecunditate spirituală și să-i invite să se deschidă către alte modalități de iubire și de ajutor față de alte familii și alți copii, eventual, și prin adopție sau încredințare. § 5. Comunitățile creștine să primească cu iubire orice făptură umană ce se naște în această lume: orice ființă umană, de fapt, trebuie primită ca un dar și o binecuvântare a lui Dumnezeu; în ea este înscris chipul lui Dumnezeu, care trebuie recunoscut și cinstit. În vestirea și în mărturia respectului demnității fiecărei persoane, să continue să învețe că nașterea persoanei umane este obiectiv lipsită de propria perfecțiune atunci când nu este voită și actualizată ca scop și rod al unui act conjugal, adică al gestului specific unirii soților. 242. Trăirea carității și a solidarității în familie și între familii § 1. Familiile să crească în deschidere către aproapele, trăind caritatea în interiorul și în jurul lor. Familia să devină tot mai mult loc de relații interpersonale autentice și bogate între soți și între părinți și copii și spațiu pentru un schimb adecvat de experiențe între diferitele generații, creând în particular un climat de primire disponibilă față de persoanele în vârstă, făcând din viața domestică un exemplu de dialog și de conviețuire senină. Să dea o atenție aparte acelor persoane, din propria familie sau din afara ei, care, prin alegere sau din necesitate, trăiesc singure, așa încât să nu ducă lipsă de cele necesare vieții și să se bucure de o relație umană și creștină cu familia. § 2. Capacitatea familiei de a arăta caritatea în jurul său să se manifeste printr-o ospitalitate cordială, în atenție față de săraci și nevoiași, în asumarea responsabilității educative și sociale pentru a răspunde la nevoia omenirii care se face tot mai simțită în societatea noastră. În această perspectivă, familiile, susținute și de asociații specifice, să se deschidă cu discernământ prudent experiențelor de adopție, de încredințare temporară, de primire familială. § 3. Chiar fără a voi să indice un model univoc, Sinodul cere fiecărei familii să fie subiect real de comuniune, nu numai în interiorul său, ci și în relațiile cu vecinii și în ambiente în care se trăiește în mod natural (școală, cartier, parohie), pentru a face mai umană societatea noastră și a edifica "civilizația iubirii". § 4. În cultivarea solidarității familiale, care este chemată să se exprime, mai ales, în cadrul familiei înseși, să existe preocupare față de promovarea și a unor forme de solidaritate între familii, fie sugerând și susținând atitudinile și gesturile de atenție și de apropiere trăite în relațiile de fiecare zi, fie favorizând dezvoltarea de modalități diferite de asociații familiale, mai ales în vederea unei implicări mai directe a familiilor în domeniul social, spre apărarea și tutelarea unei politici juste pentru familie, care să-i pună în valoare demnitatea socială, promovându-i drepturile fundamentale precizate recent de Sfântul Scaun. 243. Familia și mass-media § 1. Este mare influența pe care mass-media o exercită și în viața de familie. Poate fi pozitivă și benefică, dar, în același timp, poate deveni și o invazie reală în viața de fiecare zi a familiei, tinzând adesea, în mod direct sau indirect, să răstoarne ordinea valorilor umane și creștine. § 2. Este necesar, așadar, ca în familie să se învețe a se apropia, a cunoaște și a judeca limbajul mass-media și, mai ales, al televiziunii. Aceasta să fie și o ocazie pentru a redescoperi comunicarea dintre diferiți membri ai familiei și bogăția mesajelor interpersonale, creând ocazii de dialog familial alternativ televiziunii sau în stare să conducă la a gusta conținuturile pozitive oferite de mass-media. § 3. Comunitățile parohiale, centrele culturale catolice și mișcările ecleziale să se implice să aprofundeze aceste tematici în întâlniri specifice, după precizările sugerate de planurile pastorale ale Episcopului în privința educației, comunicării, vegherii, colaborând cu acele asociații ce promovează deja un raport just cu mass-media. 244. Familia și munca § 1. O atenție specifică trebuie să fie acordată legăturii dintre muncă și familie. Implicarea în munca extradomestică, atât a bărbatului, cât și a femeii, are urmări asupra vieții de familie. § 2. Să fie ajutați bărbații și femeile să găsească proporția justă între implicarea în muncă și responsabilitățile lor de soți și de părinți, dând o atenție specială condiției femeii, care poartă adesea greutatea atât a implicării profesionale, cât și a activității domestice. § 3. În propunerile pastorale, să se țină seama de aceste situații și să se aibă în vedere un echilibru în distribuirea implicărilor în comunitate, pentru a nu îngreuna ritmul vieții de familie uneori prea apăsător. § 4. Să se promoveze o colaborare mai intensă și stabilă între pastorația socială și pastorația familială, pentru ca lucrătorii pastorali să aibă mai vie conștiința dimensiunii sociale a familiei și a tematicilor sociale și pastorale care caracterizează raporturile dintre familie și muncă. 245. Atenția acordată familiilor în dificultate § 1. O acțiune pastorală și mai generoasă, inteligentă și prudentă, după exemplul Bunului Păstor, este cerută de acele familii care, adesea, independent de voința lor sau determinate de exigențe de natură diferită, se află în fața unor situații dificile. Biserica locală trebuie să fie atentă la situațiile de dificultate în care trăiesc unele familii din Dieceză. Este vorba despre toate acele forme de suferință și de chin moral din familiile în care: a) există perioade lungi de absență a unuia sau a ambilor părinți, din motive de muncă sau migrare sau executare a unei pedepse în închisoare; b) sunt semne că iubirea conjugală scade în viața de fiecare zi, din cauza obișnuinței, a indiferenței reciproce sau a unor relații dubioase și neloaiale; c) se trăiește drama unui copil bolnav, toxicodependent, cu nevoi speciale; d) se experimentează incapacitatea de a construi un adevărat raport educativ plin de autoritate și armonie; e) se cunoaște un raport dificil cu persoanele vârstnice; f) soții fără copii trăiesc această stare a lor fără a reuși să găsească bucuria unei fecundități spirituale și sfârșesc prin a avea un simț de inutilitate în conviețuirea lor matrimonială; g) părinții rămân singuri după Căsătoria copiilor; h) separarea sau divorțul fac mai anevoioasă viața și, în special, păstrarea fidelității față de valoarea indisolubilității și educația copiilor; i) cei singuri îndură cu greu condiția de văduvie; j) se trăiește drama lipsei unui loc de muncă și nesiguranța față de viitorul muncii. § 2. O pastorație familială organizată trebuie să cuprindă toate aceste situații atât de diversificate, însoțind familiile în dificultate cu mărturia adulților care trăiesc intens experiența lor familială și care știu în mod concret să se apropie de aceste suferințe cu spirit de comuniune. § 3. De aceea, fiecare parohie și fiecare lucrător pastoral să știe să evalueze dificultățile și suferințele prezente în cadrul său, favorizând o atenție plină de caritate față de situațiile ce pot fi cel mai ușor supuse marginalizării. § 4. Fiecare păstor să fie disponibil pentru colocvii cu familiile în criză și să caute să le lumineze cu privire la normele Bisericii, favorizând și întâlnirea cu familii dispuse să le ofere ajutor și sfat. 246. Situații matrimoniale nereglementate § 1. O atenție specială trebuie acordată situațiilor celor divorțați și recăsătoriți, celor care conviețuiesc și celor căsătoriți numai civil. Aceste persoane, deși sunt într-o situație obiectiv nereglementată, continuă să aparțină Bisericii și nu puține dintre ele manifestă adesea o dorință de recuperare a drumului de credință. § 2. Respectând normele generale ale Bisericii, trebuie să fie ajutați să experimenteze că sunt parte a Bisericii, arătându-le, mai ales, chipul milostiv al lui Cristos, care, cu harul său, îi susține în circumstanțele cele mai dificile și dureroase. Să se evite orice formă de discriminare față de ele și să fie invitate aceste persoane să participe la viața comunității creștine, fără a lăsa spațiu echivocurilor. Cât privește admiterea la sacramentele Reconcilierii și Euharistiei, să se respecte de către toți dispozițiile canonice. Nerespectarea acestor norme n-ar fi semn de iubire, ci izvor de confuzie pentru credincioși. § 3. În fiecare zonă pastorală, în strânsă legătură cu consultorii familiali de inspirație creștină, să fie activată o slujire permanentă de consultanță pastorală, morală și canonică. Această slujire, desfășurată de lucrători pregătiți pentru aceasta, să aibă drept scop susținerea și rezolvarea situațiilor de criză și să discearnă și să însoțească, chiar un timp mai îndelungat, soții în situații nereglementate. § 4. În special, în aceleași zone pastorale să existe și un lucrător pastoral calificat, pentru a fi consulatat în cazul verificării posibilității unei eventuale cauze de nulitate matrimonială. Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor, împreună cu Tribunalul bisericesc, să promoveze pregătirea unor persoane care să desfășoare o slujire atât de importantă și delicată. V. LINII OPERATIVE ȘI INSTRUMENTE ALE PASTORAȚIEI FAMILIEI 247. Instrumente de promovare și coordonare a pastorației familiei § 1. Oficiul pentru pastorația familiei este organismul specific pentru grija și promovarea pastorației familiei la nivel diecezan. El lucrează în numele Episcopului și este condus de un preot. Trebuie să devină punctul de referință atât pentru asociațiile, cât și pentru mișcările care acționează în domeniul pastorației familiei. Între scopurile principale pe care este chemat să le urmărească, în legătură și colaborare cu alte oficii sau organisme din Curie, intră: a) promovarea vestirii "evangheliei" Căsătoriei și familiei; b) studierea problemelor religioase, morale și sociale cu care se confruntă viața conjugală și familială, în lumina doctrinei Bisericii și ținând cont de legile în vigoare și a evoluției lor; c) coordonarea și promovarea inițiativelor pentru pregătirea tinerilor și logodnicilor pentru Căsătorie și pentru susținerea și însoțirea familiilor în trăirea stării lor de viață; d) grija pastorală pentru familiile în situații dificile ori nereglementate; e) colaborarea cu lucrătorii pastorali specializați în pastorația familiei; f) promovarea structurilor zonale, decanale și parohiale care lucrează în slujirea familiei; g) atenția față de tematicile și inițiativele referitoare la apărarea și promovarea vieții umane; h) promovarea, în fiecare an, a Sărbătorii Familiei și a Zilei pentru Viață; i) susținerea și coordonarea diferitelor inițiative de slujire a familiei și a vieții, începând de la consultorii familiali și de la centrele pentru metodele naturale de reglementare a nașterilor; l) dialogul cu diversele realități culturale și sociale, precum și cu structurile civile, pe teme referitoare la familie și la viață. § 2. Întrucât pastorația familiei este datoria tuturor și a fiecăruia în Biserică, este necesar a avea curajul de a constitui și a face stabile și cu adevărat adecvate organisme și structuri de pastorație familială. De aceea, să se ia în considerare oportunitatea constituirii unui Consiliu diecezan pentru pastorația familiei, în care să fie prezenți reprezentanții diferitelor structuri din Dieceză, care lucrează în slujirea familiei: preoți, soți, călugări și călugărițe, membri ai asociațiilor și mișcărilor care lucrează în domeniul vieții conjugale și familiale, pentru o mai bună împărțire a responsabilităților pastorale. De prezența sa și de contribuția sa, să se ocupe Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor. Acest Consiliu să aibă în plan și momente de reflecție specifică pe tematicile familiale mai urgente, promovând întâlniri în care să fie posibil un dialog argumentat și extins asupra principalelor probleme ale vieții de familie, întrucât este necesar ca la competența teologică și morală a specialiștilor să se alăture experiența familiilor - căci soții sunt primii apostoli ai familiei - pentru a favoriza o mai bună înțelegere a bogăției și motivațiilor documentelor Magisteriului Bisericii cu privire la familie. § 3. Să se studieze, de asemenea, oportunitatea înființării unor eventuale comisii de pastorație familială sau altor instrumente considerate potrivite pentru promovarea și coordonarea pastorației familiei în parohii, în decanate, favorizând, printre altele, întâlniri între familii, pentru o prezență vie a lor în viața socială. 248. Grupuri parohiale și asociații sau mișcări familiale de inspirație creștină § 1. Biserica locală din Dieceza de Iași, care dorește să fie alături de soți și de familii în drumul lor de sfințenie, vrea să pună în valoare și să promoveze, ca un moment privilegiat al pastorației familiei, experiențele comunitare ale familiilor, atât la nivel parohial, cât și la nivel de asociații, grupuri ori mișcări. § 2. Experiența grupurilor familiale parohiale, prezente în ultimii ani în Dieceză, să fie împărtășită pentru a ajuta familiile să devină conștiente de darul și de datoriile care vin din Căsătoria creștină și să le trăiască, printr-o aprofundare a Cuvântului lui Dumnezeu și a misterului Bisericii, în momente de rugăciune și de ajutor fratern care fac să crească un stil de comuniune trăită în dragostea de fiecare zi. Întărirea în credință, ajutorul oferit, mai ales, la educarea copiilor, susținerea în dificultăți de natură materială și spirituală să caracterizeze stilul acestor grupuri, care trebuie să intre organizat în viața Bisericii locale și să se deschidă altor familii, într-o adevărată dinamică misionară. § 3. Comunitatea parohială, respectând creativitatea proprie laicilor, să primească cu simpatie și să prețuiască grupurile de familii care împărtășesc altora din experiența lor de familie după modalitățile inspirate de adeziunea la o asociație, grup sau mișcare. Să aibă grijă, în special, să favorizeze un spirit de comuniune fraternă și să facă să crească stima și colaborarea dintre diversele comunități familiale, ca să le facă să fie loc de creștere în credință și în spiritualitatea proprie stării conjugale, moment de deschidere la viața parohială și comunitară, stimul la slujirea pastorală în Biserică și la implicarea în societatea civilă. § 4. Convinsă de prioritatea familiei în viața socială, ca subiect specific, și nu doar ca un ansamblu de persoane, Biserica locală din Dieceza de Iași, conștientă de importanța principiului subsidiarității, recunoaște importanța formelor de asociații familiale de inspirație creștină, care să lucreze în domeniul social la apărarea și susținerea drepturilor familiei, căutând să influențeze și asupra politicilor familiale și coordonându-se între ele pentru o prezență eficace în contextul social al teritoriului, întrucât, pentru familia creștină, participarea la viața societății își are rădăcinile în același har al sacramentului Căsătoriei, care îi face apți și îi implică pe soții și părinții creștini să-și trăiască vocația lor de laici, având conștiința că "binele persoanei și al societății umane și creștine este strâns legat de bunul mers al comunității conjugale și familiale" (GS 47), adică al familiei creștine. 249. Pentru o cultură a familiei și a vieții § 1. În cultura actuală se răspândesc tot mai mult modele străine viziunii creștine despre familie, cum sunt conviețuirea liberă și căsătoria numai civilă. Familiile creștine să dea mărturie cu putere și să edifice o cultură a familiei al cărei fundament stă în sacramentul Căsătoriei, ca unire stabilă și fidelă dintre un bărbat și o femeie, făcută părtașă la iubirea lui Cristos față de Biserica sa. Pentru a dezvolta o adecvată cultură creștină a familiei și a vieții, trebuie folosite toate resursele culturale și pastorale ale Diecezei. În special: a) în cursurile diecezane pentru lucrătorii pastorali, să se prevadă o secție dedicată în mod explicit temelor familiei; b) să se promoveze inițiative de formare pentru lucrători în pastorația familiei; c) să se aibă grijă, în special, de formarea permanentă a preoților și a tuturor celor din viața consacrată prin programe de aducere la zi dedicate teologiei familiei și problemelor referitoare la educația sexuală și procreația responsabilă. § 2. Dieceza vrea să răspundă exigențelor familiei, susținând structurile care au ca scop, în mod direct, promovarea umană a familiei, printre care trebuie amintite: a) centrele pentru metodele naturale de reglementare a nașterilor, în care fiecare femeie și fiecare pereche să poată fi ajutate să identifice și să urmeze acea metodă ce se potrivește mai bine situației lor concrete și favorizează mai bine datoria procreației responsabile; b) centrele de ajutor pentru viață și casele sau centrele de primire a vieții, așa încât să ofere tinerelor, mamelor și perechilor în dificultate nu numai motivații și convingeri, ci și asistență morală și susținere concretă, pentru a înfrunta și depăși dificultățile în primirea unei vieți care se naște sau tocmai venită la lumină; c) consultorii familiali de inspirație creștină, care asistă cu sfaturile lor persoanele și familiile în dificultate. § 3. Să se ia în considerare oportunitatea constituirii unui "Centru pentru familie", cu diferite filiale, în care să fie posibile servicii speciale (pregătirea lucrătorilor pentru cursurile logodnicilor, educația sexuală, consultarea pentru metodele naturale, ajutorarea familiilor în criză, abordarea tematicilor educative, legătura cu școala, aprofundarea documentelor magisteriale despre familie, predispunerea pentru inițiativele locale cu privire la familie) ca sprijin pentru abordarea tematicilor antropologice, psihologice, sociologice și de politică a familiei.
VI. CĂSĂTORIA ÎN SITUAȚII SPECIALE A. CĂSĂTORIILE CELOR BOTEZAȚI ȘI NECREDINCIOȘI 250. Pentru un drum de redescoperire a credinței § 1. Păstorul de suflete să aibă o atenție specială pentru acei tineri care, deși cer sacramentul Căsătoriei, arată că nu sunt pe deplin dispuși să-l celebreze cu credință. Să fie gata să primească cererea lor, dar să-i facă să înțeleagă că Biserica trebuie să le amintească celor care cer să se căsătorească religios condițiile de credință necesare pentru o celebrare rodnică. § 2. Chiar de la prima întâlnire, parohul, invitând tinerii să-și clarifice motivațiile cererii lor, să le propună un drum de redescoperire a credinței. De aceea, în afară de frecventarea unui plan educativ de pregătire pentru Căsătorie obligatoriu pentru toți, acești logodnici să fie îndemnați să participe la mai multe întâlniri sau colocvii cu parohul sau cu persoane desemnate de el, în vederea însușirii cunoștințelor despre învățătura creștină și exigențele ei. 251. Discernământul de a admite sau nu la Căsătorie § 1. Înainte de a începe pregătirea matrimonială propriu-zisă, parohul să evalueze, împreună cu tinerii care au arătat la început că nu sunt pe deplin dispuși să celebreze Căsătoria cu credință: a) cum au primit propunerea pentru un drum de redescoperire a credinței; b) care sunt motivațiile precise pentru care insistă să se căsătorească religios; c) dacă sunt dispuși să accepte proiectul matrimonial așa cum îl înțelege Biserica: unic, indisolubil, deschis vieții; d) dacă, cel puțin, nu refuză caracterul ei sacramental. § 2. Dacă această evaluare va fi pozitivă, parohul îi va admite pe tineri la pregătirea pentru Căsătorie, acceptând cererea lor de Căsătorie, chiar dacă nu este încă pe deplin motivată de credință. § 3. Dacă evaluarea va fi negativă, demonstrând că tinerii refuză în mod explicit și formal ceea ce Biserica intenționează să împlinească atunci când celebrează Căsătoria celor botezați, parohul să nu-i admită la pregătirea pentru Căsătorie, explicând motivațiile deciziei sale. § 4. În caz de dubiu cu privire la cele afirmate mai sus, parohul să se consulte cu Ordinariul locului. § 5. În primul caz, parohul va trebui să-i încurajeze pe tineri să urmeze un drum de redescoperire a credinței și la practica creștină. Și, verificând disponibilitatea lor de a participa la Euharistie pe deplin și cu rod, să evalueze oportunitatea celebrării Căsătoriei chiar în timpul Liturghiei. § 6. În al doilea caz, parohul va face cunoscut celor interesați că decizia de a nu-i admite la sacrament vrea să fie un gest de respect față de cel care se declară necredincios, un gest de așteptare și de speranță, un apel reînnoit și grav către întreaga comunitate creștină, ca să continue să fie aproape de acești frați, implicându-se mai mult în mărturia de credință față de valorile sacramentale ale Căsătoriei și ale familiei. 252. Căsătoria dintre un botezat credincios și unul necredincios § 1. Merită o considerație specială cererea de a celebra Căsătoria religioasă făcută de o persoană botezată și credincioasă cu alta botezată, dar necredincioasă. Dacă aceasta din urmă a abandonat credința în mod notoriu, parohul nu va putea să asiste la Căsătorie fără permisiunea Ordinariului locului. În acest caz, pentru a obține permisiunea, va trebui să se verifice condițiile prevăzute pentru Căsătoriile interconfesionale (CDC, can. 1071 § 1, nr. 4; can. 1071 § 2). § 2. Concret, nu este ușor a recunoaște când este cazul de abandonare a credinței în mod notoriu, căci mulți, chiar dacă se declară că nu mai sunt credincioși, nu manifestă clar și fără echivoc un refuz adevărat și propriu al credinței. În caz de dubiu, este bine ca parohul să apeleze la Ordinariul locului, care va cântări, de la caz la caz, dacă se cere procedura respectivă. § 3. Dacă unul dintre tineri declară simplu că nu se recunoaște credincios și că vrea să se căsătorească în Biserică doar pentru a satisface dorința părții credincioase, este necesar a primi cererea de Căsătorie cu multă atenție față de persoane, dar și cu precauțiile necesare. Într-o asemenea declarație, de fapt, nu se distinge o abandonare notorie a credinței, ci se constată o îndepărtare de practica religioasă și o rezervă față de un drum de recuperare a credinței. În acest caz, nu sunt cerute formalitățile prescrise pentru Căsătoriile mixte și pentru Căsătoria celui care a părăsit credința în mod notoriu. Partea credincioasă și practicantă va trebui să se arate promptă să mărturisească propria credință prin conduita vieții în fața soțului îndepărtat de credință. 253. Pregătirea tinerilor care nu au aceeași sensibilitate religioasă § 1. Parohul să se arate disponibil să-i întâlnească de mai multe ori pe acei tineri care nu au aceeași sensibilitate religioasă, oferindu-le posibilitatea aprofundării motivațiilor cererii lor de a celebra Căsătoria creștină. § 2. Perechea va fi invitată să facă un drum de formare care să ducă la cunoașterea diferitelor aspecte ale vieții lor conjugale și familiale: respectarea convingerilor celuilalt, căutarea valorilor umane, înțelegere în alegerile fundamentale ale vieții celor doi, mai ales în ceea ce privește educarea copiilor. § 3. Propunerea de a participa la un plan educativ, organizat de parohie pentru toți logodnicii care se pregătesc pentru Căsătorie, să fie adresată amândurora. Dacă este oportun, perechea să fie invitată să participe la un drum de redescoperire a credinței sau să urmeze o formă specială de acompaniere cu ajutorul unor persoane pregătite în acest scop. § 4. La sfârșitul acestui drum, fiecare dintre cei doi tineri va trebui să fie în stare să-și clarifice propriile intenții în ceea ce privește celebrarea sacramentului Căsătoriei și să formuleze un proiect de viață conjugală și familială pe baza acelor valori umane care sunt pe deplin împărtășite de celălalt. Acest proiect de viață conjugală să fie exprimat în "cererea de Căsătorie", pe care perechea o va prezenta parohului înaintea întâlnirii pentru examenul logodnicilor. § 5. Cu ocazia examenului logodnicilor, parohul va verifica atent intențiile lor, convingându-se, în special, că partea care se declară necredincioasă nu exclude proprietățile esențiale și finalitățile instituționale ale Căsătoriei creștine, nici nu se opune sacramentalității sale. 254. Pregătirea pentru liturgia nupțială și celebrarea sa § 1. În aceste cazuri, parohul să dea atenție specială explicării și pregătirii liturgiei nupțiale. Este necesar ca, la celebrarea sacramentului Căsătoriei, cei doi miri să participe conștient și activ. Alegerea lecturilor să fie condusă de reflecția asupra valorilor pe care mirii, de comun acord, intenționează să le pună ca fundament al vieții lor conjugale și familiale. § 2. Nu pare a fi oportună celebrarea Căsătoriei în cadrul Liturghiei, la care doar partea credincioasă ar putea participa pe deplin, apropiindu-se de sfânta Împărtășanie. Eventuala decizie de a celebra Căsătoria în cadrul Liturghiei va trebui să fie determinată de motive valide din punct de vedere pastoral, cu tot respectul datorat mirelui care s-a declarat necredincios. B. CĂSĂTORIILE MIXTE 255. Principii generale § 1. Căsătoriile interconfesionale prezintă numeroase elemente ce trebuie dezvoltate și valorificate fie pentru valoarea lor însăși, fie pentru aportul pe care-l pot da mișcării ecumenice, iar acest lucru este deosebit de important mai ales atunci când ambii miri sunt statornici în practicarea obligațiilor lor religioase. Botezul comun și dinamismul harului oferă soților, în aceste Căsătorii, baza și motivele necesare pentru a-și exprima unitatea în sfera valorilor morale și spirituale. § 2. Totuși, experiența ne învață că unirea perfectă dintre soți și implicarea întregii lor vieți în Căsătorie sunt mai ușor asigurate atunci când ei au aceleași convingeri religioase și morale și participă la viața comunității de credință. De aceea, Căsătoria mixtă, adică dintre o persoană catolică și alta botezată, dar necatolică, rămâne mereu un caz dificil. § 3. Grija pastorală trebuie să țină cont atât de dificultățile, pe care perechile interconfesionale pot să le întâmpine în viața conjugală și familială, cât și de aspectele pozitive ale unirii lor. § 4. Ambii soți trebuie să fie ajutați în mod responsabil să împărtășească darurile de har pe care le-au primit prin aceeași alegere a vieții creștine, fără a renunța la propria convingere de credință și fără a cădea în indiferentism religios. În acest scop, pastorația va trebui să includă, pe cât posibil, colaborarea slujitorului cultului părții necatolice. § 5. Și respectarea normelor canonice, încredințată responsabilității parohului catolic, va trebui să tindă la protejarea valorilor sacramentului Căsătoriei în respect față de conștiința soților, ambii fiind chemați să trăiască unirea lor în conformitate cu Evanghelia și cu credința primită în propria Biserică. 256. Pregătirea pentru Căsătorie § 1. Pregătirea la Căsătoria mixtă să fie sub semnul primirii și respectului față de situația specială a fiecărei perechi. Chiar de la primul colocviu, parohul să se arate disponibil să-i ajute pe tineri să-și clarifice motivațiile cererii lor de a celebra Căsătoria, dând atenție condiției spirituale a fiecăruia. Părții catolice îi va aminti obligația de a frecventa cursul comun de pregătire la Căsătorie programat în parohie, în afară de cazul când circumstanțele fac mai oportună o pregătire în formă personalizată. Va face aceeași propunere, ca simplă invitație, părții necatolice. În afară de aceasta, o va sfătui să ia legătura, pe cât posibil, cu slujitorul cultului propriei confesiuni, pentru o pregătire de credință. § 2. Este necesar ca, pregătindu-se pentru Căsătorie, fiecare să poată cunoaște convingerile religioase ale celuilalt, învățăturile și practicile Bisericii sau Comunității ecleziale căreia îi aparține celălalt. Este necesar, de fapt, a-i ajuta pe tineri să trăiască moștenirea creștină, mai ales în ascultarea Cuvântului și în rugăciune. Tinerii să învețe să împărtășească elementele comune de credință și să respecte diferențele unei sau altei confesiuni, cu intenția de a păstra rodnice unitatea și armonia matrimonială. 257. Examenul logodnicilor § 1. Este necesar ca, înaintea Căsătoriei, fiecare să ajungă să înțeleagă doctrina despre Căsătorie și despre principiile religioase și morale referitoare la viața conjugală și familială, conform învățăturilor propriei Biserici sau Comunități ecleziale. Aceasta permite, în conformitate cu ceea ce este prevăzut de normele canonice, verificarea că cele două părți au fost instruite asupra finalităților instituționale și asupra proprietăților esențiale ale Căsătoriei, care nu trebuie să fie excluse de nici una dintre cele două părți. Întrucât aceasta va trebui să se manifeste dintr-o declarație scrisă, apare oportun a-i propune și părții necatolice colocviul cu parohul pentru examenul logodnicilor. În acest caz partea necatolică va putea cere consultarea propriului slujitor de cult. § 2. Normele canonice prevăd îndeplinirea altor două condiții: declarația părții catolice că este promptă să evite pericolul pierderii propriei credințe și promisiunea de a face tot ceea ce stă în puterile sale să educe și să boteze catolic copiii; partea necatolică să fie informată despre această declarație și despre această promisiune. § 3. Cu privire la aceste garanții, cerute și pentru Căsătoria interreligioasă, este necesar, în cazul Căsătoriei mixte, să se procedeze cu grijă ecumenică. Trebuie precizat că părții necatolice nu-i este cerută nici o promisiune, nici scrisă, nici orală, ci doar să ia act de datoria părții catolice. § 4. Parohul să-i îndemne pe tineri să se pună de acord, înainte de Căsătorie, cu privire la Botezul și educația religioasă a copiilor. Este de dorit ca ei să ajungă să formuleze un proiect pentru viața lor conjugală și familială și sub acest aspect, luând în considerare că și unul, și altul au dreptul și datoria la care nu se poate renunța de a transmite propriile convingeri religioase copiilor. De aceea, dacă partea catolică prevede că fiii vor fi botezați și educați în afara Bisericii Catolice, să se simtă încă obligată să împărtășească și să trăiască împreună cu ei propria credință. În armonie cu cealaltă parte, va găsi modul oportun pentru a exprima o astfel de exigență. 258. Celebrarea Căsătoriei și Euharistia § 1. În conformitate cu cele prescrise de ritual, Căsătoria mixtă să fie celebrată fără Liturghie. Dacă o motivație pastorală o cere, se poate, cu acordul Ordinariului, să se celebreze în cadrul Liturghiei. În acest caz, păstorul de suflete va trebui să respecte normele canonice cu privire la admiterea necatolicilor la Împărtășirea euharistică (CDC, can. 844). § 2. Celebrarea Căsătoriei între catolici și ortodocși, care au aceeași credință în sacramente, va putea fi făcută în cadrul Liturghiei. Totuși este bine a aminti că în Bisericile orientale nu este în uzanță unirea celebrării Căsătoriei cu aceea a Euharistiei. 259. Dispensa de forma canonică § 1. Dacă celebrarea Căsătoriei mixte implică dificultăți grave, Ordinariul locului poate da dispensă de obligația formei canonice. În Căsătoria mixtă, recurgerea la această dispensă cere o specială atenție ecumenică. § 2. Căsătoria dintre catolici și ortodocși, celebrată în ritul Bisericilor orientale, este considerată validă, numai să fie respectate dispozițiile dreptului canonic cerute pentru validitatea consimțământului. Dispensa de forma canonică este necesară doar pentru liceitate. Respectarea formei canonice este cerută pentru validitatea Căsătoriei dintre catolici și creștinii din alte Biserici și Comunități ecleziale (CDC, can. 1127 § 1). § 3. În scopul identificării motivațiilor valide care să justifice dispensa de forma canonică, trebuie dată atenție, mai ales, părții necatolice, ca, de exemplu, recunoașterea implicării sale religioase, favorizarea acordului cu membrii familiei sale, punerea în evidență a raportului de cunoaștere sau de rudenie cu propriul slujitor de cult. § 4. Este bine a manifesta înțelegere în alegerea ritului catolic sau necatolic pentru celebrarea Căsătoriei interconfesionale și în perspectiva vieții conjugale și familiale, în sensul evidențierii atât a aspectului de împărtășire din moștenirea comună creștină, cât și aceea a respectului reciproc față de diferențele religioase. § 5. Parohul, înainte de a înainta Ordinariului cererea de dispensă de forma canonică, să împlinească tot ceea ce este prescris de normele canonice cu privire la Căsătoriile mixte (CDC, can. 1125) și să stăruie în semnalarea motivațiilor ce justifică acordarea dispensei. § 6. Forma publică prescrisă pentru validitatea Căsătoriei contractate cu dispensă de forma canonică să aibă un caracter religios și, mai precis, celebrarea să fie făcută înaintea unui slujitor legitim de cult, și nu doar în fața ofițerului stării civile. 260. Celebrarea ecumenică a Căsătoriei § 1. Pentru a sublinia unitatea Căsătoriei, nu este îngăduit să se facă două celebrări religioase distincte, în care consimțământul să fie exprimat de două ori, sau să se facă un singur serviciu religios în timpul căruia schimbarea consimțământului să fie cerută împreună sau succesiv de doi slujitori. Celebrarea ecumenică înțeleasă corect trebuie să se exprime în participarea activă la ritul Căsătoriei din partea tuturor celor prezenți în deplină coerență cu credința religioasă a fiecăruia. § 2. Este posibil ca parohul, în cazuri speciale, cu acordul Ordinariului și în înțelegere cu tinerii, să invite slujitorul de cult al părții necatolice să participe activ la celebrarea Căsătoriei, cu proclamarea lecturilor biblice, o scurtă omilie, binecuvântarea mirilor. § 3. La fel, atunci când a fost dată dispensa de forma canonică și cu autorizarea, în prealabil, din partea Ordinariului, preotul catolic poate participa la ritul necatolic al Căsătoriei și, dacă este invitat, să proclame o lectură biblică, să adreseze un scurt îndemn, să facă rugăciuni potrivite și să-i binecuvânteze pe miri. § 4. Elementul ce ar trebui să dobândească o mai mare evidență în celebrarea ecumenică a Căsătoriei este Cuvântul. În liturgia Cuvântului, de fapt, se scoate în relief importanța Căsătoriei creștine în istoria mântuirii, scopurile și datoriile sale în vederea atingerii sfințeniei soților și a copiilor. 261. Grija față de familiile interconfesionale § 1. Este necesar a oferi familiilor interconfesionale o pastorație ecumenică a familiei, promovată în aceeași măsură de responsabilii diferitelor confesiuni creștine prezente în Dieceză, pe baza convingerii că unitatea Căsătoriei nu trebuie să fie subminată de diferența confesională a soților. De aceea, la nivel diecezan, prin Oficiul pentru ecumenism și dialog interreligios, să se caute înțelegerea cu responsabilii altor Biserici creștine pentru inițiative pastorale comune care să fie eficace în orientarea în mod ecumenic spre rezolvarea diferitelor probleme ce apar în experiența familiilor mixte. § 2. Fiecare comunitate parohială să primească în spirit de fraternitate familia interconfesională, respectând partea necatolică și trezind între credincioși atenția față de problema ecumenică. Să fie favorizată, și nu blocată, exigența unui raport analog al familiei interconfesionale cu comunitatea celeilalte confesiuni. Să se colaboreze cu familia și cu respectivele comunități de apartenență, mai ales, în privința drumului educativ al copiilor, apreciind experiențele de cateheză interconfesională, familială sau comunitară. C. CĂSĂTORIILE INTERRELIGIOASE 262. Admiterea la Căsătorie § 1. Biserica nu exclude posibilitatea Căsătoriei dintre catolici și persoane nebotezate. Respectând dreptul natural al fiecărui bărbat și al fiecărei femei, ea este disponibilă să primească această cerere și să celebreze cununia. În același timp, are datoria de a-l avertiza pe soțul catolic de obligația de a-și păstra propria credință, nefiindu-i permis niciodată să se expună pericolului proxim de a o pierde. § 2. Normele canonice privind impedimentul disparității cultului și condițiile pentru a da dispensa (CDC, can. 1086 și 1125) intenționează să asigure că credincioșii care se căsătoresc cu persoane nebotezate din alte religii sau de nici o religie să nu aibă de a face cu încălcarea legii divine (pierderea credinței, neglijarea datoriei de a o transmite copiilor). § 3. Însă acțiunea pastorală nu se limitează doar la respectarea normelor canonice. Este necesar a primi cererea de Căsătorie interreligioasă ca expresie a unui drept natural, care își are motivația profundă în creație și care, așadar, implică o atitudine de ascultare față de voința lui Dumnezeu. Perechea trebuie să fie ajutată să înțeleagă, să celebreze și să trăiască această realitate instituită de Creator la început. 263. Pregătirea la Căsătorie § 1. Pregătirea la Căsătorie este un drum spiritual, care-i conduce pe logodnici să verifice, înainte de toate, intențiile lor cu privire la legământul de iubire indisolubilă și fidelă, adică referitoare la decizia de a se dărui reciproc într-o adevărată comuniune de viață. În cazul Căsătoriei dintre o persoană catolică și o persoană nebotezată, această verificare este posibilă prin analiza sinceră a respectivelor principii morale și religioase. De aceea, în scopurile unei adecvate pregătiri, vor fi necesare și o serie de întâlniri ale perechii cu parohul sau cu persoane desemnate de el. § 2. În aceste întâlniri, catolicul, în afară de verificarea propriilor intenții cu privire la planul lui Dumnezeu despre Căsătorie, să fie stimulat să dea o mărturie coerentă despre propria credință în viața conjugală și familială (cf. 1Pt 3,1-2). În acest scop, el va trebui să fie ajutat și să recunoască și să valorifice acele principii religioase și morale profesate de partea nebotezată, care pot fi împărtășite și participate reciproc în viața matrimonială. § 3. Și partea nebotezată va trebui să fie ajutată să-și verifice propriile intenții cu privire la Căsătorie. Înainte de toate, trebuie să cunoască învățătura Bisericii Catolice cu privire la Căsătorie, așa încât să poată adeveri că nu intenționează să-i excludă proprietățile esențiale și finalitățile instituționale. Diferențele dintre doctrina catolică și învățăturile altor religii în această privință nu împiedică prin aceasta ca necreștinul, de exemplu, să poată fi în mod sincer dispus să nu excludă unitatea și indisolubilitatea Căsătoriei sale, chiar dacă este conștient că religia sa îi permite poligamia și divorțul. Este necesar a primi partea necatolică cu respect față de convingerile sale religioase, de tradițiile sale familiale și sociale; dar trebuie și să fie ajutată să recunoască valorile umane inerente Căsătoriei înțelese ca instituție divină și să dialogheze sincer cu partea catolică referitor la modul de a înțelege viața conjugală și familială. § 4. În pregătirea la Căsătorie, în plus, ambii logodnici trebuie să devină conștienți de dificultățile ce vor putea pune în criză soliditatea și stabilitatea legăturii conjugale și a vieții familiale care derivă de aici. În Căsătoria dintre catolici și nebotezați, aceste dificultăți sunt grave și, adesea, de nedepășit: contraste care provin din modul de a intenționa contractul matrimonial, de interpretarea diversă a principiilor morale referitoare la Căsătorie și familie, de uzanțe și obiceiuri, de mentalități, de înseși orânduirile juridice. O dificultate aparte o reprezintă problema educației copiilor, dat fiind faptul că ambii soți au această datorie și nu pot absolut deloc să o ignore în toate obligațiile morale pe care le implică. 264. Căsătoria dintre catolici și musulmani § 1. Cât privește, în special, Căsătoria dintre catolici și musulmani, este indispensabil a prezenta obstacolele, câteodată de nedepășit, care există la nivel juridic și socio-antropologic. Orânduirea civilă, de exemplu, din diverse țări ce se conformează legilor islamice, permite poligamia, repudierea femeii, dreptul bărbatului de a-și exercita singur autoritatea asupra copiilor. § 2. Femeia creștină, care se căsătorește cu un musulman, trebuie să fie informată cu privire la uzanțele și obiceiurile, mentalitatea, modul de a trăi al oamenilor din lumea islamică. Chiar dacă logodnicul său susține că are un mod al său de a gândi, trebuie făcut cunoscut, printre altele, care este după concepția islamică poziția femeii față de bărbat, cum este trăită iubirea conjugală, cum este înțeleasă familia și cum este exercitată autoritatea de drept asupra copiilor în absența tatălui. § 3. În fața tuturor acestor dificultăți, căsătoria cu un musulman va trebui întotdeauna descurajată atunci când perechea, după cununie, va merge să locuiască într-o țară islamică, mai ales acolo unde este interzisă prin lege religia creștină. 265. Obligațiile parohului § 1. În scopul aprofundării problemelor Căsătoriei cu disparitate de cult, parohul să apeleze în timp util la Curia diecezană, în special în cazul căsătoriei cu persoane de religie islamică, să ceară informații cu privire la legislația matrimonială din statul de proveniență a părții musulmane și cu privire la modul cel mai potrivit de a obține starea liberă. § 2. Cererea de dispensă de impedimentul disparității de cult va trebui să fie înaintată Ordinariului locului, cu respectarea prescrierilor normelor canonice (CDC, can. 1086). În spirit pastoral, trebuie ca, înainte de a începe cursul de pregătire, să fie examinate cu atenție problemele fundamentale ale căsătoriei dintre o parte catolică și una nebotezată: respectarea dreptului natural al căsătoriei și, în consecință, să nu fie excluse de ambele părți finalitățile instituționale și proprietățile esențiale ale Căsătoriei; evaluarea realistă de către partea catolică a posibilităților de exprimare a propriei credințe în viața conjugală și de dialog cu viitorul soț în ceea ce privește educația copiilor; luarea la cunoștință de către partea nebotezată despre promisiunile și obligațiile părții catolice. 266. Celebrarea Căsătoriei și grija pastorală după cununie § 1. Celebrarea Căsătoriei să aibă loc în biserică sau într-un alt loc potrivit (CDC, can. 1118 § 3). § 2. Dacă este oportun, se poate face o singură lectură biblică, se omit binecuvântarea și schimbarea inelelor, înlocuindu-se binecuvântarea mirilor cu o rugăciune. În complexitatea sa, această liturgie nupțială exprimă credința creștinilor, respectându-i pe necreștinii implicați în celebrare, nu face referință la Botezul părții catolice, ci scoate în evidență că iubirea umană primește în momentul celebrării un sigiliu sacru și puterea de a se păstra fidelă și responsabilă. § 3. În această perspectivă, se înțelege că este oprit a introduce Căsătoria în celebrarea euharistică. Biserica îi primește cu bucurie pe toți cei prezenți și își exprimă credința sa în Dumnezeu, izvorul iubirii și al fidelității, invitându-i pe toți participanții la ascultarea Cuvântului și la rugăciune. § 4. Familiile născute din aceste Căsătorii sunt un loc de întâlnire și de dialog dintre creștini și necreștini. Atenția primară trebuie îndreptată spre persoanele care vor trebui ajutate să crească în valorile umane ale Căsătoriei, fidele planului lui Dumnezeu. § 5. Păstorii de suflete să se preocupe să mențină legătura, mai ales, cu partea catolică, pentru a o susține în viața de credință, cu precădere în educarea copiilor. D. CĂSĂTORIILE PERSOANELOR CUNUNATE CIVIL 267. Căsătoria persoanelor cununate civil § 1. Atunci când este cerută Căsătoria religioasă de cei care s-au căsătorit civil din motive de conveniență socială, fără încă să-și dea seama de greșeala comisă, și care se gândesc "să se pună în ordine" cu căsătoria lor doar de suprafață, ca și cum Căsătoria religioasă ar fi o simplă ceremonie care le este datorată, parohul va trebui să le ceară o cateheză adecvată, ca să înțeleagă că numai celebrarea sacramentului îi constituie soți înaintea Domnului și le dă harul de a trăi ca botezați iubirea conjugală. Ei vor trebui să fie ajutați să devină conștienți că au încălcat legea morală și că trebuie să intre în comuniune deplină cu Biserica în toată viața lor conjugală și familială. § 2. Dacă, dimpotrivă, cei care cer Căsătoria demonstrează că au făcut un drum de credință, păstorii de suflete să fie atenți să le faciliteze celebrarea Căsătoriei și să favorizeze primirea soților în viața comunității creștine. Exemplul lor poate fi semnificativ pentru o pastorație de recuperare a altor perechi de soți care conviețuiesc sau sunt căsătoriți civil. § 3. În afara cazului de necesitate, cei care sunt deja căsătoriți civil să nu fie admiși la celebrarea Căsătoriei religioase fără permisiunea Ordinariului. § 4. Dacă unul singur dintre soții căsătoriți civil cere Căsătoria religioasă, în timp ce celălalt refuză reînnoirea consimțământului în formă canonică, parohul să examineze atent eventualitatea de a recurge la Ordinariul locului pentru a cere sanatio in radice, verificându-se condițiile prevăzute de canonul 1163, § 1. E. CĂSĂTORIILE DINTRE PERSOANE DIVORȚATE SAU ÎN AȘTEPTAREA DIVORȚULUI 268. Căsătoria celor separați sau divorțați după o căsătorie civilă § 1. Biserica recunoaște fundamentul dreptului la Căsătoria creștină credincioșilor care au contractat căsătoria civilă și s-au separat sau au divorțat, neconsiderând validă legătura precedentă, dar nu poate neglija faptul că ei au exprimat deja o voință precisă de căsătorie și pot să fi contractat din această unire datorii și obligații față de alții, mai ales față de eventualii copii. În consecință, în spirit pastoral, să se procedeze cu mult echilibru și prudență. § 2. Păstorii de suflete vor trebui să verifice intenția serioasă de a contracta o legătură conjugală unică și indisolubilă și voința sinceră de a împlini toate datoriile naturale care provin din unirea precedentă, mai ales față de copii. Aceasta presupune ca toți cei interesați să arate că au făcut un drum de reflecție critică, dând un semn vădit de convertire sinceră, asupra alegerii lor precedente și de creștere în credință. § 3. Admiterea lor la Căsătoria canonică să aibă loc după ce a fost obținută permisiunea de la Ordinariul locului. F. CĂSĂTORIILE DINTRE MINORI 269. Căsătoriile dintre minori § 1. În cazul cererii de Căsătorie din partea minorilor, păstorul de suflete va trebui să se comporte cu prudență și mare grijă. Mai ales când se întrevede pericolul unei "căsătorii reparatorii", el va trebui să se arate ferm, chiar dacă respectuos și primitor, în a-i întoarce de la hotărâre pe cei care cer să contracteze căsătoria, punând în lumină riscurile grave pe care o astfel de decizie angajantă, luată la o astfel de vârstă, le implică în mod normal. § 2. Scăderea numărului cererilor căsătoriilor dintre minori nu-l dispensează pe păstorul de suflete să-i însoțească pe tineri având o grijă pastorală particulară, chiar cu ajutorul persoanelor specializate și implicarea responsabilă a părinților. § 3. Pentru a trece la celebrarea Căsătoriei, parohul trebuie să recurgă la Ordinariul locului pentru dispensele necesare, ținându-se cont de vârsta canonică cerută. G. CĂSĂTORIILE SEROPOZITIVILOR 270. Căsătoria dintre seropozitivi § 1. Cererea de Căsătorie din partea unei persoane seropozitive sau bolnave de SIDA impune o grijă și o atenție pastorală specială. § 2. În a discerne cu privire la admiterea la celebrarea Căsătoriei, să se ia în considerare că această cerere de Căsătorie, per se, nu poate fi respinsă, pentru că nu este sigur că seropozitivitatea și boala declarată se opun în mod direct validității Căsătoriei. Însă din moment ce în aceste cazuri viața conjugală și familială, cu foarte multă dificultate, va avea un deznodământ senin, parohul va trebui să-i întoarcă de la o astfel de cerere. În fața insistenței lor, el va trebui să verifice că nimic nu se opune validității și liceității celebrării Căsătoriei creștine, în special că persoana seropozitivă sau bolnavă de SIDA nu i-a ascuns viitorului soț starea sa de sănătate și că nu există eventuale vicii (de exemplu: dol, condiții) sau defecte de consimțământ (de exemplu: excluderea copilului). § 3. În orice caz, ținând seama de aspectul delicat cu totul aparte al problemelor puse, înainte de a trece la celebrarea Căsătoriei, parohul să apeleze la Ordinariul locului. 271. CONCLUZIE: Măreția Căsătoriei § 1. Căsătoria este o taină care semnifică marea unire între soți, și astfel, trebuie pregătită, celebrată, îngrijită și ocrotită, ca să poată fi mereu imagine a unirii dintre Cristos și Mireasa sa, care este Biserica. § 2. Biserica locală de Iași cere cu insistență păstorilor, lucrătorilor pastorali, întregii comunități ecleziale, societății civile, dar, mai ales, soților creștini să nu uite că taina aceasta este mare, dar în Cristos și Biserică, și că ceea ce Dumnezeu a orânduit și a sfințit, omul nu are voie să distrugă.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |