Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 CARTEA SINODALĂ 

Capitolul VII

PREZENȚA LAICILOR ÎN BISERICĂ ȘI ÎN SOCIETATE

I. BISERICA LOCALĂ ȘI CREDINCIOȘII LAICI

190. Credincioșii laici în Biserică

§ 1. Biserica crește în credință în Domnul și parcurge istoria omenirii ca "semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (LG 1), datorită existenței unor persoane care au primit cu seriozitate invitația de a-l urma pe Domnul și de a-l sluji în frați. Printre aceștia, marea parte sunt credincioșii laici.

§ 2. Fiind în Cristos prin credință și sacramentele inițierii creștine, credincioșii laici aparțin pe deplin Bisericii și misterului său. Renăscuți ca fii ai lui Dumnezeu în Botez, sunt în mod indivizibil membri ai lui Cristos și membri ai trupului Bisericii; participă, cu partea lor, la triplul oficiu - sacerdotal, profetic și regal - al Domnului Isus; împreună cu slujitorii hirotoniți, cu călugării și călugărițele, sunt coresponsabili ai misiunii unice a Bisericii. Cu această demnitate a lor și participând cu toți membrii Bisericii la dimensiunea sa seculară, ei trăiesc în mod propriu și specific această dimensiune în situațiile umane obișnuite și variate, tinzând spre sfințenie, ca răspuns zilnic la chemarea pe care Domnul o adresează fiecăruia.

191. Recunoașterea și promovarea unor laici autentici în Biserica locală

§ 1. Biserica locală, în istoria sa chiar recentă, a cunoscut nu puțini laici autentici creștini; unii dintre ei sunt modele pentru întregul popor al lui Dumnezeu.

§ 2. Recunoscătoare lui Dumnezeu pentru aceste prețioase modele de viață, Biserica apreciază și valorifică bogăția și varietatea acestor modele de sfințenie. Ea știe că exemplul și prezența lor se revarsă ca izvor de har pentru însăși viața sa. Întărită de aceste convingeri și de aceste mărturii:

a) reafirmă că, în cadrul condițiilor obișnuite ale existenței umane, fiecăruia îi este dată posibilitatea de a trăi sfințenia evanghelică, întâlnindu-l pe Domnul pentru a-l cunoaște și a-l urma pe un drum de radicalitate creștină care poate fi străbătut de toți;

b) cere diferitelor structuri ale Diecezei, parohiilor și diferitelor asociații de laici să facă alegeri pastorale care să aibă în vedere creșterea calității vieții creștine și să promoveze sfințenia personală a credinciosului laic.

§ 3. În cadrul Bisericii locale, să fie recunoscută și promovată demnitatea tuturor credincioșilor laici. În această perspectivă, trebuie văzute și realizate planul pastoral diecezan și programele pastorale aferente: ele sunt instrumente cu autoritate și trasează direcții semnificative pentru a construi un model de creștin și de comunitate în stare să primească și să trăiască Evanghelia și să o propună generației noastre.

§ 4. Parohiile, în special, să se implice în a promova laici formați după alegerile pastorale ale Diecezei, care să exercite o influență spirituală asupra drumului de credință al întregii comunități, asupra timpurilor acesteia, asupra metodelor sale, asupra alegerilor sale pastorale.

192. Alegeri prioritare pentru formarea credincioșilor laici

§ 1. Biserica noastră locală, în timp ce recunoaște exemplele de sfințenie care i-au fost oferite și se implică în a promova demnitatea tuturor credincioșilor laici, constată că, astăzi, un număr apreciabil de botezați nu mai percep bine semnificația profundă a credinței în Cristos. Pentru unii, ea este redusă la simpla îndeplinire a unor gesturi religioase separate de viața cotidiană, iar pentru alții, este un fapt privat și intim fără vreo legătură specială cu comunitatea eclezială. Această situație cere comunității ecleziale locale o angajare serioasă și urgentă. De aceea, ea trebuie să facă alegeri curajoase și să creeze condiții propice pentru ca fiecare credincios laic să poată redescoperi și crește în propria credință și să trăiască după demnitatea sa.

§ 2. Pentru ca aceasta să aibă loc, în perspectiva nașterii unor vocații laice mature și a recunoașterii și punerii în valoare a prezenței acestora, este necesar să se facă unele alegeri prioritare, care privesc:

a) promovarea vocației și a vocațiilor;

b) coresponsabilitatea laicilor în evanghelizare;

c) formarea conștiinței creștine;

d) exercitarea responsabilității;

e) promovarea și punerea în valoare a asociațiilor de laici.

II. PROMOVAREA VOCAȚIEI ȘI A VOCAȚIILOR

193. Vocația universală la sfințenie

§ 1. Prima și fundamentala vocație pe care Tatăl, în Isus Cristos, prin Duhul, o adresează fiecărui membru al Bisericii este vocația la sfințenie. La aceasta sunt chemați toți credincioșii laici, fără nici o deosebire.

§ 2. Vocația universală la sfințenie își are rădăcinile în sacramentul Botezului, care generează o creatură nouă în Cristos, purificată de păcat și vivificată de har, și fundamentează demnitatea egală a fiecărui creștin, bărbat și femeie. Această regenerare radicală stă la baza fiecărei vocații în poporul lui Dumnezeu și deci a tuturor vocațiilor și a dinamismului vieții creștine a credincioșilor laici.

§ 3. Fiind botezați, credincioșii laici sunt chemați, după exemplul lui Isus, să facă în așa fel încât viața lor să fie din ce în ce mai conformă cu voința Tatălui și să i-o ofere. În aceasta constă exercițiul preoției comune a credincioșilor, care îmbrățișează întreaga existență umană, transformând-o astfel în cult spiritual (cf. Rom 12,1), și găsește în Euharistie izvorul și momentul său culminant. Ei sunt chemați, de asemenea, în baza demnității baptismale, atât să primească Evanghelia în credință și să o vestească tuturor prin cuvânt și prin fapte, cât și să slujească împărăția lui Dumnezeu și răspândirea sa în istorie, prin dăruirea de sine în caritate și în dreptate.

§ 4. Fiecare credincios laic să fie din ce în ce mai conștient de această vocație înaltă pe care o are, să o primească cu bucurie și să îi corespundă prin "urmarea și imitarea lui Isus Cristos, prin acceptarea fericirilor sale, prin ascultarea și meditarea Cuvântului lui Dumnezeu, prin participarea conștientă și activă la viața liturgică și sacramentală a Bisericii, prin rugăciunea individuală, familială și comunitară, prin foamea și setea după dreptate, prin practicarea poruncii iubirii în toate circumstanțele vieții și prin slujirea fraților, mai ales dacă aceștia sunt mici, săraci și suferinzi" (CFL 16).

§ 5. Întreaga comunitate creștină, în toți membrii și în toate structurile sale, să recunoască în credincioșii laici prezența acestei vocații creștine comune și să-i ajute să-i corespundă.

194. Căile de sfințenie pentru laici

§ 1. Dacă sfințenia este o chemare universală, modul și formele numeroase în care ea se realizează în viața credincioșilor laici sunt specifice.

§ 2. Credincioșii laici sunt chemați să trăiască viața conform Duhului, rămânând în condițiile proprii și firești ale existenței cotidiene, cu certitudinea că "nici grija familiei, nici alte obligații seculare nu trebuie să fie străine de orientarea spirituală a vieții" (AA 4): aceasta este modalitatea aparte care caracterizează drumul lor vocațional și de sfințenie.

§ 3. Nenumărate sunt însă vocațiile oferite de Duhul Sfânt credincioșilor laici și toate trebuie să fie recunoscute și primite cu bucurie și gratitudine. Sunt vocații care încarnează în mod diferit implicarea pentru împărăția lui Dumnezeu în lume, vocații care se exprimă într-o colaborare mai directă în activitățile pastorale și care asumă și forme de consacrare specifice.

195. Grija față de diferite vocații

§ 1. Comunitățile creștine cu structurile lor și, în special, cei care sunt implicați în inițiative explicite de pastorație vocațională să-i cheme neîncetat pe toți credincioșii la vocația la sfințenie, comună și universală, și să reafirme demnitatea egală a fiecărei vocații specifice, ca modalitate concretă de a-i răspunde Domnului.

§ 2. Comunitatea creștină în ansamblul ei și, în special, preoții și persoanele consacrate să primească, să susțină și să valorifice fiecare răspuns concret dat de laici la chemarea iubitoare a lui Dumnezeu la slujirea carității. Această atenție, printre altele, este condiția ca să existe o îmbogățire reciprocă în trăirea propriei vocații și împreună, în așa fel încât comunitatea să crească, să dialogheze cu lumea și să ofere răspunsuri la întrebările și la așteptările oamenilor din timpul nostru.

§ 3. În discernământul vocațional, să se aibă în vedere condițiile culturale și sociale actuale în care trăiesc tinerii și adulții, cu scopul de a susține și de a însoți o senină conștientizare a propriilor atitudini, o mai atentă evaluare și valorificare a drumului personal, o maturizare a unor răspunsuri generoase în situațiile sociale în care sunt chemați să lucreze.

§ 4. Dieceza și parohiile să se folosească, pentru pastorația vocațională, de Centrul pentru vocații și de alte instrumente. Să valorifice împreună toate acele experiențe educative ecleziale în care astăzi înfloresc numeroase și variate vocații, inclusiv cele la Preoție și la viața consacrată.

III. CORESPONSABILITATEA LAICILOR ÎN EVANGHELIZARE

196. Datoria de a vesti Evanghelia

§ 1. Tocmai pentru că sunt membri ai Bisericii, credincioșii laici sunt părtași la opera evanghelizatoare care constituie vocația și misiunea proprie a Bisericii.

§ 2. Anunțul Veștii celei Bune a împărăției lui Dumnezeu este, pentru fiecare creștin, o misiune pentru care este abilitat prin Botez, care îl face creatură nouă, și de darurile Duhului Sfânt. Întâlnirea cu Domnul generează în fiecare necesitatea de a vesti prin cuvânt și de a da mărturie prin viață în fața celorlalți oameni despre sensul adevărat al existenței care i-a fost dăruită.

§ 3. Opera evanghelizatoare, plecând de la diferitele circumstanțe în care se desfășoară, asumă următoarele modalități:

a) grija pastorală a comunității bisericești;

b) "noua evanghelizare";

c) activitatea misionară specifică (RM 33);

d) promovarea umană.

§ 4. Acțiunea pastorală trebuie, înainte de toate, să fie orientată spre a crea conștiința, condițiile și experiențele pentru ca fiecare credincios să se angajeze la opera de evanghelizare.

197. Evanghelizarea și grija pastorală a comunității ecleziale

§ 1. În baza vocației baptismale comune, credincioșii laici să se simtă chemați și să se pună efectiv în slujba creșterii și a vitalității comunității ecleziale, exercitând în ea diferite slujiri, după harul și carismele pe care Domnul le acordă fiecăruia.

§ 2. În contextul pastoral actual, în special, credincioșii laici formați în mod adecvat sunt chemați să-și asume responsabilități legate de grija comunităților parohiale, asumând, după vocația proprie și în modalitățile precizate de disciplina eclezială, diferite forme de implicare în slujire și în misiune.

198. Noua evanghelizare

§ 1. Dieceza de Iași trăiește o situație în care grija pastorală, cum este înțeleasă în mod normal, trebuie să se conjuge în mod mai strâns cu noua evanghelizare. Orientarea complexă pe care acțiunea noastră pastorală trebuie să o adopte este, de fapt, aceea de a realiza "trecerea de la o credință din obișnuință, deși apreciabilă, la o credință care să fie alegere personală, luminată, convinsă, mărturisitoare" (cf. Ioan Paul al II-lea, Formați pentru o credință adultă, nr. 5). La acest obiectiv se poate ajunge educând conștiința credincioșilor laici și promovând acțiunea pastorală și misionară nu doar a preoților, a călugărilor și călugărițelor, ci și a laicilor, tineri și tinere, femei și bărbați.

§ 2. Conform acestei perspective, este necesară, în principal, creșterea calitativă și numerică a credincioșilor laici pregătiți și disponibili pentru a fi călăuze experte și pline de iubire, în dialog și exemplu, pentru mulți care sunt indiferenți. Această necesitate reiese, mai ales, în acele situații în care oamenii nu pot să-l cunoască pe Cristos decât prin intermediul credincioșilor laici (CDC, can. 225, § 1).

199. Evanghelizare și activitate misionară specifică

§ 1. Implicați în opera evanghelizatoare, credincioșii laici să dea mărturie și să vestească Evanghelia chiar și celor care încă nu o cunosc.

§ 2. Comunitățile creștine, de asemenea, să promoveze și să pună în valoare vocațiile acelor laici care dedică o parte din timpul și din energiile lor, uneori chiar întreaga viață, misiunii ad gentes.

200. Evanghelizare și promovare umană

§ 1. Promovarea umană este parte integrantă a evanghelizării: ea este misiunea întregii Biserici, chemată să trăiască Evanghelia slujind persoana și societatea. La aceasta să se simtă în mod deosebit chemați credincioșii laici, care sunt implicați în cele mai variate activități temporale și în condițiile obișnuite ale existenței.

§ 2. În această perspectivă, în comuniune cu toți membrii poporului lui Dumnezeu, credincioșii laici să conștientizeze chemarea de a face să apară și să fie fructificate semințele creștine și evanghelice ascunse, dar deja prezente și active în realitatea din lume: în vasta lume a politicii, a societății civile, a economiei; a culturii, a științelor și a artelor, a vieții internaționale, a instrumentelor de comunicare socială; în alte realități îndeosebi deschise către evanghelizare, ca iubirea, familia, educația copiilor și a adolescenților, munca profesională, suferința (cf. EN 70). Chiar și timpul liber și sportul constituie un teren util pentru evanghelizare.

IV. FORMAREA CONȘTIINȚEI CREȘTINE

201. Necesitatea formării

§ 1. Pentru ca fiecare creștin să poată redescoperi, să facă să crească propria credință și să trăiască în conformitate cu demnitatea proprie, este necesară o activitate intensă de formare prin cateheze adecvate, pentru a-l determina pe fiecare credincios laic să se implice în viața comunității ecleziale.

§ 2. Această operă de formare complexă, printre altele:

a) țintește către creșterea în credință;

b) cuprinde educația pentru sensus Ecclesiae (simțul bisericesc);

c) se înfăptuiește prin diferite instrumente;

d) se dezvoltă într-o cultură teologică adecvată;

e) trece prin atenția acordată celor mai slabi și momentelor cruciale ale vieții;

f) cere crearea unor ambiente specifice de educație cu privire la responsabilitățile civile;

g) se hrănește din speranța creștină.

202. Creșterea în credință

§ 1. O grijă constantă trebuie dedicată, în primul rând, creșterii în credință și în cunoașterea lui Isus și a Evangheliei sale, pentru a fi din ce în ce mai mult un semn de speranță și transparență a iubirii lui Dumnezeu pentru om. Această credință, mai ales în circumstanțele istorice actuale, în care necesitatea unui creștinism ca rod al unor alegeri personale și mature devine necesară, este chemată să se justifice în fața oamenilor din timpul nostru: cere, așadar, să fie luminată și susținută prin cateheze de formare adresate fiecărui credincios.

§ 2. Creșterea în credință interesează Biserica în ansamblul ei și pe fiecare creștin în parte, astfel încât credința transmisă de comunitatea creștină să mărească numărul credincioșilor și sensus fidei (simțul credinței) al fiecărui botezat, ajutându-l să pătrundă în profunzimea misterului lui Cristos.

203. Educația pentru sensus Ecclesiae

§ 1. Chiar și simțul de apartenență la Biserică, fundamental în orice formare creștină, cere o educare continuă, mai ales în actualul context socio-cultural.

§ 2. Acest simț de apartenență la Biserică este sporit de primirea diferitelor carisme și de recunoașterea formelor numeroase de slujire prezente în comunitate și descoperite de Duhul Sfânt pentru folosul comun. Fiecare, în această perspectivă și conform carismelor sale, este chemat să construiască un chip al Bisericii în întregime slujitoare, semn al iubirii lui Dumnezeu pentru fiecare om.

§ 3. Sensus Ecclesiae se îmbogățește și prin dialog, comunicare, programare comună și evaluare. Aceasta cere ca fiecare credincios și fiecare grup să evite, pe de o parte, închiderea în propriile poziții și repetiții inutile de inițiative și să favorizeze, pe de altă parte, o dialectică sănătoasă, o dezbatere constructivă și, mai ales, o colaborare faptică.

§ 4. Dieceza, decanatele, parohiile, Acțiunea Catolică și alte asociații de laici să asigure spații și momente specifice finalizate cu această maturizare eclezială.

204. Diferite instrumente de formare

§ 1. Instrumentele prin care comunitatea creștină este chemată să favorizeze, în diferite ambiente, formarea tuturor membrilor săi - hirotoniți, consacrați și laici - sunt numeroase. Făcând trimitere la acele părți din textul sinodal în care acestea sunt tratate mai pe larg, aici sunt amintite doar câteva.

§ 2. Pentru creșterea în credință, să se așeze la bază Cuvântul lui Dumnezeu. Acesta să fie primit și aprofundat atât la nivel personal, cât și comunitar, prin ascultare, meditare și rugăciune.

§ 3. Comunitatea creștină, în toate structurile sale, să promoveze o cateheză sistematică, diferențiată și flexibilă. În programarea ei, să se țină cont și de exigențele concrete și de experiențele fiecărei comunități. Atât în planificarea, cât și în desfășurarea ei, să fie implicați direct credincioșii laici: ei să desfășoare slujirea de catehet, nu doar pentru copii și adolescenți, ci și pentru tineri și adulți. În cateheza adulților să fie privilegiate conținuturi și metodologii adecvate lor, care trebuie să trăiască în mod responsabil credința în existența cotidiană, în toate aspectele (alegeri, decizii, judecăți, comportamente în domeniu profesional, social, politic, familial).

§ 4. Creșterea în credință are loc, în mod special, în liturgie. Comuniunea reală cu Domnul crește iubirea și cunoașterea lui și dă putere de a transforma întreaga existență, ca să poată fi trăită după modelul iubirii lui Cristos. În celebrare, mai ales în Euharistie, să se pună în valoare slujirea credincioșilor laici și implicarea lor și în etapa de pregătire a liturgiei.

§ 5. Comunitatea creștină să aibă grijă, de asemenea, să facă să crească și comunicarea în credință între credincioși și să prevadă, pe lângă cateheză, momente potrivite și locuri de dialog și de schimb de experiențe, pentru a discerne în lumina Evangheliei modurile de a trăi credința în societatea complexă de astăzi și pentru a evalua propriile referințe etice. În acest sens, să se pună în valoare și contribuția asociațiilor catolice. În cadrul comunicării credinței, să se dea spațiu și slujirii evanghelice a corecției fraterne.

§ 6. Pentru formarea unei conștiințe adulte, creștinii să dea importanță și direcțiunii spirituale ca moment personal forte de educare pentru discernământ, de verificare a propriei disponibilități de a recunoaște și de a primi acțiunea interioară a Duhului, de diferențiere între logica Evangheliei și cea a lumii, de orientare a propriei vocații. Preoții să nu se sustragă de la această misiune, pentru care trebuie să se pregătească în mod constant și să se dedice cu mai multă însuflețire. Această misiune ar putea fi exercitată și de persoanele consacrate cu suficientă experiență spirituală, precum și de unii creștini laici maturi în trăirea credinței.

§ 7. Comunitatea creștină să reafirme exigența de a folosi timpurile forte ale exercițiilor spirituale - să se preocupe de planificarea și organizarea lor în mod adecvat -, pentru o aprofundare personală a credinței, pentru o verificare a propriei vocații, pentru un discernământ mai punctual al propriei responsabilități, în vederea unei convertiri reînnoite a vieții în urmarea lui Cristos.

205. Cultura teologică

§ 1. Toți creștinii sunt chemați să fie mereu gata să răspundă celui care îi întreabă despre motivația credinței și a speranței lor (cf. 1Pt 3,15). Aceasta este valabil, mai ales, în contextul cultural și social de astăzi. În această perspectivă, și credincioșii laici să conștientizeze importanța cultivării unei solide culturi teologice.

§ 2. În acest scop, comunitatea creștină:

a) să favorizeze comunicarea, cu limbaje corespunzătoare, a cunoașterii teologice între toți creștinii laici;

b) să promoveze o cunoaștere teologică aprofundată printre laici, nu doar facilitând în mod concret accesul la institutele de formare teologică (de exemplu, prevăzând posibilitatea unor cursuri serale sau la distanță), ci și stimulând și creând spații adecvate pentru vocațiile laice de teolog.

206. Atenția acordată celor mai slabi și în momentele cruciale ale vieții

§ 1. În toate catehezele de formare, mai ales în cele legate de tineri, comunitatea creștină să aibă grijă să promoveze vocațiile în slujba celor mai slabi și în raport cu necesitățile mai urgente ale societății în care trăim. Familiile să-și educe fiii în logica slujirii, și nu a posesiunii, conștienți, conform învățăturii lui Isus, că numai cel care își consumă viața pentru alții va vedea realizarea ei deplină.

§ 2. Comunitatea creștină, în diferitele sale structuri, să fie conștientă că este chemată să înțeleagă și să se facă purtătoarea experiențelor cruciale ale vieții, ca: suferința, boala, bătrânețea - cu etapa finală a vieții, moartea -, infirmitatea, marginalizarea, violența asupra minorilor și asupra femeilor. În aceste ambiente, mai ales laicii care sunt implicați personal au ceva specific de comunicat întregului popor al lui Dumnezeu.

207. Ambiente specifice de educație cu privire la responsabilitățile civile

§ 1. Biserica locală și comunitățile creștine să promoveze ambiente corespunzătoare pentru educarea credincioșilor laici în a trăi Evanghelia în cadrul responsabilităților civile (muncă, implicare politică și altele asemănătoare).

§ 2. Deoarece astfel de responsabilități trebuie să fie trăite cu onestitate, competență, seriozitate, capacitate de colaborare cu toți oamenii de bunăvoință, în coerență cu mesajul creștin, însăși comunitatea creștină să le atragă atenția credincioșilor asupra importanței, în orice tip de activitate, a competenței profesionale, ca modalitate de a trăi slujirea și gratuitatea evanghelică și ca dimensiune creativă a persoanei.

§ 3. Datorită și aportului credincioșilor laici, întreaga comunitate să învețe și să arate și altora cum să abordeze cu corectitudine evanghelică problemele referitoare la profesie și la muncă, chiar în aspectele conflictuale și problematice, unde, printre altele, se întâlnesc binele comun și drepturile fundamentale ale persoanei (șomaj, munca la negru ș.a.m.d.). În special, conform acestei perspective, Dieceza, decanatele și parohiile, cu contribuția diferitelor asociații de laici, să promoveze o relansare a pastorației sociale și a muncii.

208. Speranța creștină

Comunitatea creștină, puternică prin cuvânt și prin prezența lui Cristos, bucuroasă pentru darul credinței și al iubirii, asumând așteptările și neliniștile, problemele și suferințele, căutările oamenilor - experiențe pe care creștinii laici le împărtășesc zilnic - să conștientizeze misiunea de a comunica speranța; să educe pentru a stabili și a aborda fiecare aspect al vieții în lumina speranței creștine, punând în valoare și descoperind fiecare posibilitate de bine existentă în toate ființele umane, edificând astfel progresiv o mentalitate de reconciliere și de pace. Cu aceste modalități și dincolo de acestea, să nu înceteze să dea mărturie prin cuvântul și prin alegerile proprii că unica speranță absolută este aceea a împărăției lui Dumnezeu.

V. EXERCIȚIUL RESPONSABILITĂȚII

209. Diferite domenii de responsabilitate

Domeniile în care responsabilitatea credincioșilor laici este chemată să se exercite sunt diferite. Acestea se referă atât la domeniul vast și complex al societății în toate expresiile și structurile sale, cât și la acela, la fel de amplu și de diversificat, al acțiunii pastorale.

210. Responsabilitatea credincioșilor laici în societate

§ 1. Exercițiul liber și autonom, coerent cu mesajul creștin, al responsabilității credincioșilor laici în societate se exprimă în toate activitățile din lume și în condițiile obișnuite ale vieții familiale și sociale din care este alcătuită existența lor (cf. LG 31).

§ 2. Credincioșii laici să fie așadar conștienți că, deși nu au aici o cetățenie stabilă, nu-și pot neglija propriile îndatoriri pământești și că tocmai credința îi obligă și mai mult să le îndeplinească, după vocația fiecăruia (cf. GS 43).

§ 3. Ei să fie conștienți că toate domeniile vieții laice intră în planul lui Dumnezeu, ca loc istoric al revelării și al împlinirii carității lui Cristos, spre slava Tatălui și în slujba fraților (cf. CFL 59). Să trăiască, prin urmare, fiecare activitate, fiecare situație și fiecare misiune concretă - ca, de exemplu, iubirea și dedicarea în familie și în educarea fiilor, competența și solidaritatea în muncă, slujirea socială și politică, promovarea adevărului în domeniul culturii - ca ocazii providențiale pentru un continuu exercițiu de credință, speranță și caritate.

211. Exercițiul vigilenței și al discernământului în viața socială

§ 1. Pentru ca astăzi credinciosul laic să poată trăi propria responsabilitate în lume, este necesar să fie cultivată constant virtutea vigilenței și să fie acordată de către toți o atenție deosebită exercițiului individual și comunitar al discernământului. Complexitatea vieții moderne reclamă cu urgență să se citească în lumina credinței ceea ce Dumnezeu cere în diferitele situații sociale și istorice în care laicul este implicat, ca să nu se ajungă la o separare între credința mărturisită și viața trăită, ci să se confirme unitatea vieții care în Evanghelie găsește inspirație și putere pentru a se realiza pe deplin în activitatea cotidiană, în familie, la locul de muncă și în societate.

§ 2. În exercițiul vigilenței și al discernământului, credincioșii laici să devină promotori, la diferite niveluri și cu modalitățile cele mai potrivite, ale unor luări de poziție publice cu privire la principalele aspecte și probleme ale vieții sociale: astfel, vor putea să ajute întreaga comunitate să formuleze judecăți etice corespunzătoare cu privire la diferitele aspecte ale vieții sociale.

212. Formarea pentru implicarea socială și politică

§ 1. Exercițiul responsabilității în societate cere pregătire și competență. Credincioșii laici să se implice în a le dobândi, primind și frecventând inițiativele propuse de Dieceză.

§ 2. Pe cât este posibil, să pună în valoare experiența școlilor diecezane de formare pentru implicare socială și politică și inițiative de formare cu caracter spiritual, cu scopul de a-l ilumina și susține pe cel care este implicat în diferitele slujiri sociale, sindicale și politice.

213. Responsabilitatea credincioșilor laici în acțiunea pastorală

§ 1. Credincioșii să participe la viața și la misiunea Bisericii, nu numai prin exercițiul propriei responsabilități în societate, ci și asumând în formă directă, stabilă și explicită misiunea pastorală a edificării și a îngrijirii comunității creștine. Există, de fapt, mulți creștini laici, bărbați și femei, care conștientizează darul și responsabilitatea unei chemări de a se pune în slujba acțiunii pastorale, fie în slujirile Cuvântului, ale liturgiei și ale carității, fie în toate ocaziile și formele prin care Biserica exprimă și alimentează grija sa pentru întregul popor al lui Dumnezeu, fie împărtășind cu preoții responsabilitatea pastorală, în modul lor propriu.

§ 2. În actualul context diecezan, pentru ca această împărtășire din partea credincioșilor a responsabilității comune în acțiunea pastorală a Bisericii să poată să fie apreciată și dezvoltată, este necesar ca:

a) preoții, persoanele consacrate și laicii să-și verifice și, după caz, să-și revizuiască mentalitatea;

b) în formarea permanentă a clerului, să se acorde atenție acestei realități;

c) să fie pusă în valoare prezența laicilor în organismele ecleziale de participare;

d) să fie recunoscută importanța unor anumite momente de formare pentru laici.

§ 3. Pentru o promovare efectivă a responsabilității pastorale comune, de asemenea, este nevoie să se recunoască și să se pună în valoare acțiunea bărbaților și a femeilor în societate și în însăși comunitatea creștină și trebuie să se acorde o grijă pastorală specifică tinerilor necăsătoriți ce au trecut de vârsta obișnuită pentru Căsătorie și persoanelor în vârstă neajutorate și lipsite de sprijinul familiei.

214. Organismele de participare eclezială

§ 1. Consiliile parohiale și alte organisme ecleziale de participare sunt instrumente privilegiate de exercitare a responsabilității pastorale din partea credincioșilor laici. În ele, Biserica este chemată să asculte glasul Duhului, care se exprimă prin opera de discernământ desfășurată de persoanele care fac parte din acestea.

§ 2. Credincioșii laici care, participând la aceste organisme, sunt chemați să desfășoare funcția importantă de consiliere în Biserică să conștientizeze ceea ce presupune această responsabilitate și s-o trăiască în comuniune cu întreaga comunitate în slujba căreia s-au pus.

215. Formarea lucrătorilor pastorali

§ 1. Dieceza să se îngrijească direct de formarea lucrătorilor pastorali prin organizarea unor școli corespunzătoare în Dieceză (Facultatea de Teologie pentru Laici, cursuri de formare etc.). Aceste școli să se prezinte ca o cale obișnuită prin care credincioșii laici, îndeosebi cei în trecere de la vârsta tânără la cea adultă, să evalueze și să aprofundeze propria pregătire pentru asumarea diferitelor slujiri pastorale în comunitate.

§ 2. Fiecare decanat, în acord cu oficiile competente ale Diecezei, să prevadă o programare completă și organizată, periodică, a unor cursuri fundamentale și de specializare.

§ 3. Preoții, împreună cu consiliile pastorale, să favorizeze participarea lucrătorilor pastorali proprii la aceste cursuri și să-i implice în diferite slujiri pastorale.

§ 4. Diferitele asociații de laici să promoveze între membrii lor participarea la aceste cursuri.

216. Niveluri de formare diferențiate pentru exercițiul responsabilității

§ 1. În pregătirea credincioșilor laici la exercițiul responsabilităților în societate și în acțiunea pastorală, Dieceza să se preocupe să completeze formarea de bază, care rămâne cea parohială, cu alte niveluri de formare, atât prin cursurile pentru lucrători pastorali, cât și prin inițiative specifice.

§ 2. Să se aibă grijă, de asemenea, din partea tuturor celor interesați, să se favorizeze o armonizare corectă între acțiunea de formare desfășurată de diferitele realități asociative, conform carismelor pe care le au, și cea desfășurată de organismele instituționale diecezane, încât să se realizeze o convergență efectivă în formare și în acțiunea pastorală.

§ 3. În misiunea de a educa întregul popor al lui Dumnezeu, să se acorde atenție caracterului diferit al vocațiilor, care vor putea impune o diferențiere a catehezelor de formare, precum și a conținuturilor, instrumentelor și a metodologiei.

VI. PROMOVAREA ȘI PUNEREA ÎN VALOARE A ASOCIAȚIILOR DE LAICI

217. Asociațiile de laici în Biserică

§ 1. Asociațiile, grupurile și mișcările de laici exprimă dreptul de asociere al credincioșilor laici în baza Botezului și sunt un semn al pluralității formelor în care se realizează participarea lor la comuniunea și la misiunea Bisericii.

§ 2. Dieceza de Iași este în mod responsabil implicată în a recunoaște și a primi diferitele asociații de laici care corespund cu normele canonice și cu criteriile de eclezialitate indicate de Episcop, solicitând și punând în valoare aportul lor în planul pastoral diecezan și parohial.

218. Acțiunea Catolică

§ 1. Între diferitele structuri de laici, Dieceza de Iași reafirmă alegerea Acțiunii Catolice ca formă specială de slujire pentru laici, care, prin raportul său deosebit cu Episcopul și cu preoții, își asumă în mod stabil misiunea de a sluji în domeniul tuturor acelor responsabilități care privesc construirea, în ansamblul său, a Bisericii locale și a comunității parohiale.

§ 2. Prin urmare, luând în considerare această fizionomie specifică, fundamentată pe o vocație și pe o carismă specială,

a) prezența Acțiunii Catolice să fie promovată la orice nivel în Dieceză;

b) procesul său de formare să intre în mod organizat și armonios în planul pastoral;

c) catehezele și instrumentele de formare pe care ea le oferă Diecezei și parohiilor să fie puse în slujba întregii comunități.

219. Coordonarea diecezană între asociațiile de laici

§ 1. Diversitatea asociațiilor de laici prezente în Dieceză, care îmbogățesc viața Bisericii locale, face necesară o acțiune convergentă și unitară a asociațiilor în sine, ca să se pună din ce în ce mai mult în slujba comunității, să se simtă parte vie din aceasta și să caute în orice mod unitatea, chiar și pastorală, cu Biserica locală și cu parohiile.

§ 2. În acest scop, conform spiritului și literei can. 394 din Codul de drept canonic, Dieceza promovează și pune în valoare diverse Oficii, cu scopul de a coordona asociațiile, grupurile și mișcările. În special, Oficiul pentru pastorația tinerilor, copiilor și asociațiilor și Oficiul pentru pastorația familiei și a laicilor favorizează spiritul de fraternitate între diferitele asociații de laici, punând în valoare contribuția fiecăreia, pentru a crește elanul apostolic și pentru a găsi formele cele mai potrivite pentru o colaborare concretă la toate nivelurile, plecând de la cel parohial, sub autoritatea Episcopului și în deplină sintonie cu planul pastoral al Diecezei.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat