|
Capitolul VI VIAȚA CONSACRATĂ 170. Mărturia persoanelor consacrate în Biserica noastră locală § 1. Starea de viață constituită de profesiunea sfaturilor evanghelice, chiar dacă nu ține de structura ierarhică a Bisericii, se află totuși în legătură nezdruncinată cu viața și sfințenia ei (cf. LG 44). Dăruită lui Dumnezeu, iubit mai presus de toate, persoana care-i fusese deja închinată prin Botez se găsește astfel consacrată mai intim slujirii dumnezeiești și dedicată binelui Bisericii. Prin starea de consacrare lui Dumnezeu, Biserica îl manifestă pe Cristos și arată cum lucrează în ea în chip minunat Duhul Sfânt (cf. CDC, can. 783). §2. Biserica noastră locală promovează și apără viața consacrată, fiind convinsă de faptul că prezența persoanelor consacrate, care îi invită pe credincioși la sfințenie prin rugăciune, prin exemplul unei profunde vieți spirituale, prin activitatea educațională, prin caritatea eficientă în orice domeniu de asistență și de cultură, evidențiază vocația Bisericii noastre locale de a fi semn și instrument de mântuire. 171. Carisma profetică a vieții consacrate § 1. Comunitatea catolică a Diecezei de Iași manifestă și astăzi, în ciuda dificultăților prezente în unele forme de viață consacrată, atenție și prețuire față de acest mod de a fi în Biserică, atât cu referire la slujirea pastorală și caritativă, cât și la carisma profetică, cea care ilustrează prioritatea împărăției și dimensiunea escatologică în viața creștină. § 2. Așadar, este necesar să educăm poporul lui Dumnezeu să prețuiască viața consacrată nu doar pentru ceea ce face, ci, în primul rând, pentru ceea ce este, având convingerea că fiecare are darul propriu în și pentru Biserică, iar acest dar nu trebuie zădărnicit, deoarece ar duce la sărăcirea tuturor structurilor componente ale Bisericii. § 3. Persoanele consacrate să exprime mereu mai clar specificul darurilor lor, dând mărturie despre Cristos și Evanghelia sa printre frații și surorile Diecezei de Iași, care trăiesc într-un context marcat de greutăți materiale și sociale. I. IDENTITATEA PERSOANELOR CONSACRATE 172. Semnificația vieții consacrate § 1. Exprimată în Biserică prin profesiunea publică a sfaturilor evanghelice sau a altor legăminte sacre, consacrarea este nucleul originar al identității persoanelor consacrate, care se specifică prin carisma de întemeiere a institutelor. § 2. Fiind consacrate de Duhul Sfânt, aceste persoane își trăiesc implicarea lor zilnică pentru convertire prin curăție, sărăcie și ascultare pe urmele lui Cristos răstignit și înviat, vestesc misterul lui Cristos, participă la misiunea lui de mântuire prin diferite carisme, se dedică lui Dumnezeu, unicul Domn, care este pentru toți rațiunea și scopul vieții. § 3. Pentru a realiza o mărturie profetică și escatologică, persoanele consacrate să cultive o intensă viață spirituală ce se hrănește zilnic din Cuvânt, să-l contemple pe Cristos, să întrețină un dialog de rugăciune cu Domnul căruia să-i fie prezentate așteptările și neliniștile, bucuriile și durerile fraților, să-l adore pe Tatăl și să strălucească de iubire. 173. Institutele călugărești de viață contemplativă Institutele în totalitate dedicate contemplației, deși în Dieceza noastră sunt puține ca număr, în singurătate și în tăcere adoratoare, în rugăciune statornică și în pocăință ispășitoare, se bucură de o atenție deosebită din partea Bisericii. Prin prezența lor simplă și prin neîntrerupta lor jertfă de laudă adusă lui Dumnezeu, produc roade îmbelșugate de sfințenie și favorizează creșterea poporului lui Dumnezeu. 174. Institutele călugărești de viață apostolică § 1. O componentă esențială și distinctă a vieții consacrate din institutele călugărești de viață apostolică este comuniunea de viață, de rugăciune și de apostolat. Convocați de puterea dătătoare de viață și unificatoare a Duhului, călugării și călugărițele de viață apostolică sunt chemați să trăiască în Cristos viața fraternă în comun. Conștienți că un asemenea dar de comuniune vine de la Domnul, să se implice să fie o singură inimă și un singur suflet (Fap 4,32). În felul acesta, prezintă lumii natura intimă a Bisericii, care este fraternitatea, și este un remediu la individualismul ce pătrunde cu putere în stilul de viață al oamenilor de astăzi. Deoarece, cu cât mai puternică este iubirea fraternă în comunități, cu atât mai credibil este mesajul comunicat, și operele de apostolat să fie trăite într-un stil marcat de fraternitate. De aceea, nu trebuie invocată necesitatea slujirii apostolice pentru a admite sau a justifica lipsa de la viața comunitară. În același timp, ritmurile vieții comunitare să țină cont de exigențele apostolatului. § 2. Prezența Institutelor călugărești dedicate apostolatului este un element important pentru întregirea chipului Bisericii noastre locale în efortul de vestire a Evangheliei la toate categoriile de persoane, cu atenția caritativă față de săraci și bolnavi, cu implicarea pentru educarea tinerilor, cu efortul de adâncire a valorilor culturii. Pentru a crea o credință autentică, Biserica noastră locală promovează prezența călugărilor și călugărițelor în parohii și o consideră ca prilej de îmbogățire a formelor de viață consacrată și de deschidere spre forme noi de colaborare. § 3. Institutele dedicate apostolatului să rămână fidele carismei proprii și să păstreze cele două dimensiuni ale prezenței lor: cea profetică, prin slujirea fraților, evanghelizare, mărturisire și opere de caritate; cea de deschidere, prin atenția față de orice pătură socială, prin apostolatul în parohii, prin prezența în diferite ambiente. 175. Institutele seculare § 1. Prin vocația lor specifică, membrii Institutelor seculare își trăiesc deplin consacrarea, rămânând în lume, adică în realitățile sociale, politice și economice, unde sunt chemați să fie lumină, sare și ferment evanghelic în cetatea seculară, care să se împlinească potrivit planului lui Dumnezeu. § 2. În Biserica noastră locală, forma de viață consacrată trăită în mijlocul lumii este recentă, totuși de la membrii institutelor seculare se așteaptă: a) profesiunea sfaturilor evanghelice, ca mărturie a vieții trăite potrivit Evangheliei ce se exprimă printr-o căutare pozitivă a dreptății în propriul ambient, de caritate autentică în relații, cu un profund simț eclezial, social și civic; b) mărturia plină de bucurie despre iubirea lui Dumnezeu și a Bisericii față de toți oamenii, întruchipând contemplația în activitățile obișnuite ale vieții; c) participarea activă la momentele și la organismele ecleziastice ce realizează analiza serioasă și critică a fenomenelor sociale, culturale și religioase, pentru a favoriza elaborarea de planuri pastorale care să corespundă nevoilor și semnelor timpului; d) implicarea în formarea permanentă umană și creștină, ca să fie promovat un laicat matur; e) fidelitatea față de carisma fondatorilor sau a fondatoarelor, actualizată și trăită în Biserica locală, în propriul context profesional și social. 176. "Ordo virginum" § 1. O formă de viață consacrată propusă recent de Biserică, "Ordo virginum", este deja prezentă în Biserica noastră locală, ce se caracterizează prin consacrarea de către Episcop, printr-un rit solemn, a persoanelor doritoare să trăiască în feciorie și în slujba Bisericii. Este o consacrare individuală și publică, trăită în contextul spiritualității Bisericii locale și în condițiile normale de viață ale poporului lui Dumnezeu. Caracterul eclezial al persoanei consacrate în "Ordo virginum" se exprimă în raportul special cu Episcopul și cu Biserica locală. Dieceza de Iași devine, în felul acesta, comunitatea proprie a persoanei consacrate în "Ordo virginum". De aceea, persoana consacrată în "Ordo virginum" participă la viața, drumul și căutarea Bisericii locale și are responsabilități în felul ei specific în lucrarea de evanghelizare. § 2. Spiritualitatea și drumul de formare ale persoanelor din "Ordo virginum" din Biserica noastră locală sunt formulate în Regulamentul aprobat de Episcop. El se îngrijește de "Ordo virginum" printr-un delegat al său, garant al discernământului vocațional și al comuniunii persoanelor consacrate cu Episcopul și între ele. § 3. Slujirea Bisericii din partea persoanelor consacrate în "Ordo virginum" se exprimă în multe feluri, potrivit carismei fiecărei persoane și prin recunoașterea acesteia din partea Episcopului. 177. Forme de consacrare specifice Bisericii noastre locale § 1. În Biserica noastră locală, merită o atenție deosebită formele de viață consacrată care au ca specific carisma slujirii diecezane. În primul rând, trebuie amintit Institutul Diecezan "Slujitoarele lui Cristos, Marele Preot", care profesează sfaturile evanghelice și participă la slujirea și caritatea pastorală. Trăiesc o viață în comun și își oferă viața spre binele Bisericii noastre locale, asumându-și cu umilință misiunile apostolice în diferite centre pastorale, în Seminarii, în grădinițe de copii și în parohii. § 2. Biserica noastră locală este deschisă spre alte asociații publice sau institute care aleg drept carismă să fie în slujba Diecezei de Iași și se implică să le susțină și să valorifice legătura lor specifică cu Episcopul. 178. Cunoașterea vieții consacrate § 1. Este necesar ca preoții, persoanele consacrate și laicii să cunoască mai bine diferitele forme de viață consacrată prezente în Dieceza de Iași și, în același timp, ca persoanele consacrate să cunoască mai bine istoria și viața Diecezei de Iași. Lucrul acesta este condiția și fundamentul pentru stimă și respect reciproc, pentru dialog și colaborare în unica misiune eclezială. § 2. Pentru ca lucrul acesta să devină realitate: a) în seminarii să li se ofere viitorilor preoți o cunoaștere adecvată a vieții consacrate prin cursuri de teologie, prin întâlniri cu persoane care trăiesc diferite modalități de consacrare, inițiative comune promovate între seminarii și institutele de viață consacrată; b) în formarea permanentă a preoților, care în mod normal sunt educatori și călăuze spirituale în discernământul cu privire la starea de viață și în asistarea persoanelor consacrate, să se ofere spațiu pentru temele de viață consacrată; c) în parohii să se favorizeze întâlniri comune de rugăciune și de studiu, pentru a crea conștiința cu privire la chemările specifice și pentru a forma o mentalitate de comuniune efectivă; în special, parohia să acorde atenția cuvenită consacrării persoanelor ce aparțin comunității; d) publicațiile și celelalte instrumente diecezane de comunicare socială să prezinte informații cu privire la teologia vieții consacrate și la situația concretă în care se află viața consacrată din Dieceză.
II. MĂRTURIA COMUNIUNII ȘI FORMELE TRĂIRII EI DE CĂTRE PERSOANELE CONSACRATE 179. Mărturia comuniunii § 1. Prima mărturie pe care persoanele consacrate trebuie să o dea în Biserică și în lume este comuniunea ce se exprimă prin viața fraternă în interiorul institutelor, prin relația de colaborare și de deschidere între institute și prin anumite forme de comuniune cu preoții și cu laicii. § 2. Această mărturie de comuniune este deosebit de importantă astăzi, din cauza contextului social marcat de individualism și izolare. 180. Forme de comuniune Biserica noastră locală dorește și, pe cât îi stă în puterile ei, favorizează faptul ca: a) în interiorul institutelor, viața fraternă să fie concretizată potrivit modalităților proprii fiecăruia dintre ele; b) pe lângă formele de coordonare deja existente, să se realizeze între institute un semnificativ schimb la nivel de proiecte, la nivel spiritual și material. Lucrul acesta cere, pe lângă altele: analiza comună a prezenței lor eficiente în teritoriu, folosirea structurilor, redistribuirea resurselor și reorganizarea inițiativelor cu caracter caritativ; c) comunitățile persoanelor consacrate să fie deschise către găzduirea și primirea credincioșilor, în special a preoților, pentru momente de reculegere, de rugăciune și de masă în comun. Cei ce vor beneficia de ospitalitatea institutelor să găsească forme adecvate de participare la cheltuieli. 181. Comuniune și participare în Biserica noastră locală Persoanele consacrate să trăiască mereu comuniunea și participarea la misiunea și la viața Bisericii locale, nu doar prin prezența lor și prin asumarea unor anumite slujiri, ci și prin contribuția lor specifică în organismele ecleziale, în special, în Consiliul prezbiteral și în Consiliul pastoral, la diferite niveluri. 182. Organisme pentru comuniune Misiunea de a promova și a dezvolta comuniunea între persoanele consacrate și participarea acestora la viața și la misiunea Bisericii locale este încredințată în mod special: a) vicarului episcopal pentru viața consacrată, care împlinește funcția de legătură între persoanele consacrate și Biserica noastră locală; promovează cunoașterea și stima față de viața consacrată cu diferitele sale forme de trăire, fiind atent îndeosebi față de pastorația vocațională unitară; îi ajută pe preoți și pe credincioși să înțeleagă natura și misiunea ei; favorizează participarea cordială și responsabilă a persoanelor consacrate la pastorația diecezană; b) organismelor diecezane deja existente și organismelor diecezane din care fac parte sau ar putea să facă parte și persoanele consacrate, de exemplu, Oficiul pentru vocații, Centrul diecezan Caritas, Oficiul misionar diecezan. 183. Pastorația vocațională unitară §1. Biserica noastră locală recomandă celor ce sunt implicați în educație, în cateheză și în pastorația tineretului, să prezinte și viața consacrată printre alegerile vocaționale. Momentele potrivite pentru acest scop sunt catehezele individuale și de grup și direcțiunea spirituală. În aceeași perspectivă de comuniune, Institutele de viață consacrată să prezinte copiilor, adolescenților și tinerilor diferitele tipuri de viață consacrată și alte alegeri vocaționale. § 2. În casele de viață consacrată, tinerii să găsească locuri de rugăciune și de găzduire unde să poată începe un drum de căutare în lumina unei carisme specifice și a unui stil de viață deosebit. § 3. Oficiul pentru vocații este instrumentul prin care se poate realiza pastorația unitară a chemărilor la Preoție și la viața consacrată. În sensul acesta, Oficiul va analiza, prezenta și coordona activitățile vocaționale prestate de laici, de persoanele consacrate și de preoți. III. ACTIVITATEA PASTORALĂ A PERSOANELOR CONSACRATE 184. Misiunea: contemplație și acțiune § 1. Persoanele consacrate pentru misiune în comuniune, potrivit carismelor lor, sunt veste bună, slujire, mărturie profetică despre înviere. Așadar, să-și trăiască misiunea lor dând mărturie despre prioritatea lui Dumnezeu în viața omului, printr-o viață feciorelnică, săracă și ascultătoare. § 2. Contemplarea lui Dumnezeu și caritatea perfectă, roade ale consacrării, îi vor conduce pe cei consacrați la o acțiune care să corespundă, în special, la urgențele prezentului istoric: opțiunea preferențială pentru săraci, educația tinerilor, noua evanghelizare, dialogul ecumenic, dialogul interreligios și intercultural, atenția față de cei cu probleme în trăirea credinței, introducerea criteriului evanghelic în realitățile temporale. § 3. Lucrarea apostolică a institutelor călugărești, potrivit carismelor lor, se actualizează în contextul Bisericii locale, descris de planul pastoral diecezan, la care fac referință și normele canonice (can. 678; 738). Această referință la planul pastoral diecezan trebuie păstrată cu grijă, mai ales atunci când Institutele călugărești își asumă explicit inițiative pastorale diecezane sau participă la punerea lor în practică. 185. Prezența comunităților călugărești în teritoriu § 1. Prezența unei comunități de călugări și de călugărițe în teritoriu să fie voită, în primul rând, pentru modalitatea sa de a fi semn, apoi pentru activitățile apostolice pe care le poate desfășura, mereu în comuniune și în armonie cu drumul firesc al Diecezei, ținând cont de planurile pastorale din teritoriu. § 2. Institutele călugărești în comunitățile lor și în bisericile păstorite de ele să favorizeze întâlniri de rugăciune, direcțiune spirituală. § 3. Să fie încurajate forme de cooperare între comunitățile călugărești și familii, astfel încât să se dezvolte un ajutor și sprijin reciproce, pentru ca fiecare să-și trăiască propria carismă și împreună să favorizeze acea colaborare eficientă ce manifestă unica iubire frățească. 186. Parohii încredințate călugărilor § 1. Călugării ce au responsabilități parohiale să fie martori ai consacrării lor, să arate bogăția spiritualității lor specifice, să pună accentele pastorale și apostolice proprii carismei lor, să fie atenți la dimensiunea universală a Bisericii, să dea exemplu de viață în comun și de viață trăită în sărăcie. § 2. De aceea, Biserica noastră locală recunoaște în prezența călugărilor un factor de îmbogățire pentru întreaga viață eclezială și, rămânând recunoscătoare pentru disponibilitatea și activitatea generoasă desfășurată de acești preoți, îi îndeamnă să fie plini de zel în mărturia lor. § 3. În conducerea pastorală a parohiilor încredințate lor, călugării să țină cont de tradițiile Bisericii noastre locale, să adopte acel stil de viață pastorală ce corespunde directivelor diecezane, să participe cu bucurie la momentele de întâlnire cu preoții diecezani, contribuind astfel la creșterea în credință a întregului popor creștin. 187. Schimbarea și misiunile pastorale § 1. Încredințarea totală a vieții în mâinile lui Dumnezeu se manifestă de către membrii institutelor călugărești și prin disponibilitatea de a primi și de a renunța la misiunile pastorale ce le-au fost încredințate. Această promptitudine în acceptarea schimbării dintr-o responsabilitate pastorală este un mod de a trăi sfaturile evanghelice - ascultarea și sărăcia -, care cer libertatea inimii și în raport cu activitățile apostolice. § 2. Biserica noastră locală prețuiește această disponibilitate, și nu blocarea în funcția încredințată. Deși este conștientă de faptul că o anumită continuitate în slujirea apostolică este asigurată de comunitate în ciuda schimbării membrilor ei, cere ca, pentru binele poporului lui Dumnezeu, superiorii legitimi să nu recurgă la schimbarea deasă a călugărilor și călugărițelor cărora le este încredințată o responsabilitate pastorală în parohie sau în Dieceză (parohi, vicari parohiali și alte persoane implicate în activități pastorale etc.). 188. Coordonarea activităților § 1. Prezența în Dieceza de Iași a institutelor călugărești care, prin carisma lor întemeietoare, sunt dedicate evanghelizării și slujirii carității, cere colaborare organizată și coordonare clară atât între ele, cât și cu Dieceza. § 2. Coordonarea între Dieceză și Institute este asigurată de Oficiul pentru viața consacrată, care are următoarele misiuni: a) îndeplinește rolul de legătură între persoanele consacrate și Dieceză; b) promovează cunoașterea și prețuirea vieții consacrate în diferitele sale forme; c) acordă o atenție deosebită pastorației vocaționale unitare; d) îi ajută pe preoți și credincioși să înțeleagă mai bine natura și misiunea vieții consacrate; e) favorizează participarea responsabilă a persoanelor consacrate la toate formele de pastorație diecezană. § 3. Vicarul episcopal pentru viața consacrată are toate competențele pe care normele canonice le atribuie Ordinariului diecezan cu privire la viața consacrată și poate primi prin mandat special și alte facultăți rezervate epis-copului diecezan. Vicarul episcopal pentru viața consacrată are grijă, în colaborare cu organismele competente, și de asociațiile de persoane consacrate; de asemenea, colaborează cu episcopul și delegatul său, la promovarea formei de viață consacrată "Ordo virginum" și cu alte forme similare de trăire a vieții consacrate. 189. Convenții și norme speciale § 1. Prezența persoanelor consacrate, care lucrează în mod stabil în parohii sau în alte instituții diecezane, să fie reglementată printr-o convenție scrisă, aprobată de Episcopul diecezan și de superiorii majori. § 2. Pe lângă ceea ce stabilește Codul de drept canonic, să se țină cont de normele diecezane în vigoare promulgate de Episcopul diecezan.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |