|
de Hannah Brockhaus De Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați, Biserica Catolică își amintește de toți cei care au murit și se roagă pentru ei într-un mod special. Dar de ce se roagă catolicii pentru sufletele celor morți - nu doar pe 2 noiembrie, ci și în orice zi a anului? Și crede cu adevărat Biserica în existența purgatoriului? "Întregul prim mileniu este unanim în ceea ce privește rugăciunea creștinilor pentru cei morți", a declarat pentru Catholic News Agency (CNA) părintele Paul O'Callaghan, preot al Opus Dei. "Ideea de a ne ruga pentru morți este foarte, foarte veche". O'Callaghan, care predă teologia la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce" din Roma, a răspuns la această întrebare și la alte întrebări despre purgatoriu într-un interviu acordat CNA. "Purgatoriul nu este o doctrină individualistă, în care eu cumva îmi rezolv și îmi sortez problemele personale particulare, păcatele și greșelile", a subliniat el. "Este ceva ce întreaga Biserică face împreună". Rugăciunea pentru cei morți poate invoca un mare sentiment de solidaritate cu cei care au murit înaintea noastră, a spus preotul. "În timp ce ne rugăm pentru ei, ne spunem într-un fel: «Ei bine, sper că cineva se va ruga pentru mine»." O'Callaghan a subliniat o precizare importantă, și anume că "Cristos este Mântuitorul nostru. Cristos este cel care ne eliberează de păcatele noastre". "Dar, din moment ce Biserica este Trupul lui Cristos, Biserica cooperează, de asemenea, în acest proces", a spus el. "Și de aceea rugăciunea creștinilor [pentru cei morți] este atât, atât de valoroasă și atât de importantă". "Am simțit adesea că doctrina purgatoriului... este unul dintre cele mai mari semne ale milei lui Dumnezeu", a adăugat el. "Le spune oamenilor: «Uite, știți, cu toții vom ajunge la sfârșitul vieții noastre la un moment dat. Și cu toții ne uităm înapoi cu regret și cu o anumită teamă, că nu am fost atât de credincioși pe cât ar fi trebuit să fim»". "Este un lucru frumos că Dumnezeu este suficient de... realist cu privire la condiția noastră umană decăzută încât să ne ofere posibilitatea de a fi purificați definitiv după moarte", a spus el. Ce este purgatoriul și de ce merg sufletele acolo? Scopul purgatoriului, a spus O'Callaghan, "este purificarea sufletului uman după moarte, a greșelilor și defectelor și, ca să spunem așa, a lacunelor din viața lor care încă trebuie clarificate". Preotul a citat învățătura Sfântului Toma de Aquino, care a spus că purgatoriul realizează trei lucruri: iertarea păcatelor veniale, purificarea înclinațiilor păcătoase și înlăturarea pedepsei temporale datorate păcatului. Primele două sunt purificate prin "iubirea pătrunzătoare a lui Cristos", a spus el. Dar pentru pedeapsa temporală a păcatului, care poate fi descrisă și ca o "datorie morală", putem fi ajutați de rugăciunile altor creștini, a spus el. Pentru că "faptul este că, prin păcatele noastre, nu numai că îl jignim pe Dumnezeu și ne facem rău nouă înșine, ci facem rău și altor oameni". Purgatoriul este un loc sau este, așa cum a spus Papa Benedict al XVI-lea, citând-o pe Sfânta Ecaterina din Genova, mai degrabă "un foc interior"? "Există o mulțime de speculații teologice cu privire la această problemă anume", a explicat O'Callaghan. El a spus că focul purgatoriului a fost interpretat de teologi moderni precum Yves Congar, Hans Urs von Balthasar și cardinalul Joseph Ratzinger (viitorul Papă Benedict al XVI-lea) ca fiind "focul feței lui Cristos". "Și în acest sens este ca un foc", a spus el, făcând referire la 1Corinteni 3,13, care spune: "Lucrarea fiecăruia va fi dată pe față, căci ziua [Domnului] o va face cunoscută, pentru că în foc va fi dezvăluită și focul va arăta cum este lucrarea fiecăruia". Acest pasaj se referă la "ideea unui foc care este purificator, care scapă de lucrurile care sunt greșite și rele", a spus preotul. "Dar", a subliniat el, "în același timp, nu este vorba de un foc impersonal: Este focul celui care ne iubește, ne salvează și are grijă de noi" - este "focul care emană de pe fața lui Cristos". Ce cred creștinii necatolici despre purgatoriu? "În general, protestanții au negat doctrina purgatoriului", a spus O'Callaghan. Această negare datează din secolul al XVI-lea și din timpul Reformei protestante, a spus el, când Martin Luther și John Calvin au considerat că făceau catolicii două greșeli: negau capacitatea lui Dumnezeu de a ierta păcatele și făceau ca mântuirea să depindă de faptele umane. "De fapt, Calvin a mers atât de departe încât a spus că practica antică de a se ruga pentru morți era o greșeală, că nu ar fi trebuit să o facă și că ar fi trebuit să lase lucrurile în mâinile lui Dumnezeu", a spus preotul. "Dar, desigur, știm că mântuirea este în mâinile lui Dumnezeu". "În calitate de catolici, știm că Dumnezeu este cel care ne salvează", a continuat el. "Dar recunoaștem, de asemenea, faptul că puterea mântuitoare a lui Dumnezeu este implicată în viețile noastre [într-un fel], pe care trebuie să o acceptăm și să o primim în mod inteligent și de bunăvoie, cu toată inima noastră." "Iar acesta este un proces dureros, deoarece trebuie să depășim înclinațiile păcătoase care sunt prezente în viețile noastre", a spus el. "Așa că de aceea s-ar putea spune că procesul de purificare, care va avea loc într-un mod definitiv după moarte, are loc deja în această viață." O'Callaghan a spus că Sfântul Ioan al Crucii, un contemporan al lui Luther și Calvin, a fost cel care care a dezvoltat ideea continuității dintre purificarea pe pământ și purificarea după moarte. "Cu alte cuvinte, ideea că tocmai pentru că harul lui Dumnezeu ne reînnoiește și intră adânc în sufletul nostru, acest lucru produce un proces de purificare... care poate să nu fie complet până la moartea unei persoane, înainte de sfârșitul vieții sale." Care este originea învățăturii Bisericii Catolice cu privire la existența purgatoriului? Doctrina Bisericii cu privire la purgatoriu provine din a doua Carte a Macabeilor din Vechiul Testament, a declarat O'Callaghan. În a doua carte a Macabeilor, soldații care luptau în bătăliile Domnului "au murit în slujba lui Dumnezeu, dar, în același timp, cu defecte și cu lucruri pe care nu le-au făcut atât de bine pe cât ar fi trebuit", a spus el, așa că "ceea ce a decis liderul poporului evreu, Iuda, a fost să facă o colectă și să o trimită la Ierusalim, astfel încât să fie oferite sacrificii pentru cei morți". Scriptura numește aceste sacrificii pentru morți în 2Macabei un "gând sfânt și pios" (12,45). Ideea de purificare este prezentă și în Noul Testament, a spus el. Părinții Bisericii au scris, de asemenea, despre purgatoriu și au consemnat că creștinii din vremurile apostolice se rugau pentru cei morți. Cu toate acestea, Biserica nu a făcut o proclamație despre doctrina purgatoriului până în Evul Mediu. Părintele O'Callaghan a spus că unii oameni ar putea indica acest fapt pentru a spune că Biserica Catolică a inventat purgatoriul. "Eu aș vedea acest lucru într-o altă lumină", a spus el. "Aș vedea că tocmai pentru că creștinii au acceptat rugăciunea pentru morți, au acceptat existența purgatoriului. Dar, din moment ce problema nu fusese... negată, nu mai era nevoie să se facă o precizare". (După Catholic News Agency, 2 noiembrie 2022) Traducere de Ovidiu Bișog lecturi: 2460.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |