Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață

Orientări pastorale pentru celebrarea Zilei Mondiale a Tineretului în Bisericile particulare

1. Zilele Mondiale ale Tineretului

Instituirea Zilelor Mondiale ale Tineretului a fost, fără îndoială, o mare intuiție profetică a Sfântului Ioan Paul al II-lea, care a explicat astfel motivele deciziei sale: "Toți tinerii trebuie să se simtă urmați de Biserică: de aceea, pentru ca toată Biserica, în unire cu Succesorul lui Petru, să se simtă tot mai mult angajată, la nivel mondial, în favoarea tineretului, a neliniștilor și grijilor sale, a deschiderilor și speranțelor sale, pentru a corespunde așteptărilor sale, comunicând certitudinea care este Cristos, adevărul care este Cristos, iubirea care este Cristos…"[1].

Papa Benedict al XVI-lea a preluat ștafeta predecesorului său și, în diferite ocazii, n-a ezitat să evidențieze că aceste evenimente reprezentau un dar providențial pentru Biserică și le-a definit "un medicament împotriva oboselii credinței", "un mod nou, reîntinerit de a fi creștini", "o nouă evanghelizare trăită"[2].

Și pentru Papa Francisc, Zilele Mondiale ale Tineretului constituie un stimulent misionar de o forță extraordinară pentru toată Biserica și, îndeosebi, pentru tinerele generații. Numai la câteva luni după alegerea sa, a inaugurat pontificatul său cu ZMT de la Rio de Janeiro în iulie 2013, la sfârșitul căreia avea să spună că acea ZMT a fost "o nouă etapă a pelerinajului tinerilor pe continente cu Crucea lui Cristos. Nu trebuie să uităm niciodată – a explicat el – că Zilele Mondiale ale Tineretului nu sunt «focuri de artificii», momente de entuziasm scopuri în sine; sunt etape ale unui drum lung, început în 1985, prin inițiativa Papei Ioan Paul al II-lea"[3]. Și după aceea a clarificat un punct central: "Să ne amintim mereu: tinerii nu-l urmează pe papa, îl urmează pe Isus Cristos, purtând Crucea sa. Și papa îi conduce, îi însoțește pe acest drum de credinți și de speranță"[4].

Așa cum se știe, celebrările internaționale ale evenimentului se țin în general cu cadență trienală în țări diferite de fiecare dată cu participarea Sfântului Părinte. În schimb, celebrarea obișnuită a Zilei are loc în fiecare an în Bisericile particulare, care se ocupă să organizeze în mod autonom acest eveniment.

2. ZMT în Bisericile particulare

Ziua Mondială a Tineretului celebrată în fiecare Biserică particulară are mare semnificație și valoare nu numai pentru tineri care trăiesc în acea regiune determinată, ci pentru toată comunitatea eclezială locală.

Unii tineri, din dificultăți obiective de studiu, de muncă sau financiare nu au posibilitatea de a participa la celebrările internaționale ale acestor Zile, motiv pentru care este bine ca fiecare Biserică particulară să le ofere și lor posibilitatea de a trăi personal, deși la nivel local, o "sărbătoare a credinței", un eveniment puternic de mărturie, de comuniune și de rugăciune analog cu cele internaționale, care au marcat profund existența atâtor tineri în fiecare parte a lumii.

În același timp, Ziua Mondială a Tineretului celebrată la nivel local îmbracă o semnificație extrem de importantă pentru fiecare Biserică particulară. Ea folosește pentru a sensibiliza și pentru a forma comunitatea eclezială în ansamblul său – laici, preoți, consacrați, familii, adulți și bătrâni – pentru ca să devină tot mai conștientă de misiunea sa de a transmite credința noilor generații. Adunarea Generală a Sinodului Episcopilor despre tema: "Tinerii, credința și discernământul vocațional" (2018) a amintit că toată Biserica, universală și particulară și fiecare membru al său, trebuie să se simtă responsabilă față de tineri și să fie disponibilă să se lase interpelată de întrebările lor, de dorințele lor și de dificultățile lor. De aceea, celebrarea acestor Zile ale tinerilor la nivel local este extrem de utilă pentru a ține vie în conștiința eclezială urgența de a merge cu tinerii, de a-i primi și de a-i asculta cu răbdare, vestindu-le cuvântul lui Dumnezeu cu afect și energie[5].

Tocmai cu referință la celebrarea ZMT la nivel local, acest dicaster, în cadrul competențelor sale[6], a elaborat câteva orientări pastorale, destinate Conferințelor Episcopale, Sinoadelor Bisericilor Patriarhale și Arhiepiscopale Majore, diecezelor/eparhiilor, mișcărilor ecleziale și asociațiilor și, nu în cele din urmă, tinerilor din toată lumea, pentru ca "ZMT diecezană/eparhială" să fie trăită pe deplin ca moment de celebrare "pentru tineri" și "cu tinerii".

Aceste orientări pastorale vor să încurajeze Bisericile particulare să valorizeze tot mai mult celebrarea diecezană a ZMT și s-o considere o ocazie propice pentru a programa și a realiza cu creativitate inițiative din care să reiasă că Biserica, în ansamblul său, consideră propria misiune cu tinerii "o prioritate pastorală epocală asupra căreia să investească timp, energii și resurse"[7]. Trebuie făcut în așa fel încât tinerele generații să simtă că sunt în centrul atenției și al grijii pastorale a Bisericii. De fapt, tinerii vor să fie implicați și apreciați, pentru a se simți coprotagoniști ai vieții și misiunii Bisericii[8].

Indicațiile care vor urma au în vedere îndeosebi fiecare dieceză, ca domeniu propriu de exprimare a Bisericii locale. Însă trebuie adaptate desigur la diferitele situații în care trăiește Biserica în diferite regiuni ale lumii, în cazul în care, de exemplu, diecezele/eparhiile sunt de dimensiuni mici și cu puține resurse umane și materiale la dispoziție. În aceste cazuri concrete, sau acolo unde se constată conveniența pastorală, este posibil ca să-și unească forțele lor circumscripții limitrofe sau suprapuse pentru a celebra Ziua tinerilor între mai multe circumscripții, sau la nivel de regiune ecleziastică, sau la nivel național.

3. Celebrarea ZMT la nivel local în solemnitatea lui Cristos Rege

La sfârșitul celebrării euharistice în solemnitatea lui Cristos Rege, la 22 noiembrie 2020, Papa Francisc a voit să relanseze celebrarea ZMT în Bisericile particulare și a anunțat că, începând din 2021, această celebrare trăită în mod tradițional în Duminica Floriilor, se va ține în duminica în care cade solemnitatea lui Cristos Rege[9].

În această privință, amintim că Sfântul Ioan Paul al II-lea chiar în solemnitatea lui Cristos Rege din 1984 i-a convocat pe tineri la o întâlnire, cu ocazia Anului Internațional al Tineretului (1985), care – împreună cu convocarea Jubileului Tinerilor în Anul Răscumpărării (1984) – a marcat începutul drumului lung al ZMT: "În această sărbătoare […] – a spus el – Biserica proclamă împărăția lui Cristos, prezentă deja, dar încă în creștere misterioasă spre manifestarea sa deplină. Voi tinerii sunteți purtători de neînlocuit ai dinamicii împărăției lui Dumnezeu, speranță a Bisericii și a lumii". Așadar, aceasta a fost geneza ZMT: în ziua de Cristos Rege, tinerii din toată lumea au fost invitați "să vină la Roma pentru o întâlnire cu papa, la începutul Săptămânii Sfinte, sâmbătă și Duminica Floriilor"[10].

De fapt, nu este greu de a percepe legătura dintre Duminica Floriilor și Cristos Rege. În celebrarea Floriilor se comemorează intrarea lui Isus în Ierusalim ca aceea a unui "rege blând, așezat pe o măgăriță" (Mt 21,5) și aclamat ca Mesia de mulțime: "Osana! Fiul lui David! Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului!" (Mt 21,9). Evanghelistul Luca adaugă în mod explicit calificativul de "Rege" aclamației mulțimii adresată "celui care vine", subliniind astfel că Mesia este și Rege și că intrarea sa în Ierusalim reprezintă într-un anumit sens o întronare regală: "Binecuvântat cel ce vine, regele, în numele Domnului" (Lc 19,38).

Dimensiunea regală a lui Cristos este așa de importantă pentru Luca încât apare de la începutul până la sfârșitul vieții pământești a lui Isus Cristos și însoțește toată activitatea sa. La Buna Vestire îngerul îi profețește Mariei că pruncul zămislit de ea va primi de la Dumnezeu "tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit" (Lc 1,32-33). Și în momentul dramatic al răstignirii, în timp ce ceilalți evangheliști se limitează să menționeze insultele celor doi răstigniți de o parte și de alta a lui Isus, Luca prezintă figura emoționantă a "bunului tâlhar" care de pe lemnul crucii îl roagă pe Isus, spunând: "Amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta" (Lc 23,42). Cuvintele de primire și de iertare pe care le rostește Isus ca răspuns la această rugăciune ne fac să înțelegem că el este un rege venit pentru a mântui: "Astăzi vei fi cu mine în paradis" (Lc 23,43).

Puternica veste care trebuie adresată tinerilor și care trebuie să fie în centrul fiecărei ZMT diecezane/eparhiale celebrate în ziua lui Cristos Rege este așadar: primiți-l pe Cristos! Primiți-l ca rege în viața voastră! Este un rege venit pentru a mântui! Fără el nu există adevărată pace, nu există adevărată reconciliere interioară și nu există adevărată reconciliere cu ceilalți oameni! Fără împărăția sa și societatea și-ar pierde fața sa umană. Fără împărăția lui Cristos dispare orice adevărată fraternitate, orice autentică apropiere de cel care suferă.

Papa Francisc a amintit că în inima celor două celebrări liturgice, Cristos Rege și Duminica Floriilor, "rămâne misterul lui Isus Cristos Răscumpărător al omului…"[11]. Așadar, inima mesajului continuă să fie aceea că măreția omului derivă din iubirea care știe să se dăruiască altora "până la sfârșit".

De aceea, invitația pentru fiecare dieceză/eparhie este să celebreze ZMT în ziua în care cade solemnitatea lui Cristos Rege. De fapt este dorința Sfântului Părinte ca, în această zi, Biserica să-i pună pe tineri în centrul atenției sale pastorale, să se roage pentru ei, să facă gesturi care să-i facă protagoniști pe tineri, să promoveze campanii de comunicare, etc. Idealul ar fi organizarea unui eveniment (diecezan/eparhial, regional sau național) chiar în ziua de Cristos Rege. Totuși, din diferite motive, ar putea să fie necesar să se realizeze evenimentul la o altă dată.

Această celebrare va trebui să fie inserată într-un drum pastoral mai amplu, în cadrul căruia ZMT constituie numai o etapă[12]. Nu întâmplător, Sfântul Părinte recomandă că "pastorația tineretului nu poate decât să fie sinodală, adică una capabilă să dea formă unui drum împreună"[13].

4. Puncte fundamentale ale ZMT

În cursul Sinodului Episcopilor despre tema "Tinerii, credința și discernământul vocațional", diferite intervenții ale părinților sinodali s-au referit la Ziua Mondială a Tineretului. În această privință, în Documentul Final se citește: "Ziua Mondială a Tineretului – născută dintr-o intuiție profetică a Sfântului Ioan Paul al II-lea, care rămâne un punct de referință și pentru tinerii din al treilea mileniu –, întâlnirile naționale și diecezane desfășoară un rol important în viața multor tineri pentru că oferă o experiență vie de credință și de comuniune, care îi ajută să înfrunte marile provocări ale vieții și să-și asume în mod responsabil locul lor în societate și în comunitatea eclezială"[14].

Și subliniind că aceste convocări trimit "la însoțirea pastorală obișnuită a fiecărei comunități, unde primirea evangheliei trebuie să fie aprofundată și tradusă în alegeri de viață"[15], Documentul afirmă că ele "oferă posibilitatea de a merge în logica pelerinajului, de a experimenta fraternitatea cu toți, de a împărtăși cu bucurie credința și de a crește în apartenența la Biserică"[16].

Să explorăm câteva din aceste "puncte fundamentale"[17] care trebuie să fie în inima fiecărei ZMT, și în dimensiunea sa locală, și care asumă de aceea valoare programatică clară.

a. Ziua tinerilor să fie o "sărbătoare a credinței"

Celebrarea ZMT oferă tinerilor o experiență vie și bucuroasă de credință și de comuniune, un spațiu pentru a experimenta frumusețea feței Domnului[18]. În centrul vieții de credință este întâlnirea cu persoana lui Isus Cristos, motiv pentru care la fiecare ZMT este bine ca să răsune pentru fiecare tânăr invitația de a-l întâlni pe Cristos și de a începe un dialog persona cu el. "Este sărbătoarea credinței, când împreună este lăudat Domnul, se cântă, se ascultă cuvântul lui Dumnezeu, se rămâne în tăcere de adorație: toate acestea sunt culmea ZMT"[19].

În acest sens, programul ZMT internaționale (dimensiunea kerigmatică, formativă, de mărturie, sacramentală, artistică etc.) poate inspira realitățile locale, care îl vor putea adapta cu creativitate. De ținut cont, îndeosebi, de momentele de adorație silențioasă a Euharistiei, ca act de credință prin excelență, și celebrările penitențiale, ca spațiu de întâlnire privilegiată cu milostivirea lui Dumnezeu.

În afară de asta, trebuie ținut cont că la fiecare ZMT, entuziasmul natural pe care-l au tinerii, elanul cu care îmbrățișează lucrurile care îi implică și care caracterizează și modul în care trăiesc credința, toate acestea stimulează și revigorează credința întregului popor al lui Dumnezeu. Convocați de evanghelie și invitați la o experiență cu Domnul, tinerii devin adesea martori curajoși ai credinței și acest lucru face mereu evenimentul ZMT ceva surprinzător și unic.

b. Ziua tinerilor să fie o "experiență de Biserică"

Este important ca această celebrare diecezană/eparhială a ZMT să devină o ocazie în care tinerii să poată trăi experiența de comuniune eclezială și să crească în conștiința că sunt parte integrantă a Bisericii. Prima formă de implicare a tinerilor trebuie să fie ascultarea. În pregătirea Zilei diecezane/eparhiale a tineretului trebuie găsite timpuri și moduri adecvate pentru ca glasul tinerilor să fie ascultat în cadrul structurilor de comuniune existente: consilii diecezane/eparhiale și inter-diecezane/eparhiale, consilii prezbiterale, consilii locale ale episcopilor… Să nu uităm că ei sunt fața tânără a Bisericii!

Alături de tineri, să găsească spațiu diferitele carisme prezente în circumscripție. Este fundamental ca organizarea celebrării diecezane/eparhiale a ZMT să fie corală, să implice diferitele stări de viață, într-o propunere de lucrare sinodală, așa cum este dorit de Sfântul Părinte în Christus vivit: "Animați de acest spirit, vom putea înainte spre o Biserică participativă și coresponsabilă, capabilă să valorizeze bogăția varietății din care se compune, primind cu recunoștință și aportul credincioșilor laici, între care tineri și femei, cel al vieții consacrate feminine și masculine, și cel al grupurilor, asociațiilor și mișcărilor. Nimeni nu trebuie să fie pus deoparte sau să se poată pună deoparte"[20]. În acest mod, va fi posibil să se adune și să se coordoneze toate forțele vii ale Bisericii particulare, precum și trezirea celor "adormite".

În acest context, prezența episcopului local și disponibilitatea sa de a sta printre tineri constituie, pentru tinerii înșiși, un mare semn de iubire și apropiere. Adesea, pentru diferiți tineri celebrarea diecezană/eparhială a ZMT devine o ocazie pentru a întâlni și a dialoga cu propriul păstor. Papa Francisc încurajează acest stil pastoral de proximitate, unde "trebuie privilegiat limbajul apropierii, limbajul iubirii dezinteresate, relaționale și existențiale care atinge inima, ajunge la viață, trezește speranță și dorințe"[21].

c. Ziua tinerilor să fie o "experiență misionară"

ZMT la nivel internațional s-a revelat o oportunitate excelentă pentru a-i face pe tineri să trăiască o experiență misionară. Așa trebuie să fie și pentru cea diecezană/eparhială. Așa cum spune Papa Francisc "pastorația tineretului trebuie să fie mereu o pastorație misionară"[22].

În acest sens, se pot organiza misiuni în care tinerii sunt invitați să meargă pentru a vizita persoanele în locuințele lor, ducându-le un mesaj de speranță, un cuvânt de încurajare sau pur și simplu oferind ascultarea lor[23]. Bazându-se pe entuziasmul lor, tinerii – acolo unde este posibil – pot să fie și protagoniști ai momentelor de evanghelizare publică, prin cântece, rugăciune și mărturii, pe acele străzi și în acele piețe ale orașului unde cei de vârsta lor se întâlnesc, pentru că tinerii sunt cei mai buni evanghelizatori ai tinerilor. Însăși prezența lor și credința lor bucuroasă constituie deja o "anunțare vie" a veștii bune care atrage alți tineri.

Trebuie încurajată și promovarea de activități în care tinerii să trăiască experiențe de voluntariat, de slujire gratuită și dăruire de sine. A nu se uita că în duminica dinaintea solemnității lui Cristos Rege, în Biserică se celebrează Ziua Mondială a Săracilor. Ce ocazie mai bună pentru a promova inițiative în care tinerii dăruiesc propriul timp, propriile forțe în favoarea celor mai săraci, a celor marginalizați, a celor care sunt rebutați de societate! În acest mod se oferă tinerilor posibilitatea de a deveni "protagoniști ai revoluției carității și a slujirii, capabili să opună rezistență patologiilor individualismului consumist și superficial"[24].

d. Ziua tinerilor să fie o "ocazie de discernământ vocațional" și o "chemare la sfințenie"

În cadrul unei puternice experiențe de credință, eclezială și misionară, trebuie dată prioritate dimensiunii vocaționale. Este vorba de o abordare treptată care, înainte de toate, îi face pe tineri să înțeleagă că toată viața lor este pusă în fața lui Dumnezeu care îi iubește și îi cheamă. Dumnezeu i-a chemat înainte de toate la viață, îi cheamă încontinuu la fericire, îi cheamă să-l cunoască și să asculte glasul său și mai ales să-l primească pe Fiul său Isus ca învățător al lor, prieten al lor, Mântuitor al lor. A recunoaște și a se confrunta cu aceste "vocații fundamentale" reprezintă o primă mare provocare pentru tineri, pentru că, atunci când sunt luate în serios, aceste prime "chemări" ale lui Dumnezeu orientează deja spre alegeri de viață angajante: acceptarea existenței ca dar al lui Dumnezeu, care trebuie trăită deci cu referință la el și nu în mod autoreferențial; alegerea unui stil creștin de a trăi, în afecte și în relațiile sociale; alegerea parcursului de studii, a angajării de muncă și a întregului viitor propriu în așa fel încât să fie pe deplin în sintonie cu prietenia cu Dumnezeu care s-a îmbrățișat și care se vrea păstrată; alegerea de a face din toată existența proprie un dar pentru alții de trăit în slujire și în iubirea dezinteresată. Este vorba de alegeri adesea radicale, ca răspuns dat lui Dumnezeu care cheamă, care imprimă o orientare decisivă întregii existențe a tinerilor. "Viața […] este timpul alegerilor puternice, decisive, veșnice – a clarificat Papa Francisc tinerilor –. Alegerile banale duc la o viață banală, alegerile mari fac mare viața"[25].

În cadrul acestui "orizont vocațional" mai amplu, nici nu trebuie să se teamă de a propune tinerilor alegerea inevitabilă a acelei stări de viață care este în acord cu chemarea pe care Dumnezeu o adresează fiecăruia dintre ei în mod individual, fie ea preoția sau viața consacrată, și în forma monastică, sau căsătoria și familia. În acest sens, poate fi de mare ajutor implicarea seminariștilor, a persoanelor consacrate, a cuplurilor de soți și a familiilor, care cu prezența și mărturia lor să ajute la trezirea în tineri a întrebărilor vocaționale corecte și a dorinței de a porni în căutarea "marelui plan" pe care Dumnezeu l-a gândit pentru ei. În procesul delicat care trebuie să-i ducă la maturizarea acestor alegeri, tinerii trebuie însoțiți și iluminați cu prudență. După aceea, când a sosit timpul, trebuie încurajați să facă propria alegere personală cu hotărâre, încrezându-se în ajutorul lui Dumnezeu, fără a rămâne într-o nehotărâre perenă.

La baza fiecărei alegeri vocaționale trebuie să fie chemarea și mai fundamentală la sfințenie. ZMT trebuie să facă să răsune în tineri chemarea la sfințenie[26] ca adevărată cale spre fericire și spre împlinirea de sine. O sfințenie după măsura istoriei și a naturii personale a fiecărui tânăr, fără a pune limite căilor misterioase pe care Dumnezeu le are pentru fiecare care pot duce la istorii eroice de sfințenie – așa cum s-a întâmplat și încă se întâmplă pentru atâția tineri – sau la acea "sfințenie de la ușa de alături" de la care nimeni nu este exclus. De aceea este oportun a valoriza patrimoniul bogat de sfinți ai Bisericii locale și universale, frați mai mari în credință, ale căror istorii ne confirmă că drumul sfințeniei nu numai că este posibil și practicabil, ci dăruiește mare bucurie.

e. Ziua tinerilor să fie o "experiență de pelerinaj"

ZMT a fost, încă de la început, un mare pelerinaj. Un pelerinaj prin spațiu – din orașe, țări și continente diferite spre locul ales pentru întâlnirea cu papa și cu ceilalți tineri – și un pelerinaj prin timp – de la o generație de tineri la alta care a "preluat ștafeta" – care a marcat profund ultimii treizeci și cinci de viață a Bisericii. De aceea tinerii de la ZMT sunt un popor de pelerini. Nu călători care se mișcă fără o țintă, ci un popor unit, pelerini care "merg împreună" spre o țintă, spre întâlnirea cu Cineva, Unicul capabil să dea sens existenței lor, Dumnezeu făcut om care cheamă pe fiecare tânăr să devină discipol al său, să lase toate și "să meargă în urma lui". Logica pelerinajului cere esențialitate, îi invită pe tineri să lase în urmă siguranțele comode și goale, pentru a adopta un stil de călătorie sobru și primitor, deschis la Providență și la "surprizele lui Dumnezeu", un stil care educă să se depășească pe ei înșiși și să înfrunte provocările care se prezintă de-a lungul drumului.

De aceea, celebrarea diecezană/eparhială a ZMT poate propune modalități concrete pentru a-i face pe tineri să trăiască adevărate experiențe de pelerinaj. Adică experiențe care îi provoacă pe tineri să iasă din case pentru a porni la drum, în timpul cărora se învață cunoașterea sudoarei și a oboselii înaintării, a oboselii fizicului și a bucuriei spiritului. De fapt, adesea prin peregrinarea împreună se descoperă noi prieteni, se experimentează comuniunea entuziasmantă de idealuri în timp ce se îndreaptă privirea spre ținta comună, sprijinul reciproc în dificultăți, bucuria împărtășirii puținului pe care-l au. Toate acestea sunt de importanță vitală în timpurile de astăzi, în care mulți tineri riscă să se izoleze în lumi virtuale și ireale, departe de praful de pe "străzile lumii". De aceea privați de acea satisfacție profundă care provine din cucerirea cu trudă și răbdare a țintei dorite, nu cu un simplu click, ci cu tenacitatea și perseverența sufletului și a trupului. În acest sens, Ziua diecezană/eparhială a tineretului este o ocazie prețioasă pentru ca tinerele generații să descopere sanctuarele locale sau alte locuri semnificative pentru evlavia populară, ținând cont de faptul că: "Diferitele manifestări ale evlaviei populare, în special pelerinajele, îi atrag pe tineri care nu se inserează cu ușurință în structurile ecleziale și sunt o exprimare concretă a încrederii în Dumnezeu"[27].

f. Ziua tinerilor să fie o "experiență de fraternitate universală"

ZMT trebuie să fie o ocazie de întâlnire pentru tineri, nu numai pentru tinerii catolici. "Fiecare tânăr are ceva de spus celorlalți, are ceva de spus adulților, are ceva de spus preoților, surorilor, episcopilor și papei!"[28].

În acest sens, celebrarea diecezană/eparhială a ZMT poate să fie timpul oportun pentru a-i apropia și a dialoga între ei pe toți tinerii care trăiesc într-un anumit teritoriu, dincolo de crezul lor, de viziunea lor despre viață, de convingerile lor. Fiecare tânăr trebuie să se simtă invitat să ia parte și să fie primit ca frate. Trebuie construită "o pastorație a tineretului capabilă să creeze spații inclusive, unde să fie loc pentru orice tip de tineri și unde să se manifeste realmente că suntem o Biserică având ușile deschise"[29].

5. Protagonismul tineresc

Așa cum s-a amintit deja, este important ca lucrătorii din pastorația tineretului să fie tot mai atenți să-i implice pe tineri în toți pașii programării pastorale a ZMT, după un stil sinodal-misionar, valorizând creativitatea, limbajul și metodele proprii ale vârstei lor. Cine mai mult decât ei cunoaște limbajul, problematicile celor de vârsta lor? Cine mai mult decât ei este capabil să ajungă la ei prin artă, social media…?

Mărturia și experiența tinerilor care au participat deja la ZMT internaționale merită să fie valorizate în pregătirea evenimentului diecezan/eparhial.

În unele Biserici particulare, ca urmare a participării la ZMT internaționale sau a organizării de inițiative adresate tinerilor la nivel național și diecezan/eparhial, tinerii, "reîntorși" din aceste experiențe entuziasmante, au fost implicați în constituirea de echipe de pastorație a tineretului în cele mai diferite domenii: parohial, diecezan/eparhial, național, etc. Asta demonstrează că atunci când tinerii devin protagoniști personal în realizarea de evenimente realmente semnificative, cu ușurință își însușesc idealurile care au inspirat acele evenimente, percep importanța lor cu mintea și inima, devin pasionați de ele și sunt dispuși să dedice și timp și energii pentru a le împărtăși cu alții. Din experiențe puternice de credință și de slujire se naște adesea o disponibilitate la angajare în pastorația obișnuită a propriei Biserici locale.

De aceea, reafirmăm că trebuie avut curajul de a implica și a încredința roluri active tinerilor, fie celor care provin din diferitele realități pastorale prezente în dieceză, fie celor care nu aparțin la nicio comunitate, grup de tineret, asociație sau mișcare. ZMT diecezană/eparhială poate să fie o frumoasă ocazie pentru a scoate în evidență bogăția Bisericii locale, evitând ca tinerii mai puțin prezenți și mai puțin "activi" în structurile pastorale deja consolidate, să se simtă excluși. Toți trebuie să se simtă "invitați speciali", toți trebuie să se simtă așteptați și iubiți, în unicitatea și bogăția lor umană și spirituală irepetabilă. De aceea, evenimentul diecezan/eparhial poate să fie o ocazie propice pentru a-i stimula și a-i primi pe toți acei tineri care poate că sunt în căutarea unui loc al lor în Biserică și pe care încă nu l-au găsit.

6. Mesajul anual al Sfântului Părinte pentru ZMT

În fiecare an, în vederea celebrării diecezane/eparhiale a ZMT, Sfântul Părinte publică un mesaj pentru tineri. De aceea, ar fi oportun ca întâlnirile pregătitoare și însăși ZMT diecezană/eparhială să se inspire din cuvântul pe care Sfântul Părinte l-a adresat tinerilor, îndeosebi, din textul biblic care este propus în mesaj.

În afară de asta ar fi important ca tinerii să asculte cuvântul lui Dumnezeu și cuvântul Bisericii din glasul viu al persoanelor apropiate de ei care le cunosc profund caracterul, istoria, gusturile, dificultățile și luptele, așteptările și speranțele și care de aceea știu să aplice bine textele biblice și magisteriale la situațiile concrete de viață pe care tinerii, pe care-i au în față, le trăiesc. Această muncă de mediere, desfășurată în cateheză și în dialog, îi va ajuta și pe tineri ca să știe să găsească modurile concrete prin care să dea mărturie despre cuvântul lui Dumnezeu ascultat și să-l trăiască în cotidian, să-l întrupeze în familie, la locurile de muncă și de studiu, printre prieteni.

Direcția propusă de acest mesaj, menit să însoțească drumul Bisericii universale cu tinerii, va putea deci să fie declinat cu inteligență și mare sensibilitate culturală, ținând cont de realitatea locală. Ar putea să inspire și parcursul pastorației tineretului din Biserica locală, neuitând cele două mari linii de acțiune pe care le-a indicat Papa Francisc: căutarea și creșterea[30].

Nu trebuie exclus ca mesajul să poată fi transmis și prin diferite exprimări artistice sau inițiative cu caracter social, așa cum a invitat Sfântul Părinte în Mesajul pentru a XXXV-a ZMT: "[propuneți] lumii, Bisericii, altor tineri, ceva frumos în domeniul spiritual, artistic, social"[31]. În afară de asta, conținutul său ar putea să fie reluat și în alte momente semnificative ale anului pastoral, cum ar fi: luna misionară, luna dedicată cuvântului lui Dumnezeu sau vocațiilor, ținând cont de indicațiile diferitelor Conferințe Episcopale.

Nu în cele din urmă, mesajul Sfântului Părinte ar putea deveni tema altor diferite întâlniri destinate tinerilor, propuse de lucrătorii din pastorația tineretului din Biserica locală, de asociații sau mișcări ecleziale.

7. Concluzie

Celebrarea diecezană/eparhială a ZMT constituie fără îndoială o etapă importantă în viața fiecărei Biserici particulare, un moment privilegiat de întâlnire cu tinerele generații, un instrument de evanghelizare a lumii tinerilor și de dialog cu ei. Să nu uităm că: "Biserica are atâtea lucruri de spus tinerilor și tinerii au atâtea lucruri de spus Bisericii"[32].

Orientările pastorale conținute în aceste pagini vor să fie un material ajutător care prezintă motivațiile ideale și posibilele realizări practice pentru ca ZMT diecezană/eparhială să devină ocazie pentru a evidenția potențialul de bine, generozitatea, setea de valori autentice și de idealuri mari pe care fiecare tânăr le poartă în sine. De aceea reafirmăm cât de important este ca Bisericile particulare să dedice o atenție specială celebrării Zilei diecezane/eparhiale a tinerilor, pentru ca să fie valorizată în mod corespunzător. A investi în tineri înseamnă a investi în viitorul Bisericii, înseamnă a promova vocațiile, înseamnă a demara în mod eficace pregătirea îndepărtată a familiilor de mâine. De aceea, este o  misiune vitală pentru fiecare Biserică locală, nu doar o activitate care se adaugă la celelalte.

Încredință Sfintei Fecioare Maria drumul pastorației tineretului din toată lumea. Maria, așa cum amintește bine Papa Francisc în Christus vivit, "privește acest popor pelerin, popor de tineri pe care ea îi iubește, care o caută făcând tăcere în propria inimă cu toate că de-a lungul drumului este atâta zgomot, conversații și distrageri. Însă în fața ochilor Mamei este loc numai pentru tăcerea plină de speranță. Și astfel Maria luminează din nou tinerețea noastră"[33].

Sfântul Părinte a dat aprobarea sa
pentru publicarea acestui document

Din Vatican, 22 aprilie 2021
Aniversarea încredințării Crucii ZMT tinerilor

Cardinal Kevin Farrell
prefect

Pr. Alexandre Awi Mello, I.Sch.
secretar

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Ioan Paul al II-lea, Alocuțiune adresată Colegiului Cardinalilor, Curiei și Prelaturii Romane pentru urările de Crăciun, în "Insegnamenti" VIII, 2 (1985), p. 1559-1560.

[2] Cf. Benedict al XVI-lea, Discurs al Sfântului Părinte adresat domnilor cardinali, Curiei Romane și Familiei Pontificale, pentru prezentarea urărilor de Crăciun, în "Insegnamenti" VII, 2 (2011), p. 951-955.

[3] Francisc, Angelus, în "Insegnamenti" I, 2 (2013), p. 155.

[4] Ibidem.

[5] Cf. Document Finale al celei de-a XV-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor, 4. De acum înainte acest document va fi citat cu sigla DF.

[6] Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață «exprimă grija deosebită a Bisericii față de tineri, promovând protagonismul lor în mijlocul provocărilor din lumea modernă. Sprijină inițiativele Sfântului Părinte în cadrul pastorației tineretului și se pune în slujba Conferințelor Episcopale, a mișcărilor și asociațiilor internaționale de tineret, promovând colaborarea lor și organizând întâlniri la nivel internațional. Moment forte al activității sale este pregătirea Zilelor Mondiale ale Tineretului» (Statut, art. 8).

[7] DF, 119.

[8] Cf. Ibidem.

[9] Cf. Francisc, Omilia de la Sfânta Liturghie din solemnitatea Domnului nostru Isus Cristos Regele Universului, în "L’Osservatore Romano", 23 noiembrie 2020, p. 6. Se sugerează ca Ziua Mondială a Tineretului să se țină la aceeași dată în care cade solemnitatea lui Cristos Rege și în Bisericile al căror rit nu prevede această solemnitate sau o celebrează în altă zi. Totuși, ordinariii au facultatea de a decide altfel.

[10] Ioan Paul al II-lea, Angelus, în "Insegnamenti" VII, 2 (1984), p. 1298.

[11] Francisc, Omilia de la Sfânta Liturghie din solemnitatea Domnului nostru Isus Cristos Regele Universului, în "L’Osservatore Romano", art. cit.

[12] DF 142.

[13] Francisc, Exortația apostolică Christus vivit (ChV), 206.

[14] DF 16.

[15] Ibidem.

[16] Ibidem, 142.

[17] Pentru a aprofunda aportul ZMT la drumul spiritual al tinerilor vezi: Benedict al XVI-lea, Discurs al Sfântului Părinte adresat domnilor cardinali, Curiei Romane și Familiei Pontificale, pentru prezentarea urărilor de Crăciun, în "Insegnamenti", op. cit.; Francisc, Audiență generală, în "Insegnamenti" I, 2 (2013), p. 209-211.

[18] Cf. DF 16 și 142.

[19] Francisc, Audiență generală, în "Insegnamenti" I, 2 (2013), p. 210.

[20] ChV, 206.

[21] ChV, 211.

[22] ChV, 240.

[23] Cf. ChV, 240.

[24] ChV, 174.

[25] Francisc, Omilia de la Sfânta Liturghie din solemnitatea Domnului nostru Isus Cristos Regele Universului, în "L’Osservatore Romano", art. cit.

[26] Cf. Francisc, Exortația apostolică Gaudete et exsultate, 2.

[27] ChV, 238.

[28] Francisc, Discurs la Veghea de Rugăciune ca pregătire pentru Ziua Mondială a Tineretului, în "L’Osservatore Romano", 10-11 aprilie 2017, p. 7.

[29] ChV, 234.

[30] Cf. ChV, 209.

[31] Francisc, Mesaj pentru a XXXV-a Zi Mondială a Tineretului, în "L’Osservatore Romano", 6 martie 2020, p. 8.

[32] Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Christifideles laici, 46.

[33] ChV, 48.

* * *

Vatican: Conferință de presă de prezentare a volumului "Orientări pastorale pentru celebrarea Zilei Mondiale a Tineretului în Bisericile particulare", îngrijit de Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață (18 mai 2021)


 

lecturi: 926.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat