Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Dicasterul pentru Doctrina Credinței - "Mater Populi fidelis"

Nota doctrinară despre unele titluri mariane referitoare la cooperarea Mariei la opera mântuirii

În această dimineață, marți, 4 noiembrie 2025, noul document al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, "Mater Populi Fidelis. Notă doctrinară despre unele titluri mariane referitoare la cooperarea Mariei la opera mântuirii", a fost prezentat la Roma, la Casa Generală a Societății lui Isus din "Borgo Santo Spirito". Printre vorbitori s-au numărat cardinalul prefect Víctor Manuel Fernández - a cărui prezentare este publicată aici - și profesorul Maurizio Gronchi, profesor la Universitatea Pontificală Urbaniana și consultant al Dicasterului. Întâlnirea a fost moderată de Monseniorul Armando Matteo, secretar pentru Secțiunea Doctrinară.

Astăzi prezentăm o Notă doctrinară. Este important de menționat că termenul "doctrinar" din titlu indică faptul că acest document are o valoare specială, superioară altor documente pe care le-am publicat în ultimii ani. Semnat de papa, aparține Magisteriului ordinar al Bisericii și ar trebui luat în considerare în legătură cu studiul și aprofundarea temelor mariologice. Dacă se dorește compararea traducerilor, versiunea originală este cea spaniolă.

Sensul și scopul documentului

Acest text nu este ceva care cade brusc din cer. El răspunde la numeroase întrebări și propuneri care au ajuns la Sfântul Scaun mai ales în ultimii treizeci de ani și care se referă la devoțiunea mariană și la unele titluri mariane. Este vorba, așadar, de probleme tratate în mod repetat în diferitele domenii de studiu ale dicasterului, cum ar fi congrese, sesiunile ordinare etc.

Astfel, chiar și în timpul cardinalului prefect Ratzinger, avusese loc un studiu aprofundat al acestor teme. Cu acea ocazie, viitorul Benedict al XVI-lea se implicase personal, împreună cu membrii din "Feria IV", iar rezultatul a fost o analiză căreia Sfântul Papa Ioan Paul al II-lea i-a acordat o atenție deosebită. Concluzia lui Ratzinger ca prefect este citată în Notă. Acest lucru este oarecum neobișnuit în acest caz, dar ne folosește pentru a ilustra parcursul făcut. Studiul respectiv s-a încheiat cu un răspuns pe care cei interesați nu l-au făcut public, deși conceptele sale fundamentale au fost reafirmate de prefectul Ratzinger într-o carte ulterioară.

Acesta este numai un exemplu semnificativ care ne confirmă că există o bogată istorie de decenii în spatele acestui document. Prin urmare, dicasterul a decis în sfârșit că a venit momentul să exprime public unele concluzii ale acestui studiu îndelungat.

Permiteți-mi să clarific ceva despre acest subiect. Vedeți, de exemplu, Evangelii gaudium este un document "despre vestirea" evangheliei, nu despre evanghelizare. Este important de menționat acest lucru, deoarece evanghelizarea este un subiect mult mai amplu. Dacă această cheie de interpretare nu este înțeleasă, documentul nu va fi interpretat corect.

Acum, spun că, deși documentul pe care îl prezentăm astăzi răspunde la probleme referitoare la unele titluri mariane, tema sa este mai degrabă aceea a raportului Mariei cu noi. Adică, vorbim despre devoțiunea mariană autentică în lumina Cuvântului lui Dumnezeu. Motivul marian fundamental care străbate aceste pagini este maternitatea Mariei față de credincioși, o întrebare care revine în tot documentul, ca un leitmotiv.

Maternitatea Mariei față de noi, care provoacă devoțiunea credincioșilor (această temă este tema centrală), are două aspecte fundamentale care sunt ceea ce este mai frumos și important putem spune despre ea: primul este cel al apropierii materne, care se exprimă în moduri foarte diferite, chiar și în existența concretă de fiecare zi. Și al doilea este cel al mijlocirii materne care ne însoțește mereu. Prin urmare, nu este nevoie să inventăm alte concepte pentru a valoriza semnificația concretă a Mariei pentru viața noastră.

Tocmai pentru că Nota vrea să recunoască valoarea acestei devoțiuni, oferă o aprofundare amplă despre devoțiunea mariană în Biblie. În acest mod se confirmă că ea nu este o invenție a Bisericii sau un produs pur psihologic sau cultural, ci o lucrare a Duhului Sfânt în credincioși.

De exemplu, să privim textul despre vizita Mariei la Elisabeta. Elisabeta se prezintă ca nedemnă să primească vizita Mariei: "Și de unde îmi este dată mie aceasta ca să vină mama Domnului meu la mine?" (Lc 1,43).

Elisabeta nu spune: "Cine sunt eu, ca să vină Domnul meu la mine?". Ea se referă direct la mama ei. Și Elisabeta vorbește plină de Duhul Sfânt (cf. Lc 1,41), astfel încât atitudinea sa în fața Mariei se prezintă ca o lucrare a Duhului. Mișcată de Duh, nu-i este suficient să-l numească pe Isus "binecuvântat", ci o numește și pe mama sa "binecuvântată": în acest moment de bucurie mesianică, ea îi contemplă intim uniți.

Documentul analizează și alte texte sacre, precum relatarea despre nunta din Cana sau relatarea despre prezența Mariei lângă Cruce ca mamă a discipolilor și permite astfel să iasă la iveală fundamentele biblice ale mijlocirii mariane.

A iubi credința celor simpli

Devoțiunea mariană, inspirată de maternitatea Mariei, este prezentată aici ca o comoară a Bisericii. Putem spune că această Notă este un imn adus devoțiunii populare mariane, care percepe întotdeauna în Maria primire, încurajare, duioșie și speranță. Vrem să valorizăm această prețioasă devoțiune, să-i recunoaștem frumusețea și să-i mulțumim Duhului Sfânt care o inspiră.

Nu vrem să-i judecăm pe creștinii simpli drept credincioși de mâna a doua pentru că nu au urmat cursuri de teologie sau pentru că nu participă la structurile Bisericii; în schimb, vrem să învățăm de la ei încrederea proaspătă, capacitatea de a avea încredere fără ezitare, duioșia vie a iubirii lor spontane față de Maria.

Mulți dintre ei nu se îndoiesc de existența transcendenței; nu se întreabă dacă Dumnezeu există sau nu; știu cu certitudine că au nevoie de misterul care îi transcende. Și, așa cum au spus episcopii latinoamericani la Aparecida, săracii "întâlnesc duioșia și iubirea lui Dumnezeu pe fața Mariei. În ea văd reflectat mesajul esențial al evangheliei" (Aparecida, 265).

În ce sens cei mai simpli găsesc în Maria chipul evangheliei? Pentru că Duhul Sfânt care a inspirat evanghelia este același care a făcut-o pe Maria "plină de har". Ceea ce Duhul exprimă în evanghelie, a sculptat în Maria, pe chipul ei. Punctul 77 al Notei arată acest lucru, concret, într-o împletire de texte biblice. Se spune: "Poporul credincios nu se îndepărtează de Cristos, nici de evanghelie, atunci când se apropie de ea", pentru că în acest chip îl văd reflectat pe Domnul care ne caută și care vine să ne întâmpine cu brațele deschise. În chipul Mariei, oamenii văd această apropiere, pe Domnul care se oprește în fața orbului pe cale și spune: "Ce vrei să fac pentru tine?". Poporul găsește acest mesaj în chipul Mariei, pe Dumnezeul care ne privește cu iubire, care nu ne condamnă. Acest chip de femeie cântă misterul Întrupării, recunoscând misterul Crucii, iar în acel chip luminat de lumina pascală se percepe că Cristos este viu. În această împletire se înțelege că poporul citește evanghelia în chipul Mariei.

Trebuie înțeles că această credință are propriul mod de a se manifesta, care nu este cel al cuvintelor, teoriilor sau explicațiilor, ci este, mai degrabă, o expresie mistagogică și simbolică a acelei atitudini evanghelice de încredere în Domnul pe care însuși Duhul Sfânt o inspiră în mod liber credincioșilor. Și o astfel de atitudine este puternic legată de Maria din Nazaret.

Adică, credincioșii care pot chiar împodobi efigiile mariane cu flori și cu detalii de aur și de glorie, nu uită niciodată că în acele efigii este onorată Maria istorică pe care o întâlnim în Evanghelii, aceea care este una dintre ei. Ea care, asemenea femeilor noastre, și-a purtat fiul în pântece, l-a alăptat, l-a crescut cu iubire, și nu fără problemele maternității (cf. Lc 2,48-50).

Ea este și aceea care îi cântă lui Dumnezeu care "pe cei flămânzi i-a copleșit cu bunuri, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale" (Lc 1,53), aceea care suferă alături de soții care au rămas fără vin pentru sărbătoarea lor (cf. In 2,3), care știe să alerge să dea o mână de ajutor verișoarei sale aflate în nevoie (cf. Lc 1,39-40), care se lasă rănită, ca străpunsă de o sabie, din cauza istoriei poporului său (Lc 2,35); este aceea care înțelege ce înseamnă a fi un migrant sau un exilat (cf. Mt 2,13-15), care în sărăcia sa poate oferi numai doi pui de porumbel (cf. Lc 2,24) și cea care știe ce înseamnă a fi disprețuit pentru că aparții familiei unui tâmplar sărac (cf. Mc 6,3-4).

Ei înțeleg că aceasta, una dintre ei, este Mama lor. Această Mamă însoțește credința și viața celor simpli cu mijlocirea sa și cu apropierea sa maternă și pentru mulți devine marele sprijin care exprimă apropierea lui Cristos cu un chip de femeie.

"Mater Populi"

Titlul documentului arată că devoțiunea mariană nu este numai o chestiune individuală sau intimă, ci mai degrabă că devoțiunea mariană este forța unui popor de credincioși.

Poporul nu este suma indivizilor, ci o țesătură pe care o formăm împreună, unde credința unuia stimulează credința celorlalți, unde ne manifestăm împreună credința, iar această viață comunitară ne susține. În evlavia populară, acest aspect este evident în special în pelerinaje.

Însă faptul că este o experiență comunitară nu înseamnă că aceea a pelerinajelor nu este în același timp o experiență minunat de personală și intimă. Textul lui Aparecida continuă: "Sosirea este o întâlnire de iubire. Privirea pelerinului se oprește asupra unei imagini care simbolizează duioșia și apropierea lui Dumnezeu. Iubirea se oprește, contemplă misterul și îl savurează în tăcere. Și el este înduioșat, revarsă toată greutatea durerii sale și a viselor sale. Rugăciunea sinceră, care curge cu încredere, este cea mai frumoasă expresie a unei inimi care a renunțat la autosuficiență, recunoscând că nimic nu poate realiza singură. Un scurt moment condensează o experiență spirituală vie" (Aparecida, 259).

Priviți: explică faptul că pelerinul sosește și, în fața privirii Sfintei Fecioare, "iubirea se oprește, contemplă misterul, îl savurează în tăcere". Nu este o religiozitate mariană de mică valoare.

Clarificări despre unele titluri mariane

Numai în acest context precis se situează bine și se înțelege preocuparea de a clarifica semnificația unor titluri mariane.

Și aceasta este o distincție foarte, foarte importantă, deoarece, pe lângă evlavia populară răspândită, există unele grupuri de inspirație mariană, unele publicații, noi forme de devoțiune și diferite cereri de dogme mariane care abordează titlurile mariane. Fiind foarte prezente pe internet, acestea ridică frecvent îndoieli în rândul credincioșilor mai simpli.

Prin urmare, acest document ia în considerare aceste propuneri, pentru a indica în ce sens unele dintre ele răspund la o devoțiune mariană genuină și inspirată de evanghelie sau în ce sens altele trebuie evitate, pentru că nu favorizează o înțelegere adecvată a armoniei mesajului creștin.

Nu este vorba de a judeca intențiile acestor grupuri și persoane - cu siguranță oneste și pline de credință - care încearcă să exprime frumusețea Mariei în moduri noi.

Acum ceva timp, m-am oprit mult timp în fața statuii Piet? a lui Michelangelo. Privind brațele neclintite ale Mariei, chipul ei care exprimă o durere imensă și, în același timp, forța maternității sale, și atâtea alte mesaje foarte frumoase, am înțeles cum, în fața unei asemenea frumuseți, unele grupuri vor să spună totul și chiar mai mult despre Maria.

Dar, în același timp, este datoria Magisteriului să discearnă, pentru a ocroti credința genuină a poporului lui Dumnezeu.

Și subliniez că nu este vorba numai de titlul "Corăscumpărătoare", au fost studiate și alte titluri. Și avem o problemă majoră: unii nu au respectat embargoul și au publicat ceea ce documentul nostru spune despre titlul "Corăscumpărătoare", dar aceste paragrafe sunt se înțeleg dacă nu se citește întregul document. Și apoi adaugă în comentariile lor: "Dar nu spune aceea, dar nu spune aceasta", și aceste aspecte se spun cinci, zece, douăzeci de pagini mai târziu.

Aici, Nota formulează o invitație, așa cum făcuse și cardinalul Ratzinger însuși, de a lua foarte în serios anumite texte biblice peremptorii, cum ar fi următoarele două texte, care ar trebui citite sine glossa, fără a le dilua: "Nu este în nimeni altul, pentru că nu este niciun alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12).

"Căci unul este Dumnezeu și unul singur este mijlocitor între Dumnezeu și oameni, omul Cristos Isus, care s-a dat pe sine însuși ca răscumpărare pentru toți" (1Tim 2,5-6).

În fața a două texte atât de clare, atât de puternice ale Cuvântului revelat, nu s-ar aduce niciun omagiu Sfintei Fecioare Maria dacă această convingere centrală ar fi slăbită. Biserica a explicat acest loc unic al lui Cristos prin faptul că, el fiind Fiul veșnic și infinit, umanitatea pe care a asumat-o este unită hipostatic cu el. Acest loc este exclusiv al umanității sale, iar consecințele care decurg din acesta se pot aplica numai lui Cristos. Aceasta nu exclude posibilitatea ca, în alte sensuri, Fiul să o implice pe Maria într-o "mediere participată".

Și ne întoarcem mereu la centru: maternitatea spirituală a Mariei, care se exprimă îndeosebi în mijlocirea sa, dar și în gesturi materne care ne motivează să ne deschidem inima către harul pe care numai Dumnezeu îl poate crea și comunica în adâncul inimilor noastre. Numai Dumnezeu mântuiește, numai el insuflă harul său care ne apropie inefabil de el, astfel încât nici măcar Maria nu poate sta între noi și el.

Aceste clarificări au ca scop menținerea echilibrului necesar între misterele credinței. Două lucruri sunt fundamentale pentru transmiterea adecvată a credinței: tocmai armonia dintre diferitele mistere ale credinței, împreună cu ierarhia care există între ele în acest ansamblu armonios, este fundamentală pentru transmiterea adecvată a credinței. Uneori este ușor să perturbăm această armonie, complet.

Aș adăuga un aspect pe care nu îl veți găsi în textul tipărit: Nota își propune, în concluzie, să însoțească și să susțină iubirea credincioșilor față de Maria și încrederea în mijlocirea ei maternă; în același timp, se angajează să împiedice această credință să-și piardă prospețimea și parfumul evanghelic. Amintiți-vă de Sfânta Tereza, care a spus: "O prefer pe Fecioara Maria în locul evangheliei", și a spus asta, clar. În acest fel, depășim dialectica dintre maximalism și minimalism marian: divinizarea ei sau transformarea ei într-un simplu simbol. Între ele se află poziția lui Ratzinger și a noastră, iar această sinteză de apreciere pozitivă și grijă vigilentă se regăsește la ultimii trei papi: la Benedict al XVI-lea, cu devoțiunea mariană sobră, dar intensă, și la Papa Francisc, care nutrea rezerve cu privire la titlul de corăscumpărătoare, dar cu devoțiune exuberantă. Să privim gesturile: înainte și după fiecare călătorie, mergea la Salus Populi Romani, când avea o problemă, se îndrepta spre imaginea "Fecioarei Maria care desface nodurile". În conversațiile pe care le-am avut cu el pe teme complicate, a venit un moment în care îmi cerea permisiunea pentru o pauză și se oprea o clipă în fața acestei efigii. În cele din urmă, în dimineața în care a murit, m-au chemat, m-am dus să-mi iau rămas bun și, înainte de a-i strânge mâna, m-am oprit în fața noptierei sale: acolo erau diferite imagini ale Sfintei Fecioare Maria la care el ținea foarte mult. Am simțit emoție și duioșie în fața acestor imagini.

Nici Papa Benedict, nici Papa Francisc nu au respins unele titluri din lipsă de iubire față de Maria, dimpotrivă: a fost un act de iubire. Același lucru se poate spune și despre credința mariană solidă și intensă a lui Leon al XIV-lea. Ca membru al Dicasterului, el a participat la Feria IV și a semnat-o ca pontif. Acest document poate să nu fie pe placul unora, dar depășind dialectica dintre maximalism și minimalism, credința credincioșilor este îngrijită fără a o complica cu probleme care nu aparțin preocupărilor marii majorități a credincioșilor, nici nu adaugă nimic esențial iubirii lor față de Maria.

Cardinal Víctor Manuel Fernández

(După L'Osservatore Romano, 4 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat