Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa: Femeile în Biserică și în societate, depășirea prejudecăților și obstacolelor culturale

În Aula "Paul al VI-lea", Papa Leon al XIV-lea a avut o conversație improvizată cu participanții la Jubileul echipelor sinodale și al organismelor de participare, răspunzând la șapte întrebări adresate de delegați din toate continentele. El a exaltat vocația misionară a Bisericii, care trebuie "să asculte strigătul pământului" și să lucreze așa încât carismele tuturor să fie respectate. Dar trebuie să fie și "punte între culturi și religii" și să construiască pace și comuniune. De la Asia și de la Africa, a amintit el, avem multe de învățat.

A învăța. Acesta este unul dintre cuvintele cel mai recurente în răspunsurile pe care Leon al XIV-lea le-a dat vineri după-amiază, 24 octombrie 2025, reprezentanților echipelor sinodale și organismelor de participare, care celebrează jubileul lor. Ei reprezintă șapte regiuni geografice și prezintă Papei munca de implementare a sinodalității în contextele lor ecleziale respective. Dialogul delegaților cu episcopul de Roma, în Aula "Paul al VI-lea", este moderat de sora Nathalie Becquart, subsecretar al Sinodului Episcopilor, organism care anul acesta a sărbătorit a șaizecea aniversare. Amintind afirmația Sfântului Paul al VI-lea, că primatul și colegialitatea nu pot fi trăite fără sinodalitate cu toți cei botezați, călugărița deschide întâlnirea pentru a împărtăși roadele procesului sinodal la nivel continental (care a avut loc din octombrie 2021 până în octombrie 2024). Alături de Papa se află cardinalul Mario Grech, secretarul general al Sinodului Episcopilor, și Monseniorul Luis Marín De San Martín, O.S.A., subsecretar al Secretariatului General al Sinodului.

Biserica din Africa are multe de oferit tuturor

O prezentare generală a parcursului sinodal în Africa este oferită de părintele Rafael Simbine Junior, preot al Diecezei de Xai-Xai din Mozambic și secretar general al Simpozionului Conferințelor Episcopale din Africa și Madagascar (SCEAM-SECAM). Un parcurs care a făcut pași mari, afirmă el, și care s-a deschis în toate parohiile, deoarece "sinodalitatea nu este o campanie cu termen limită, ci un mod de a fi Biserică care trebuie învățat, practicat și transmis". Spațiile de întâlnire cu alte mișcări religioase și chiar în sfera publică s-au multiplicat, deoarece contactul cu societatea, împreună cu ascultarea și formarea, este tocmai calea de urmat. "Este mișcarea spre exterior a unei Biserici care ascultă - explică el - discernem împreună și apoi mergem cu societatea pentru binele comun". El subliniază că "darul Africii pentru parcursul sinodal este un sentiment viu de familie, rezistență și speranță". Întrebarea adresată Pontifului este cum se pot angaja Bisericile locale, în special din Africa, în discernământ fără a fi condiționate de impunerea unor "modele uniforme" care ar risca să le slăbească inițiativa.

În răspunsul său, papa reiterează accentul pus de la bun început pe cuvântul "misiune", inspirat de propria sa experiență ca misionar. Îl amintește pe Papa Francisc și cum predecesorul său a subliniat importanța, în procesul sinodal, de a duce evanghelia până la marginile pământului. "Cred că Biserica din Africa are multe de oferit nouă tuturor", precizează papa, mai ales pentru că "Biserica poate fi o punte". Și continuă, subliniind cum, datorită tinerilor și familiilor, poate să fie "un instrument pentru construirea păcii și să ofere modele atât în interiorul Africii, între țările africane, dar și între diferitele țări și continente ale lumii". Apoi afirmă clar: "Nu căutăm un model uniform și nu vom prezenta un model standard pe care toată lumea din fiecare țară să-l spună: «Așa se face». Este vorba mai degrabă despre o convertire la Duhul de a fi Biserică și misionari și de a construi, în acest sens, familia lui Dumnezeu". Și încă o clarificare:

Mai ales în culturile în care noi, creștinii, nu suntem majoritari, adesea cu membri ai altor religii, atât regionale, cât și mondiale, cum ar fi islamul, provocările existente sunt și mari oportunități. Și cred că ceea ce majoritatea dintre noi am experimentat în ultimii ani în pregătirea Sinodului și la începutul acestui nou proces de implementare este tocmai faptul că sinodalitatea, ca să folosesc cuvintele tale, nu este o campanie. Este un mod de a fi și un mod de a fi Biserică. Este un mod de a promova o atitudine care începe cu învățarea de a ne asculta unii pe alții. Și darul ascultării este ceva ce cred că recunoaștem cu toții, dar care adesea s-a pierdut în unele sectoare ale Bisericii și ceva a cărui valoare cred că trebuie să continuăm să o descoperim, începând cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, ascultarea reciprocă, ascultarea înțelepciunii pe care o găsim în bărbați și femei, în membrii Bisericii și în cei care sunt în căutare, dar care poate încă nu sunt și poate niciodată nu vor fi membri ai Bisericii, dar care sunt cu adevărat în căutarea adevărului.

A asculta strigătul celor care suferă, nu putem rămâne pasivi

Zburând în Fiji, Susan Sela, reprezentant al Federației Conferințelor Episcopilor Catolici din Oceania (FCBCO) și directoare a "Pacific Technical and Further Education" [Institutul Pacific de Educație Tehnică și Continuă] din arhipelag, prezintă un raport despre activitatea Bisericii pe continent, care, explică ea, se mișcă cu viteze diferite, între fragilitate ecologică și bogăție culturală. Aici, drumul sinodal este înțeles în primul rând ca o "convertire spirituală". Australia, Noua Zeelandă, Papua Noua Guinee și Insulele Solomon, națiuni din Pacific și Biserici catolice orientale, formează o rețea în care sinodalitatea cuprinde și îmbrățișarea culturii indigene, incluziunea persoanelor cu dizabilități și integrarea culturală. Două experiențe remarcabile: în Fiji, o echipă de 57 de membri întrupează Biserica drept un "cort extins", garantând că vocile periferice sunt centrale; în Australia, impulsul post-Conciliu Plenar a dat naștere la sinoade diecezane din februarie 2023, susținute de coordonarea națională. Aici, cererea adresată papei se referă la organizarea eclezială și la eventuala creștere viitoare a rolului grupărilor (la nivelul Conferințelor Episcopale Continentale, al Conferințelor Episcopale naționale sau regionale și al Provinciilor Ecleziastice).

Răspunsul papei este "da". El se așteaptă ca Bisericile să crească în comuniune prin exercitarea sinodalității. Își amintește de întâlnirea recentă cu un episcop chiar din această regiune, profund îngrijorat de consecințele schimbărilor climatice, un fenomen capabil să amenințe însăși supraviețuirea regiunii.

Ne bucurăm de luxul de a sta în spații foarte confortabile și de a reflecta asupra unor lucruri care uneori pot părea foarte teoretice. Dar când auzim strigătul urgent al persoanelor din diferite părți ale lumii, atât din cauza sărăciei cât și a nedreptății, fie din cauza schimbărilor climatice, sau poate datorită unei serii de alte cauze, ne dăm seama că nu reflectăm numai asupra unor probleme teoretice și că este necesar un răspuns urgent. Și acesta este un caz specific în care sper că vom lua cu toții foarte în serios apelul pe care Papa Francisc l-a făcut întregii Biserici și lumii acum zece ani în Laudato Si', spunând că și aceasta face parte din răspunsul nostru bazat pe credință la ceea ce se întâmplă în lumea noastră. Nu putem fi pasivi. Prin urmare, sper sincer că, prin intermediul Conferințelor Episcopale, al Provinciilor Ecleziastice și al Conferințelor Continentale, putem aborda unele dintre aceste probleme foarte specifice și putem face o diferență. Cred că Biserica are o voce și trebuie să avem curajul să ne ridicăm glasul pentru a schimba lumea, pentru a o face un loc mai bun.

Fără formare vor exista întotdeauna rezistențe și frici

Din America de Nord, Monseniorul Alain Faubert, episcop de Valleyfield (Canada), membru al Consiliului Ordinar al Sinodului, prezintă - vorbind în spaniolă, engleză și franceză - un continent multiform pe care îl definește drept "o tapiserie eclezială", în care sărăcia și realitatea comunităților de migranți au impact asupra Bisericilor locale din Statele Unite și Canada. Dacă pe de o parte această diversitate este o oportunitate de creștere, pe de altă parte rămâne necesitatea de a promova o adevărată comuniune și primire față de cei care sosesc din alte țări. Este nevoie de un angajare mai mare pentru a stabili o comunicare eclezială colaboratoare mai solidă cu America Latină, îndeosebi cu Mexicul. Unii, observă prelatul, se tem de o neînțelegere a sinodalității care ar putea exacerba tensiunile existente. A fost creat un comitet național ad-hoc pentru a însoți, a sprijini și a coordona eforturile de implementare a sinodalității în întreaga Biserică din Canada. Papei Leon al XIV-lea i-a fost adus la cunoștință preocuparea acelui segment de episcopi și clerici care privește la sinodalitate ca o posibilă sursă de slăbire a autorității păstorilor. Aceștia au solicitat indicații pentru a promova mai bine coresponsabilitatea, darea de seamă și transparența în dieceze și parohii.

Papa Leon reflectă asupra Canadei și Statelor Unite, pe care le vede ca două țări care au fost odată aliate, dar care acum se află în proces de separare. Tocmai în legătură cu această tendință, el subliniază importanța sinodalității, care, afirmă el, trebuie implementată concret. Invită pe toți să reflecteze în acest sens, pe preoți, chiar mai mult decât pe episcopi, să își deschidă inimile și să participe la aceste procese. Adaugă că rezistențele sunt adesea rod al fricii sau al lipsei de cunoaștere și, prin urmare, insistă pe formare. Apoi revine la tema "ritmului":

Trebuie să înțelegem că nu toți alergăm cu aceeași viteză și că uneori trebuie să avem răbdare unii cu alții. Și, în loc să-i lăsăm pe câțiva oameni să se grăbească înainte și să-i lase pe mulți în urmă, ceea ce ar putea chiar provoca o fractură în experiența eclezială, trebuie să căutăm modalități, uneori foarte concrete, de a înțelege ce se întâmplă în fiecare loc, care este rezistența sau de unde vine și ce putem face pentru a promova tot mai mult experiența comuniunii în această Biserică, ce este sinodală. Așadar, cred că realitatea concretă, inclusiv în cadrul culturii americane, din Statele Unite, unde, de fapt, multe structuri deja existente au un mare potențial pentru a fi sinodale și pentru a găsi modalități de a continua transformarea lor în experiențe mai incluzive, fie în consiliile pastorale, fie în alte structuri diecezane sau întâlniri, incluziunea persoanelor, bărbați și femei, laici și clerici, femei și bărbați, călugări etc., pot toți participa și experimenta un puternic sentiment de apartenență, de conducere și de responsabilitate în viața Bisericii.

A redescoperi entuziasmul credinței pentru a duce reconciliere

Consiliul Patriarhilor Catolici din Orient (CPCO) este reprezentat de monseniorul Mounir Khairallah, episcop de Batrum, președintele Comitetului Patriarhal Maronit pentru Urmărirea Sinodului. Mesajul său își propune să fie și un strigăt pentru dreptate "în numele popoarelor noastre oprimate și private de glas, mesageri ai speranței și artizani ai păcii". La nivelul Bisericii maronite, sinodalitatea a fost propusă ca temă pentru formarea permanentă a preoților, iar în diferitele dieceze din Liban, țară pe care papa o va vizita la începutul lunii noiembrie, au fost organizate sesiuni pentru episcopi, parohi, delegați ai diecezelor și ordinelor călugărești și mișcărilor ecleziale, insistând mult asupra valorii dialogului. În acest caz, întrebarea adresată Succesorului lui Petru se referă la ce schimbări "urgente" trebuie să implementeze Bisericile orientale pentru a pune în practică sinodalitatea și la nivelul seminariilor, noviciatelor și formării laicilor.

Două runde de aplauze din partea adunării subliniază cuvintele papei ca răspuns la mărturia dintr-un loc care astăzi, conchide Leon, "are nevoie de semne de speranță". El indică în căutarea darului entuziasmului, în Bisericile din Orientul Mijlociu și, de asemenea, printre creștinii din diaspora, un semn mare și esențial al speranței. În țara în care s-a născut Isus, unde a trăit, unde a fost martirizat și unde a înviat din morți, tocmai acesta, spune Leon al XIV-lea, este "semnul suprem al întregii noastre speranțe". Și pe această bază, invită "să fim adevărați promotori ai iertării și reconcilierii, care sunt atât de necesare, să învățăm că, iertând și lucrând pentru reconciliere, putem construi cu adevărat o unitate mai mare între toate popoarele". Urmează un nou apel la unitate:

Ca Biserică, trebuie să fim uniți și să ne unim pentru a fi acel semn autentic al speranței, dar și o expresie foarte reală a carității creștine, a iubirii fraterne și a grijii reciproce, în special față de cei care au pierdut totul din cauza distrugerilor războiului, din cauza existenței urii dintre noi. Cred că provocările cu care Bisericile orientale au continuat să se confrunte și continuă să se confrunte în Orientul Mijlociu sunt ceva ce noi, occidentalii, trebuie să înțelegem mai bine, ca să spunem așa, și că, privind la procesele sinodale, trebuie să înțelegem că există și diferențe semnificative între Biserica latină și Bisericile orientale. Și trebuie să respectăm aceste diferențe. Cred că acesta este primul pas în orice comunitate, în orice organizație umană: dacă nu ne respectăm unii pe alții, nu vom începe niciodată să ne cunoaștem și să ne apropiem unii de alții.

A construi parcursuri de incluziune

Raportul privind progresul Americii Latine și Caraibe este încredințat lui Nicolás Meyer, membru al echipei sinodale CELAM și coordonator al Conferinței Regionale Caritas. Toate țările din această regiune lucrează cu grupuri sau comisii episcopale naționale, iar unele au identificat deja parcursuri imediate: de la reformarea structurii Conferințelor Episcopale la accentuarea proceselor de ascultare, de la formarea mai mare a lucrătorilor pastorali la reînnoirea parcursurilor de evanghelizare. Grupul de reflecție teologică din CELAM lucrează la o carte despre "sinodalizarea" structurilor ecleziale, în timp ce oferta de cursuri și cateheze online a fost extinsă. De asemenea, a fost lansată inițiativa "Juntos" (Împreună), cu obiectivul de a dezvolta o rețea de rețele teologico-pastorale în regiunea panamericană care să integreze multiple eforturi în direcția sinodalității; un grup de lucru însărcinat cu explorarea temelor transparenței, responsabilității și evaluării în toate procesele pastorale, asumându-le ca practică și stil eclezial, o temă încă mai puțin dezvoltată pe continent; un site web pentru a aduna experiențele unei Biserici care crește în comuniune și participare. Aici, Papa răspunde cu privire la modul în care procesul sinodal poate încuraja și inspira societăți mai incluzive, mai juste și mai promotoare de pace.

Pontiful mulțumește pentru tot ceea ce se realizează în America Latină, unde el însuși a învățat multe în misiunea sa. El exaltă acel spirit de comuniune care face parte în mod tradițional din cultura acestor popoare. Este motiv de învățătură pentru a practica fraternitatea, afirmă papa, și, de asemenea, pentru a continua pe un drum autentic sinodal care se naște din ascultarea Cuvântului. Apoi vorbește despre entuziasm, un ingredient necesar care duce la contagiunea credinței, astfel încât "alții să vrea să ni se alăture și să fie constructori de pace și de comuniune". Aici adaugă o notă cu caracter personal:

Rareori am fost inspirat de un proces; mă simt inspirat de persoanele care își trăiesc credința cu entuziasm. Și a trăi acest spirit - și vorbim despre spiritualitate - al sinodalității, dar este spiritualitatea evangheliei, a comuniunii, a dorinței de a fi Biserică. Acestea sunt aspecte care ne pot inspira cu adevărat să continuăm să fim Biserică și să construim parcursuri de incluziune, invitându-i pe mulți alții - pe toți - să ne însoțească, să meargă cu noi.

Biserica poate transforma culturile care discriminează femeile

Klára Antonia Csiszár, membră a echipei sinodale a Consiliului Conferințelor Episcopale Europene (CCEE) și profesoară de teologie pastorală la Universitatea Catolică din Linz, Austria, oferă o perspectivă europeană, concentrându-se atât pe interacțiunea dintre patrimoniul Bisericilor ortodoxe orientale, o sursă de îmbogățire, și cel din Occident, cât și pe problema femeilor. Și, încă o dată, în aulă adunarea aplaudă vehement. În acest sens, profesoara observă o disparitate de abordări și sensibilități: de la o deschidere marcată la forme de rezistență, scepticism sau teamă cu privire la posibilitatea promovării conducerii femeilor. Ea explică, de exemplu, că în regiunile postcomuniste sau în noile democrații, episcopii implicați sincer în procesele sinodale sunt încă excepția, mai degrabă decât norma; acolo unde există tradiții federale puternice și guvernare participativă, s-au dezvoltat parcursuri naturale pentru un stil de viață sinodal: cooperare ecumenică, structuri de colaborare și organisme consultative fac ca sinodalitatea să apară drept ceva organic, nu impus. Csiszár adaugă că acolo unde așteptările sunt întâlnesc frustrări în mod repetat, apare resemnarea. De asemenea, este semnalată că o bază academică solidă provine din facultățile și universitățile de teologie precum Leuven, cu Centrul său pentru Modele de Leadership Sinodal și Consultanță Internațională, și Linz, cu Departamentul său pentru Sinodalitate, care promovează cercetarea și formarea inovatoare în domeniul sinodalității. Întrebările puse sunt: Ce speranțe pot nutri femeile în mod legitim într-o Biserică sinodală? Credeți că o schimbare culturală autentică este în curs de desfășurare în Biserică, astfel încât egalitatea dintre femei și bărbați în Biserică să poată deveni o realitate trăită în viitor?

În răspunsul său, papa își permite două amintiri personale. Prima privește viața sa într-o familie catolică, cu părinți foarte activi în parohie. Erau anii 1970 și, adresându-se mamei sale, a întrebat-o dacă vrea să fie egală cu bărbații, la care ea a răspuns, fără glumă: "Nu, pentru că suntem deja mai bune!". Cealaltă experiență, din Peru, privește o congregație de călugărițe consacrate a căror carismă este să lucreze acolo unde nu sunt preoți. "Ele au facultatea de a boteza; sunt martori oficiali la căsătorii; fac o muncă misionară minunată, care este cu adevărat o «mărturie» și pentru mulți preoți. Acesta este curajul necesar - afirmă Leon - pentru a vesti Evanghelia și femeile sunt cele care fac asta!". Prin urmare, amânând răspunsul său cu privire la întrebări "mai dificile care fac parte dintr-un grup de studiu care este prezentat", pontiful precizează faptul că problema nu este că nu există posibilități, ci mai degrabă faptul că "există obstacole din punct de vedere cultural" care împiedică efectiv femeile să exercite "ceea ce ar putea fi foarte bine rolul lor", făcându-le să se simtă cetățene de categoria a doua. El menționează prejudecățile și discriminarea care încă există în unele țări "care merg în mod clar împotriva evangheliei și noi suntem adesea neputincioși în fața acestor realități". Papa Leon este convins că sunt multe de făcut. "Cred că Biserica oferă deja spații pentru a începe și a continua acest drum și trebuie, și aici, să fim curajoși, să însoțim, astfel încât, puțin câte puțin, poate să se poată introduce schimbări". Pentru că, speră papa, "carisma fiecărei persoane să fie cu adevărat respectată și valorizată".

Există o provocare pentru Biserică și pentru noi toți să vedem cum putem promova împreună respectul pentru drepturile tuturor; cum putem cultiva o cultură în care aceste lucruri să devină nu doar posibile, ci realitate în coparticiparea tuturor, fiecare după vocația sa, unde să poată exercita - să zicem - un rol de responsabilitate în Biserică. Am văzut multe exemple practice. Dar realitatea este că, din punct de vedere cultural, nu toate - să zicem - țările sunt în același loc cu Europa sau Statele Unite și nu putem pur și simplu presupune că, numind o femeie aici sau acolo pentru una sau alta, va fi respectată, pentru că există diferențe culturale puternice care creează probleme. Și de aceea trebuie să vorbim despre cum Biserica poate fi o forță de convertire, de transformare a culturilor conform valorilor evangheliei. Din păcate, adesea modul în care ne trăim credința este mai mult determinat de cultura noastră și mai puțin de valorile noastre evanghelice. Acolo putem fi cu toții o forță, o inspirație, o invitație pentru națiunile noastre, comunitățile noastre, culturile noastre de a reflecta asupra diferențelor care există, și nu numai între bărbați și femei.

A promova egalitatea, dreptatea, împărtășirea

În cele din urmă, mărturia asiatică a părintelui Clarence Sandanaraj Devadassan, din Malaiezia, indică un drum sinodal care "a găsit un teren fertil" pe un continent caracterizat de pluralism religios, diversitate culturală și realități socio-politice complexe. Membru al echipei sinodale a Federației Conferințelor Episcopale Asiatice - înființată acum o jumătate de secol - din arhidieceza de Kuala Lumpur, unde conduce Centrul de Cercetare Catolică, preotul subliniază că drumul sinodal a încurajat o angajare mai mare pentru promovarea armoniei între popoare și credințe, a femeilor și a credincioșilor laici în procesele decizionale. În multe dieceze, a existat o trezire spirituală; platformele digitale au devenit instrumente fundamentale pentru consultare și construire a comunității, în special în rândul tinerilor. Preotul nu ascunde faptul că unii preoți percep sinodalitatea ca pe o amenințare la adresa autorității tradiționale și subliniază că există zone în care extremismul religios sau constrângerile politice limitează exprimările publice ale sinodalității. Diecezele dezvoltă planuri pastorale pe termen lung inspirate de principiile sinodale, cum ar fi Mission 2033 și Pilgrims of Hope în India.

Imaginea pe care o oferă Leon al XIV-lea în acest răspuns final este foarte evocatoare: "Trebuie să ne înclinăm și să respectăm pământul sacru pe care-l reprezintă Asia". El vorbește despre sentimentul de mister care aici deschide ușa către diferite tipologii de dialog interreligios, iar acesta este o comoară pe continent, una pe care ar trebui să o învățăm. Menționează elementul mistic și contemplativ, care trebuie descoperit încontinuu, spune el, fascinat de o Asie care poate oferi atât de multă speranță.

Există, desigur, mari provocări. Realitățile structurale și economice cu care vă confruntați și dificultatea de a promova chiar și numai comunicarea la scară largă din cauza limitărilor Bisericilor locale sunt realități pe care cred că și noi trebuie să le împărtășim. Cred că acest tip de experiență a unei Biserici sinodale care construiește comuniune ar trebui să ne inspire tuturor, dacă vreți, o mai mare generozitate în împărtășirea resurselor, astfel încât să putem realiza poate o mai mare egalitate, o mai mare dreptate, chiar și în ceea ce privește împărtășirea cu ceilalți a bunurilor și binecuvântărilor materiale pe care atâtea biserici le au la dispoziție. Evident, a face acest lucru implică mari provocări. Desigur, s-au făcut deja mari eforturi în acest sens, care trebuie recunoscute. Este un proces în desfășurare.

Antonella Palermo

(După Vatican News, 24 octombrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat