|
| © Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat profesorilor și studenților de la Institutul Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei (24 octombrie 2025)
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Pacea să fie cu voi!
Bună ziua, buenos dias, good morning!
Iubiți frați și surori,
Cu bucurie vă urez bun venit vouă, care formați comunitatea academică internațională a Institutului Teologic "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei. Îl salut pe marele cancelar, cardinalul Baldassarre Reina, pe președinte, Mons. Philippe Bordeyne, pe vicepreședinții secțiunilor extra Urbe, pe profesori, pe binefăcători, pe voi toți, dragi studenți și studente, împreună cu absolvenții veniți din diferite țări cu ocazia Jubileului. Fiți cu toții bineveniți!
În contexte sociale, economice și culturale diferite, sunt diferite provocările care ne interpelează: pretutindeni și întotdeauna, însă, suntem chemați să susținem, să apărăm și să promovăm familia, înainte de toate printr-un stil de viață coerent cu evanghelia. Fragilitățile sale și valoarea sa, considerate în lumina credinței și a rațiunii sănătoase, angajează studiile voastre, pe care le cultivați pentru binele logodnicilor care devin soți, al soților care devin părinți și al copiilor lor, care sunt, pentru toți, promisiunea unei omeniri reînnoite de iubire. Vocația institutului vostru, născută din viziunea profetică a Sfântului Ioan Paul al II-lea în urma Sinodului despre Familie din 1980, apare astfel și mai clară: să constituie un singur organism academic distribuit pe diferite continente, pentru a răspunde exigențelor de formare, rămânând în același timp cât mai aproape de soți și de familii. În acest fel, se pot dezvolta mai bine dinamici pastorale adaptate realităților locale și inspirate de tradiția vie a Bisericii și de doctrina sa socială.
Participând la misiunea și drumul întregii Biserici, institutul vostru contribuie la înțelegerea magisteriului pontifical și la actualizarea constantă a dialogului dintre viața de familie, lumea muncii și dreptatea socială, abordând teme de o relevanță stringentă, precum pacea, îngrijirea vieții și a sănătății, dezvoltarea umană integrală, ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor, sustenabilitatea economică și egalitatea de șanse între bărbați și femei, toți factorii care influențează alegerea de a se căsători și de a avea copii. În acest sens, misiunea voastră specifică privește căutarea și mărturia comună a adevărului: în îndeplinirea acestei sarcini, teologia este chemată să se confrunte cu diferitele discipline care studiază căsătoria și familia, nemulțumindu-se să spună adevărul despre ele, ci să-l trăiască în harul Duhului Sfânt și urmând exemplul lui Cristos, care ni l-a revelat pe Tatăl prin acțiuni și cuvinte.
Vestirea evangheliei, care transformă viața și societatea, ne angajează să promovăm acțiuni organice și concertate în sprijinul familiei. De fapt, calitatea vieții sociale și politice a unei țări se măsoară în special prin modul în care aceasta permite familiilor să trăiască bine, să aibă timp pentru ele însele și să cultive legăturile care le țin unite. Într-o societate care adesea pune accentul pe productivitate și pe rapiditate în detrimentul relațiilor, devine urgent să se redea timp și spațiu iubirii care se învață în familie, unde se împletesc primele experiențe de încredere, de dăruire și de iertare, formând țesătura vieții sociale.
Îmi amintesc cu emoție cuvintele predecesorului meu, Papa Francisc, când se adresa cu duioșie femeilor care așteaptă un copil, cerându-le să păstreze bucuria de a aduce o viață nouă pe lume (cf. Amoris laetitia, 171). Cuvintele sale conțin un adevăr simplu și profund: viața umană este dăruită și trebuie întotdeauna primită cu respect, grijă și recunoștință. Așadar, în fața realității atâtor mame care trăiesc sarcina în condiții de singurătate sau de marginalizare, mă simt obligat să amintesc că, împreună, comunitatea civilă și comunitatea eclezială trebuie să se angajeze cu statornicie pentru a reda maternității deplina sa demnitate. În acest scop, sunt necesare inițiative concrete: politici care să garanteze condiții adecvate de viață și de muncă; inițiative formative și culturale care să recunoască frumusețea generării împreună; o pastorație care să însoțească femeile și bărbații cu apropiere și ascultare. Maternitatea și paternitatea, astfel protejate, nu sunt deloc poveri care apasă asupra societății, ci mai degrabă o speranță care o întărește și o reînnoiește.
Dragi profesori și studenți, contribuția voastră la dezvoltarea doctrinei sociale despre familie corespunde misiunii încredințate institutului vostru de Papa Francisc în scrisoarea Summa familiae cura, unde a scris: "Centralitatea familiei în parcursurile de convertire pastorală a comunităților noastre și de transformare misionară a Bisericii cere ca - și la nivelul formării academice - perspectiva pastorală și atenția față de rănile omenirii să nu lipsească niciodată din reflecția asupra căsătoriei și familiei". În acești ani, institutul vostru a primit indicațiile constituției apostolice Veritatis gaudium, pentru o teologie care cultivă gândirea deschisă și dialogică, o cultură "a întâlnirii între toate culturile autentice și vitale, grație schimbului reciproc al darurilor lor respective în spațiul de lumină deschis de iubirea lui Dumnezeu pentru toate creaturile sale" (nr. 4b). Din acest motiv, voi căutați să practicați o metodă inter- și trans-disciplinară în lumina Revelației (cf. ivi, 4c). Din această perspectivă, baza consolidată a studiilor filozofice și teologice a fost îmbogățită prin interacțiunea cu alte discipline, permițând explorarea unor domenii importante de cercetare.
Printre acestea, aș dori să subliniez, ca o angajare ulterioară, aceea de a aprofunda legătura dintre familie și doctrina socială a Bisericii. Parcursul s-ar putea desfășura în două direcții complementare: aceea de a insera studiul despre familie ca un capitol indispensabil al patrimoniului de înțelepciune pe care Biserica îl propune despre viața socială și, reciproc, aceea de a îmbogăți acest patrimoniu cu experiențele și dinamicele familiale, pentru a înțelege mai bine principiile însele ale învățăturii sociale a Bisericii. Această atenție ar permite să se dezvolte intuiția, amintită de Conciliul al II-lea din Vatican și reafirmată în mod repetat de predecesorii mei, de a vedea în familie prima celulă a societății întrucât școală originară și fundamentală de umanitate.
Apoi, în domeniul pastoral nu putem ignora tendințele, în multe regiuni ale lumii, de a nu aprecia sau chiar de a respinge căsătoria. Aș dori să vă invit, în reflecția voastră asupra pregătirii pentru sacramentul Căsătoriei, să fiți atenți la acțiunea harului lui Dumnezeu în inima fiecărui bărbat și a fiecărei femei. Chiar și atunci când tinerii fac alegeri care nu corespund căilor propuse de Biserică după învățătura lui Isus, Domnul continuă să bată la ușa inimii lor, pregătindu-i să primească o nouă chemare interioară. Dacă cercetarea voastră teologică și pastorală va fi înrădăcinată în dialogul rugător cu Domnul, veți găsi curajul de a inventa cuvinte noi care să poată atinge profund conștiințele tinerilor. Într-adevăr, timpul nostru este marcat nu numai de tensiuni și ideologii care încurcă inimile, ci și de o căutare crescândă de spiritualitate, de adevăr și de dreptate, mai ales în rândul tinerilor. A primi și a ne îngriji de această dorință este una dintre cele mai frumoase și urgente sarcini pentru noi toți.
În final, aș dori să vă încurajez să continuați drumul sinodal ca parte integrantă a formării. Mai ales într-un ateneu internațional, este necesar să se practice ascultarea reciprocă pentru a discerne mai bine cum să se crească împreună în slujba căsătoriei și a familiei. Luați întotdeauna "din vocația voastră baptismală, punând în centru relația cu Cristos și primirea fraților, începând de la cei mai săraci" (Discurs adresat diecezei de Roma, 19 septembrie 2025). În acest fel, veți face, așa cum se întâmplă în orice familie bună, învățând chiar din realitatea pe care doriți să o slujiți. După cum afirmă Documentul final al ultimei Adunări a Sinodului Episcopilor, "familiile reprezintă un loc privilegiat pentru a învăța și a experimenta practicile esențiale ale unei Biserici sinodale. În pofida fracturilor și suferințelor pe care le experimentează familiile, ele rămân locuri unde învățăm să schimbăm darurile iubirii, încrederii, iertării, reconcilierii și înțelegerii" (nr. 35). Sunt cu adevărat multe de învățat în ceea ce privește transmiterea credinței, practica zilnică a ascultării și a rugăciunii, educația la iubire și la pace, fraternitatea cu migranții și străinii, îngrijirea planetei. În toate aceste dimensiuni, viața de familie precedă și informează studiul nostru, în special prin mărturii de dăruire și sfințenie.
Dragi studenți, dragi profesori, începeți așadar noul an universitar cu speranță, siguri că Domnul Isus ne susține mereu cu harul Duhului său de adevăr și de viață. Asupra voastră a tuturor împart din inimă binecuvântarea apostolică. Vă mulțumesc.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu