![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
"Este cineva?". Reîncepătorii și Biserica A patra monografie a anului din revista Presbyteri "izvorăște din constatarea că mulți oameni, după o perioadă mai mult sau mai puțin lungă de înstrăinare de Biserică, din diferite motive, vor să reînceapă un drum de credință. Ce anume cer și ce anume găsesc?". Intenția este de a citi acest fenomen ca "un apel adresat întregii comunități creștine să asume o față primitoare și să revadă propria organizare, promovând ministerialitățile și revizuind pastorația adulților, fiind conștienți că aceea a reîncepătorilor este o adevărată profeție, un apel către Biserica de astăzi care nu poate cădea în gol". Reluăm în continuare editorialul părintelui Nico Dal Molin. A doua zi după veghea Jubileului Tinerilor de la Tor Vergata, Susanna Tamaro a scris într-un articol publicat în "Corriere della Sera": "Ce surpriză, milionul de tineri prezenți la Tor Vergata în seara trecută! Privirile lor erau extraordinar de vii și mișcate, fiecare diferită de cealaltă, ca și cum clonarea estetică impusă de mass-media nu ar fi prins niciodată rădăcini în viața lor. Acea lungă perioadă de atenție, nemișcare și tăcere care a însoțit adorația euharistică părea că era imposibilă. Și totuși s-a întâmplat. Împărtășind apoi o privire autobiografică asupra propriei vieți, autoarea continuă: "Această viziune m-a dus înapoi în anii adolescenței mele chinuite, cea a anilor 1970 (…). Nutream în inimă întrebări la care nimeni nu părea capabil să răspundă. Una dintre ele: ce face ca o viață să merite cu adevărat trăită? Așa că am venit la Assisi. Acolo am știut că a existat un tânăr, neliniștit ca mine, care se răzvrătise împotriva fanatismelor timpului său, abandonându-se unei dimensiuni a libertății pe care o găsea fascinantă[1]. Experiența pe care o relatează Tamaro face parte din acea neliniște și căutare de sens care i-a caracterizat pe tinerii din toate timpurile și care astăzi, din păcate, ia adesea modalități de exprimare tot mai alarmante și dramatice, mai ales în adolescență[2]. Reîncepătorii… cine sunt? Pot fi persoane botezate care, la un moment dat în parcursul vieții lor, s-au distanțat de Biserică. Vârsta lor medie este între 35 și 50 de ani și cer comunității creștine să îi însoțească într-un parcurs de redescoperire a credinței lor. De asemenea, li se alătură neofiți care doresc să descopere credința pentru prima dată și cer botezul. Punctul comun al celor care doresc să reînceapă este faptul că au în spate un "drum întrerupt", cu o detașare progresivă de comunitatea creștină căreia îi aparțin. Se reunesc pentru că, după mult timp, a reapărut în ei o întrebare: "Ce treabă are Domnul cu viața mea?". Aceste parcursuri se bazează pe experiențe deja consolidate în Franța și în Belgia; printre toate cea elaborată de dieceza de Annecy și condusă de teologul pr. Roland Lacroix[3]. Numărul tot mai mare de adulți care bat astăzi la ușile Bisericii pentru a cere botezul sau pentru a relua propriul drum de credință mărturisește forța și îndrăzneala Duhului, care continuă să acționeze cu capacitatea sa de a reînnoi Biserica în profunzime. Cum să nu amintim expresia care reapare ca un refren în capitolele 2 și 3 ale Cărții Apocalipsului: "Cine are urechi să asculte ceea ce Duhul spune Bisericilor"? Experiența reîncepătorilor, acolo unde este prezentă, reprezintă o provocare pastorală care repune în discuție practici repetitive, poate învechite, de cateheză și de vestire a evangheliei: cum putem însoți concret pe catecumenii adulți? Ce piste pot fi deschise pentru un parcurs catehetic și liturgic autentic? O serie de sugestii teologice și pastorale sunt oferite de pr. Roland Lacroix într-un text recent despre însoțirea catecumenilor adulți. Uimirea misterului Relatările catecumenilor sau neofiților care recitesc propria istorie personală și de credință sunt întotdeauna izvor de mare surpriză: în această Europă a noastră, tot mai secularizată, asistăm la un eveniment pe care nici psihologia, nici sociologia, nici celelalte științe umane nu reușesc să-l justifice cu o explicație exhaustivă, un eveniment care are în sine ceva ce scapă oricărei analize. Duhul Sfânt continuă, în manieră misterioasă și minunată, acțiunea sa în istorie. Chiar și în realitatea europeană, cândva un ținut al profeției pentru creștinism, miracolul femeilor și bărbaților care primesc evanghelia în viața lor și sunt profund transformați de ea continuă să se repete. Este ceea ce afirmă fratele Enzo Biemmi: "Această constatare ne face să reflectăm asupra a ceea ce afirmă Géraldine Mossière, antropolog la Universitatea din Montreal: «Convertirile contemporane repun sub semnul întrebării paradigma secularizării unor societăți moderne». Trebuie să recunoaștem că o cultură secularizată nu este în sine străină sau ostilă evangheliei, ci formei sociologice pe care aceasta a asumat-o într-o societate creștină (…) Pentru comunitatea eclezială, de fiecare dată când o persoană spune: «eu cred» este vorba de o minune, o intervenție a harului lui Dumnezeu în inima umană pentru care trebuie mai întâi să mulțumim"[4]. Sunt aceiași protagoniști, catecumeni și neofiți, care simt că se află în fața unui mister, unde cuvintele se transformă în tăcere și uimire. Însăși Edith Stein, celor care au întrebat-o despre motivul convertirii sale la catolicism, a răspuns: "Acesta este secretul meu". Edith și-a însușit sfatul discreției propus de Sfântul Ioan al Crucii: "Când este vorba de o convertire, nicio curiozitate umană, oricât de plină de cea mai mare bunăvoință, nu este pe măsura acestei întrebări"[5]. Complexitate minunată În acest moment, este inevitabil să ne punem una sau mai multe întrebări: comunitatea eclezială este pregătită să-i primească pe acești noi credincioși? Care este misiunea sa în fața acestui mister? Cum trebuie interpretat și structurat un drum de însoțire? Potrivit tot fratelui Biemmi, răspunsul este simplu: însoțirea unui nou catecumen reîncepător sau a unui neofit este definită, înainte de toate, ca recunoaștere și slujire a primatului Duhului, singurul competent să facă să se nască și să crească credința. Această afirmație nu este inofensivă, este revoluționară, pentru că cere o inversare a logicii și a acțiunii. Diaconia față de acțiunea Duhului – potrivit lui Biemmi, Lacroix și Foisson, marii cateheți care explorează aceste cărări încă neexplorate pentru mulți dintre noi – ne cere să nu gândim cateheza pre-baptismală sau mistagogică drept angajare pentru a încadra viața persoanelor în schemele ecleziale obișnuite, ci ne provoacă să reprogramăm vestirea catehetică și acțiunea pastorală ca slujire a acțiunii și planurilor lui Dumnezeu. Sfântul Augustin, adresându-se lui Deogratias, diaconul din Cartagina angajat drept catehet al catecumenilor, scrie: "Este drept ca noi să facem un plan de lucru: și dacă vom putea face lucrurile în această ordine, ne vom bucura pentru că acest lucru i-a plăcut lui Dumnezeu. Dar dacă o necesitate neașteptată aruncă în aer programul nostru, să ne supunem cu seninătate, fără să ne descurajăm: și să facem ca ordinea pe care o vrea Dumnezeu să fie și a noastră. Este mai drept să facem noi voința sa, decât ca el să o facă pe a noastră" (De catechizandis rudibus, 14,20)[6][6]. Aceasta este o instrucțiune pastorală incendiară: suntem chemați să ne planificăm însoțirea și, în același timp, să ne lăsăm deprogramați de ea, cu o renunțare bucuroasă și convinsă la controlul asupra dezvoltării și rezultatelor ei. Acest paradox poate fi înțeles și trăit în lumina unei perspective propuse de Papa Francisc în Evangelii Gaudium: "Isus așteaptă de la noi să renunțăm la căutarea acelor refugii personale sau comunitare care ne permit să rămânem distanți de miezul dramei umane (...); atunci când facem acest lucru, viața devine întotdeauna minunat de complicată și trăim intensă experiență de a fi popor, experiența apartenenței la un popor" (270). O "complexitate minunată" ca provocare pentru comunitatea creștină! Pentru a încheia… o metaforă André Foisson, teolog și catehet iezuit belgian, oferă o metaforă interesantă pentru a înțelege schimbarea de paradigmă la care provoacă pastorația reîncepătorilor. Era 26 decembrie 1999, când furtuna "Lothar" a lovit Europa centrală, în special estul Franței, cu vânturi violente care au depășit 150 km/h. Se estimează că peste 300 de milioane de copaci au fost doborâți pe teritoriul francez. Un fenomen extrem echivalent cu cel al furtunii "Vaia", care a lovit regiunile din nord-estul Italiei între 27 și 30 octombrie 2018. Rafalele de vânt au depășit 190 km/h și au smuls și rupt peste 14 milioane de copaci, creând o rană adâncă în regiunea muntoasă. După aceste dezastre, birourile tehnice silvice au început să elaboreze programe de reîmpădurire, proiecte de replantare a arborilor, planuri de plantare. Dar când a venit vorba de implementarea acestor planuri, inginerii silvici au descoperit că pădurea le anticipase. Regenerarea naturală a pădurii a demonstrat o biodiversitate mai bună și un echilibru ecologic mai bun între molizi și arbori cu frunze late. Prin urmare, în mod foarte inteligent, inginerii silvici au trecut de la o intervenție planificată la măsuță la o acțiune mai flexibilă de însoțire a regenerării naturale a pădurilor. Scrie părintele Foisson: "Am putea face un exercițiu de transfer. Biserica a trecut și ea printr-un uragan în ultimii 50/60 de ani. Peisajul religios, cel puțin în expresiile sale tradiționale, a ieșit devastat. Ceea ce ne interesează, prin analogie, este schimbarea de atitudine a inginerilor silvici: aceștia au trecut de la o politică voluntaristă și planificată după propriile scheme la o politică de însoțire, lucidă și respectuoasă față de regenerarea în curs. Nu ar trebui făcută aceeași tranziție și în pastorație? O trecere de la o pastorație de «încadrare» (encadrement) la o pastorație de «însoțire generativă» (engendrement)?"[7]. Pastorația de încadrare – sugerează părintele Foisson – se desfășoară într-o logică a controlului, unde, pornind de la resursele noastre și de la proiectele noastre, căutăm să modelăm Biserica și lumea așa cum ne-am dori să fie. Conform acestei pastorații, vestirea evangheliei și construirea comunității creștine este ceva ce depinde de noi. Acțiunea pastorală este trăită pe fundal un imaginar corporativ, unde ne cufundăm într-un activism conform căruia nu am făcut niciodată suficient sau unde experimentăm un sentiment perpetuu de neputință și defetism atunci când rezistențele pe care le întâlnim sunt prea puternice. Activismul și defetismul sunt atitudini gemene: ambele sunt produsul aceleiași dorințe de putere. Pastorația bazată pe însoțirea generativă privilegiază îngrijirea în slujba a ceea ce se naște. Ascultând aspirațiile și nevoile care apar din realitatea concretă a vieții oamenilor, ne punem în slujba lor, acceptând o redimensionare și o renunțare la control. Constă în a însoți, cu discernământ, competență și umilință, o regenerare asupra căreia nu putem fi stăpâni și controlori absoluți. Înseamnă să recunoaștem că "dezastrul" nu este un dezastru pentru toată lumea, că mulți nu ar dori să se întoarcă în pădurea veche și că prezentul aduce o comunitate și o biodiversitate eclezială mai bună. Înseamnă să îmbrățișăm logica unei "pastorații relaționale". În Jubileul Speranței, viziunea acelui milion de tineri ne-a deschis o fereastră către o lume pe care o credeam pierdută pentru totdeauna. Lumea celor însetați și capabili să pornească în căutarea apei care potolește setea. Poate că ceea ce corodează societatea noastră plictisită și furioasă este faptul de a nu înțelege marea arșiță care o cuprinde. Nico Dal Molin (După Settimana News, 9 septembrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] S. Tamaro, I ragazzi di Tor Vergata e quegli sguardi luminosi di chi ha sete di verità [Tinerii de la Tor Vergata și acele priviri luminoase ale celor cărora le este sete de adevăr], Corriere della Sera 3 august 2025. [2] Cf. M. Monte M. – A. Parabiaghi, Disagio giovanile: in cosa consiste e cosa lo provoca [Tulburare tinerească: în ce anume constă și ce anume o provoacă], cercetare îngrijită de Institutul de Cercetări Farmacologice Mario Negri – IRCCS, Milano 16 decembrie 2024. [3] R. Lacroix, teolog și catehet francez, este profesor la Institut Catholique de Paris. Este autor al textului Accompagnare i catecumeni. Guida pastorale, catechistica e liturgica [Însoțirea catecumenilor. Ghid pastoral, catehetic și liturgic], Queriniana, Brescia 2024. [4] E. Biemmi, Neofiti e ricomincianti: conversione e comunità [Neofiți și reîncepători: convertire și comunitate], Întâlnirea națională a cateheților, Roma 23-25 septembrie 2016. [5] Ibidem. [6] Cf. Lettera ai catechisti «De catechizandis rudibus», traducere îngrijită de Giovanni Giusti, Dehoniane, Bologna 1981. Este un tratat, scris de Augustin în jurul anului 400, în care el precizează conținuturile credinței care trebuie propuse celor care, pentru prima dată, iau contact cu creștinismul și tot el schițează câteva modalități prin care catehetul ar trebui să comunice aceste conținuturi. [7] A. Foisson, Evangelizzare in modo evangelico. Piccola grammatica spirituale per una pastorale di accompagnamento (d’engendrement) [A evangheliza în mod evanghelic. Mică gramatică spirituală pentru o pastorație de însoțire (d’engendrement)], Întâlnirea "Vocația formativă a comunităților creștine: evanghelizarea și cateheza adulților", Genova 16-19 iunie 2008. Cf. Quaderno CEI nr. 34-2008.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |