![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Pentru prefectul Dicasterului pentru Comunicare al Sfântului Scaun, Biserica trebuie "să-și trăiască timpul fără abdicare sau teamă. Angajându-se pentru o mărturie care nu se măsoară prin numărul de adepți sau de clicuri, ci prin adevărul împărtășirii depline". "O mică reprezentare a lumii așa-numiților «influenceri» va veni la Roma. Pentru că, în realitate, cu toții ne influențăm unii pe alții. Frumusețea întâlnirii cu ocazia Jubileului este de a mărturisi că creștinismul nu este în afara timpului, ci este în timp, și că evanghelizarea nu exclude niciun loc, nici măcar meta-locurile digitale". Așa prezintă Paolo Ruffini, prefectul Dicasterului pentru Comunicare al Sfântului Scaun, pentru SIR, Jubileul misionarilor digitali și al influencerilor catolici din 28 și 29 iulie. Ce fel de eveniment va fi acesta, care va implica, pentru prima dată în contextul Anului Sfânt, "categoria" misionarilor digitali și a influencerilor catolici? Nu aș vorbi despre "categorie", deoarece categoriile împart ceea ce în schimb ne unește, adică faptul că suntem - așa cum a scris Papa Francisc în Evangelii gaudium - cu toții discipoli misionari, evident, în timpul care ne este dat și care, astăzi, este timpul civilizației digitale. Plasarea acestor întâlniri în contextul Jubileului este semnalul voinței Bisericii de a trăi în propriul timp și de a-și asuma provocarea de a fi sare și ferment, mărturisind credința sa chiar și în așa-numitul mediu digital, care în realitate nu este separat de celelalte, ci este deja lumea în care trăim. Metafora "continentului digital" trebuie interpretată, pentru că lumea este și digitală. Tema este aceea de a depăși "digital divide" ["decalajul digital"] și de a ne asigura ca mediul digital să fie tot mai uman și, prin partea noastră de credincioși, să fie îmbogățit de mărturia celor care consideră relația un dar și nu un instrument de posesie, de dominație sau de samavolnicie. Este sarcina noastră de a readuce în mediul digital frumusețea relațiilor. Cum privește Biserica această lume? Trebuie să abandonăm această paradigmă a diviziunii. Suntem în această lume. Și Biserica la fel; ideea este că, fiind acolo, Biserica nu trebuie să-și piardă sufletul și frumusețea comuniunii care ne unește, care nu este doar o conexiune digitală. Comuniunea care ne unește este foarte diferită de conexiunea pură; este ceea ce ne face membre unii altora. Biserica trăiește în lume, dar nu este din lume. Revenim la întrebarea pusă de Papa Leon, Papa Francisc și Papa Benedict: cum putem trăi drept creștini în era digitală? Trebuie să acceptăm provocarea vremurilor fără a pierde sensul învățăturii evanghelice. Biserica poate și trebuie să folosească instrumentele digitale cu conștientizarea faptului că timpul nostru trebuie răscumpărat dintr-o viziune pur comercială, de conexiune sau de dominație, readucând frumusețea relației, a gratuității și a împărtășirii. Înseamnă să ne punem o serie nesfârșită de întrebări, care, însă, sunt provocările timpului nostru, așa cum alte timpuri au avut alte provocări. Astăzi există o provocare matematică: ce sunt algoritmii și cum sunt elaborați? Există o modalitate creștină de a gândi matematica, așa cum există o modalitate creștină de a gândi distribuirea pe rețelele de socializare, căutarea adevărului sau milostivirea... În măsura în care digitalul este polarizant, trebuie să-l facem să devină ceva care unește; în măsura în care digitalul ne conduce la căutarea unui protagonism în care eu sunt influencer, trebuie să considerăm că suntem cu toții parte a unei comuniuni care este mai puternică decât protagonismul individului, deoarece prevalează protagonismul Duhului Sfânt, ale cărui instrumente suntem... Astăzi, însă, logica predominantă pare a fi aceea a "like"-ului și a opoziției. Cum putem locui aceste agora în mod constructiv? Se poate face fără a declara și fără atâtea proclamații, deoarece mărturia este alcătuită din comportamente. Acum doi ani, ca Dicaster pentru Comunicare, am publicat documentul "Spre o prezență deplină", o reflecție pastorală asupra implicării cu rețelele sociale; "prezența deplină" este digitală, dar și fizică. Dacă rețelele sociale devin o evadare, atunci trebuie să le facem să devină în schimb o parte din Biserica în ieșire, care apoi se întâlnește și acționează în locuri și nu numai în meta-locuri. Dacă acel dincolo pe care îl căutăm este un meta-loc, atunci al nostru devine o evadare din realitate. Creștinul este obligat să rămână în realitate, iar realitatea pe care noi o trăim este digitală și fizică în același timp. Trebuie să reunim această diviziune, altfel riscăm să pierdem din vedere întreaga problemă. Cum provoacă "lumea digitală" comunicarea instituțională și "tradițională" a Bisericii? Nu ne putem gândi la digital ca la o simplă livrare, pentru că simpla postare pe rețelele de socializare nu este suficientă... La fel cum cu ani în urmă, simpla emitere a unui comunicat de presă nu era suficientă pentru a fi în regulă. Comunicarea Bisericii nu se poate limita la asta. Ce încearcă să facă firmele pentru a comunica? Încearcă să te facă să înțelegi o legătură, un sentiment de apartenență, o relație, o credință... Comunicarea este făcută din asta, și este o comunicare care este interpersonală. Și care astăzi trece și prin rețelele de socializare. Ar trebui să ne fie frică? Nu, trebuie să fim acolo ca niște creștini. Dar nu putem fi doar acolo, pentru că altfel ar fi o evadare. Trebuie să asumăm paradigmele erei digitale așa cum sunt; paradigme care, desigur, nu țin cont de digital divide [decalajul digital], care pun prea mult accent pe exploatarea clickbait-urilor dincolo de adevăr... Mai contează adevărul despre digital? Ar trebui să conteze în continuare; și este important ca cineva să-l mărturisească. Așa cum este important să ne amintim că nu totul este binar: fie ești prieten, fie ești dușman... Pentru un creștin, poți să-ți iubești dușmanul, nu-i așa? Ba chiar, ar trebui să-ți iubești dușmanul. Toate acestea au legătură cu mărturia pe care o persoană tânără sau o persoană în vârstă, care își are și ea viața în ecosistemul social și digital, o poate oferi pentru a-i face pe oameni să înțeleagă că toate acestea nu sunt în altă parte, ci sunt aici și acum. În opinia dumneavoastră, există o conștientizare larg răspândită a faptului că suntem inserați în această lume, o lume în care trebuie să trăim fără a uita sau a trăda cine suntem, sau încă predomină o detașare îngrijorată? În opinia mea, nu ar trebui să existe nici rezistență, nici abdicare. Ne aflăm la o răscruce: pe de o parte sunt cei care se tem, pe de altă parte sunt cei care cred necritic că aceasta este împlinirea timpurilor, rețeta perfectă pentru evanghelizare... Nici una, nici cealaltă nu este adevărată. Acesta este un timp care prezintă propriile provocări și trebuie trăit pentru ceea ce este. Digitalul nu este soluția la problemele unei Biserici care nu comunică, pentru că Biserica pentru a comunica, trebuie să fie adevărată, credibilă în a merge fizic în locurile din lume și în a mărturisi și printr-o platformă de socializare, așa cum era în trecut printr-un apel telefonic, mergând într-un bar sau pe un teren de fotbal. Tema este plinătatea prezenței și a credinței. Nici retragerea, nici adoptarea vreunei paradigme a erei digitale nu sunt bune. Cardinalul Carlo Maria Martini a scris foarte bine acest lucru. în "Tivul mantiei": fiecare lucru are o posibilitate de a fi folosit pentru bine sau pentru rău. Instrumentele de comunicare - de la presă la radio, de la televiziune la rețelele de socializare - nu sunt nici instrumente exclusiv pentru bine, nici exclusiv pentru rău; problema constă în modul în care este trăită fiecare epocă și fiecare instrument este folosit. Pentru Biserică, nu este vorba de a depăși rezistența unora sau de a se abandona unui curent, așa cum sugerează alții; nu, este vorba de a-și trăi propriul timp fără abdicare și fără frică, fiind în lume și nu a lumii. Angajându-se într-o mărturie care nu se măsoară prin numărul de followeri [urmăritori] sau de clicuri, ci prin adevărul împărtășirii depline. Alberto Baviera (După agenția SIR, 28 iulie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |