|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea
Mesaj pentru a 111-a Zi Mondială a Migrantului și a Refugiatului 2025 (4-5 octombrie 2025)
Migranții, misionari ai speranței
Iubiți frați și surori,
A 111-a Zi Mondială a Migrantului și a Refugiatului, pe care predecesorul meu a ales-o să coincidă cu Jubileul Migrantului și al lumii misionare, ne oferă ocazia de a reflecta asupra legăturii dintre speranță, migrație și misiune.
Contextul mondial actual este marcat din păcate de războaie, violențe, nedreptăți și fenomene meteorologice extreme, care obligă milioane de persoane să-și părăsească țările de origine pentru a căuta refugiu în altă parte. Tendința generalizată de a se concentra exclusiv pe interesele unor comunități specifice constituie o amenințare serioasă la adresa responsabilității comune, a cooperării multilaterale, a realizării binelui comun și a solidarității globale în beneficiul întregii familii umane. Perspectiva unei noi curse a înarmărilor și dezvoltarea de noi arme, inclusiv arme nucleare, lipsa de luare în considerare a efectelor nefaste ale crizei climatice actuale și inegalitățile economice profunde fac ca provocările prezentului și ale viitorului să fie din ce în ce mai angajante.
În fața teoriilor de devastări globale și de scenarii terifiante, este important ca dorința de a spera într-un viitor de demnitate și pace pentru toate ființele umane să crească în inimile celor mai mulți. Acest viitor este o parte esențială a planului lui Dumnezeu pentru omenire și pentru restul creației. Este vorba de viitorul mesianic anticipat de profeți: "Vor sta din nou bătrâni și bătrâne în piețele din Ierusalim, fiecare cu bastonul său în mână, pentru multe zile. Piețele cetății se vor umple de băieți și fete care se vor juca în piețele sale. [...] Este o sămânță de pace: via va da rodul ei, pământul va da produsele sale și cerul va da roua sa" (Zah 8,4-5.12). Și acest viitor a început deja, pentru că a fost inaugurat de Isus Cristos (cf. Mc 1,15 și Lc 17,21), și noi credem și sperăm în deplina sa realizare, căci Domnul își ține întotdeauna promisiunile.
Catehismul Bisericii Catolice învață: "Virtutea speranței răspunde la aspirația către fericire pe care Dumnezeu a pus-o în inima fiecărui om; ea asumă așteptările care inspiră activitățile oamenilor" (nr. 1818). Iar căutarea fericirii - și perspectiva de a o găsi în altă parte - este cu siguranță una dintre principalele motivații ale mobilității umane contemporane.
Această legătură dintre migrație și speranță se revelează distinct în multe dintre experiențele migratorii din zilele noastre. Mulți migranți, refugiați și persoane strămutate sunt martori privilegiați ai speranței trăite în viața de zi cu zi, prin încrederea lor în Dumnezeu și prin suportarea adversităților în vederea unui viitor în care întrezăresc apropierea fericirii, a dezvoltării umane integrale. Se reînnoiește în ei experiența itinerantă a poporului lui Israel: "Dumnezeule, când ieșeai înaintea poporului tău, când pășeai prin pustiu, pământul se cutremura și cerurile picurau ploaie înaintea Dumnezeului de pe Sinai, înaintea Domnului Dumnezeului lui Israel. Ai dat o ploaie binefăcătoare, Dumnezeule, moștenirea ta, sleită de puteri, ai înviorat-o. Dumnezeule, viețuitoarele tale au locuit în țara pe care ai pregătit-o în iubirea ta pentru cel sărac" (Ps 68,8-11).
Într-o lume întunecată de războaie și nedreptăți, chiar și acolo unde totul pare pierdut, migranții și refugiații se ridică drept mesageri ai speranței. Curajul lor și tenacitatea lor este mărturie eroică a unei credințe care vede dincolo de ceea ce pot vedea ochii noștri și care dă puterea de a înfrunta moartea de-a lungul diferitelor rute migratorii contemporane. Și aici putem găsi o analogie clară cu experiența poporului lui Israel rătăcind în deșert, care înfruntă orice pericol încrezător în protecția Domnului: "Căci el te va elibera din lațul vânătorului și de ciuma pustiitoare. El te va acoperi cu aripile lui și vei găsi refugiu sub aripile sale; adevărul lui îți va fi scut și pavăză. Nu te vei teme nici de spaima nopții, nici de săgeata care zboară ziua, nici de ciuma care se răspândește în întuneric, nici de molima care bântuie în plină zi" (Ps 91,3-6).
Migranții și refugiații îi amintesc Bisericii dimensiunea sa peregrină, încontinuu îndreptată spre patria definitivă, susținută de o speranță care este virtute teologală. De fiecare dată când Biserica cedează ispitei de "sedentarizare" și încetează să fie civitas peregrina - popor al lui Dumnezeu pelerin spre patria cerească (cf. Augustin, De civitate Dei, Cartea XIV-XVI), ea încetează să fie "în lume" și devine "a lumii" (cf. In 15,19). Este vorba de o ispită deja prezentă în primele comunități creștine, atât de mult încât apostolul Paul trebuie să-i amintească Bisericii din Filipi că "patria noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos. El va schimba trupul umilinței noastre, făcându-l asemănător cu trupul gloriei sale prin puterea cu care este în stare să-și supună toate" (Fil 3,20-21).
În mod deosebit, migranții și refugiații catolici pot deveni astăzi misionari ai speranței în țările care îi primesc, ducând înainte noi parcursuri de credință acolo unde mesajul lui Isus Cristos nu a ajuns încă sau inițiind dialoguri interreligioase făcute din cotidianitate și din căutarea de valori comune. De fapt, cu entuziasmul lor spiritual și vitalitatea lor ei pot contribui la revitalizarea comunităților ecleziale rigide și împovărate, unde un deșert spiritual avansează amenințător. Prezența lor trebuie așadar recunoscută și apreciată ca o adevărată binecuvântare divină, o ocazie pentru a se deschide harului lui Dumnezeu care dăruiește nouă energie și speranță Bisericii sale: "Nu uitați ospitalitatea, căci datorită ei unii i-au găzduit, fără a-și da seama, pe îngeri!" (Evr 13,2).
Primul element al evanghelizării, așa cum sublinia Sfântul Paul al VI-lea, este în general mărturia: "Toți creștinii sunt chemați și pot fi, în acest sens, adevărați evanghelizatori. Să ne gândim mai ales la responsabilitatea care revine emigranților în țările care îi primesc" (Evangelii nuntiandi, 21). Este vorba de o adevărată missio migrantium - misiune realizată de migranți - pentru care trebuie să fie asigurate o pregătire adecvată și un sprijin continuu, rod al unei cooperări inter-ecleziale eficiente.
Pe de altă parte, și comunitățile care îi primesc pot fi o mărturie vie de speranță. Speranță înțeleasă ca promisiune a unui prezent și a unui viitor în care să fie recunoscută demnitatea tuturor ca fii ai lui Dumnezeu. În acest mod migranții și refugiații sunt recunoscuți ca frați și surori, parte a unei familii în care își pot exprima talentele și pot participa pe deplin la viața comunitară.
Cu ocazia acestei zile jubiliare în care Biserica se roagă pentru toți migranții și refugiații, vreau să-i încredințez pe toți cei care se află pe cale, precum și pe cei care se străduiesc să-i însoțească, ocrotirii materne a Fecioarei Maria, mângâiere a migranților, pentru ca ea să mențină vie speranța în inima lor și să-i susțină în angajarea lor de a construi o lume care să se asemene tot mai mult cu Împărăția lui Dumnezeu, adevărata patrie care ne așteaptă la sfârșitul călătoriei noastre.
Din Vatican, 25 iulie 2025, sărbătoarea Sfântului Apostol Iacob
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu