|
© Vatican Media |
Acea convorbire telefonică transformată în rugăciune
Convorbirea telefonică cu Buzz Aldrin, al doilea om care a pus piciorul pe Lună acum exact 56 de ani; și care a văzut Pământul de acolo de sus cu proprii ochi.
Cuvintele rostite de Leon al XIV-lea despre misterul Creației, măreția sa și fragilitatea sa, după ce a contemplat și el frumusețea firmamentului printr-un telescop.
Apelul sincer al papei, după atacul armatei israeliene împotriva parohiei catolice "Sfânta Familie" din Gaza City, pentru a pune capăt barbariei războiului, pentru a căuta o soluție pașnică la conflict, pentru a respecta dreptul umanitar, pentru a respecta obligația de a proteja civilii, interzicerea pedepselor colective, a utilizării nediscriminatorie a forței și a strămutării forțate a populațiilor. Decizia de a numi pe rând cele trei victime ale raidului asupra bisericii, nu pentru că sunt creștini, ci pentru a reitera că fiecare viață este sacră, așa cum este fiecare loc de cult. Pentru a da un nume tuturor victimelor nevinovate ale unui masacru fără sens care continuă. Fiecare victimă cu un nume, un prenume, o istorie; unde în fiecare zi sunt enumerate doar numerele.
Sunt momente, diferite între ele. Ca niște tablouri. Aproape în timp, dar diferite, ne spun același lucru despre sensul păcii și non-sensul războiului. Descriu cu precizie cum comunicarea - făcută din gesturi, din imagini, din cuvinte - poate fi în același timp dezarmată și dezarmantă.
La un moment dat, convorbirea telefonică cu Buzz Aldrin s-a transformat în rugăciune. Cu cuvintele Psalmului 8. Care îi vorbește Domnului despre măreția lucrărilor sale: a cerului, a lunii, a stelelor; și apoi a omului. Atât de mic și totuși atât de mare. Un punct minuscul, nici măcar vizibil de pe lună. Totuși, "i-ai dat în stăpânire lucrarea mâinilor tale, toate le-ai pus sub picioarele sale".
Pentru ce? Iată, pentru ce.
Câteva cuvinte și câteva imagini sunt suficiente pentru a ne pune pe fiecare dintre noi în fața propriilor responsabilități. Pentru lucrurile spuse și nespuse, făcute și nefăcute. Și pentru a înțelege că ar fi suficient puțin pentru a ne opri și a reîncepe. Și a înțelege că nimeni nu poate considera adevărul în care credem sau suferințele îndurate sunt atât de absolute încât să legitimeze distrugerea unor vieți umane nevinovate. Pentru că a încălca demnitatea ființei umane înseamnă, în definitiv, a face ultraj la adresa lui Dumnezeu, a cărui imagine este ființa umană. Înseamnă a renega propria istorie al cărei fiu este fiecare. Înseamnă a distruge minunăția Creației, care este casa noastră comună.
În filmul Gravity, premiat cu Oscar în 2013, cei doi protagoniști astronauți privesc cu uimire Pământul din spațiu și unul îl întreabă pe celălalt: "Unde ți-ai întins cortul?". O expresie puternică, având în vedere că Prologul Evangheliei după Ioan afirmă că Cuvântul lui Dumnezeu "și-a întins cortul printre noi". Această mică planetă a noastră, sfâșiată de războaie, este atât de bogată într-o promisiune, deja înscrisă în actul Creației, încât Dumnezeu însuși a ales să o locuiască și astfel să o mântuiască. Pentru aceasta, războaiele care o devastează nu vor triumfa în cele din urmă.
Paolo Ruffini
(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu