|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Vizita la mormântul Sfântului Paul (20 mai 2025)
Textul biblic pe care l-am ascultat este începutul unei scrisori foarte frumoase adresate de Sfântul Paul creștinilor din Roma, al cărei mesaj se rotește în jurul a trei teme mari: harul, credința și dreptatea. În timp ce încredințăm mijlocirii Apostolului Neamurilor începutul acestui nou pontificat, să reflectăm împreună asupra mesajului său.
Sfântul Paul spune înainte de toate că a primit de la Dumnezeu harul chemării (cf. Rom 1,5). Adică, recunoaște că întâlnirea sa cu Cristos și slujirea sa sunt legate de iubirea cu care Dumnezeu l-a precedat, chemându-l la o nouă existență în timp ce era încă departe de Evanghelie și persecuta Biserica. Sfântul Augustin - și el un convertit - vorbește despre aceeași experiență spunând: "Ce am putea noi să alegem, dacă nu am fost aleși mai întâi noi înșine? De fapt, dacă nu am fost mai întâi iubiți, nici măcar nu putem iubi" (Discurs 34, 2). La rădăcina fiecărei vocații se află Dumnezeu: milostivirea sa, bunătatea sa, generoasă ca aceea a unei mame (cf. Is 66,12-14), care în mod natural, prin însuși trupul său, își hrănește copilul atunci când acesta este încă incapabil să se hrănească singur (cf. Sfântul Augustin, Expunere despre Psalmul 130, 9).
Însă, în același text, Paul vorbește și despre "ascultarea credinței" (Rom 1,5) și împărtășește și aici ceea ce a trăit. Domnul, de fapt, apărându-i pe drumul Damascului (cf. Fap 9,1-30), nu l-a privat de libertate, ci i-a lăsat posibilitatea unei alegeri, a unei ascultări născute din trudă, din lupte interioare și exterioare, pe care el a acceptat să le înfrunte. Mântuirea nu vine prin magie, ci printr-un mister al harului și al credinței, a iubirii prevăzătoare a lui Dumnezeu și a aderării încrezătoare și libere din partea omului (cf. 2Tim 1,12).
Așadar, în timp ce îi mulțumim Domnului pentru chemarea cu care a transformat viața lui Saul, îi cerem să știm și noi să răspundem în același mod la invitațiile sale, făcându-ne martori ai iubirii "revărsate în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat" (Rom 5,5). Îi cerem să știm să cultivăm și să răspândim caritatea sa, devenind aproapele unii pentru alții (cf. Francisc, Omilia la Vesperele II în solemnitatea Convertirii Sfântului Paul, 25 ianuarie 2024), în aceeași competiție de afecte care, de la întâlnirea cu Cristos, l-a împins pe vechiul persecutor să devină "totul pentru toți" (cf. 1Cor 9,19-23), până la martiriu. Astfel, pentru noi ca și pentru el, în slăbiciunea trupului se va revela puterea credinței în Dumnezeu, care justifică (cf. Rom 5,1-5).
Timp de secole, această bazilică a fost încredințată grijii unei comunități benedictine. Cum să nu ne amintim, așadar, atunci când vorbim despre iubire ca izvor și motor al vestirii evangheliei, apelurile insistente ale Sfântului Benedict, în Regula sa, la caritatea fraternă în mănăstire și la ospitalitatea față de toți (Regula, cap. LIII; LXIII)?
Dar aș dori să închei amintind cuvintele pe care, după mai bine de o mie de ani, un alt Benedict, Papa Benedict al XVI-lea, le-a adresat tinerilor: "Dragi prieteni - spunea el - Dumnezeu Dumnezeu ne iubește. Acesta este marele adevăr al vieții noastre și dă sens la tot restul [...]. La originea existenței noastre există un proiect de iubire din partea lui Dumnezeu", iar credința ne conduce "să deschidem inima noastră către acest mister de iubire și să trăim ca persoane care se recunosc iubite de Dumnezeu" (Omilie la Vegherea de rugăciune cu tinerii, Madrid, 20 august 2011).
Aici este rădăcina, simplă și unică, a fiecărei misiuni, și a misiunii mele, ca succesor al lui Petru și moștenitor al zelului apostolic al lui Paul. Să-mi dea Domnul harul să răspund cu fidelitate la chemarea sa.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu