|
© Vatican Media |
Pr. Pasolini (7): Dumnezeu prin cruce ne revelează că suntem veșnici, nu nemuritori
Publicăm sinteza celei de-a șaptea meditații a predicatorului Casei Pontificale care conduce exercițiile spirituale de Postul Mare pentru Curia Romană în Aula "Paul al VI-lea". Călugărul capucin reflectă asupra modului în care societatea contemporană s-a îndepărtat de conceptul de moarte, în timp ce întruparea, în schimb, este un semn al iubirii radicale a lui Dumnezeu.
Epoca noastră a generat o iluzie de nemurire, alimentată de progres și de bunăstare, care ne face să ignorăm limitele condiției umane. Și Biserica, uneori, cu greu se redimensionează pentru a oferi o mărturie credibilă a împărăției lui Dumnezeu. Această înlăturare a morții se manifestă în incapacitatea de a trăi senin așteptarea și în obsesia pentru hiperactivitate și prezența constantă pe multele fronturi în care realitatea ne solicită. Frica morții a făcut dificilă înfruntarea de alegeri definitive, favorizând neangajarea și iluzia de a putea revoca mereu deciziile luate.
Societatea contemporană a anulat ritualurile și cuvintele care odinioară ajutau la înfruntarea trecerii morții cu sens și curaj. Astăzi, moartea este adesea redusă la un spectacol mediatic sau la problemă tehnică a științei medicale. Această îndepărtare de conceptul de moarte împiedică să se înțeleagă sensul cel mai profund al vieții și al speranței creștine. Sfântul Francisc de Assisi, numind-o "sora moarte", oferă o alternativă radicală: a accepta condiția umană de a fi finit ca parte a unui parcurs care conduce la veșnicie.
Păcatul, înțeles ca folosire falimentară a libertății, se naște adesea din tentativa de a scăpa de precaritatea vieții. Totuși, unicul antidot adevărat este iubirea, trăită în manieră concretă și profundă, așa cum dau mărturie cuvintele Sfântului Ioan: "Noi știm că am trecut de la moarte la viață, pentru că îi iubim pe frați" (1In 3,14). A iubi până la sfârșit înseamnă a accepta limita și a o transforma într-o oportunitate pentru a ne dărui fără rezerve.
Cristos nu a eliminat moartea, ci a trecut prin ea pentru a ne arăta că poate fi locuită și transfigurată. Întruparea nu este numai un răspuns la păcat, ci un gest de iubire radicală cu care Dumnezeu s-a implicat în existența noastră. Evanghelia după Sfântul Marcu subliniază paradoxul unui Dumnezeu care mântuiește prin cruce, revelându-ne că, deși fiind veșnici, nu suntem nemuritori.
Paul îi avertizează pe galateni cu privire la riscul de a se întoarce la o credință întemeiată pe frică și pe lege, și nu pe încrederea în darul gratuit al lui Dumnezeu. Ioan îndeamnă să discernem spiritele, recunoscând întruparea nu ca o idee, ci ca un mod concret de a trăi realitatea. Întruparea ne cere să rămânem tari în încrederea că realitatea, în pofida dificultăților sale, este locul împărăției lui Dumnezeu. A trăi ca fii ai lui Dumnezeu și frați între noi este o alegere de reînnoit în fiecare zi, având certitudinea că iubirea până la sfârșit nu numai că este posibilă, ci a fost deja mărturisită de atâtea generații de bărbați și femei. Această cântare de iubire putem s-o intonăm și noi, cu viața noastră.
(După Vatican News, 12 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu