|
© Vatican Media |
Acel "nu" spus armelor de-a lungul unui întreg pontificat
Singurele "arme" pentru care Papa Francisc și-a dat asentimentul încă din primul moment în care a urcat pe scaunul lui Petru și în timpul următorilor doisprezece ani au fost dialogul și întâlnirea și, pentru catolici, rugăciunea și postul. Pentru restul a fost mereu și numai un mare "nu" care răsună și mai puternic - deși într-un moment în care de peste douăzeci de zile nu se ascultă glasul papei - în lumina actualelor planuri de reînarmare a Europei anunțate de președinția Comisiei UE.
Francisc a început cu exortația apostolică Evangelii gaudium, care din 2014 a trasat planul magisteriului său, să stigmatizeze acele "mecanisme ale economiei actuale" care "promovează o exasperare a consumului". Și acest "consumism neînfrânat, unit cu inegalitatea", scria el, "dăunează dublu țesutului social. În acest mod disparitatea socială generează mai devreme sau mai târziu o violență pe care cursa înarmărilor nu o rezolvă nici n-o va rezolva vreodată", ci "folosește numai la încercarea de a-i înșela pe cei care reclamă siguranță mai mare, ca și cum astăzi nu am ști că armele și represiunea violentă, în loc să aducă soluții, creează conflicte noi și mai rele".
În același an, 2014, în prima și de neuitat întâlnire în Vatican cu Mișcările Populare, Francisc condensa într-o expresie, repetată mereu după aceea, urgența din această epocă: "Al treilea război mondial" dus "pe bucăți". O denunțare care astăzi se poate observa ca profetică, luând în considerare faptul că a fost rostită cu aproape un deceniu înainte de invadarea rusă în Ucraina și de deflagrația de noi violențe în Fâșia Gaza.
"Există sisteme economice - afirma pontiful în același discurs - care pentru a supraviețui trebuie să facă război. Atunci se fabrică și se vând arme și astfel bilanțurile economiilor care îl sacrifică pe om la picioarele idolului banului desigur că sunt vindecate. Și nu se mai gândesc la copiii înfometați în lagărele de refugiați, nu se gândesc la dislocările forțate, nu se gândesc la casele distruse, nu se gândesc nici la atâtea vieți frânte."
După zece ani, papa nu și-a schimbat gândirea sa, ci, dimpotrivă, a întețit-o și a revigorat-o, în lumina știrilor care provin din estul Europei și din situația foarte critică din Orientul Mijlociu. Știri care "par să ne facă să pierdem încrederea în capacitatea ființei umane", așa cum spunea în audiența acordată Confederației naționale de meșteșugari și de întreprinzători mici și mijlocii în noiembrie 2024. "Trăim timpuri de război, de violențe", afirma papa, împărtășind acea anecdotă personală reiterată după aceea în atâtea discursuri și interviuri: "Mi-a spus un economist că investițiile care dau mai mult profit astăzi, în Italia, sunt fabricile de arme. Asta nu înfrumusețează lumea, este urât. Dacă tu vrei să câștigi mai mult, trebuie să investești pentru a ucide... A înfrumuseța lumea înseamnă a construi pace."
Această gândire a luat forma unei propuneri concrete, din partea papei, prezentată în ochii responsabililor națiunilor în discursul său - care n-a fost rostit personal, ci a fost citit de cardinalul secretar de stat, Pietro Parolin - la Cop28 din 2023 la Dubai: "Câte energii risipește omenirea în multele războaie aflate în desfășurare [...], conflicte care nu vor rezolva problemele, ci le vor mări! Câte resurse irosite în armamente, care distrug vieți și ruinează casa comună! Relansez o propunere: cu banii care se folosesc în arme și în alte cheltuieli militare să constituim un Fond mondial pentru a elimina în sfârșit foamea."
Aceeași propunere a revenit în Spes non confundit, bula de convocare a Jubileului, însă cristalizată de papa nu ca idee pe care vreun bărbat sau femeie de bunăvoință să o poată primi, ci ca inițiativă concretă de dezvoltat în timpul Anului Sfânt împreună cu abolirea pedepsei cu moartea, iertarea datoriei pentru țările sărace și reducerea la tăcere - întocmai - în mod definitiv a armelor.
Reparcurgând în sens invers intervențiile publice și actele magisteriale ale Papei Francisc, nu se pot număra apelurile împotriva armelor și a reînarmărilor: de la Urbi et Orbi din 2020 într-o bazilică "Sfântul Petru" izolată, în timp ce lumea lupta cu pandemia de Covid, în care papa a afirmat: "Nu este acesta timpul în care să continuăm să fabricăm și să traficăm arme, cheltuind capitaluri uriașe care ar trebui să fie folosite pentru a îngriji persoanele și a salva vieți", trecând prin mesajul adresat lui Globsec Bratislava Forum (iunie 2021) în care cerea să se transforme "armele în hrană", până la discursul lung la G7 din iunie 2024 în Puglia - primul pontif care ia parte la asta - când, evidențiind riscuri și potențialități ale Inteligenței Artificiale, Francisc a voit să insiste asupra unui punct: "Într-o dramă ca aceea a conflictelor armate este urgent de a regândi dezvoltarea și utilizarea de dispozitive ca așa-numitele «arme letale autonome» pentru a izola folosirea lor, începând deja de la o angajare clară și concretă pentru a introduce un control uman tot mai mare și semnificativ." De aici, cuvintele devenite între principalele avertismente cu privire la IA: "Nicio mașină n-ar trebui să aleagă vreodată dacă să ia viața unei ființe umane."
Dar dacă este o scenă de pe care păstorul Bisericii Catolice universale a făcut să răsune mai mult decât oricine "nu"-ul său spus armelor, au fost călătoriile apostolice internaționale. Deja în 2015, în timpul Liturghiei la Sarajevo, între locurile care mai mult decât altele au cunoscut devastarea războiului, Francisc s-a năpustit împotriva climatului de ură și a celui care "vrea să-l creeze și să-l promoveze în mod deliberat", adică "aceia care caută ciocnirea între diferite culturi și civilizații, precum și cei care speculează războaiele pentru a vinde arme".
"Armele și represiunea violentă, în loc să aducă soluții, creează conflicte noi și mai rele. Echitatea violenței este mereu o spirală fără ieșire; și prețul său, foarte ridicat", avertiza papa, în schimb, la Liturghia din 2019 la Maputo (Mozambic). Iar în timpul istoricei - pentru că altfel nu se poate defini - călătorii din 2021 în Irak, pontiful, în fața autorităților de la Bagdad, a înălțat strigătul său: "Să tacă armele! Să se limiteze răspândirea lor, aici și pretutindeni!" Iar reprezentanților diferitelor confesiuni, întâlniți după aceea, le-a cerut apoi să "transforme instrumentele de ură în instrumente de pace": "Ne revine nouă să îndemnăm cu putere pe responsabilii națiunilor, pentru că proliferarea crescândă a armelor să cedeze locul distribuirii de hrană pentru toți."
În afară de asta, nu se uită discursul adresat autorităților din Kazahstan în 2022 cu invitația de a se angaja mai mult "ca să promoveze și să întărească necesitatea ca orice conflict să se rezolve nu cu motivațiile neconcludente ale forței, cu armele și amenințările, ci cu singurele mijloace binecuvântate de cer și demne de om: întâlnirea, dialogul, tratativele răbdătoare, care se duc înainte gândindu-se îndeosebi la copii și la tinerele generații". Și nu se uită și ceea ce a fost afirmat de papa în fața autorităților din Malta, în călătoria din 2022: "Ne-am obișnuit să gândim cu logica războiului. De aici începe să sufle vântul înghețat al războiului, care și de această dată a fost alimentat în decursul anilor. Da, războiul s-a pregătit de mult timp cu mari investiții și comerțuri de arme." Pe aceeași urmă la Marseille, în septembrie 2023, Francisc afirma: "Cu armele se face războiul, nu pacea, iar cu aviditatea de putere mereu ne întoarcem în trecut, nu construim viitorul."
Inspirându-se din istorie și îndeosebi din cea a Europei care a încercat să lase în urmă diviziuni, contraste și războaie, provocate de "naționalisme exasperate" și "ideologii vătămătoare", Papa Francisc, în urmă cu mai puțin de un an, cu reprezentanții politici și civili din Luxemburg împărtășea tristețea din cauza faptului că astăzi în țările din Bătrânul Continent "investițiile care dau mai mult profit sunt cele ale fabricilor de arme. Este foarte trist".
Și dacă rentabilitatea investițiilor provoacă tristețe, provoacă în schimb mânie faptul că fac investiții aceleași națiuni care se fac promulgatoare de apeluri de pace. "Marea ipocrizie", a definit-o Papa Francisc într-unul dintre discursurile probabil cele mai semnificative cu privire la această temă, cel de la Bari în timpul Întâlnirii episcopilor din zona mediteraneeană în 2020. Este un "păcat grav de ipocrizie", când, sublinia el, "în întâlnirile internaționale, în reuniuni, atâtea țări vorbesc despre pace și apoi vând arme țărilor care sunt în război".
Cu aceeași ocazie Papa Francisc amintea învățătura Papei Ioan al XXIII-lea, autor al Pacem in terris: "Războiul, care orientează resursele la cumpărarea de arme și la efortul militar, distrăgându-le de la funcțiile vitale ale unei societăți, cum sunt sprijinul dat familiilor, sănătății și instruirii, este contrar rațiunii. Cu alte cuvinte, el este o nebunie, pentru că este nebunesc a distruge case, punți, fabrici, spitale, a ucide persoane și a elimina resurse în loc de a construi relații umane și economice. Este o nebunie cu care nu ne putem resemna: războiul niciodată nu va putea să fie considerat ca normalitate sau acceptat drept cale inevitabilă pentru a reglementa divergențe și interese contrapuse. Niciodată."
Cuvinte, acestea, actuale atunci, actuale astăzi și actuale pentru toți care vor veni.
Salvatore Cernuzio
(După L'Osservatore Romano, 6 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu