Cenușa unei păsări Phoenix
Miercurea Cenușii este întâlnirea care ne amintește dimensiunea convertirii continue drept componentă fundamentală a existenței creștine, iar această invitație la căință și la convertire este caracterizată, întocmai, de cenușă.
Din ce este făcută această cenușă? Uneori, din cauza modului imaginativ și superficial în care sunt alese materialele, ar fi mai bine să nu investigheze prea profund... însă dacă în pregătirea ei se respectă cu scrupulozitate ceea ce tradiția cere, ar trebui să fie vorba exclusiv de cenușa obținută din arderea ramurilor binecuvântate din precedenta Duminică a Floriilor.
Vechilor ramuri, de acum uscate, le este dat un sfârșit demn și care respectă sacralitatea lor prealabilă prin această nouă folosință, care de altfel închide un cerc cronologic: de la apariția în Săptămâna Sfântă trecută, la inaugurarea Postului Mare care va conduce la noua Săptămână Sfântă, în care vor fi distribuite noi ramuri binecuvântate, care la rândul lor vor fi transformate în cenușă pentru următorul Post Mare, și așa mai departe. Un ciclu interminabil de la cenușă la planta nouă, în care moarte și renaștere, sfârșit și început, se succed și ajung astfel să descrie ceea ce i se întâmplă exact creștinului: "Minunatul om-pascal, care neîncetat moare în Isus și învie în el, este bucuria și mândria Tatălui: este o minunăție care se reînnoiește în fiecare zi și care nu are sfârșit pentru că, atât timp cât suntem în aceasta, Dumnezeu este mereu în acțiune" (André Louf, Sub conducerea Duhului). Cenușa din ramurile precedente marchează în același timp că noi, cu păcatul nostru, probabil că ne-am îndepărtat de viața Paștelui la care ajunsesem, dar și că ne este dat modul, prin itinerarul Postului Mare, de a ne întoarce la ea și de a fi reînnoiți încă o dată de harul său.
Această cenușă, care marchează posibilitatea unei renașteri prin căință, ne amintește în mod spontan de pasărea mitologică Phoenix, care, când era pe punctul de a muri, își dădea foc pentru a se renaște după aceea din propria cenușă, dar și de țărâna pământului cu care Dumnezeu îl creează pe om (cf. Gen 2,7), element foarte fin care, amestecat cu apă de Olarul divin, devine capodopera sa; în mod asemănător, cenușa la începutul Postului Mare, "amestecată" cu apa baptismală la sfârșitul acestui itinerar, la Paște, îl reînnoiește pe om după gândirea originară a lui Dumnezeu, ca fiu iubit.
Exitus et reditus: viața în Cristos nu cunoaște decăderi sau tragedii, ci o mișcare constantă de apropiere de Inimă pentru cel care s-a îndepărtat, chiar dacă în libertatea (apărată de Dumnezeu însuși) de a se putea îndepărta iarăși, și în certitudinea de a putea mereu să ne întoarcem - ușă deschisă în coastă de suliță și care n-a fost niciodată închisă.
Alessandro Di Medio
(După Agenția SIR, 5 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu