Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Recitind cartea lui Gianfranco Ravasi despre "Qohelet"

Lecția Ecleziastului despre deșertăciunea timpului nostru

Poate pentru că trăim într-o lume tot mai dominată de individualisme neînfrânate, biciuită de inițiative răsunătoare care tulbură natura noastră, poate pentru că totul pare să ne proiecteze spre o manie isterică de succes, de glorie, de cucerire. Poate pentru că este dificil să ne sustragem de la aroganța puterii, precum și a științei. Poate pentru că toate acestea ne produc în mod constant dezamăgiri și frustrări. Poate pentru aceste lucruri sau altele, fapt este că de un pic de timp îmi răsuna în cap versetul "Deșertăciunea deșertăciunilor, toate sunt deșertăciune", și era așa de insistent, încât să mă inducă să recitesc întregul text al Ecleziastului, Qohelet, unul dintre textele cele mai scurte și incisive din Vechiul Testament. Ei bine, chiar și o lectură superficială intră cu determinare asupra privirii noastre convenționale la lucrurile din lume. Pentru că tot ceea ce este scris, ceea ce a fost scris în urmă cu peste două mii două sute de ani este totul adevărat. Este totul absolut actual și are de-a face cu sensul ultim al existenței noastre. Și anume că, până la urmă, este un nimic, un abur, o picătură în mare.

Într-o seară vorbeam despre asta cu părintele Mauro, parohul meu, care a alergat în camera sa ca să ia un exemplar al volumului publicat în urmă cu câțiva ani de cardinalul Gianfranco Ravasi "Qohelet" (San Paolo ed., 1988). Subtitlul este chiar năucitor: "Cartea cea mai originală și "scandaloasă" a Vechiului Testament". De ce "scandaloasă"? Și dacă este așa, cum de a intrat chiar în Biblie?

Este inutil de spus cât de interesant și captivant este volumul lui Ravasi (traducere în română: Gianfraco Ravasi, "Qohelet. Cartea cea mai originală și "scandaloasă" a Vechiului Testament", Ed. "Sapientia", 2024, 288 pagini, n.t.). Nu numai că ne introduce la "misterul" acestui text, ci ne însoțește, literalmente, "verset după verset", în tramele sale cele mai ascunse, pentru a ne face să trăim experiența unei lecturi din care nimeni nu poate ieși neatins. S-ar putea spune că Ecleziastul este un text filozofic, dar care nu intenționează să reprezinte o proiecție a vieții, o idealizare, o interpretare. Așadar, nu oferă soluții ușoare, nu dă răspunsuri, eventual provoacă reflecții mai vaste. În mod substanțial se limitează să spună ce este viața, în manieră cruntă, dacă nu nemiloasă, și este un pumn în stomac adevărul care ne vine în întâmpinare. Acel adevăr natural care, oricât ne străduim să-l camuflăm, la sfârșit nu-l putem nega.

"Toate sunt deșertăciune." Ba chiar, precizează Ravasi, totul este "gol". Pentru că termenul ebraic este "hebel" care etimologic "trimite la o realitate fluidă și inconsistentă ca norul mic din zori dizolvat de soare sau ca un nor alungat de vânt". Autorul preferă deci să traducă "hebel" (care dacă este pronunțat, fonetic sună tocmai ca ceva impalpabil) cu "gol", adică total inconsistent, evanescent.

Și iată atunci că încontinuu Qohelet ne repetă că toată viața noastră nu este altceva decât "gol", întocmai cel mult o picătură de rouă care se evaporează la prima rază de soare. Să ne gândim că multe adevăruri din Ecleziast sunt intuite și în vechi texte sapiențiale egiptene chiar din 1500 î.C., ca și cum ar spune că omul știe acest adevăr dramatic dintotdeauna, l-a descoperit în noaptea timpurilor. Și de fapt, Qohelet trece în revistă comportamentele sociale, figurile cele mai negative, indivizii violenți și necinstiți, guvernanții corupți, tiranii asupritori. Efectiv, dacă privim contemporaneitatea noastră, ne vine să întrebăm: Ce este nou sub soare? Nimic, totul este în mod iremediabil și mereu gol.

Dar atunci, dacă suntem într-un gol imens, ce valoare are toată truda care-l istovește pe om sub soare? Clară și tragică întrebarea lui Qohelet. Dar atenție, Ravasi ne avertizează și cu privire la interpretările mângâietoare (dacă totul este gol, atunci să ne limităm să ne bucurăm în mod banal de micile bucurii) sau retributive (aici totul este gol, dar după aceea, în lumea de dincolo, totul va fi mai frumos și consistent). Nu, Qohelet nu face reduceri. Nu există nimic în mod convențional pozitiv în această lectură a vieții. Tot ceea ce se întâmplă, perioadele omului, ciclurile naturale, gesturile individuale și cele colective, totul deja s-a întâmplat și iarăși se va întâmpla. Nu există nimic, absolut nimic nou sub soare. De altfel, ce putere avem cu adevărat de a prevesti viitorul, de a ne face preziceri despre complexitatea existentului? Pentru că, spune Qohelet, Dumnezeu "a pus veșnicia în inima omului, / chiar dacă omul nu poate să afle / lucrarea pe care a făcut-o Dumnezeu de la început și până la sfârșit". Adică, Dumnezeu ne acordă să percepem imensitatea, însă fără a putea să-i înțelegem sensul. Nu putem să ne salvăm de acest orizont, nu există nimic strâmb pe care îl vom putea îndrepta vreodată. Și după aceea? Ce ne așteaptă după aceea? Nimic, golul și iarăși golul.

Așadar, cu cât citeam mai mult comentariul lui Ravasi (foarte precis și foarte bogat în date și considerații), cu atât mă întrebam unde voia să ajungă. Ce soluție era la sfârșit de departe prospectabilă. Unul dintre textele cele mai frumoase și solemne spune: "Pentru toate există o vreme și un timp, pentru toate cele plăcute sub ceruri. Este un timp pentru a se naște și un timp pentru a muri; un timp pentru a planta și un timp pentru a smulge ce s-a plantat; un timp pentru a ucide și un timp pentru a vindeca; un timp pentru a dărâma și un timp pentru a construi; un timp pentru a plânge și un timp pentru a râde; un timp pentru a geme și un timp pentru a dansa."

La sfârșit, am înțeles că întrebarea care se agita înăuntrul meu nu este: Ce orizont ne propune Qohelet, ce răspuns? Ba chiar, pentru ce este importat să citim Ecleziastul, pentru ce să trăim această experiență?

Qohelet ne sugerează că probabil putem și trebuie să reflectăm mereu asupra adevărului crunt al condiției noastre, un fir de praf pierdut în cosmos. Eventual, în lupta noastră zilnică a trăirii, de fiecare dată când alegem un drum, putem lărgi orizontul viziunii noastre și, amintindu-ne de avertismentul Ecleziastului, în loc să pretindem că suntem înaintea evenimentelor, să ne punem în proximitatea divinului. Astfel, de exemplu, dacă fiecare lucru își are timpul său (care, așa cum amintește Papa Francisc, este superior spațiului), atunci ar fi înțelept să acordăm atenției timpului care ne este încredințat, cel pe care-l trăim și ce să facem cu el. A sta în timpul nostru, în finitudinea noastră, a o accepta. Și iarăși, de exemplu, în acest timp a hrăni teama de Dumnezeu, care nu înseamnă a ne fi frică, ci a încerca o relație, deși știm că voința sa este pentru noi de necunoscut. Așadar, a face dintr-o credință curată înțelepciunea noastră (și a face să vină în minte cei "săraci în duh" pe care Cristos îi declară "în mod scandalos" fericiți!).

Volumul lui Ravasi se încheie cu o trecere în revistă a exemplelor luate din literatura mondială din orice timp și din orice latitudine, ca demonstrație a cât de mult aceasta a simțit mereu nevoia de a se confrunta cu Ecleziastul, așa încât să spună cât de mult este mereu actual și arzător adevărul pe care-l exprimă.

Și în această privință, îmi vine în minte și monologul final în capodopera lui Ridley Scott, "Bladerunner", când cel care replică spune "am văzut lucruri pe care voi umanii nu vi le-ați putea imagina... Și toate acele momente se vor pierde în timp, ca și lacrimile în ploaie. Este timp de a muri". Cu bună pace a întregii noastre glorii umane deșarte.

Nicola Bultrini

(După L’Osservatore Romano, 4 martie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat