Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Francisc: Mesaj adresat participanților la Adunarea Generală a Academiei Pontificale pentru Viață (3 martie 2025)

Publicăm în continuare mesajul pe care Sfântul Părinte Francisc l‑a trimis participanților la Adunarea Generală a Academiei Pontificale pentru Viață, despre tema "The End of the World? Crises, Responsabilities, Hopes" ("Sfârșitul lumii? Crize, responsabilități, speranțe"), care se desfășoară de la 3 la 5 martie 2025 la Centrul de Conferințe de la Institutul Patristic Pontifical "Augustinianum" din Roma.

Dragi academicieni,

Pentru mine este o plăcere să mă adresez femeilor și bărbaților de știință, precum și persoanelor care cultivă în Biserică dialogul cu lumea științifică. Împreună puteți sluji cauza vieții și binele comun. Și mulțumesc din inimă Monseniorului Paglia și colaboratorilor pentru serviciul lor la Academia Pontificală pentru Viață.

În adunarea generală din acest an v-ați propus să tratați problema care astăzi este definită "policriză". Ea se referă la unele aspecte fundamentale ale activității voastre de cercetare în domeniul vieții, al sănătății și al îngrijirii. Termenul "policriză" evocă dramatismul conjuncturii istorice pe care o trăim, în care converg războaie, schimbări climatice, probleme energetice, epidemii, fenomen migrator, inovație tehnologică. Împletirea acestor aspecte critice, care ating în același timp diferite dimensiuni ale vieții, ne induce să ne întrebăm cu privire la destinul lumii și la înțelegerea noastră a acestui destin.

Un prim pas de făcut este acela de a examina cu atenție mai mare care este reprezentarea noastră a lumii și a cosmosului. Dacă nu facem asta și dacă nu analizăm în mod serios rezistențele noastre profunde la schimbare, fie ca persoane, fie ca societate, vom continua să facem ceea ce am făcut cu alte crize, chiar foarte recente. Să ne gândim la pandemia de covid: am "irosit-o", ca să spunem așa; și am fi putut să lucrăm mai profund în transformarea conștiințelor și a practicilor sociale (cf. Exortația apostolică Laudate Deum, 36).

Și un al pas important pentru a evita să rămânem imobili, ancorați în certitudinile noastre, în obișnuințele noastre și în fricile noastre, este să ascultăm cu atenție contribuția cunoștințelor științifice. Tema ascultării este decisivă. Este unul dintre cuvintele-cheie ale întregului proces sinodal pe care l-am demarat și care acum se află în faza sa de punere în practică. Așadar, apreciez că modul vostru de a proceda reia stilul acesta. Văd în el tentativa de a practica în domeniul vostru specific acea "profeție socială" căreia i s-a dedicat și Sinodul (Doc. final, 47). În întâlnirea cu persoanele și cu istoriile lor și în ascultarea cunoștințelor științifice, ne dăm seamă cât de mult parametrii noștri cu privire la antropologie și la culturi cer o revizuire profundă. De aici s-a născut și intuiția grupurilor de studiu despre unele teme reieșite în timpul parcursului sinodal. Știu că unii dintre voi fac parte din el, valorizând și munca desfășurată de Academia pentru Viață în anii trecuți, muncă pentru care vă sunt foarte recunoscător.

Ascultarea științelor ne propune încontinuu noi cunoștințe. Să luăm în considerare ceea ce ne spun despre structura materiei și despre evoluția ființelor vii: reiese o viziune mult mai dinamică a naturii față de ceea ce se gândea în timpurile lui Newton. Modul nostru de a înțelege "creația continuă" trebuie reelaborat, știind că nu tehnocrația ne va salva (cf. Scrisoarea enciclică Laudato si’, 101): a însoți o deregulation utilitaristă și neoliberalistă planetară înseamnă a impune ca unică regulă legea celui mai puternic; și este o lege care dezumanizează.

Putem cita ca exemplu al acestui tip ce cercetare pe părintele Teilhard de Chardin și tentativa sa – desigur, parțială și neterminată, dar îndrăzneață și inspiratoare – de a intra în mod serios în dialog cu științele, practicând un exercițiu de trans-disciplinaritate. Un parcurs riscant, care îl făcea să se întrebe: "Mă întreb dacă nu este necesar ca vreunul să arunce piatra în mlaștină – ba chiar să se «omoare» pentru a deschide drumul"[1]. Astfel, el a lansat intuițiile sale care au pus în centru categoria de relație și interdependența între toate lucrurile, punând pe homo sapiens în strânsă conexiune cu întregul sistem al ființelor vii.

Aceste moduri de a interpreta lumea și evoluția sa, cu modalitățile sale inedite de relație care îi corespund, pot să ne furnizeze semne de speranță, pe care le căutăm ca pelerini în timpul acestui an jubiliar (cf. Bula Spes non confundit, 7). Speranța este atitudinea fundamentală care ne susține pe drum. Ea nu constă în a aștepta cu resemnare, ci a ne îndrepta cu elan spre viața adevărată, care duce mult dincolo de perimetrul individual strâmt. Așa cum ne-a amintit Papa Benedict al XVI-lea, speranța "este legată de ființă în unirea existențială cu un «popor» și se poate realiza pentru fiecare individ numai în cadrul acestui «noi»" (Scrisoarea enciclică Spe salvi, 14).

Și pentru această dimensiune comunitară a speranței, în fața unei crize complexe și planetare, suntem solicitați să valorizăm instrumentele care să aibă o însemnătate globală. Din păcate, trebuie să constatăm o irelevanță progresivă a organismelor internaționale, care sunt amenințate și de atitudini mioape, preocupate să tuteleze interese particulare și naționale. Și totuși, trebuie să continuăm să ne angajăm cu determinare pentru "organizații mondiale mai eficace, înzestrate cu autoritate pentru a asigura binele comun mondial, dezrădăcinarea foamei și a mizeriei și apărarea sigură a drepturilor umane fundamentale" (Scrisoarea enciclică Fratelli tutti, 172). În acest mod se promovează un multilateralism care să nu depindă de circumstanțele politice schimbătoare sau de interesele câtorva și care să aibă o eficacitate stabilă (cf. Exortația apostolică Laudate Deum, 35). Este vorba de o misiune urgentă care se referă la întreaga omenire.

Acest vast scenariu de motivații și de obiective este și orizontul Adunării voastre și al muncii voastre, dragi membri ai Academiei pentru Viață. Vă încredințez mijlocirii Mariei, Scaunul Înțelepciunii și Mama Speranței, "în timp ce, ca popor peregrin, popor al vieții și pentru viață, mergem încrezător spre «un cer nou și un pământ nou» (Ap 21,1)" (Sf. Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Evangelium vitae, 105).

Pentru voi toți și pentru munca voastră împart din inimă binecuvântarea mea.

Roma, de la Policlinica "Gemelli", 26 februarie 2025

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Notă:

[1] Cit. de B. DE SOLANGES, Teilhard de Chardin. Témoignage et étude sur le développement de sa pensée, Toulouse, 1967, p. 54.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat