|
© Vatican Media |
Omilia Papei Francisc la 1 ianuarie 2025
La începutul unui an nou pe care Domnul îl acordă vieții noastre este frumos să putem ridica privirea inimii noastre către Maria. De fapt, ea, fiind Mamă, ne trimite la relația cu Fiul: ne duce la Isus, ne vorbește despre Isus, ne conduce la Isus. Astfel, solemnitatea Preasfintei Maria Născătoare de Dumnezeu ne cufundă din nou în misterul Crăciunului: Dumnezeu s-a făcut unul dintre noi în sânul Mariei și nouă, care am deschis Poarta Sfântă pentru a începe Jubileul, astăzi ni se amintește că "Maria este așadar poarta prin care Cristos a intrat în această lume" (Sf. Ambroziu, Epistola 42, 2: PL, VII).
Apostolul Paul sintetizează acest mister afirmând că "Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, născut din femeie" (Gal 4,4). Aceste cuvinte - "născut din femeie" - răsună astăzi în inima noastră și ne amintesc că Isus, Mântuitorul nostru, s-a făcut trup și se dezvăluie în fragilitatea trupului.
Născut din femeie. Înainte de toate această expresie ne conduce din nou la Crăciun: Cuvântul s-a făcut trup. Apostolul Paul face specificația că s-a născut din femeie, aproape că simte necesitatea de a ne aminti că Dumnezeu cu adevărat s-a făcut om printr-un sân uman. Există o tentație, care fascinează astăzi atâtea persoane dar care poate să seducă și atâția creștini: a imagina sau a ne fabrica un Dumnezeu "abstract", legat de o vagă idee religioasă, de vreo bună emoție trecătoare. În schimb, este concret, este uman: este născut din femeie, are un chip și un nume și ne cheamă să avem o relație cu el. Cristos Isus, Mântuitorul nostru, s-a născut din femeie; are carne și sânge; vine din sânul Tatălui, dar se întrupează în sânul Fecioarei Maria; vine din înaltul cerurilor, dar locuiește în profunzimile pământului; este Fiul lui Dumnezeu, dar s-a făcut Fiu al omului. El, imagine a lui Dumnezeu Atotputernicul, a venit în slăbiciune; și chiar fiind fără pată, "Dumnezeu l-a făcut păcat de dragul nostru" (2Cor 5,21). S-a născut din femeie și este unul dintre noi. Tocmai pentru asta el ne poate mântui.
Născut din femeie. Această expresie ne vorbește și despre umanitatea lui Cristos, pentru a ne spune că el se dezvăluie în fragilitatea trupului. Dacă a coborât în sânul unei femei, născându-se ca toate creaturile, iată că el se arată în fragilitatea unui prunc. Pentru aceasta păstorii mergând să vadă cu ochii lor ceea ce îngerul le-a vestit, nu găsesc semne extraordinare sau manifestări grandioase, ci "au găsit pe Maria și pe Iosif și pruncul, așezat în iesle" (Lc 2,16). Găsesc un nou-născut lipsit de apărare, fragil, care are nevoie de îngrijirile mamei, care are nevoie de scutece și de lapte, de mângâieri și de iubire. Sfântul Alois Maria Grignon de Montfort spune că Înțelepciunea divină "n-a voit, deși putea s-o facă, să se dea direct oamenilor, ci a preferat să se dea prin intermediul Sfintei Fecioare. Nici nu a voit să vină pe lume la vârsta de om perfect, independent de alții, ci ca prunc sărac și mic, care are nevoie de îngrijirile și de susținerea Mamei" (Tratat despre adevărata devoțiune la Sfânta Fecioară, 139). Și astfel în toată viața lui Isus putem vedea această alegere a lui Dumnezeu, alegerea micimii și a ascunderii; el nu va ceda niciodată în fața fascinației puterii divine pentru a face mari semne și a se impune asupra altora așa cum îi sugerase diavolul, ci va dezvălui iubirea lui Dumnezeu în frumusețea umanității sale, locuind între noi, împărtășind viața obișnuită făcută din trude și din vise, arătând compasiune față de suferințele trupului și ale spiritului, deschizând ochii orbilor și întărindu-i pe cei rătăciți cu inima. Compasiune. Cele trei atitudini ale lui Dumnezeu sunt milostivire, apropiere și compasiune. Dumnezeu se face apropiat și milostiv și compătimitor. Să nu uităm asta. Isus ni-l arată pe Dumnezeu prin umanitatea sa fragilă, care se îngrijește de cei fragili.
Surorilor și fraților, este frumos să credem că Maria, tânăra din Nazaret, ne conduce mereu la Misterul Fiului său, Isus. Ea ne amintește că Isus vine în trup și, de aceea, locul privilegiat unde îl putem întâlni este înainte de toate viața noastră, umanitatea noastră fragilă, aceea a celui care trece în fiecare zi pe lângă noi. Și invocând-o ca Născătoare de Dumnezeu, afirmăm că Cristos a fost născut de Tatăl, dar s-a născut cu adevărat din sânul unei femei. Afirmăm că el este Stăpânul timpului, dar locuiește în acest timp al nostru, și în acest nou an, cu prezența sa de iubire. Afirmăm că el este Mântuitorul lumii, dar îl putem întâlni și trebuie să-l căutăm pe chipul fiecărei ființe umane. Și dacă el, care este Fiul lui Dumnezeu, s-a făcut mic pentru a fi luat în brațe de o mamă, pentru a fi îngrijit și alăptat, atunci înseamnă că și astăzi el vine în toți cei care au nevoie de aceeași îngrijire: în fiecare soră și frate pe care îi întâlnim și care are nevoie de atenție, de ascultare, de duioșie.
Acest nou an care se deschide, să-l încredințăm Mariei, Născătoare de Dumnezeu, pentru ca și noi să învățăm ca și ea să găsim măreția lui Dumnezeu în micimea vieții; pentru ca să învățăm să ne îngrijim de fiecare creatură născută din femeie, înainte de toate păzind darul prețios al vieții, așa cum face Maria: viața în sânul matern, cea a copiilor, cea a celui care suferă, viața săracilor, viața bătrânilor, a celui care este singur, a celui care este muribund. Și astăzi, Ziua Mondială a Păcii, această invitație care izvorăște din inima maternă a Mariei suntem chemați s-o preluăm toți: să păzim viața, să ne îngrijim de viața rănită - atâta viață rănită, atâta -, să redăm demnitate vieții fiecăruia "născut din femeie" este baza fundamentală pentru a construi o civilizație a păcii. Pentru aceasta, "cer o angajare fermă de a promova respectarea demnității vieții umane, de la zămislire până la moartea naturală, pentru ca fiecare persoană să poată iubi propria viață și să poată privi cu speranță la viitor" (Mesaj pentru a LVIII-a Zi Mondială a Păcii, 1 ianuarie 2025).
Maria, Mama lui Dumnezeu și Mama noastră, ne așteaptă chiar acolo în iesle. Și nouă ni-l arată, ca și păstorilor, pe Dumnezeul care ne surprinde mereu, care nu vine în splendoarea cerurilor, ci în micimea unei iesle. Să-i încredințăm ei acest nou an jubiliar, să înmânăm ei întrebările, preocupările, suferințele, bucuriile și tot ceea ce purtăm în inimă. Ea este mamă, ea este mamă! Să-i încredințăm ei întreaga lume, pentru ca să renască speranța, pentru ca în sfârșit să răsară pacea pentru toate popoarele pământului.
Istoria ne relatează că la Efes, când episcopii intrau în biserică, poporul credincios, cu bastoane în mână, striga: "Născătoare de Dumnezeu!". Și cu siguranță bastoanele erau promisiunea a ceea ce avea să se întâmple dacă n-ar fi declarat dogma "Născătoarei de Dumnezeu". Astăzi noi nu avem bastoane, dar avem inimi și voci de fii. Pentru aceasta toți împreună, s-o aclamăm pe Sfânta Născătoare de Dumnezeu. Toți împreună, tare: "Sfântă Născătoare de Dumnezeu!", de trei ori. Împreună: "Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Sfântă Născătoare de Dumnezeu! Sfântă Născătoare de Dumnezeu!".
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu